caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: To Elo 04, 2016 12:50 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Mullahan rupes oireilemaan tuommonen norletin voimanlähteenä oleva brigg&strantton sen verta pontevasti että päädyin nakkaamaan sen romukasaan ja tilalle laitoin loncinin 5.5 heppasen hondakloonin. Lopputuloksena huomattavasti parempi jyrsin kun puhtia hieman enemmän, käy nätimmin ja bensaakin taitaa mennä vähemmän. Saa nähdä mitä tuo kestää mutta kolme vuottahan tuo on pärissyt ainakin jo ongelmitta.
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Aloin miettimään sopivaa rakotulkkia ja mittasin. Riisi normaali 80g A4 toimistopaperia on 5cm nippu / 500kpl
Siis yksi paperi on 0,1mm. Taidanpa kokeilla noin. Kaksi paperia ja jättää vähän löysälle, pitäis olla aika lähellä
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Vihje: oluttölkki on 0,19 mm paksu.
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Oluttölkin ainevahvuus vaihtelee riippuen siitä mistä kohtaa mitataan ja varmaan tölkin koostakin. Valitettavasti käytössäni oli vain yhtä tölkkikokoa/valmistajaa.
Mikäli löytyy sponsori, voin laajentaa tutkimustani muihin tölkkikokoihin/valmistajiin, ehkä longdrink juomiinkin?
Esimerkiksi 33 cl Koff 4,4 % oluttölkin ainevahvuus tölkin lieriömäisen osan yläreunassa oli äskeisessä mittauksessani n. 0,14 mm ja alempana 0,10 mm. Tämä johtuu valmistustekniikasta (alumiinin syväveto ?).
10 € ja 20 € setelipaperi näyttää olevan n. 0,10 mm.
Olen kiinnostunut mittaamaan myös 50, 100, 500 ja varsinkin 1000 € seteleitä jos niitä minulle toimitetaan.
Huom! Koekappaleet saattavat vaurioitua mittausprosessissaa, joten niitä ei palauteta.
Mikäli löytyy sponsori, voin laajentaa tutkimustani muihin tölkkikokoihin/valmistajiin, ehkä longdrink juomiinkin?
Esimerkiksi 33 cl Koff 4,4 % oluttölkin ainevahvuus tölkin lieriömäisen osan yläreunassa oli äskeisessä mittauksessani n. 0,14 mm ja alempana 0,10 mm. Tämä johtuu valmistustekniikasta (alumiinin syväveto ?).
10 € ja 20 € setelipaperi näyttää olevan n. 0,10 mm.
Olen kiinnostunut mittaamaan myös 50, 100, 500 ja varsinkin 1000 € seteleitä jos niitä minulle toimitetaan.
Huom! Koekappaleet saattavat vaurioitua mittausprosessissaa, joten niitä ei palauteta.
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Minä tälläsin toisessa topicissa pähkäilemäni Solett linkkuleikkurin puolan välykseksi wanhan 4x6 valokuvan....kun sattui lähimpänä käsille. Lienee luokkaa 0.20 +- 0.05 ?
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Heittäkää ne kärkipuolat roskiin ja tilalle uudempi kärjetön puola. Sopii paikalleen suoraan ja kärkien johdon jättää vain irti. Saattaa sopia jopa 3,5Hv tuupattavasta leikkurista. Tai 3-4Hv malleissa on sama vauhtipyörän halkaisija riippumatta onko pysty vai vaaka-akseli. Niissä on sama puola. 5Hv malleissa on isompi vauhtipyörä mutta puola saattaapi sopia. Pitääpä oikein kokeilla
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Kesä 14, 2020 4:19 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Hei,
Voisko joku tämmöisen jyrsimen omistaja laittaa kuvan kaasarista? Sain tuommosen laitteen ja siinä oli ne vaijerit ja jouset irti. Näkisin kuvasta minkälainen se pitäisi olla. Tai jos tietää kaasarin tarkan mallin niin sekin tieto olisi arvokas.
Voisko joku tämmöisen jyrsimen omistaja laittaa kuvan kaasarista? Sain tuommosen laitteen ja siinä oli ne vaijerit ja jouset irti. Näkisin kuvasta minkälainen se pitäisi olla. Tai jos tietää kaasarin tarkan mallin niin sekin tieto olisi arvokas.
-
- Viestit: 1128
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Nyt vkorp laski väärin. Kopiopaperin paksuus ei ole 0,1 mm vaan 0,01 mm.
-
- Viestit: 1128
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Äh meni väärin, vkorp laski oikein, tietysti. Minä itse sekoilin.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:04 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Briggs & Strattonissa on ongelmia käynnin kanssa. Lähtee kyllä hyvin pyörimään kylmänä mutta ei jaksa hetken päästä pyöriä tyhjäkäynnillä.
Saman tekee kun jonkun aikaa käsin kaasuttelee koneen lämpimäksi, tyhjäkäynnillä sitten sammuu.
Kuumana lähtee huonommin käyntiin.
Kaasutin on uusittu eikä siitä apua ollut.
Puristuspaineet kylmänä 3.8 bar ja kuumana 4.3 bar. Taitaa olla aika pienet paineet, onkohan venttiilit väljät?
Osaisiko joku neuvoa miten saisi homman kuntoon?
Saman tekee kun jonkun aikaa käsin kaasuttelee koneen lämpimäksi, tyhjäkäynnillä sitten sammuu.
Kuumana lähtee huonommin käyntiin.
Kaasutin on uusittu eikä siitä apua ollut.
Puristuspaineet kylmänä 3.8 bar ja kuumana 4.3 bar. Taitaa olla aika pienet paineet, onkohan venttiilit väljät?
Osaisiko joku neuvoa miten saisi homman kuntoon?
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Noissa on puolipuristin. Sun pitää pyörittää esim akkuporakoneella kampiakselin päästä että saat oikeet paineet.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:04 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Venttiilinvälykset tarkastettu Briggs & Stratton 5 hp jyrsimen vaakakoneesta ja ovat kunnossa: imu 0,15 mm ja pako 0,25 mm.
Samalla putsailtu ja katseltu että kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Käy nyt vähän paremmin mutta ei oikein kunnolla vieläkään, tyhjäkäynnillä sammuu.
Mikä ihme lie vaivana?
Samalla putsailtu ja katseltu että kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Käy nyt vähän paremmin mutta ei oikein kunnolla vieläkään, tyhjäkäynnillä sammuu.
Mikä ihme lie vaivana?
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Kovat välykset mutta ei ne menoa haittaa.
Kaasari persiillään, se niitä useimmiten vaivaa
Kaasari persiillään, se niitä useimmiten vaivaa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:04 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Kaasutin on uusi eikä auttanut. Nyt mitattu puristukset porakoneella pyörittäen: 4,8 bar, liekö kohdallaan?
Lähtee kylmänä kohtuu hyvin käyntiin, kuumana huonommin mutta sitten tyhjäkäynnillä sammuu.
Magneetto ja puola puhdistettu ja säädetty, antaa ihan hyvin kipinää, tulppakin on uusi.
Lähtee kylmänä kohtuu hyvin käyntiin, kuumana huonommin mutta sitten tyhjäkäynnillä sammuu.
Magneetto ja puola puhdistettu ja säädetty, antaa ihan hyvin kipinää, tulppakin on uusi.
-
- Viestit: 636
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re:
Pitääpä kiittää foorumia, tai sen kirjoittajia. Oli tämä tai joku muu postaus, jonka ansiosta jyrsin pelittää taas Lainasin syksyllä vehjeksen pojalle ja lumihangessa oli viettänyt talven eikä kipinää kun hain sen takas kun piti pottupalsta jyrskyttää. Mietiskeli jo vauhtipyörän irroituksia ja kärkien hiontaa... Sitten lueskelin vähän netistä ohjeita ja masinisteistahan se löytyi! Miul on pari varaosakonetta (eihän mitään piä hävittää pois nurkista ) joista toisessa olikin kärjetön sytytyspuola. Eiku yllä olevien ohjeiden mukaan vaihto ja kipinä ilmesty, riksrattori pärähti käyntiin ja pottu työntää varttaKK70 kirjoitti: ↑Ma Touko 26, 2014 9:30 pm Muinoin hävis poitsun lokariauton koneesta kipinä,samanmoinen
kärjellinen kone.
Puola oli kyrvähtäny,meninpä sitte puola ostoksille lähimpään pienkonehuoltoon kaveri kaivo rojukasasta uudemman mallisen kärjettöman
puolan ja sano jotta sopii suoraan jätät vaan ne katkojan piuhat irti.
Puolaan kytkin vaan sammuttimen ja hyvinhän tuo toimi.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Kesä 14, 2020 4:19 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Käytätkö tavallista bensaa vai semmosta pienkone saa vai mitä onkaan. Minulla ainakaan ei ole vanhoissa moottoreissa ne bienkonebensat toimineet kunnolla. Käyntiongelmia tosi paljon. Laittaa perus ysikasia niin toimii tosi hyvin.Kunnostaja kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 9:20 pm Briggs & Strattonissa on ongelmia käynnin kanssa. Lähtee kyllä hyvin pyörimään kylmänä mutta ei jaksa hetken päästä pyöriä tyhjäkäynnillä.
Saman tekee kun jonkun aikaa käsin kaasuttelee koneen lämpimäksi, tyhjäkäynnillä sitten sammuu.
Kuumana lähtee huonommin käyntiin.
Kaasutin on uusittu eikä siitä apua ollut.
Puristuspaineet kylmänä 3.8 bar ja kuumana 4.3 bar. Taitaa olla aika pienet paineet, onkohan venttiilit väljät?
Osaisiko joku neuvoa miten saisi homman kuntoon?
-
- Viestit: 636
- Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Oma kokemus noista nelkytävuotiaista riksraktoreista on sellanen että ne syö mitä vaan palavaa. Ei haittaa vaikka ois välillä jonkun vuoden seissy bensat tankissa. Jyrsimen moottorin kasasin v. -85 kahdesta, toisessa oli laakerit sökö ja toinen leikannu kiinni kun veneessä oli ollut liika rankka ropeli. Sen jälkeen jyrskytetty jokunen tunti, aikoinaan tein jopa piharakennusurakoita tuolla 70-luvun Stigalla.
Ruohonleikkuri on uutena ostettu, vm. 1987 ammattilaismalli (alumiinirunko ja 4 hp riksratton), senkään koneelle ole muuta tarvinnut tehdä kuin uusia vauhtipyörän alumiinikiiloja jos terä on osunut kiveen, tulppia joskus mutta kaasari on alkuperäiskiinnityksessään eli vain säätöä joskus. Sama tuon kanssa, syksyllä tankattu bensa palaa iloisesti keväällä Eikä alumiinirunko ruostu (ei ole Klippo vaan sitä vastaava Solett)
Nii, pienkonepensoja en ole noihin kokeillu, sitä tankkiin mitä halvimmalla saa
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Joo ei ole nuuka bensasta. On säädetty käymään aika rikkaalla niin pieni energiasisällön vajaus ei vaikuta.
Ja toisen kirjoittajan ongelmaan. 4,8bar on ehkä hiukan liian vähän, yleensä noissa on 7bar luokkaa. Mutta voihan olla että porakone ei jaksanut pyörittää tarpeeksi kovaa. Olihan kaasu täysillä kun kokeilit paineet?
Ja toisen kirjoittajan ongelmaan. 4,8bar on ehkä hiukan liian vähän, yleensä noissa on 7bar luokkaa. Mutta voihan olla että porakone ei jaksanut pyörittää tarpeeksi kovaa. Olihan kaasu täysillä kun kokeilit paineet?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Kesä 14, 2020 4:19 pm
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Onko siis kellään hajua tuosta jyrsimen kaasarista? Tarvis jonkinlaisen kuvan että sais säädettyä sen sinne päin. Viime kesänä sain sen käyntiin, mutta kaasuvivun säätö on pielessä.
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:04 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
- Viesti:
Re: caravan/norlett jyrsijä kipinä hukassa
Kyllä kaasu oli täysillä poralla pyöritettäessä. Pienkonebensaa ostin vehkeelle kun sen arvelin olevan parempaa, täytyy vielä kokeilla 98:lla. Kone on vm. -92.
Okkulle linkki Youtubeen jossa kaasutinta korjaillaan.
https://www.youtube.com/watch?v=uNXbj3NM5G8
Okkulle linkki Youtubeen jossa kaasutinta korjaillaan.
https://www.youtube.com/watch?v=uNXbj3NM5G8
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Rh-, Saapiska, zukka ja 42 vierailijaa