Super major hydraulipaine apuva

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

makisalo
Viestit: 74
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Super major hydraulipaine apuva

Viesti Kirjoittaja makisalo »

Mittasin tuos omasta superista hydraulipainetta kipin liittimestä.

Ensin tein niin että laitoin jo valmiiksi kierroksia koneeseen, sitten nostin nostolaitteen vivun ylös. Paine käy jossain n. 180 sitten kuuluu naksahdus ja paine tippuu varmaan alle sataan.

Toinen lähestymistyyli, tyhjäkäynnillä vipu ylös, paine nousee 90bariin. Sitten pikkuhiljaa kierroksia ylös niin paine kapuaa vaappuen 150 nurkille ja alkaa taas tippua, ja kierroksia ku lisää niin ainavaan tippuu. Sitten ku kierrokset laskee tyhjäkäynnille on painetta enää 50bar. Vipu alas ja uudestaan ylös niin on taas 90bar tyhjäkäynnillä.

Miksi tuo paine romahtaa??????????????????????????????????????????

Voiko check valve aiheuttaa tämän?
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Sinulla on se vanha lyhytmallinen paineventtiili. Hanki se uudempi malli jossa venttiilin kuusiokanta on noin kolme senttiä pitkä niin paine pysyy huipussaan vaikka venttiili ulisee.
Viimeksi muokannut grani, Ti Maalis 04, 2014 10:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Mistäs niitä pitkiä venttiilejä saa, vai pitäiskö teettää pieni sarja, Oliskohan riittävästi kysyntää. Onkohan se jousi samanlainen molemmissa?
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

JURO kirjoitti:Mistäs niitä pitkiä venttiilejä saa, vai pitäiskö teettää pieni sarja, Oliskohan riittävästi kysyntää. Onkohan se jousi samanlainen molemmissa?
Jousi on täysin erilainen ja niin myös venttiilin kara. Se ei ole kovin monimutkainen joten sen valmistus olisi aika helppoa. Siihen vosi myös tehdä ulkopuolinen paineensäätö. Korjausoppaassa FO-201 on leikkauskuva molemmista. Jos sorvaisi vanhanmallisen karan eri muotoon niin sekin saattaisi auttaa asiaa.
Uudenmallinen venttiili on asennettu Majoreihin sarjanumerosta 08C955882 alkaen. (4/63)

Kävin pajassa tutkimassa venttiiliä ja tulin siihen tulokseen että jos "sorvaa" karan 11mm halkaisiaa olevaa lieriötä 5mm matkalta halkaisiaan 8mm kärjen päästä niin sen toiminto muuttuu halutuksi. Saattaa olla kovaa ainetta niin hiominen voi onnistua paremmin. Kokeilkaa ja kertokaa miten meni. :wink:
PS Pyydän vastuuvapautta kaikista seurauksista mitä tästä saattaa koitua. :roll:
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
makisalo
Viestit: 74
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makisalo »

Uudemman mallinen yp-venttiili asennettu ja vaiva poistui.

MUTTA, mielenkiintoinen huomio oli se, että tämä uudemman mallinenkin jäi vuotamaan kun sielä oli liikaa simmiprikkoja. Säätelin painetta prikoilla ja siinä huomasin että liika oli liikaa.

Kovimmillaan paine meni 180bariin ja sillon jäi vuotamaan, ja ilmiö oli vähän sama kuin vanhanmallin venttiilillä, eli paine vain laski ku lisäs kierroksia.

Säädin sen niin että kierroksilla nousee max. 160bariin niin silloin yp sulkeutuu kierroksia tiputtamalla eikä jää vuotamaan.

Vai onko mahdollista että joku muu kuin YP aiheuttaa tuon kuvailemani "vuodon"?
JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Mistäs Makisalo tuollaisen venttiilin sai hankittua.
makisalo
Viestit: 74
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makisalo »

Sukulaismiehen varaosaraadossa sattui olla tommonen. Oli kerranki tuuria.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

grani kirjoitti: Ti Maalis 04, 2014 9:51 pm
JURO kirjoitti:Mistäs niitä pitkiä venttiilejä saa, vai pitäiskö teettää pieni sarja, Oliskohan riittävästi kysyntää. Onkohan se jousi samanlainen molemmissa?
Jousi on täysin erilainen ja niin myös venttiilin kara. Se ei ole kovin monimutkainen joten sen valmistus olisi aika helppoa. Siihen vosi myös tehdä ulkopuolinen paineensäätö. Korjausoppaassa FO-201 on leikkauskuva molemmista. Jos sorvaisi vanhanmallisen karan eri muotoon niin sekin saattaisi auttaa asiaa.
Uudenmallinen venttiili on asennettu Majoreihin sarjanumerosta 08C955882 alkaen. (4/63)

Kävin pajassa tutkimassa venttiiliä ja tulin siihen tulokseen että jos "sorvaa" karan 11mm halkaisiaa olevaa lieriötä 5mm matkalta halkaisiaan 8mm kärjen päästä niin sen toiminto muuttuu halutuksi. Saattaa olla kovaa ainetta niin hiominen voi onnistua paremmin. Kokeilkaa ja kertokaa miten meni. :wink:
PS Pyydän vastuuvapautta kaikista seurauksista mitä tästä saattaa koitua. :roll:
Kukaan ei ole kertonut miten meni...

Hyvin meni.
Käytettävyys parani paljon, kun paine ei ole on-off tyyppisesti. Aiemmin painemittari ehti käydä jossain 150 nurkilla ennen kuin laukesi. Varovasti hinuttamalla saattoi saada 170 bar. Luulen että tuo ilmiö johtuu nestevaimennetusta mittarista, joka ei ehtinyt käydä avauspaineessa asti.
Se juurikin oli ärsyttävä ominaisuus, kun välillä Hiiappikäytössä kylmillä öljyillä tai vähän reippaammilla kierroksilla piti käydä välillä pudottamassa nostolaite vipu alas, jotta paine lähti pois ja alkaa uudelleen pumpata.
Jotain kehittämistä pitää vielä tehdä kun paine nousee nyt tuonne 170 bar äkkiä ja siitä pikkuhiljaa kerää painetta aina 200 bar asti, kunnes itseltä loppui kantti kokeilla mihin asti menee.

Nyt toimii hyvin, kun konetta ehtii vahtia ja painemittaria seurata, mutta nostolaitekäytössä voi raskaalla kuormalla jäädä keräämään painetta kunnes pumppu halkeaa. Tuntuu kuin tuolta ylipaineventtiilistä ei menisi nyt tarpeeksi öljyä läpi. Ehkä tuo viisimilliä oli liian pitkä ohennus ja venttiili jää nyt liian kiinni.

Luulen että prokkojen vähennys ei nyt auta, ne vain säätävät sitä painetta milloin venttiili alkaa aueta.

Kiitokset kuitenkin "grani":lle, tässä oli hyvä lähtökohta mistä alkaa hioa sopivaa mittaa.

Seuraavan venttiilin teen milliä lyhemmällä ohennuksella ja katsotaan miten se alkaa toimia.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super major hydraulipaine apuva

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tein koekappaleen jossa kevennyksen pituus vain 3mm.

Parani muttei vieläkään hyvä.
Kelaa nopeasti 165bar ja siitä hiljalleen ainakin 200bar asti.

Nyt ylipaineen nousu selvästi hitaampaa. Täytyy koittaa vielä ajaa lämpimäksi öljyt ja katsoa toimiiko paremmin.

Ajatuksissa tehdä vielä pari koekappaletta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], raute, Sederi, tapaniv ja 55 vierailijaa