Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Eipä ole itsellä ollut tyhjäkäyntiongelmia muissa sahoissa. Raivaussaha Jonssissa tyhjäkäynnit palasi toimimaan, kun katsoi, että kaasutusvaijeri kulkee oikeassa paikassa ja saa toimia ilman ahdistuksia. Olisiko töhkän poisto moottorisahoissa muillakin ajankohtaista vivustojen osalta?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Miksi saman valmistajan kaikki laitteet eivät sitten vaadi uudelleensäätöjä "säiden" mukaan?jopetin kirjoitti:Tahtoo olla ajoittaiset säätötarpeet normaalia toimintaa pienkonerissa. Varsinkin jos on käyttäjällä herkkä korva. Vaihtelee säädöt säiden mukaan vaikka ei vikaa olisikaan. Varmaan just osittain siitäkin syystä tullut tunet ja tronikit.
Onneksi oman kaluston kaksi muuta Hussea eivät ole "herkkäkorvaisia säälle", yksi sitäkin enemmän, vaikkakin raivurin havaitsemaa "sään muutosta" ei pysty lämpö- tai kosteusmittari havaitsemaan.
Kuten yleensäkin pienkonehuoltajien mukaan, vika on käyttäjässä.....
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Ei se vika välttämättä käyttäjässäkään ole vaan siinä että kaikki käytetyt koneet on "vanhoja paskoja" Jos niitä kaikkia pikkuvaivoja laittamaan alkaa niin kyllä niitä laittaa saa jos maksajan perse kestää.
Eli suomeksi sanottuna siellä voi olla yksi pieni vika, kaksi vielä pienenpää tai monta joiden yhteisvaikutus kumuloituu aiheuttaen jotakin.
Vikaa voi olla vaikea kohdistaa ja pitää tehdä jonkinsortin haarukointi ja vaihtaa kaikki ja pistää kädet ristiin että auttaa.
Eli toisinsanoen toisenkerran kaikki koneet on yksilöitä samoin kuin käyttäjät. jollekin joku vika on mitä ei pää kestä ja toiselle se ja sama kunhan käy.
Kyllä kaikki korjattua saa mutta jos työkseen korjaa niin 50e/h+osat ei kestä montaa tuntia tutkimista. Maksaisikto itse sen raivurinpaskan laittamisesta uuden koneen hinnan? vai tyydytkö as is eli säätelet kerran pari kesässä.
Eli suomeksi sanottuna siellä voi olla yksi pieni vika, kaksi vielä pienenpää tai monta joiden yhteisvaikutus kumuloituu aiheuttaen jotakin.
Vikaa voi olla vaikea kohdistaa ja pitää tehdä jonkinsortin haarukointi ja vaihtaa kaikki ja pistää kädet ristiin että auttaa.
Eli toisinsanoen toisenkerran kaikki koneet on yksilöitä samoin kuin käyttäjät. jollekin joku vika on mitä ei pää kestä ja toiselle se ja sama kunhan käy.
Kyllä kaikki korjattua saa mutta jos työkseen korjaa niin 50e/h+osat ei kestä montaa tuntia tutkimista. Maksaisikto itse sen raivurinpaskan laittamisesta uuden koneen hinnan? vai tyydytkö as is eli säätelet kerran pari kesässä.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Voihan tuo olla missä vaan. Jos kerran huskista puhutaan niin ei olisi eka kerta vaikka vika tosiaan olisi tehtaassa tai kädettömässä takuukorjaajassa.
On tuota huurua kristallipallossa sen verran etten osaa arvioida enempää kun et nähnyt tarpeelliseksi täsmentää oireita sen enempää ja taisi kohdetiedotkin olla yhtä epämääräisiä kuin syytökset..
On tuota huurua kristallipallossa sen verran etten osaa arvioida enempää kun et nähnyt tarpeelliseksi täsmentää oireita sen enempää ja taisi kohdetiedotkin olla yhtä epämääräisiä kuin syytökset..
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Herkkäkorvaisena kysyin "vanhasta paskasta" ( edempänä vastauksena tulleita määritelmiä käyttäjästä ja koneesta ):jopetin kirjoitti:Voihan tuo olla missä vaan. Jos kerran huskista puhutaan niin ei olisi eka kerta vaikka vika tosiaan olisi tehtaassa tai kädettömässä takuukorjaajassa.
On tuota huurua kristallipallossa sen verran etten osaa arvioida enempää kun et nähnyt tarpeelliseksi täsmentää oireita sen enempää ja taisi kohdetiedotkin olla yhtä epämääräisiä kuin syytökset..
Onko sama rakenne Hussen isommissa raivureissa? Saa nimittäin tyhjäkäyntiruuvia säädellä muutaman kerran kesässä.
Ei ole muuta tarkennusta, ihmettä tai magiaa, olosuhteet samat, polttoaine samaa. Husse 345 raivuri kyseessä.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Tuo saattaa olla hyvinkin syy oireeseen. Pienkoneliikkeen asentajaässien mukaan vain käyttäjän omaa syytä.....piti kuulemma olla tyytyväinen ettei takuukorjauksesta, jossa ei löydetty muuta vikaa kuin väärä tyhjäkäyntisäätö , veloitettu koska säätäminen kuuluu käyttöohjeen mukaan käyttäjälle.Lucas kirjoitti:Selvä tapaus. Kaasutintehtaalla on tullut laatuvaihtelua tyhjäkäynnin säätöruuvin kierteeseen. Kierretapin voitelussa on ollut nc-koneessa hetkellinen katkos josta johtuen kierteestä on tullut väljempi kuin muissa valmistussarjan kaasuttimissa. Ruuvi on herkempi kiertymään auki tärinässä muihin yksilöihin verrattuna. Että näin.NH kirjoitti:Jos kaksi vanhaa "paskaa" on toiminut uudesta saakka ilman jatkuvaa säätämistä ja yksi "xaska" on vaatinut säätämistä kuukauden ikäisestä saakka, niin missä vika?
Ei ilmeisesti ainakaan valmistajassa tai kädettömässä takuukorjaajassa?
Muutaman kerran valtuutetussa pienkonekorjaamossa ravanneena, ihmettelen asentajien tasoa.
Iältään joko vielä armeijan käymättömiä tai juuri käyneitä, ilmeisesti muuanne kelpaamattomia hoomoilasia, taustapirunaan joku puhelimen päässä oleva besserwisser, joka ei tiedä muuta, kuin että asiakkaan vika joka tapauksessa.....
-
- Viestit: 2703
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kaverillani on työsiirtolassaan Jonseredin saha jonka mallia en nyt muista, mutta alle 5 vuotta vanha, kaipasi säätöä yhtenään kunnes hoksattiin laitta Loctite tippa säätö ruuveihin, sen jälkeen ei ole tarvinnut puuttua säätöihin. Ilmeisesti nuo kiinankaasarien toleranssit on sinnepäin.
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
Pitkästä aikaa sahaillut CS:llä. Ketjun alussa saaduilla vinkeillä ryyppyvipu pysynyt paikoillaan ja saha käynnistyy nyt todella hyvin ja käy mallikkaasti. Koivun tyvihän pomppasi pari syksyä sitten kaadon jälkeen ilmaan ja saha jäi alas paiskautuneen tyven alle rusikoituen kaasuliipasimiltaan ja koteloiltaan mutta saanut ostettua osaläjänä samanlaisen ja siitä tuli tankki kahva yhdistelmä liipasimineen ja suojakuori. On kuin uuden näköinen nyt.
Nyt ei kuitenkaan meinaa syöttää ketjulle öljyä tarpeeksi. Laipankin kaivelin puhtaaksi öljykoloiltaan ja sahan muutenkin. Menikö öljypumppu vai säätö pielessä? Tankkirungossa on kytkinkopan alapuolella merkintä ketjuöljyn säädölle. Sen kohdalla on pohjasta ylös joku meisselin pään mentävä parin sentin syvä kolo, mutta ei siellä mitään ainakaan meisselillä pyöritettävää ruuvin päätä ole. Ellei jarrukenkien säätötavalla sitten pysty pyöräyttämään mustaa pitkulaista rattaan näköistä pykälä kerrallaan. Mutta säätyykö tuostakaan mitään?
http://s30387.gridserver.com/partsDiagr ... 202150.pdf
Nyt ei kuitenkaan meinaa syöttää ketjulle öljyä tarpeeksi. Laipankin kaivelin puhtaaksi öljykoloiltaan ja sahan muutenkin. Menikö öljypumppu vai säätö pielessä? Tankkirungossa on kytkinkopan alapuolella merkintä ketjuöljyn säädölle. Sen kohdalla on pohjasta ylös joku meisselin pään mentävä parin sentin syvä kolo, mutta ei siellä mitään ainakaan meisselillä pyöritettävää ruuvin päätä ole. Ellei jarrukenkien säätötavalla sitten pysty pyöräyttämään mustaa pitkulaista rattaan näköistä pykälä kerrallaan. Mutta säätyykö tuostakaan mitään?
http://s30387.gridserver.com/partsDiagr ... 202150.pdf
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
kaipa se öljypumppusysteemi ja mahdollinen imuletku ottaa kouraan, purkaa ja siivota ja vaihtaa rikkoutuneet osat. Kampiakselilla oleva käyttömekanismikin voi olla kulunut. Jotenkin kuvasta tulisi fiilis, ettei 2145:ssä olisi säätöä?
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
Kuvan mukaa 2150:sessä on säätö, pienemmissä ei ole säätöä.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
Onkohan purukopan alla muovijohdinkäikäle ketjuöljylle, kuten Hussen 351:ssä?
Ainakin Hussessa sellainen meni mox todella pienillä käyttötunneilla.
Ainakin Hussessa sellainen meni mox todella pienillä käyttötunneilla.
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
Aikaisemminhan tuo on syönyt öljytankin nopeammin tyhjäksi, kuin bensatankin eli on ainakin pumppu toiminut. Öljyn tulon lopun huomannut, kun ketju seisahtuu jämähtäen laipalla kovan kahisevan hankausäänen kera. Öljyn kanssa juoksu jatkuu kaasutuksen höllättyä vähäsen matkaa ja käsin ketju kevyesti vedeltävä laipalla.. Joku Hussen malli vissiin identtinen säädettävältä öljypumpultaan. Oliko 340 tai 345 tai sinne päin. Vaatii muistaakseni kytkinkupin vaihdon hussesta myös, jos siitä ottaa pumpulle akselin matopyörän ja muut osat ja pitikö panna matopyörän alle sovitusholkki, että on tiiviisti kiinni akselilla. Jossakin keskustelussa taisi olla juttua. Vasta kymmenisen vuotta sitten.. eli ihan tässä äskettäin
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
Pitipä tässä nyt tehdä tutkimuksia tuon oman 2050 kanssa. Viime kesänä se ei suostunut käynnistymään ja puristuksia tuntui olevan kolmen sahan verran, Sitten kun sai kiskottua käyntiin sammui hetken päästä, eikä käynnistynyt sen jälkeen. Tässä ketjussa olevien vinkkien mukaisesti tutkin kaasuttimen kiinnitykset ja sitten piti tutkia bensaletku. Kun kaivoin sen ulos niin ei ollut suodatin paikallaan. Aikani kallistelin ja lopulta sain sen suodattimen ulos. Samalla sitten ajattelin laittaa uuden kun sattui hyllyssä olemaan. Mutta kun laitoin sitten letkua suodattimineen takaisin niin silmässä vilahti jotakin tankin pohjalla? Siellä oli toinen suodatin. Saha oli muutama vuosi sitten remontissa ja jo sahan sieltä hakiessa heräsi epäily saha asentajan taidokkuus. Kopan ruuvit oli vaihtuneet osin, ketjun kerrottiin uusitun vaikka sahaamaton ketju oli sinne viedessä sahassa. Tulppakin uusittu vaikka sekin oli viedessä uusi, Ilmanputsari oli kahdessa osassa, niin ettei pysynyt koossa jne. Nyt sitten tuo pa-suodatin touhu. Itse olen sen kertavuoteen ilmalla puhaltanut, eikä sitä ole vaihdettu. No sitten kokeilemaan ja ei meinannut puhti riittää kun sitä sai nykiä useita kertoja. Lopulta kuitenkin lupasi, ja lähti käyntiin. Nyt kokeilin sillä sahata ja toimii kuin uutena, eikä edes tarvinnut kaasarin säätöihin koskea, kuin tyhjäkäyntiä pudottaa. Onneksi ei tullut jätekuormaan sitä pistettyä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
Tuli itsekin puhdistettua bensasuodatin tankista jo aikaisemmin ja kyllä sekin tosiaan vaikutti paljon käyntiin lähtöön. Vasta ryyppyläpän sulkeutuminen kunnolla kuitenkin herätti tuon sahan uudelleen eloon. Samalla tavalla sain Stihl MS 170:n toimimaan. Ryyppyläppä jäi ehkä millin auki eikä meinannut millään käynnistyä. Vipuja petraten läppä kun menee nyt kunnolla kiinni, niin käynnistys nykyään parilla nykäisyllä.
Sellainen ilmiö oli aikaisemmassa Jonssin tankissa, että vuoti bensaa ulos ihan noronaan tietyissä kallistusasennoissa. No ensimmäisenä tuli laitettua primeripumpulle menevä irronnut kirkas letku takaisin nippaansa syvemmälle eli tiukemmalle työntäen niin enimmät loppui. Senkin jälkeen tiputteli bensoja. Kun vaihdoin koko kahva-tankkiyhdistelmän toiseen huomasin vaihtokappaleessa bensaletkun olevan löysästi läpivientireiässään tankista. Vedin letkua puoli senttiä pois tankista ja sehän kaulautui reikäänsä hyvinkin kireästi ja tiiviisti. Vanha kohta oli puristunut ja kutistunut uralle, joka ei palautunut enää täyteen paksuuteen niin siksipä vuoti.
Pitäis vaan nyt saada tuo ketjuöljypulma korjattua, niin pääsee jatkamaan rankatouhuja tuolla CS:lläkin.
Sellainen ilmiö oli aikaisemmassa Jonssin tankissa, että vuoti bensaa ulos ihan noronaan tietyissä kallistusasennoissa. No ensimmäisenä tuli laitettua primeripumpulle menevä irronnut kirkas letku takaisin nippaansa syvemmälle eli tiukemmalle työntäen niin enimmät loppui. Senkin jälkeen tiputteli bensoja. Kun vaihdoin koko kahva-tankkiyhdistelmän toiseen huomasin vaihtokappaleessa bensaletkun olevan löysästi läpivientireiässään tankista. Vedin letkua puoli senttiä pois tankista ja sehän kaulautui reikäänsä hyvinkin kireästi ja tiiviisti. Vanha kohta oli puristunut ja kutistunut uralle, joka ei palautunut enää täyteen paksuuteen niin siksipä vuoti.
Pitäis vaan nyt saada tuo ketjuöljypulma korjattua, niin pääsee jatkamaan rankatouhuja tuolla CS:lläkin.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kuntosaha Jonsered CS 2145 S
Öljyn pumppautumisongelma muuttui liian vähästä taas liian paljoksi. Tökin öljyn tuloreikää laipan alta vähän jäykemmällä rappuharjan muovikarvalla syvemmälle ja käytin konetta ilman laippaa. Nyt sieltä tulee taas öljyä kuin öljysheikin suunnittelemana Ei helevetti..
Millähän tuota saisi rajattua, kun säätöä ei ole? Joku ohuempi pillin tapainen työntää tuloreikään? Aika paksuhkoa Motonetin teräöljyä käytän vieläpä ja silti pursuaa kuin itse lähteestä nyt.
Millähän tuota saisi rajattua, kun säätöä ei ole? Joku ohuempi pillin tapainen työntää tuloreikään? Aika paksuhkoa Motonetin teräöljyä käytän vieläpä ja silti pursuaa kuin itse lähteestä nyt.
Tekemällä virheistä oppii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jaritapani, Mpaseppä ja 58 vierailijaa