Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Ford 5610 MKII kansiremontti
Mitähän kaikkea varaosaa sitä olisi hyvä varata kansiremonttiin?
IKH:lta katselin osia, en tosin tiedä onko ne sen laatuisia että kannattaa käyttää, mutta osviittaa antaa..
1x KANSITIIVISTE, V11043
1xTIIVISTESARJA YLÄPÄÄN, V808
1x TIIVISTESARJA ALAPÄÄN, V809
4x VENTTIILIVARREN TIIVISTE IMU, F0238
4x VENTTIILIVARREN TIIVISTE PAKO, F0239
Tulleekohan sitä muuta mieleen?
IKH:lta katselin osia, en tosin tiedä onko ne sen laatuisia että kannattaa käyttää, mutta osviittaa antaa..
1x KANSITIIVISTE, V11043
1xTIIVISTESARJA YLÄPÄÄN, V808
1x TIIVISTESARJA ALAPÄÄN, V809
4x VENTTIILIVARREN TIIVISTE IMU, F0238
4x VENTTIILIVARREN TIIVISTE PAKO, F0239
Tulleekohan sitä muuta mieleen?
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2008 3:24 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Työkaverin juurikin samanlainen kampe teki äskettäin kansirempan ja seetejä jouduttiin myöskin uusimaan.
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Eikös se ole sitten jo kansipajan hommia?jiikee kirjoitti:Työkaverin juurikin samanlainen kampe teki äskettäin kansirempan ja seetejä jouduttiin myöskin uusimaan.
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
https://www.konekorjaamo.fi/tiivistesar ... 27953.html
Tuossahan ne on kaikki samassa.
Termostaatti kannattaa vaihtaa samalla.
Osatarvehan tosin selviää vasta kun otat auki...
Tuossahan ne on kaikki samassa.
Termostaatti kannattaa vaihtaa samalla.
Osatarvehan tosin selviää vasta kun otat auki...
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke Heinä 09, 2008 3:24 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Tumphu kirjoitti:Eikös se ole sitten jo kansipajan hommia?jiikee kirjoitti:Työkaverin juurikin samanlainen kampe teki äskettäin kansirempan ja seetejä jouduttiin myöskin uusimaan.
Kyllähän se on koneistamon hommia, usein vaan helpolla unohtuu et noikin vaativat korjausta.
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Milläs suuttimet irti kannesta? Ne kaksi pulttia irti tietysti, mutta mitäs muuta? Ei ihan kevyesti ainakaan irtonneet, vinkkiä?
Tänään töistä päästyäni otin metsäkärryt pois voortin perästä, ajoin talliin ja ajattelin että hiukan alotan purkamaan. No, reilu neljän tunnin jälkeen olikin kansi pöydällä
Ajattelin että jos samalla vaihtaisi suuttimien kärjet, kun kerran ilmauksen se nytkin vaatii. Saattaa herätä kone eritavoin huollon jälkeen.
Vesien katoamiseen löytyi oletettavasti syy:
https://drive.google.com/file/d/1wpMLFU ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1pLRycu ... p=drivesdk
Venttiilivälyksiä oli kylmällä koneella reilusti yli toista milliä joka venttiilillä. Olisi tarvinnut katsoa nuo jo aikaisemmin...
Tänään töistä päästyäni otin metsäkärryt pois voortin perästä, ajoin talliin ja ajattelin että hiukan alotan purkamaan. No, reilu neljän tunnin jälkeen olikin kansi pöydällä
Ajattelin että jos samalla vaihtaisi suuttimien kärjet, kun kerran ilmauksen se nytkin vaatii. Saattaa herätä kone eritavoin huollon jälkeen.
Vesien katoamiseen löytyi oletettavasti syy:
https://drive.google.com/file/d/1wpMLFU ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1pLRycu ... p=drivesdk
Venttiilivälyksiä oli kylmällä koneella reilusti yli toista milliä joka venttiilillä. Olisi tarvinnut katsoa nuo jo aikaisemmin...
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Laittaa sinne jonkun sorkkarauran tai vastaavan kevyesti sen suuttimen korvakkeen alle, painattaa ja naputtaa muovivasaralla eri puolille sitä suutinta, että vähän niin kuin keikuttaa. Pitäisi tulla ulos ilman mitään erityisiä ulosvetäjiä. Voi myös kevyesti koittaa tehdä haarukan jostakin petoniraudasta ja tekee semmoisen liukuvasaran, jolla moksii sitä vetämään.Tumphu kirjoitti:Milläs suuttimet irti kannesta? Ne kaksi pulttia irti tietysti, mutta mitäs muuta? Ei ihan kevyesti ainakaan irtonneet, vinkkiä?
Tänään töistä päästyäni otin metsäkärryt pois voortin perästä, ajoin talliin ja ajattelin että hiukan alotan purkamaan. No, reilu neljän tunnin jälkeen olikin kansi pöydällä
Ajattelin että jos samalla vaihtaisi suuttimien kärjet, kun kerran ilmauksen se nytkin vaatii. Saattaa herätä kone eritavoin huollon jälkeen.
Vesien katoamiseen löytyi oletettavasti syy:
https://drive.google.com/file/d/1wpMLFU ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1pLRycu ... p=drivesdk
Venttiilivälyksiä oli kylmällä koneella reilusti yli toista milliä joka venttiilillä. Olisi tarvinnut katsoa nuo jo aikaisemmin...
-SS-
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Sorkkaraudalla ahdisti suuttimien irroitus, mutta kiilaamalla ja kiertoliikkeellä irtosi keveästi. Yksi oli kyllä silti perkuleesti kiinni, halpis muovivasarakin hajos sitä naputellessa.
Kuva kertoo varmaan enempi ku sanat. Eli vasen tuurna talttapäinen, se piukkaan korvakkeen alle ja oikean puoleisella naputtelin niin että suutin pyörähtelee ja nousee ylös. Sitten vaan naputtelee korvakkeet takaisin aloitusasemille ja toistoa kunnes suutin irtoilee tai saa sorkkarautaa tms. kiilaukseksi.
https://drive.google.com/file/d/13aMaLs ... p=drivesdk
Venttiilinnostajat ei näytä olevan vielä pahasti kuluneet, liekö mittarin melkein 5000 tuntia pitää paikkaansa.
https://drive.google.com/file/d/1NDmdET ... p=drivesdk
Samoin kun moni pultti kannen ja suuttimien päällä oli paksussa maalissa, lieköhän olla ensimmäistä kertaa nyt auki.
Kuva kertoo varmaan enempi ku sanat. Eli vasen tuurna talttapäinen, se piukkaan korvakkeen alle ja oikean puoleisella naputtelin niin että suutin pyörähtelee ja nousee ylös. Sitten vaan naputtelee korvakkeet takaisin aloitusasemille ja toistoa kunnes suutin irtoilee tai saa sorkkarautaa tms. kiilaukseksi.
https://drive.google.com/file/d/13aMaLs ... p=drivesdk
Venttiilinnostajat ei näytä olevan vielä pahasti kuluneet, liekö mittarin melkein 5000 tuntia pitää paikkaansa.
https://drive.google.com/file/d/1NDmdET ... p=drivesdk
Samoin kun moni pultti kannen ja suuttimien päällä oli paksussa maalissa, lieköhän olla ensimmäistä kertaa nyt auki.
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Ford 5610 kannentiiviste
Onkos konemiehet, ken remontteja tehneen, koskaan joutuneet laittamaan / laittaneet liimaa kansipahvin väliin..?
Oppikirjan mukaan tietysti ei mitään laiteta, pinnat plaanataan ja tiiviste väliin, mutta entä jos se ei auta ulkoiseen öljyvuotoon..?
Mulla on nyt kansi käynyt koneistamolla ja suuttimet dieselhuollossa, uudet kaikki tiivisteet yms. ja kasasin koneen. Ilmaukset yms. ongelmitta ja kone pärähti nätisti tulille, ei savuta läheskään niin paljoa kun ennen ja tuntuu kierrosherkemmälle.
Nämä kaikki tietysti oletettavaakin kun venttiilivälykset säädöissään (kun ennen remonttia oli reilusti väljyyttä) ja suuttimetkin uusittu.
Nyt kuitenkin kun käytin konetta tovin, ja tutkiskelin niin kannen ja lohkon välistä, moottorin etuvasemmalta vuotaa öljyä.
Tuo paikka oli jo ennen remonttiakin märkä, eli on sieltä vuotanut jo pitkään vanhallakin kansipahvilla, liekö sitten lohkoon vähän tehnyt itselleen uraa mistä tulee tai joku koneistusvika lohkossa?
Voisiko tuon kohdan siis lisätiivistää liimamassalla, jotta öljyt pysyisivät koneen sisäpuolella? Ajattelin jotain sen tyylistä ratkaisua että liima-massa tuonne nurkkaukseen ja mattoveitsen terällä lohkon pintaa pitkin vetää niin, että liimat levittyy mutta ei jää liian paksuksi kerrokseksi. Ajatus oli tietysti laittaa vain alapuolelle, sillä yläpuolen pinta (kansi) pitäisi kyllä olla suora ja virheetön, kun koneistamolla käynyt.
Tälläinen tilanne siis
https://drive.google.com/open?id=12srKN ... gBiMJwGZFz
Vuoto siis näiltä kohdin
https://drive.google.com/open?id=1HMYqS ... gaGXMA35LP
https://drive.google.com/open?id=1NGAhE ... a0_uL1qmW4
Oppikirjan mukaan tietysti ei mitään laiteta, pinnat plaanataan ja tiiviste väliin, mutta entä jos se ei auta ulkoiseen öljyvuotoon..?
Mulla on nyt kansi käynyt koneistamolla ja suuttimet dieselhuollossa, uudet kaikki tiivisteet yms. ja kasasin koneen. Ilmaukset yms. ongelmitta ja kone pärähti nätisti tulille, ei savuta läheskään niin paljoa kun ennen ja tuntuu kierrosherkemmälle.
Nämä kaikki tietysti oletettavaakin kun venttiilivälykset säädöissään (kun ennen remonttia oli reilusti väljyyttä) ja suuttimetkin uusittu.
Nyt kuitenkin kun käytin konetta tovin, ja tutkiskelin niin kannen ja lohkon välistä, moottorin etuvasemmalta vuotaa öljyä.
Tuo paikka oli jo ennen remonttiakin märkä, eli on sieltä vuotanut jo pitkään vanhallakin kansipahvilla, liekö sitten lohkoon vähän tehnyt itselleen uraa mistä tulee tai joku koneistusvika lohkossa?
Voisiko tuon kohdan siis lisätiivistää liimamassalla, jotta öljyt pysyisivät koneen sisäpuolella? Ajattelin jotain sen tyylistä ratkaisua että liima-massa tuonne nurkkaukseen ja mattoveitsen terällä lohkon pintaa pitkin vetää niin, että liimat levittyy mutta ei jää liian paksuksi kerrokseksi. Ajatus oli tietysti laittaa vain alapuolelle, sillä yläpuolen pinta (kansi) pitäisi kyllä olla suora ja virheetön, kun koneistamolla käynyt.
Tälläinen tilanne siis
https://drive.google.com/open?id=12srKN ... gBiMJwGZFz
Vuoto siis näiltä kohdin
https://drive.google.com/open?id=1HMYqS ... gaGXMA35LP
https://drive.google.com/open?id=1NGAhE ... a0_uL1qmW4
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Löytyskö sellanen kansipahvi, missä on paremmat tiivistykset ainakin noitten öljykanavien kohalla!? Joissain pahveissa ei ole kun metalli rekaat noitten reikien ympäri, mut joissain on valettu jokin massa jo valmiiks kaikkien öljy ja osin myös vesikanavien ympäri, niin sillon ei tarvis erillistä massaa rötvätä.
Joo, ja aikoinaa setkaan piti laittaa vesikanavien ympäri tiivistemassaa, kun uudet tiivisteet lorotti vedet pihalle heti kun alko vesipinta olla kannen saumassa
Joo, ja aikoinaa setkaan piti laittaa vesikanavien ympäri tiivistemassaa, kun uudet tiivisteet lorotti vedet pihalle heti kun alko vesipinta olla kannen saumassa
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Ford 5610 kannentiiviste
Ratkaisu taisi löytyä, mutta ei vielä korjattu..
Tutkiskelin vanhan ja uuden tiivisteen eroja, no uudesta puuttuu öljyn painekanavasta metallinen vahvikerengas, mikä vanhassa oli.
Täytyypi soitella koneistamoon, kun nimenomaan pyysin kunnon tiivistettä, enkä tarvikeosaa.
Harmi kun ei tullut aiemmin vertailtua vaan tälläsin kiinni vaan.
Tutkiskelin vanhan ja uuden tiivisteen eroja, no uudesta puuttuu öljyn painekanavasta metallinen vahvikerengas, mikä vanhassa oli.
Täytyypi soitella koneistamoon, kun nimenomaan pyysin kunnon tiivistettä, enkä tarvikeosaa.
Harmi kun ei tullut aiemmin vertailtua vaan tälläsin kiinni vaan.
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 2746
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Kuten Tumppi jo mainitsi, niin tämän näköistä pahvia katselisin:
Tuossa näyttäisi olevan öljykanavan ympärillä sekä matallirengas että tuo kumin tapainen nauha joka kieretää kaikkien nestereikien ympäri.
Tuossa näyttäisi olevan öljykanavan ympärillä sekä matallirengas että tuo kumin tapainen nauha joka kieretää kaikkien nestereikien ympäri.
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Juu tuollainen täytyy hommata. Kyllä se ongelma sillä varmasti ratkeaapi
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
No nyt pitää pahvit.
Uusi metallirenkaallinen bepco 24/73-27 kannentiiviste ratkaisi ongelman (eli juuri tuollainen kuin ehdotettu). Samalla tuli vielä ruiskupumpun- ja moottorin öljyt sekä suodatin vaihdettua ja etuakseliin + pyörännapoihin laitettua Viima Gear Basic LS 80W-90 öljyt.
Kyllä on melkoinen ero öljyn viskositeetissa 80W-90 ja 10W-30 välillä. Pienen tratin ja putken kanssa sai oikein odotella että valui pyörännapoihin riittävä määrä.
Aiemmin luultu stefa-vuotokin paljastui täyttökorkin o-renkaan vioittumisesta johtuvaksi. Nakkasin sinne nyt toisen o-renkaan kaveriksi tuollaisesta tokmannin krääsäsarjasta.
Täytyy ebaystä bongailla oikean kokoiset uudet molemmille puolille.
Tässä kun googlaillut ja funtsinut mitä seuraavaksi, niin on kyllä tuo Holset HX30W tai HX35W alkanut pirusti kiehtoa tuohon pakosarjalle...
Uusi metallirenkaallinen bepco 24/73-27 kannentiiviste ratkaisi ongelman (eli juuri tuollainen kuin ehdotettu). Samalla tuli vielä ruiskupumpun- ja moottorin öljyt sekä suodatin vaihdettua ja etuakseliin + pyörännapoihin laitettua Viima Gear Basic LS 80W-90 öljyt.
Kyllä on melkoinen ero öljyn viskositeetissa 80W-90 ja 10W-30 välillä. Pienen tratin ja putken kanssa sai oikein odotella että valui pyörännapoihin riittävä määrä.
Aiemmin luultu stefa-vuotokin paljastui täyttökorkin o-renkaan vioittumisesta johtuvaksi. Nakkasin sinne nyt toisen o-renkaan kaveriksi tuollaisesta tokmannin krääsäsarjasta.
Täytyy ebaystä bongailla oikean kokoiset uudet molemmille puolille.
Tässä kun googlaillut ja funtsinut mitä seuraavaksi, niin on kyllä tuo Holset HX30W tai HX35W alkanut pirusti kiehtoa tuohon pakosarjalle...
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Holset h1 tulee minun Voortin pakosarjaan
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Mitä tuossa pikaisesti goolailin, niin aika samaa kokoluokkaa tuon HX35 kanssa.nuhvi46063 kirjoitti:Holset h1 tulee minun Voortin pakosarjaan
Jossain oli jopa pohdittu että HX35 olis uudistettu H1, ilmavirtaus hieman parempi vissiin tuossa HX35. Joskin... Tuskin kumpikaan kovin tiukoilla tulee olemaan neljälitrasessa koneessa, ahdotkin maltillisia
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Joo, vääntöähän 5610 kaipaa, ja sitä saa turbotuksella mukavasti.Tumphu kirjoitti:Mitä tuossa pikaisesti goolailin, niin aika samaa kokoluokkaa tuon HX35 kanssa.nuhvi46063 kirjoitti:Holset h1 tulee minun Voortin pakosarjaan
Jossain oli jopa pohdittu että HX35 olis uudistettu H1, ilmavirtaus hieman parempi vissiin tuossa HX35. Joskin... Tuskin kumpikaan kovin tiukoilla tulee olemaan neljälitrasessa koneessa, ahdotkin maltillisia
Ei ole tosiaan minullakaan tarkoitus repiä mitään huipputehoja, suuttimet laitoin hiukka isommat viime kesänä kannentiivisterempan yhteydessä, nyt sitten ahtamisen jälkeen vähän syöttöä vaan lisää.
Ehkä ei voima enää lopu lumilingon edessä tahi sorakärryn vedossa...
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Mä meinasin kutitella ihan vakiosuuttimillakin ja vaan ruuvista vähän syöttöä. Täytyy suunnitella tossa kesällä vähän tarkemmin ja alkaa tilailla osia. Näppärästi kyllä lohkossa valmiina ölyille paikat niin on helppo turbottaa.
Olis kiva kun sais ahtoja jo 1400rpm nurkilla, kun siellä alkaa se sitkeysalue ainakin omassa koneessa. Monesti puutuu voimanpuutteeseen, mutta 1200-1400rpm se jää sitkeästi taistelemaan
Olis kiva kun sais ahtoja jo 1400rpm nurkilla, kun siellä alkaa se sitkeysalue ainakin omassa koneessa. Monesti puutuu voimanpuutteeseen, mutta 1200-1400rpm se jää sitkeästi taistelemaan
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
-
- Viestit: 2746
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Noita on käytetty kuuden litran ja 200 hv:n kutoskoneissa, mahtaako toimia pikkukoneessa toivotulla tavalla?Tumphu kirjoitti:Mitä tuossa pikaisesti goolailin, niin aika samaa kokoluokkaa tuon HX35 kanssa.nuhvi46063 kirjoitti:Holset h1 tulee minun Voortin pakosarjaan
Jossain oli jopa pohdittu että HX35 olis uudistettu H1, ilmavirtaus hieman parempi vissiin tuossa HX35. Joskin... Tuskin kumpikaan kovin tiukoilla tulee olemaan neljälitrasessa koneessa, ahdotkin maltillisia
-
- Viestit: 745
- Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
- Viesti:
Re: Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII
Samaa miettiny, mutta taas esim. race.fi sivustolla puhutaan soveltuvuudesta 1.8 - 2.5 litrasiin koneisiin (oletettavasti bensa, jolloin kierroksia enempi).Mutteriuuno kirjoitti: Noita on käytetty kuuden litran ja 200 hv:n kutoskoneissa, mahtaako toimia pikkukoneessa toivotulla tavalla?
Vastaavasti myös käytössä 6.5 litrasissa diesel Dodgeissa.
Varmaan eri versioita näistä olemassa, eri turbiini ja kompressoripuolen vaihtoehdoilla.
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ford 5610-4 mk2 -87
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], skuikka ja 43 vierailijaa