caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Sain tuollaisen jyrsijänrottelon, josta on kipinä hukassa. Tarkempaa mallimerkintää ei enää löydy koneesta...

Otin käynnistysnarukotelon pois, ja alla on sytytyspuola, josta menee johto magneeton taakse johonkin, ja sieltä toinen johto kotelon ulkopuolelle ruuvin alle maihin. Mikähän idea tuossa johdossa on että kiertää tuolta kautta? Ilman magneeton poisottoa ei näe, mihin johdot on kytketty. Ulosmenevän johdon pää irtosi vielä magneeton takee, kun sitä venyttelin.

Onko magneetto hankala irrottaa?

Tuonnäköinen härveli on kyseessä:
http://image.nettix.fi/extra/machineimg ... cbcec9.jpg
Belarus 825 turbo shitbox
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Kärjet on hapettuneet ja on tuon limpun takana.
Voi olla tiukassa. Itse naputtelin limpun kylkeen niin helähti käteen. Kartio+ kiila(alumiinia) kato että mutteri tulee kireeseen kun paat takas.
Eversti

Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja Eversti »

m_kane kirjoitti: Otin käynnistysnarukotelon pois, ja alla on sytytyspuola, josta menee johto magneeton taakse johonkin, ja sieltä toinen johto kotelon ulkopuolelle ruuvin alle maihin.
Mikähän idea tuossa johdossa on että kiertää tuolta kautta? Ilman magneeton poisottoa ei näe, mihin johdot on kytketty. Ulosmenevän johdon pää irtosi vielä magneeton takee, kun sitä venyttelin.

Onko magneetto hankala irrottaa?
Lieneeköhän samanlainen BS 3 hv, kuin minullakin Solett jyrsimessä?

Jos on, niin puolalta menee johto kondesaattorin päässä olevaan reikään. Konkka toimii katkojankärkien alasimena. Toisella johdolla maadoitettu jtk. - en osaa sanoa.

Katkojan kärjet toimivat siten, että kampiakselin kaulalta epäkesko nostelee tappia, kuin venttilinvarsi konsanaan. Tappi liikuttaa sitten katkojaa. Tämän tapin pitää sitten selvästi nousahdella ja todennäköisesti se on jumissa.

Tämä systeemi löytyy, kun magneeton irrottaa ja sen alla olevan peltilevyn.

Aiheesta on keskusteltu myös aikaisemmin - tosin Soletin nimellä.

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3aa4a428f6
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Joo, kiitos vinkeistä. Noita näyttää olevan siis kärjillä ja ilman? Täytynee purkaa se magneetto irti että näkee onko kärjet vai ei.
Belarus 825 turbo shitbox
Fordmies7610
Viestit: 1210
Liittynyt: La Elo 10, 2013 9:47 am
Paikkakunta: Myrskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordmies7610 »

Minkä takia tossa on kaksi vipua?
EX IH B414 VM-65
Nuffield universal 3 vm-61
EXFord 3000 vm-71
International 533 vm-77 turbo
EX fordson major diesel 1954
fordson major 1955
Foordi on peltojen Loordi ;)
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Mulla on Noreltissa eteen ja taakse . lie tuossa samoin
Eversti

Viesti Kirjoittaja Eversti »

m_kane kirjoitti:Joo, kiitos vinkeistä. Noita näyttää olevan siis kärjillä ja ilman? Täytynee purkaa se magneetto irti että näkee onko kärjet vai ei.
Jos magneetto ei ole kiinni tavallisella mutterilla, on siinä mutterin sijaa toimittamassa kuulamutterikuppi, jossa normaalikierteet. Kannattaa sitten avata se kuppi ja putsata kunnolla. Kuulat painuvat (g-voimien ansiosta??) kupin reunalle koneen käynnistyttyä ja vapauttavat siten käynnistinlaitteen kampiakselista.

Vaikea selittää, mutta helppo tajuta, kun avaa kupin.
KK70
Viestit: 487
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 7:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KK70 »

Muinoin hävis poitsun lokariauton koneesta kipinä,samanmoinen
kärjellinen kone.
Puola oli kyrvähtäny,meninpä sitte puola ostoksille lähimpään pienkonehuoltoon kaveri kaivo rojukasasta uudemman mallisen kärjettöman
puolan ja sano jotta sopii suoraan jätät vaan ne katkojan piuhat irti.
Puolaan kytkin vaan sammuttimen ja hyvinhän tuo toimi.
Eikä muuten maksanutkaan mitään,käytetty kun oli.
Romukasastahan noita osia nuihin yleensä löytyy.
412/502
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 10:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 412/502 »

Mulla on tuossa yks vanha BS moottorinen nurmenkatkoja, olin sitte jättyny sen sopivasti räystään alle niin että vesi valui suoraan moottorin päälle. Ei sitte millään käyntiin enää sen jälkeen, oli vesi tehny komian ruosteen siihen vauhtipyörän kylkeen, sen ku siitä pyöritteli hiekkapaperin kans taas kiiltäväksi niin johan lähti, sitte vähä ceeärceetä perään ettei heti mee uudestaan ketun väriseksi.

ja tosiaan tämäkin sotaratsu on vuosimallia 1982 ja ainavaan pelittää, runko tosin taitaa olla jo ainakin kolmas.
Eversti

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Unohtui mainita:
Kondensaattori toimii katkojankärkien alasimena ja sitä säätämällä ylös/alas säädetään kärkiväli (n.0,5 mm).
Cyno
Viestit: 1016
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 9:39 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cyno »

Noi norletin (miksei muutkin) jyrsijät ei kärsi yhtään sitten olla taivasalla veden armoilla. Eli aina kun ei käytä niin katokseen tahi pressua sopivasti päälle. Muuten lakkaa lähtemästä käyntiin, isot pojat kertoo...
ylioyja
Viestit: 7641
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

KK70 kirjoitti:... kärjettöman puolan ja sano jotta sopii suoraan jätät vaan ne katkojan piuhat irti.
....
Tein vastaavan tempun aluejätepisteestä evakuoimani ruohonleikkurivainaan osilla,
mutta mun tartti muistaakseni siirtää vauhtipyörä kärjettömän sytytyksen mukana.
Eiks muuten olis selkeetä unohtaa tässä noi jyrsinmerkit ja puhua vaan Riksrattonista?
Eversti

Viesti Kirjoittaja Eversti »

ylioyja kirjoitti: Eiks muuten olis selkeetä unohtaa tässä noi jyrsinmerkit ja puhua vaan Riksrattonista?
Riksrattoni on hyvä ilmaus.

Se taivasalle jättäminen on "taivahan tosi" käyntiinlähdön estäjä. Jostain syystä magneeton ja puolan pinnoilla ei saa olla ruostetta, vaikka luulisihan noiden nyt pelaavan magneetin avulla muutenkin. Itse olen joskus joutunut vain poistamaan ruosteet ja taas on pelannut - se on kummallista, mutta totta. :shock:
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Joo, kiitosta vastanneille. Kärjethän sieltä löytyi. Putsailin ne, ja säädin sekä hioin ruosteet magneetosta. Säädin puolan etäisyyden siten, että laitoin väliin a4-paperin kaksinkerroin.

Lähti puksuttelemaan hienosti :D

Nyt täytyy vielä käydä stefat alapään akseleiden juuriin, kun lirkettää sieltä öljyä.
Belarus 825 turbo shitbox
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Näkkyypä muuten olevan uutta vastaavassa kunnossa kun hyvä, että on edes teristä maalit lähtenyt, kahvoista puhumattakaan.

Ja näinhän se monesti on, että jos tuommonen ostetaan yksityiskäyttöön ei niitä tunteja montakaan vuodessa tule. Vaikka kertoo kolmellakymmenelläkin vuodella jää käyttötunnit alta sataan. :roll:
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Jiitek kirjoitti:Näkkyypä muuten olevan uutta vastaavassa kunnossa kun hyvä, että on edes teristä maalit lähtenyt, kahvoista puhumattakaan.

Ja näinhän se monesti on, että jos tuommonen ostetaan yksityiskäyttöön ei niitä tunteja montakaan vuodessa tule. Vaikka kertoo kolmellakymmenelläkin vuodella jää käyttötunnit alta sataan. :roll:
Totaniin, tuo kuva ei ole minun härvelistä, otin sen vaan netistä malliksi. Oma on "himpun" kärsineempi :?
Belarus 825 turbo shitbox
vkorp
Viestit: 640
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja vkorp »

Jatketaan vanhan Solett jyrsimen ongelmalla. Siis kipinä hukas.
Monta kertaa on käynyt niin että käkeä nosteleva välitappi jumittuu talven aikana. Avasin magneeton ja puhdistelin paikat niin että kärjet toimii. Kasasin, testasin, Pari ekaa nykäisyä kipinä tuli, sitten katos uudelleen. Avasin uudellee ja mittrilla haeskelin vikaa. Piuhat konkalta irti. Sammutin toimii, kärki toimii, konkka ei ole oikkaris. Mutta puolan johdosta (kärjille tuleva) mitattaessa se on oikkaris maata vasten. Kuuluuko se olla niin? En oikein ymmärrä tuon magneton sielunelämää, onko siellä vain yksi kela? Yksi maajohtokin sieltä kelasta tuli pakan ruuvin alle jota en vielä irrottanut. Eip ymmärrä?
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Se kondensaattori ja kärki maksavat vajaan kympin eli vaihtaisin ne ettei tarvitse arvuutella.https://www.kone-glans.fi/varaosat/bs-k ... torisarja/
Samalla säädä kärkiväli ohjearvoon kuten myös puolan ja magneeton väli (pieneksi), tarkasta myös tuplan johto. Jos ei vieläkään toimi, niin sitten on puolassa vika ja se on selvästi kalliimpi osa.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja masankp »

Ei puolan ilmaväliä pieneksi, vaan 0,25mm.
Kärkiväli 0,50
tulpan kärkiväli 0,75.
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

masankp kirjoitti: La Kesä 01, 2019 6:14 pm Ei puolan ilmaväliä pieneksi, vaan 0,25mm.
Kärkiväli 0,50
tulpan kärkiväli 0,75.
No onhan se 0,25mm aika pieni väli kuitenkin :D, mutta hyvä kun löytyi arvotkin, minulla ei niitä ollut
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korsteeni ja 39 vierailijaa