Briggs&Stratton sytytys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

teijon paavo
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2010 12:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teijon paavo »

Äiti muorilla on Klippo B&S:n koneella, ajoi sen viime kesänä kiveen.
Ei lähtenyt enään käymään, katsoin kiilan on ehjä ja suora.
Käynnistäessä nykäisee narun käsistä/jumittaa.
Voiko olla kampirauta vääntynyt tai jotain...
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

tessulandia kirjoitti:Ja höpön pöpön kyllä syttyy Rattoni käyntiin ilman vastapainojakin jos on kunnossa
Ei se käy ilman vastapainoja. Tai käy ,mutta se vaatii silloin valurautaisen vauhtipyörän, alumiinisella ei käy. Jyrsimesä on periaatteessa samanlainen kone kuin ruohokoneessakin, mutta jyrsimessä on valurautainen vauhtipyörä. Ruohokoneessa on alumiininen pyörä.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Briggs&Stratton sytytys

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

MF265 kirjoitti:Tietäsköhän joku neuvoo, kun vanhassa ruohonleikkurin moottorissa on sytytyksessä jottain häiriöö. Kipinä on hukassa, joskus antaa satunnaisesti kipinän. Virtapiiri tuntus olevan kyllä kunnossa, tulupan johto kyllä kipunoi kunnolla, kun runkoon koittaa. Kokkeiltu on 3:lla eri tulupalla, jotka toimivia ja parilla hatulla ja iliman hattua, mutta ei toimi. Sammutuskytkimessäkään vika ei voi olla, kun otin sen kokonaan irti, katkojan puhistelin myös. Käsittämätön juttu meikäläiselle...
Tulpanjohto on poikki aivan tulpanhatun juuresta.Se on vakiovika Brigsissä. Ota hattu pois ja lyhennä johtoaviitisen milliä. Lita hattu sisäkaluineen kiini ja kipinä tulee.

Se kärkiväli on 0.50 mm
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

Minulla on sellainen vanha Mountfield puutarhajyrsin jossa ei ole valurautaista vauhtipyörää.Vastapaino on tehty kampiakselin alapäähän. valurautainen kiilahihnapyörä jossa on hihnauran sivussa sellainen n.1" paksu valulimppu.Tämän saa käyntiin sellaisenaan,mutta ruohonleikkurin moottoria ei saa ilman terää käyntiin.Rytkäisee käynnistysnarun käsistä.Monta Briggsiä on tullut elvytettyä kipinän puuttuessa.Yleensä ei niistä löydy mitään vikaa,kun purkaa ja kokoaa niin yleensä aina toimii.Ruutupaperi on aika hyvä välysmitta puolan ja vauhtipyörän väliin.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Puolan ja vauhtipyörän ilmaväli pitää olla näissä pienemmissä koneissa 0,15-0,25 mm, (paksua pitää olla ruutupaperi), tulpan kärkiväli 0,75 mm, katkojan kärkiväli 0,50.
jiipee
Viestit: 10741
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Sorvaaja kirjoitti: ruohonleikkurin moottoria ei saa ilman terää käyntiin.Rytkäisee käynnistysnarun käsistä.
Pitää nykäistä kunnolla siitä narusta... :wink:

Leikkurista lahosi koppa, mutta moottori näytti vielä aika hyväkuntoiselta. Otin terän pois ja pulttasin 3hv ripsrattonin hienoon koeajopenkkiin, eli liiterin takaa löytyneeseen trukkilavaan. Taisi olla eurolava. No kumminkin, nyppiihän se narusta takaisin, mutta kunnon kiskaisu, että tulee tarpeeksi alkuvauhtia, niin jo lähtee. Ja käy kans jos on muuten käydäkseen.

Eipä siitä ilman terää tai vastaavaa käyttämisestä mitään muuta hyötyä ollut, mutta tuli kokeiltua, että hylättynä seissyt kone oli vielä käyntikunnossa. Vanha koppa oli niin hapero, ettei koekäyttö siinä onnistunut.
1larius
Viestit: 4
Liittynyt: La Touko 26, 2012 12:58 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1larius »

Mikä on kun briggsi ei lähde remontin jälkeen käymään?Vaihdettiin männänrenkaat ja venttiilit ja kone vaan pyörii muttei edes lupaa.kipinä on hyvä mutta savua ei kyllä oikein tule putkesta kun starttaa.Kun annoin bensahörpyn kaasuttimeen ja starttasin niin kaasuttimen imuaukosta löi välillä tulta.Kone on 8.5hv stiga villa ja ikää noin 14 vuotta.Ajoitusmerkit laitettiin kyllä kohdalleen kun kone kasattiin,mutta voiko sytys jotenkin siirtyä?
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Onko tuo vielä kärkimalli?
Onko kiila varmasti ehjä?
Puolan ja vauhtipyörän väli oikea? (edellä oli säätöarvot).
Jos ei oo kärkiä, sytytys on kohdallaan jos arvot oikeat ja kiila ehjä.
Raudanhile voi haitata vp.n magneetissa(sitä ei saa olla yhtään).
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Woodsman kirjoitti:Konkan tehtävä on estää kipinöinti kärjissä. Jos konkka hajalla kipinä hukkuu kärkiin eikä tule tulpalle asti. Noin kansantajuisesti selitettynä. Joku sähkäri voi antaa hienomman selityksen !
Vauhtipyörän kiilan rikkoutuminen aiheuttaa ajoitusvirheen. Magneettikenttä "katkeaa" väärään aikaan jos vauhtipyörän asento ei ole oikea. Voimakas kipinä tulee vain kun asetukset on kohdallaan.

Katso ettei se tappi johda virtaa maihin. Se on baleliittia sen takia että eristys säilyy.
Ei sillä bakeliitttitapilla ole mitään tekemistä eristyksen kanssa, koska kärkikappalen toinen pää on rungossa kiinni.
teijon paavo
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2010 12:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teijon paavo »

teijon paavo kirjoitti:Äiti muorilla on Klippo B&S:n koneella, ajoi sen viime kesänä kiveen.
Ei lähtenyt enään käymään, katsoin kiilan on ehjä ja suora.
Käynnistäessä nykäisee narun käsistä/jumittaa.
Voiko olla kampirauta vääntynyt tai jotain...
Vieläkin on projektina...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: harza, mattiolavi, mtuitto, P.A, retsi ja 75 vierailijaa