Tig hitsaus
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 9:47 am
- Viesti:
Tig hitsaus
Nyt sain vahvistuksen omallekkin käsitykselle, että en tarvitse tig-hitsiä. Nämä konepajamiehet vain ovat minulle sitä kehuneet, kun ovat nähneet minun projektini. Tämä MasaP:een citikka olis hieno nähdä, minusta nämä on käsityötä parhaimmillaan. Minulla on hyvin samanlainen projekti MB 170 DS -52 viimeinen rungollinen mersu. Siihen ei jää alkuperäistä alaosiin muuta kuin kartaanitunneli ja takapenkin alle keskiosa. Sain onneksi ovia ja lokasuojia kaverilta lainaksi, että osaa tehdä oikeat muodot.
Hommasin englanninpyörän sikkikoneen ja kutistajan, niillä pystyy tekemään jo paljon muotoja. Minulla on millin lanka migissä, pitänee hommata 0,8 se varmaan helpottaa ratkaisevasti. Minun tekeleeni tulee mahdollisesti MB-Klubin sivuille talven aikana. On haaveena saada kori likimain tehtyä tulevan talven aikana. Sen jälkeen runko ja tekniikka. Tämä on minun tapani yrittää olla joutumatta laitoshoitoon.
Hommasin englanninpyörän sikkikoneen ja kutistajan, niillä pystyy tekemään jo paljon muotoja. Minulla on millin lanka migissä, pitänee hommata 0,8 se varmaan helpottaa ratkaisevasti. Minun tekeleeni tulee mahdollisesti MB-Klubin sivuille talven aikana. On haaveena saada kori likimain tehtyä tulevan talven aikana. Sen jälkeen runko ja tekniikka. Tämä on minun tapani yrittää olla joutumatta laitoshoitoon.
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tig hitsaus
Ihan hnieno harrastus, meikäläisen "pinna" ei riitä moisiin projekteihin. Nostan hattua korkealle näille jotka jaksaa painia tuollaisten puuhien parissa.A25 kirjoitti:Nyt sain vahvistuksen omallekkin käsitykselle, että en tarvitse tig-hitsiä. Nämä konepajamiehet vain ovat minulle sitä kehuneet, kun ovat nähneet minun projektini. Tämä MasaP:een citikka olis hieno nähdä, minusta nämä on käsityötä parhaimmillaan. Minulla on hyvin samanlainen projekti MB 170 DS -52 viimeinen rungollinen mersu. Siihen ei jää alkuperäistä alaosiin muuta kuin kartaanitunneli ja takapenkin alle keskiosa. Sain onneksi ovia ja lokasuojia kaverilta lainaksi, että osaa tehdä oikeat muodot.
Hommasin englanninpyörän sikkikoneen ja kutistajan, niillä pystyy tekemään jo paljon muotoja. Minulla on millin lanka migissä, pitänee hommata 0,8 se varmaan helpottaa ratkaisevasti. Minun tekeleeni tulee mahdollisesti MB-Klubin sivuille talven aikana. On haaveena saada kori likimain tehtyä tulevan talven aikana. Sen jälkeen runko ja tekniikka. Tämä on minun tapani yrittää olla joutumatta laitoshoitoon.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tein tuon työkalun n. 25 vuotta sitten kun piti tehdä vanhaan Rättisitikkaan uudet lattiapellit. Silloin ei ollut varaosapeltejä saatavilla noihin vanhempiin rättäreihin. Nykyisin on taas kaikkia peltiosia saatavilla.mat1ti kirjoitti: onko tämä koneisto joku pakotustyöasema pohjapelleille; mainio !
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tig hitsaus
.A25 kirjoitti:Nyt sain vahvistuksen omallekkin käsitykselle, että en tarvitse tig-hitsiä. Nämä konepajamiehet vain ovat minulle sitä kehuneet, kun ovat nähneet minun projektini. Tämä MasaP:een citikka olis hieno nähdä, minusta nämä on käsityötä parhaimmillaan. Minulla on hyvin samanlainen projekti MB 170 DS -52 viimeinen rungollinen mersu. Siihen ei jää alkuperäistä alaosiin muuta kuin kartaanitunneli ja takapenkin alle keskiosa. Sain onneksi ovia ja lokasuojia kaverilta lainaksi, että osaa tehdä oikeat muodot.
Hommasin englanninpyörän sikkikoneen ja kutistajan, niillä pystyy tekemään jo paljon muotoja. Minulla on millin lanka migissä, pitänee hommata 0,8 se varmaan helpottaa ratkaisevasti. Minun tekeleeni tulee mahdollisesti MB-Klubin sivuille talven aikana. On haaveena saada kori likimain tehtyä tulevan talven aikana. Sen jälkeen runko ja tekniikka. Tämä on minun tapani yrittää olla joutumatta laitoshoitoon.
Tervetuloa vaan katsomaan Citikkaa.
Englanninpyörä olisi myös haaveena. Sikkikone ja kutistaja/venyttäjä on jo hankittuna. Lisäksi noita omatekoisia työkaluja aina tarpeen mukaan. Tässä muutamia
1mm lanka on niin paksua, että ei ihme jos on ohuen pellin hitsaus vaikeaa. Itse käytän 0,6 mm lankaa peltihommissa. Suosittelen kyllä vaihtamaan suoraan 0,6 mm:n lankaan
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Hei A25 ym:t peltien paikkailijat.
Ei tarvitse niitä hankalia avopäittäisliitoksia tuherrella kun hommaatte vaikkapa käsikäytöiset pokkauspihdit. Ja ei ne paineilmakäyttöisetkään hinnankiroissa taida olla.
On peltihommat huomattavasti helpompi ja nopeampi tehdä kun ajaa peltiin pokkauksen. Ja jälki tulee siistiä ihan luonnostaan. Välttyy turhilta vetelyiltä ja niiden oikomiselta.
Ei tarvitse niitä hankalia avopäittäisliitoksia tuherrella kun hommaatte vaikkapa käsikäytöiset pokkauspihdit. Ja ei ne paineilmakäyttöisetkään hinnankiroissa taida olla.
On peltihommat huomattavasti helpompi ja nopeampi tehdä kun ajaa peltiin pokkauksen. Ja jälki tulee siistiä ihan luonnostaan. Välttyy turhilta vetelyiltä ja niiden oikomiselta.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Tig hitsaus
Samat sanat. Olet saanut hyvää jälkeä aikaiseksi, vaikka lanka on ollut aika rajua. Nollakuutosella teet huippujälkeä ja ennen kaikkea se on paljon helpompaa.MasaP kirjoitti:...1mm lanka on niin paksua, että ei ihme jos on ohuen pellin hitsaus vaikeaa. Itse käytän 0,6 mm lankaa peltihommissa. Suosittelen kyllä vaihtamaan suoraan 0,6 mm:n lankaan
-
- Viestit: 1122
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2012 9:19 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Jos on oikein mätä rysä , niin kaasulla , se toimii jopa hevosenpaskan , tiesuolan ja sideharson kombinaatiossa. Nööliruiskulla heftiin ja sitten vaan pienellä pillillä ja H44 langallä myötäkarvaan , ennen nööliruiskuja oli hyvä olla repsikka korjauspalaa pitelemässä heftauksen ajan ja sitten palovahtina märän rätin kanssa hitsaussession ajan. Sama pätee myös tikitaaliin , tinuri tarvitsee molempia käsiään operointiin , toinen käsi lisäaineen syöttöä varten ja toinen kolvin käyttöön. Kyllä nööliruiskullakin jotenkuten pärjää : 0,8 lanka ja suojakaasuna hiilihappo koska se on ruosteen suhteen inertein kaasu ( ja halvin , kaupanpäälle saa vielä paremman tunkeuman , hiomaan kuitenkin joutuu , joten roiskeetkaan ei haittaa) , saumasta tulee vaan aika kova. Joskus nuorempana kokeita hitsatessani sekä kaasukarvi ja nööliruiskukarvi kuvattiin ja sen jälkeen alistettiin taivutuskokeeseen , tikitaalikarvi vaan kuvattiin. Muodonmuutoksiihan auttaa edelleenkin sopivat ventit rälläkällä , nuija ja ventin hitsuu kiinni , sehän me kaikki tiedämme: minkä pelli heittää , sen kitti peittää.
Siinä VOLVO veti,missä SCANIA vapis.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 12:50 am
- Paikkakunta: enonkoski
- Viesti:
Re: Tig hitsaus
joo ei se tig tuossa hommassa parhaimmillaan ole.A25 kirjoitti:Nyt sain vahvistuksen omallekkin käsitykselle, että en tarvitse tig-hitsiä. Nämä konepajamiehet vain ovat minulle sitä kehuneet, kun ovat nähneet minun projektini. Tämä MasaP:een citikka olis hieno nähdä, minusta nämä on käsityötä parhaimmillaan. Minulla on hyvin samanlainen projekti MB 170 DS -52 viimeinen rungollinen mersu. Siihen ei jää alkuperäistä alaosiin muuta kuin kartaanitunneli ja takapenkin alle keskiosa. Sain onneksi ovia ja lokasuojia kaverilta lainaksi, että osaa tehdä oikeat muodot.
Hommasin englanninpyörän sikkikoneen ja kutistajan, niillä pystyy tekemään jo paljon muotoja. Minulla on millin lanka migissä, pitänee hommata 0,8 se varmaan helpottaa ratkaisevasti. Minun tekeleeni tulee mahdollisesti MB-Klubin sivuille talven aikana. On haaveena saada kori likimain tehtyä tulevan talven aikana. Sen jälkeen runko ja tekniikka. Tämä on minun tapani yrittää olla joutumatta laitoshoitoon.
cusi lanka vois olla kaikkein paras, eli kupari sinkki kaarijuotto migillä.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Citikka on käyttänyt ihan tarpeeksi menneinä vuosikymmeninä tuota kaksi peltiä päällekkäin menetelmää. Oli liki kaikki CX:t ruostekupruilla konepellin etureunasta em syystä jo hyvinkin nuorina.8400 kirjoitti:Se vaan että ruostuuko nuo tuollaiset paikat helposti jossa kaks pelliä päällekkäin? Toisaalta välttämättä ei tarvi paljoa hitsailla, jos tekee pelliin pokkaukset, ja liittää korjauspalan liimaamalla.
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Ja ruostuvat ihan yksinkertaisen pellinkin kohdalta.NH kirjoitti:Citikka on käyttänyt ihan tarpeeksi menneinä vuosikymmeninä tuota kaksi peltiä päällekkäin menetelmää. Oli liki kaikki CX:t ruostekupruilla konepellin etureunasta em syystä jo hyvinkin nuorina.8400 kirjoitti:Se vaan että ruostuuko nuo tuollaiset paikat helposti jossa kaks pelliä päällekkäin? Toisaalta välttämättä ei tarvi paljoa hitsailla, jos tekee pelliin pokkaukset, ja liittää korjauspalan liimaamalla.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Kyllähän noita limisaumoja on kaikissa autoissa. Eikai tuossakaan ole ongelmaa, kun tekee sen sillälailla, että se piiloon jäävä peltien sauma jää sillälailla että vesi valuu pois sieltä peltien välistä. Mutta noita ei kyllä suositella tehtaväksi, vaan päittäisliitos ja tinalla viimeistely.NH kirjoitti:Citikka on käyttänyt ihan tarpeeksi menneinä vuosikymmeninä tuota kaksi peltiä päällekkäin menetelmää. Oli liki kaikki CX:t ruostekupruilla konepellin etureunasta em syystä jo hyvinkin nuorina.8400 kirjoitti:Se vaan että ruostuuko nuo tuollaiset paikat helposti jossa kaks pelliä päällekkäin? Toisaalta välttämättä ei tarvi paljoa hitsailla, jos tekee pelliin pokkaukset, ja liittää korjauspalan liimaamalla.
Minkälaista tuo CuSi lanka on hitsata? Onko puhdas argon, tai 99 prosenttinen välttämätöntä vai voiko kokeilla 92Ar/8CO2 kaasulla?
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
CUSi3
Paikkasin Polon pohjasta umpeen muutaman noin pienen kämmenen kokoista reikää CuSi3 langalla (kaarijuotto), kaasuna Argon ja koneena Kempin 2530 jossa myös asetukset CuSi3 langalle (jännite 13,5-17,5 V).
Lanka oli 0,8mm paksua ja on melko taipuisaa eli jouduin laittamaan polttimeen muovisen langanohjaimen (lanka meni koneessa vetorullien ja polttimen putken välissä sykkyrälle tavallisella langanohjaimella).
Hitsattava levy on puhdistettava huolellisesti, muutoin lisäaine sulaa palloiksi eikä tartu kunnolla levyyn. jouduin putsaamaan hitsiä jatkuvasti teräsharjalla noesta. Sain kyllä paikat tarttumaan silläkin kiinni.
Uudempien (2000 -->???) autojen kolari/ruostevaurioita ei ilmeisesti saisi enää korjata kuin kaarijuotolla (CuSi3- langalla).
Kokeilin myös parilla sinkityllä kattopellin palalla ja tarttuihan ne toisiinsa ilman sinkin poispalamista.
Lanka on vaan jonkin verran arvokkaampaa kuin tavallinen Mig-lanka (n. 130-150€/5 kg).
Motonetissä ja Biltemassa on melko edullinen paineilmakäyttöinen upotus/reijitys työkalu jolla saa tehtyä vanhaan peltiin upotuksen.
Lanka oli 0,8mm paksua ja on melko taipuisaa eli jouduin laittamaan polttimeen muovisen langanohjaimen (lanka meni koneessa vetorullien ja polttimen putken välissä sykkyrälle tavallisella langanohjaimella).
Hitsattava levy on puhdistettava huolellisesti, muutoin lisäaine sulaa palloiksi eikä tartu kunnolla levyyn. jouduin putsaamaan hitsiä jatkuvasti teräsharjalla noesta. Sain kyllä paikat tarttumaan silläkin kiinni.
Uudempien (2000 -->???) autojen kolari/ruostevaurioita ei ilmeisesti saisi enää korjata kuin kaarijuotolla (CuSi3- langalla).
Kokeilin myös parilla sinkityllä kattopellin palalla ja tarttuihan ne toisiinsa ilman sinkin poispalamista.
Lanka on vaan jonkin verran arvokkaampaa kuin tavallinen Mig-lanka (n. 130-150€/5 kg).
Motonetissä ja Biltemassa on melko edullinen paineilmakäyttöinen upotus/reijitys työkalu jolla saa tehtyä vanhaan peltiin upotuksen.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
8400 kirjoitti: "Kyllähän noita limisaumoja on kaikissa autoissa. Eikai tuossakaan ole ongelmaa, kun tekee sen sillälailla, että se piiloon jäävä peltien sauma jää sillälailla että vesi valuu pois sieltä peltien välistä. Mutta noita ei kyllä suositella tehtaväksi, vaan päittäisliitos ja tinalla viimeistely. "
Limisaumoja on varmasti, mutta kaksi peltiä päällekkäin sellaisenaan on aika kurja ratkaisu pidemmän päälle.
Limisaumoja on varmasti, mutta kaksi peltiä päällekkäin sellaisenaan on aika kurja ratkaisu pidemmän päälle.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Mig/Mag saumasta tosiaan tulee kova, onko kukaan yrittänyt pehmentää sitä pilleillä hehkuttamalla muokkausta varten? Tuolla edellä oli juttua hiilihaposta (hiilidioksidi), oman kokemuksen mukaan sillä on huonompi tunkeuma kuin seoskaasulla, ainakin virtaa pitää olla paljon enemmän että sulaa samalla tavalla eikä tule pelkkää kastematoa. Voihan se olla koneestakin kiinni. Ruosteiseen onnistuu paremmin, sen olen huomannut kyllä.
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 9:47 am
- Viesti:
Tig hitsaus
Täällä on kirjoiteltu erilaisista saumoista. Täss jutussa on kyse museoauton kunnostuksesta. Niissä suositellaan päittäista saumaa, limisaumaa lähinnä suorissa pinnoissa koska veteliminen on vähäisempää. Saumat tinataan ja pakkelia ei oikein ollenkaan. Eihän tehtaan jäljeltäkään ole pakkelia. Käyttöautojen korjaus onkin aivan eri juttu.
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Kyllä noita liima saumoja on tullut nähtyä, mutta minkälainen liima se on. Sikaliima massalla koitin liitosta tehdä, mutta ei oikein tullut tehtaan sauman veroista. Liimasin kyllä maalattuja peltejä toisiinsa, tiedä sitten oliko oikea toiminta tapa?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Tuossa hiukka hitsauskaasuvertailuja.Ropottaja kirjoitti:M? Tuolla edellä oli juttua hiilihaposta (hiilidioksidi), oman kokemuksen mukaan sillä on huonompi tunkeuma kuin seoskaasulla, ainakin virtaa pitää olla paljon enemmän että sulaa samalla tavalla eikä tule pelkkää kastematoa. Voihan se olla koneestakin kiinni. Ruosteiseen onnistuu paremmin, sen olen huomannut kyllä.
SK-18 kaasu. Käyttö: seostamattomien ja vähäseosteisten terästen mag-hitsaussuojakaasuna. Ohuemmille ainevahvuuksille
Plussat:
alle 1.5 mm levyille on sovelias kaasu
saavutetaan hieman suurempi hitsausnopeus
mahdollisuus kylmempään hitsaukseen.
hitsauksen helppous sekä sileämpi hitsin pinta
vähemmän roiskeita
Miinukset:
kalliimpi hinta
vaatii puhtaammat teräkset
pienempi tunkeuma
Hiilidioksidi (CO2) Käyttö:seostamattomien ja vähäseosteisten terästen mag-hitsauksessa
Huomioi että lanka on sovelias tälle kaasulle vaativimmissa hitsauksissa.
Plussat:
halvempi hinta
parempi tunkeuma
epäpuhtaudet ei pahemmin haittaa
hitsaus virta voi vaihdella paljon samalla langan paksuudella
monesta paikasta voi kaasua saada omiin pikkupulloihin
Miinukset:
huonompi hitsata
roiskeita
korkeampi kupu
suveltuu seoskaasuja huonommin alle 1.5 mm vahvuuksille
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jussi77, Mekaanikko 2, Rami, Sirkkeli ja 8 sormea, Taapero, tono, tuusaaja, Tuusari ja 100 vierailijaa