Sivu 1/9

Vesipumppu ongelmaa -> koneremontti

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 4:30 pm
Kirjoittaja Torsti
IH 414, vesipumpunkorjaussarja laitettu, mutta tuntuu, että ei kierrä sitten ei yhtään. Samasta syystä se korjaussarja siihen laitettiin, mutta ei auttanu.

Ensiks tulee mieleen, että vesirattaan siipien ja rungon väliin jäi vähän liikaa rakoa. Siinä on ehkä puolen millin väli, korkeintaan. Pitää varmaan koittaa likemmäksi.

Mutta mitä muuta tuossa voi tulla?
Vanha laakerikaan ei ollu vielä aivan loppu. Eikä osat muutenkaan kovin kuluneita. Periaatteessa varmaan olisi voinut jäädä ilmalukko jonnekkin, mutta vähän tuntuu epätodennäköiseltä. Termostaatti pitäis olla kunnossa, eikä vika siihen viittaa, kun lämppärissäkään ei kierrä.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 5:08 pm
Kirjoittaja Jarkko
En tuota mallia tunne, mutta ei kai vesipumppu kasaamisestaan ja osistaan noin ronkeli ole?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 5:16 pm
Kirjoittaja mh
mistä tiedät ettei kierrä?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 5:19 pm
Kirjoittaja Torsti
Jaa-a mulla ei oo paljoo kokemusta näistä vespumpuista. Ei kai se sen kummempi oo tuossa kun muissakaan.
Tukoksia ei ainakaan pumpun putkissa ollu, ja alko tekeen tota yhtäkkiä niin tuntuu oudolta. Onko siellä sitten jossain oltava tukos?
Vehkeessä oli aika laimeet nesteet, kun tuli joku viikko sitten parinkympin pakkaset. Nestettä kuitenkin oli, ja lisäsinkin sitä sillon. Niihin aikoihin tuo temppuaminen mahto alkaa.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 5:20 pm
Kirjoittaja mh
olisko jäässä jostain?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 5:24 pm
Kirjoittaja Torsti
Siitä aattelin, kun kuumia mokoma hirmu nopeesti. Termostaatti aukeaa 60, mutta kuumenee yhtä kyytiä niin että alkaa keittää. Pari kertaa kävi jo lähellä satasta. Sanotaanko että ei puolta kilometriä pääse tiellä, jos kierroksilla ajaa. Sitten vaikka mittarin mukaan kannessa on 80, niin öljyt on vielä kylmät. Tavallisesti öljynpaineet on aika alhaset, kun kone on kuuvessakympissä, mutta paineet yhtä paljon kuin kylmänä.
Sitten taas lämppäri ei lämpiä yhtään. Lähtö on kannessa, ja toinen letku tulee alavesiletkuun, jolloin pumpun pitäis imee lämppärin kautta myös.

Ja raktori oli lämpösessä tallissa pari päivää siten, että lumet mitä oli katolla kerkes sulaa, luulis että mahd. jääkin olisi sulanut :?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 5:32 pm
Kirjoittaja MTZ
Isompiakin välyksiä on pumpun ja rungon välissä,tuo on aika pieni ettei siitä pitäis johtua.

Oletko kokeillut läppäristä ottaa letkua irti käydessä ja katsoa tuleeko nestettä?
Ja lämppärin jälkeen myös,osaa joskus todella kiusata ilma vaivat.Muutakin kun kuljettajaa :wink:

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 5:37 pm
Kirjoittaja Torsti
MTZ kirjoitti:Isompiakin välyksiä on pumpun ja rungon välissä,tuo on aika pieni ettei siitä pitäis johtua.

Oletko kokeillut läppäristä ottaa letkua irti käydessä ja katsoa tuleeko nestettä?
Ja lämppärin jälkeen myös,osaa joskus todella kiusata ilma vaivat.Muutakin kun kuljettajaa :wink:
En oo kokeillu, kyllä se ennen on pelannu, ja ei oo yleensä ollu sen suurempia ongelmia ilman kanssa, kun on nesteet vaihtanu.

Mutta miksi meinaa koko rakvaattori keittää, taisin sotkea vähän noilla lämppäri puheilla...

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 5:59 pm
Kirjoittaja JiiHoo
Torsti kirjoitti:Vehkeessä oli aika laimeet nesteet, kun tuli joku viikko sitten parinkympin pakkaset. Nestettä kuitenkin oli, ja lisäsinkin sitä sillon. Niihin aikoihin tuo temppuaminen mahto alkaa.
Nonii. Lueppas koko minun viestiketju "MF 35X kiehu.." http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... c3e3f95b04
Siinä mulle kävi, erittäin laimeilla nesteillä, (tosin vedellä) mutta jääty mahdollisesti jäähdytin. Myös laimeilla nesteillä voi olla mahdollista.

Sitten.. Ite vaihdoin vesipumpun omaan massikkaan, tekniikka varmaankin on samantyylistä kummassakin. Eli. Ensin runkoa vasten pari-kolme milliä paksu tiiviste, mitä lie muovia. Sitte paperitiiviste, johon kannattaa leikata vesipyörän kokoinen ympyrä. Ja vaikka sitten samalla laittaa useamman tällaisen leikatun tiivisteen, että se vesipyörä todella mahtuu pyörimään. Ja kyllä se "syö" itselle tarvitsemansa tilan. Vinkuu aluksi, osuessaan tiivisteeseen mutta käytössä häviää..

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 6:07 pm
Kirjoittaja Torsti
Oonhan minä sitä lueskellu, en vaan aluks oikeen uskonu tohon jäätymiseen, ja lisäsin sinne vielä raakaa nestettä sillon.

Taitaa olla toi vesipumppu vähän erilainen. Tässä on vesipyörän siivet pumpun runkoa vasten. Pumppu puretaan ja kasataan prässillä, akselin tiivistää semmonen hiilisysteemi, ettei vuoda ulos. Pahvitiiviste tulee ainoastaan pumpun ja lohkon väliin.

Ja se kun on vehje ollu lämpösessä, ja viimeksi kun ajoin, niin oli pari astetta pakkasta.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 6:38 pm
Kirjoittaja JiiHoo
Torsti kirjoitti:Oonhan minä sitä lueskellu, en vaan aluks oikeen uskonu tohon jäätymiseen, ja lisäsin sinne vielä raakaa nestettä sillon.

Taitaa olla toi vesipumppu vähän erilainen. Tässä on vesipyörän siivet pumpun runkoa vasten. Pumppu puretaan ja kasataan prässillä, akselin tiivistää semmonen hiilisysteemi, ettei vuoda ulos. Pahvitiiviste tulee ainoastaan pumpun ja lohkon väliin.

Ja se kun on vehje ollu lämpösessä, ja viimeksi kun ajoin, niin oli pari astetta pakkasta.
Mistä päättelet, että pumppu on erilainen? Oletko kenties nähnyt vastaavan?

Minun koneen pumppu on seuraavanlainen: Ratas siivikko pumppua kohti, ja tasainen osa runkoa vasten, ja muutenkin tietenki kasataan prässillä, akselissa on hiilitiiviste jne. Ja mihin väliin se tiiviste muuten laitetaan, jos ei pumpun ja lohkon väliin??? Onko muita vaihtoehtoja? :lol:

En itsekään aluksi uskonut, että olisi jäätynyt, enkä tiedä varmaa vieläkään. Moni on vain neuvonu. Kovemmalla pakkasella tosiaan jäähdytysvoima on melkoinen, se että on jäätymisen estoainetta vedessä, ei tarkoita, ettei jäädy. Se pakkasneste vain alentaa jäähdytysnesteen jäätymispistettä. Laimeilla nesteillä voidaan tarkoittaa vaikka -15 jäätyvää nestettä, ja silloin jos on -16 niin se on jo jäässä. Ja vissii vaikka on pari astetta pakkasta, voi riittää jäähtymiseen, koska se propelli tosiaan kiskoo sitä jäähdytysilmaa monta kuutiometriä minuutissa. Kumotkaa, jos oon väärässä!

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 6:49 pm
Kirjoittaja akl
Mitä varten ylipäätään tarttee pelleillä laihoilla nesteillä? Laittaa puolet vettä ja puolet nestettä niin normaalit kelit kestää?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 6:54 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Yhden vesipumpun olen nähnyt, joka teki juuri tuota samaa. Siitä oli jäänyt kiila pois.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 7:04 pm
Kirjoittaja Torsti
Ihmettelin vain tuota JiiHoon selittämää tiiviste hommaa. Korjaussarjan mukana tuli tiiviste, joka tiivistää pumpun reunat. Ei mitään muovi/paperitiiviste systeemeitä, eikä reiän leikkelyitä.
Sain siitä käsityksen että on joku ihme systeemi, mutta ei sitte.

Aamulla oli -12 ja kattelin, että pinnasta oli jo hieman riitteessä. Sit laski lämpötila yhtäkkiä illan mittaan. Syylärin edessä oli pahvi. Ajelin hallille ja laskin vanhaa nestettä pois ja laitoin raakaa lisää. Sillon kun viimeks ajelin oli uudet 50 % nesteet sisässä, ja pakkasta -1, kenen mielestä se jäätyy sillon?

Laihoilla nesteillä pelataan siksi, että syyläri vuotaa, ja on tullu lisättyä pelkkää vettä sinne. Niin niin olis kannattanu laittaa seosta. Sitten tuli mieleen, että pakkaskesto ei ehkä oo enää paras mahollinen.
Syyläriä ei oo korjattu siksi, että olen varmaan laiska, ja rahaa on köyhällä niukasti.

Kiilaa ei taija olla tässä pumpussa, ei ainakaan kiilauraa :P

neste

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 7:44 pm
Kirjoittaja tapioryodi
Kyllä sun ongelmas on laihoissa nesteissä eikä missään muussa.Oliko traktori tarpeeksi lämpimässä silloin kun lisäsit nestettä .Jos osa on jäässä niin siihen ei sekoitu uutta ,ennen kuin kaikki on sulana.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 7:49 pm
Kirjoittaja Torsti
Saattaahan se tieten olla. Ajelin rattorilla sen lisäyksen jälkeen, alkuun ei tullu lämppäristä lämmintä, mutta lopussa tuli, että kai sieltä luulis jokseenkin sulaneen. Tämän jälkeen sieltä on ollu nesteet pois, ja tuli ihan nätisti hanoista. Kuinkaan se on pohjimmaisina tuo lohkon hana? Että olisko sinne muka jääny jonnekkin sopukkaan jäätä, ja jos kerkes tallissa sulaa, niin jääty uuvelleen vai?

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 7:56 pm
Kirjoittaja raato
Olis kannattanu huuhdella jäähdytysjärjestelmä lämpimällä vedellä, olis tullu lika pois ja jää viimeistää sitte sulanu.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 8:16 pm
Kirjoittaja JiiHoo
Torsti kirjoitti:Ihmettelin vain tuota JiiHoon selittämää tiiviste hommaa. Korjaussarjan mukana tuli tiiviste, joka tiivistää pumpun reunat. Ei mitään muovi/paperitiiviste systeemeitä, eikä reiän leikkelyitä.
Sain siitä käsityksen että on joku ihme systeemi, mutta ei sitte.
Elikkäs.. Ostin koko pumpun uuden Farmilaitteelta, koska vanha pumppu oli lähes puhki. Mukana tuli paperitiiviste, jonka sai leikata haluamaansa kokoon. Se muovi"tiiviste"levy.. luulen että se on alkujaan traktorin oma, koska ennen vanha pumppu oli alkuperäinen ja pumpun-traktorin välissä oli muutaman millin paksuinen muovilevy, johon oli kulunut vesipumpun vesipyörän urat. En siis tarkoita sitä akselitiivistettä. Tämä levy voi olla fergusonin oma homma. Ja leikkelemisellä meinasin, että hommaa siihen paksumpi tiiviste, johon leikkaat vesipyörän kokoisen reiän. Silloin vesipyörällä on enemmän tilaa pyöriä ja pumppu ei vuoda.
Torsti kirjoitti: Aamulla oli -12 ja kattelin, että pinnasta oli jo hieman riitteessä. Sit laski lämpötila yhtäkkiä illan mittaan. Syylärin edessä oli pahvi. Ajelin hallille ja laskin vanhaa nestettä pois ja laitoin raakaa lisää. Sillon kun viimeks ajelin oli uudet 50 % nesteet sisässä, ja pakkasta -1,
Jos keskustelun lähtötiedoissa ei mainita Pahvia. Niin oletetaan ettei sitä ollut silloin. Jos puhut että käytyt "laimeita nesteitä" jolla tarkoitit 50% seosta. Niin miten se oli riitteess' -12. Toki voi olla, että pinnasta oli laimentunut, mutta epäilen.
Torsti kirjoitti:kenen mielestä se jäätyy sillon?
Sinua tässä kuitenkin ollaan auttamassa parhaan mukaan niillä tiedoilla, mitä kerrot. Jos et usko meitä, niin on oma asiasi.
Torsti kirjoitti:Tämän jälkeen sieltä on ollu nesteet pois, ja tuli ihan nätisti hanoista. Kuinkaan se on pohjimmaisina tuo lohkon hana? Että olisko sinne muka jääny jonnekkin sopukkaan jäätä, ja jos kerkes tallissa sulaa, niin jääty uuvelleen vai?
Kuten minullekin kerrottiin omassa viestiketjussani, voi olla että se vesi tuli sieltä moottorista alaletkua tms. myöten. Ja mahdollinen jää on jäänyt koneeseen. Mutta arvauksia kaikki. Oma koneeni on nyt +10 lämpimässä tallissa, että varmasti on sulanut viikon aikana.. Huomenna näkee..

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 8:33 pm
Kirjoittaja Torsti
Tuosta tiivistejutusta en ala inttämään, kun en ole nähny verkun systeemiä, etkä sinä ole nähnyt tätä natikkaa.

Pitääkö se nyt kertoa koko tarina, jos olen antanut ymmärtää itseni epäselvästi. Tai sitten jollakin muulla on hankaluuksia luetun ymmärtämisen kanssa.
Koneessa oli laimeat nesteet, kun alkuperäisiin 50% nesteisiin oltiin lisätty pelkkää vettä johtuen vuotavasta jäähdyttimesta. Lämpötila laski -20 asteeseen, ja kävin näihin laihoihin nesteisiin lisäämässä raakaa jäähdytysnestettä muutaman litran. Tällöin ajettaessa ei ollut ongelmia. Seuraavana päivänä kone lämpeni oudosti, ajattelin vesipumpun laakerin olevan entinen. Kone talliin. Laskin nesteet pois, jäähdyttimessä ei näkynyt mitään. Pellit pois, jäähdytin pois ja vesipumppu irti. Ehkä tässä jo osaa jotain päätellä että mikä on tilanne. Seuraavaksi raktori seisoo purettuna viikonpäivät lämpimässä tallissa osia odotellessa.
Sitten kasaan sen, niin kuin mainitsin, viimeksi kun ajoin oli koneessa uudet 50% nesteet. Ei tuntunut kiertävän ja meinasi ylikuumentua.

Eiköhän tässä nyt ole riittävän selvästi kaikki tarpeellinen.

Kyllä apu kelpaa, ja kiitos tähän astisista kommenteista!

Tarkoitin vain korjata miten asiat ovat.

Lähetetty: Pe Helmi 09, 2007 8:35 pm
Kirjoittaja MTZ
Jep se muovi levy pumpun ja jakopään kopan välissä ei ole kaikissa,3 syl Perkinsseissä se on.