Kuntosaha Jonsered CS 2145 S

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Kuntosaha Jonsered CS 2145 S

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

On muuttunut itsellä CS 2145 S Jonsered melkoiseksi kuntoiluvempaimeksi. Pitempään seisoneena vaatii sen (ainakin) kahdeksantoista nykyä hörähtääkseen, vaikka primeripumppua painelisi tankillisen verran alkuun. Puolipuristinnappikin löytyy. Muuten juuri käyneenä käynnistyy uudelleen keposasti/normaalisti ja käy hyvin. On kevyt ja näppärä kuusirankasahana ja kokoisekseen tehojakin. Nyt ymmärrän miksi oli vaihtosahana halvalla (150e) sahaliikkeen hyllyllä..
Tekemällä virheistä oppii.
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Tankin täyttäminen helpottaa joidenkin pikkukoneiden käynnistystä.

Noissa paljon vetoja tarvivissa koneissa bensa on haihtunut kaasuttimesta,
ja se primeripumppu ei toimi, kun kaasutin on kuiva.
Ja kuivaa primeripumppua pitää painella kunnes siinä tuntuu olevan polttoainetta.

Paljon pikkukoneita käyttänyt oppii tuntemaan milloin primeripumpussa
on bensaa.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

se.pienitalli kirjoitti:
Tankin täyttäminen helpottaa joidenkin pikkukoneiden käynnistystä.

Noissa paljon vetoja tarvivissa koneissa bensa on haihtunut kaasuttimesta,
ja se primeripumppu ei toimi, kun kaasutin on kuiva.
Ja kuivaa primeripumppua pitää painella kunnes siinä tuntuu olevan polttoainetta.

Paljon pikkukoneita käyttänyt oppii tuntemaan milloin primeripumpussa
on bensaa.
On tullut kyllä paineltua kovaksi. Kuten sanoin, ei kehtaa tankillista enempää tuolla pumpata eikä silti lähde ennen kunnon tempomistuokiota. Ja ryyppykin on päällä ollut jne. jipot käynnistyksessä huomioitu. Ketjujarrukaan ei ole ollut päällä. On tuossa tullut toiminta jos toinenkin tarkisteltua tempomisen lomassa jo moneen kertaan viime vuoden varrella.. Tulppakin vaihdettu jne. Käy ja kukkuu muuten hyvin mutta herääminen on kuin startti vanhalla ravihevoisella.
Tekemällä virheistä oppii.
susiluoto
Viestit: 913
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 3:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja susiluoto »

Oletko jo tarkistanut että ryypyn nuppi toimii, ettei vaan liiku nuppi eikä sisältä mikään.Minulle kävi näin, ihmettelin aikani huonoa starttausta kunnes huomasin.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

ihan hyvä sahamalli tuo vaikka onkin muovikone. on saatu edeltäjämallia riivanneet vuodot paremmalle tolalle. kai helpot keinot on jo koitettu? ä:llää ja tyhjää suuremmalle, ryyppykoneiston tarkastus ja suodattimet. Puristukset?
Sitten melkein kaasari huolto ja impulssin tarkastus. Eli kalvot,neula,bensapinta jne. Toinen kaasarin jos ei muuten...
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

Minä olen ruikannu pakoputkesta pensaa
jos on oikkuillu
kai se sama on mitä kautta 2 tahtiseen ainetta lykkää

kuha on hänessä
sano iitin muijaki
ku juoman vasikan selkään heitti
talvi585
Viestit: 26
Liittynyt: Su Touko 03, 2015 7:47 pm
Viesti:

Saha

Viesti Kirjoittaja talvi585 »

Kokeilin uutta tulppaa
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Kokeileppa; ota tulppa pois ja käännä saha ylösalaisin ja vedä samalla
narusta jos tulpanreijästä tulee pensaa niin kampikammiossa on
bensaa liikaa eikä lähde käymään, tuollaisia olen tavannut muutaman 21-sen
steyr
Viestit: 547
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 5:07 pm
Paikkakunta: pk-seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steyr »

^ Tuosta tuli mieleen, en tosin tiedä vaikuttaako tuolleen käynnistymiseen. Mutta useampia trimmereitä olen joutunut "putsaamaan" silleen, että käyttää kuumaksi ja täysillä kierroksilla pyörittelee konetta joka suuntaan niin tulee savut koneesta. Niitä koneita oli käytetty väärin, eli kaasua pumpattu matalilla kierroksilla ja öljy ei ollut palanut kunnolla.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ryyppynipukka tuntuu kyllä aika rennolta.. Hyviä vinkkejä tullut. Tullut käytetty valmisbensaa eli pienkonebensaa 2t koneille ja erityisesti moottorisahoille tarkoitettuna. Eli aavistus vahvenee, että tuskin on muita ongelmia kuin bensan kulkeutuminen kaasuttimelle alussa. Ajattelin josko jollakin ollut juuri samanlainen oire samassa sahassa niin korjaustoimenpiteeseen voisi ryhtyä äkkiäkin. Täytyy tosiaan purkaa tuo ryyppysysteemi ensin näkösälle. Ja minä poika se uskallan kyllä purkaa kaikki vehkeet.. Tahtovat kyllä purkaantua valmiiksi ihan itsestäänkin yleensä..
Tekemällä virheistä oppii.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Mitä valmisbensaa käytät??
Oma 17vuotias jonsereddi (2045) ei oikein pelannu aspenin bensalla. Tyhjäkäynnin kans oli ongelmaa ja vaati muutaman nyppäsyn enemmän.
Käytän yleensä 98:sta sekotettua tai sitten nesteen valmisbensaa.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Niinhän siinä kävi, että ryyppyhantaaki oli irti kaasuttimen vipulenkistä. Puratutti kaasuttimen irti, ennen kuin sain tuon takaisin napsahtamaan. Tähän asti on tullut kuntoiltua kone käyntiin mutta eilen illalla tuon sitten viimein rassasin kuntoon. Nyt toimii mutta tahtoo tyhjäkäynniltä sammuilla edelleen kone kuumanakin. Välillä pysyy tyhjäkäynti normaalisti mutta kohta taas sammahtaa heti, kun kaasun hellittää. Kaasuttimen irroittaessa huomasin primeripumpulle tulevan haitariletkun olevan aika rennon löysästi primerin putkitapissa kiinni. Puhaltamalla ja imemällä kokeilin haitariletku irtaallaan, että murtumista tuo ei ainakaan vuoda. Täytyy kokeilla kiriä tuo letkun suu jollakin kuparilangalla esim. tai jotain, niin jospa tyhjäkäyntikin palaisi normaaliksi.
Tekemällä virheistä oppii.
susiluoto
Viestit: 913
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 3:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja susiluoto »

Superdextaaja kirjoitti:Niinhän siinä kävi, että ryyppyhantaaki oli irti kaasuttimen vipulenkistä. Puratutti kaasuttimen irti, ennen kuin sain tuon takaisin napsahtamaan. Tähän asti on tullut kuntoiltua kone käyntiin mutta eilen illalla tuon sitten viimein rassasin kuntoon. Nyt toimii mutta tahtoo tyhjäkäynniltä sammuilla edelleen kone kuumanakin. Välillä pysyy tyhjäkäynti normaalisti mutta kohta taas sammahtaa heti, kun kaasun hellittää. Kaasuttimen irroittaessa huomasin primeripumpulle tulevan haitariletkun olevan aika rennon löysästi primerin putkitapissa kiinni. Puhaltamalla ja imemällä kokeilin haitariletku irtaallaan, että murtumista tuo ei ainakaan vuoda. Täytyy kokeilla kiriä tuo letkun suu jollakin kuparilangalla esim. tai jotain, niin jospa tyhjäkäyntikin palaisi normaaliksi.

Melkein vuosi meni ennen kuin uskoit mitä sanoin:)
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kyyllä minä juuri tuosta ryyppyvipuvinkistä heti aloin epäilemään, että siinähän se vika varmaan.. Mutta kevythän tuo on nyhtää puolipuristusnappi pohjassa, että eipä ollut taaskaan askareella kesälämpimillä kovin kiire.. Ja puoli vuottahan tässä vasta meni. Talvella saha jäähtyy niin nopsaan seisoessaan, ettei kestä puolilämpimänä kauaa. Sitten on taas nyhtöä tiedossa seuraavassa startissa ja alkoihan tuo tässä talvihankiliisterissä sahan kanssa teutarointi kaiken muun mukavan päälle jo tympimään.
Vaan on aika konstikas purettava tuon kaasutin paikaltaan. Hattua täytyy nostaa niille, jotka näitä suunnittelee ja kyhää kasaan ensimmäistä mallikappaletta kehitellessään.
Tekemällä virheistä oppii.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Eikö tuota sormituntumalta huomannut että ryyppy vetelee joutopäivää? Välillä kuulee niin mielikuvituksellisia vikakertomuksia. :D

Olen tässä viikolla tutkinut muutamaa muovihuskia ja pitää kanssa hattua nostaa konesuunittelijalle. Kyllä on rakenteet ja varsinkin ainevahvuudet mietitty tarkkaan miten saadaan kestämään niin että maine säilyy jotenkuten mutta varaosa kauppa käy. Ja sehän käy. Viddu kun käy toimiessaan hienosti ja silmäkarkkia piisaa. Teknisesti hölmöjä ratkaisuja että saadaan myydä kuluvia osia..
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

No eipä sitä oikein heti tajunnut tuota ryyppyvipua, että olisi irti ollut. Toisekseen saha käynnistyy kesälämpimillä aika hyvin muutenkin varsinkin puolilämpimänä. Töhkääntynyt vetoreikä oli sen verran jäykän oloinen vetää ryyppyvipua ulos, että luulin tuon olevan toiminnassa. Sitten, kun vähän aukoi ja putsaili ja sai liikkumaan niin hervottomanahan tuo heilui ja vikapaikka paljastui. Sisään ei saanut kyllä millään minkäännäköistä meisseliä, että olisi saanut nypykkää takaisin paikoilleen ennen kaasarin purkua paikoiltaan.
Tekemällä virheistä oppii.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Toimiko puolikaasukaan sitten? Siitähän tuon olis heti äkännyt.
Tuo tyhjäkäynnin muuttuilu on on ainakin omassa 2045:ssa vaivannut aina. Joskus sammuilee, Joskus terä pyörii tyhjäkäynnillä ja sitten taas toimii hyvin pitkän aikaa. Joku sanoi että ominaisuus. Pikkumeisseli rintataskussa, niin on pärjänny.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Ferkku kirjoitti:Pikkumeisseli rintataskussa, niin on pärjänny.
Tuntuu olevan näin. Äärimmäisen herkkä sään ja lämpötilan vaihteluille ainaskin meikäläisen jonssi. Aina saa olla hiukan säätämässä.
Viel tuo vanhempi malli missä ei oo primeripumppua. Normaalisti jos on ollu jonkin aikaa käyttämättä,ni vaatii sen vajaat kymmenen nykäsyä että lähtee käyntiin. Muuten kyllä ollu käypänen kone..
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Ferkku kirjoitti:Toimiko puolikaasukaan sitten? Siitähän tuon olis heti äkännyt.
Tuo tyhjäkäynnin muuttuilu on on ainakin omassa 2045:ssa vaivannut aina. Joskus sammuilee, Joskus terä pyörii tyhjäkäynnillä ja sitten taas toimii hyvin pitkän aikaa. Joku sanoi että ominaisuus. Pikkumeisseli rintataskussa, niin on pärjänny.
Ominaisuus. Electroluxin kodinkonepuolelta siirretty kiero ekonomi-insinööri on piirtänyt sinne kumisen imukaulan joka venyy lämmöstä/bensasta ja alkaa vuotamaan itsekseen. Maksaa 8e ja kauppa käy.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

jopetin kirjoitti:
Ferkku kirjoitti:Toimiko puolikaasukaan sitten? Siitähän tuon olis heti äkännyt.
Tuo tyhjäkäynnin muuttuilu on on ainakin omassa 2045:ssa vaivannut aina. Joskus sammuilee, Joskus terä pyörii tyhjäkäynnillä ja sitten taas toimii hyvin pitkän aikaa. Joku sanoi että ominaisuus. Pikkumeisseli rintataskussa, niin on pärjänny.
Ominaisuus. Electroluxin kodinkonepuolelta siirretty kiero ekonomi-insinööri on piirtänyt sinne kumisen imukaulan joka venyy lämmöstä/bensasta ja alkaa vuotamaan itsekseen. Maksaa 8e ja kauppa käy.
Onko sama rakenne Hussen isommissa raivureissa? Saa nimittäin tyhjäkäyntiruuvia säädellä muutaman kerran kesässä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 31 vierailijaa