Tumphu kirjoitti:No nyt kaivattas vähän taas vinkkiä pariin asiaan.
Mulla kauha ottaa hydrauliikkavoimansa toiselta lohkolta ja paluu tulee lohkon päälle. Aikaisemmin jo ohjeistusta sain että kannattaa muuttaa tuo paine suoraan alk.per. lohkoille tulevaan linjaan ja LS venttiiliä väliin, mutta mikäs on tuon LS venttiilin tarkoitus/toimintaperiaate?
Entäpä mistä löytyypi koneesta termostaatti? Jäähdyttimen ylävesiletkua seuraamallako? Eli siis lohkon yläosasta, oikealta puolelta?
Juu ylävesiletkun alapäästä löytyy putkenmutkan näköinen kahdella pultilla kiinni moottorissa. Siinä on se termostaatti siinä laipan kohdalla.
Kannen etuosata. Olikohan vasemmalla. Ylävesiletkun juuressa alumiinisen kotelon sisällä mikä on kiinni pulteilla kannessa. Varo se on heikkoa materiaalia alumiinia. Älä siis väännä irti väkisin. Varsinkin jos on tiivisteliimalla kasattu.
bps kirjoitti:Kannen etuosata. Olikohan vasemmalla. Ylävesiletkun juuressa alumiinisen kotelon sisällä mikä on kiinni pulteilla kannessa. Varo se on heikkoa materiaalia alumiinia. Älä siis väännä irti väkisin. Varsinkin jos on tiivisteliimalla kasattu.
Termostaatiksi kannattaa valita joku laadukkampi vaihtoehto.
Tumphu kirjoitti:No nyt kaivattas vähän taas vinkkiä pariin asiaan.
Mulla kauha ottaa hydrauliikkavoimansa toiselta lohkolta ja paluu tulee lohkon päälle. Aikaisemmin jo ohjeistusta sain että kannattaa muuttaa tuo paine suoraan alk.per. lohkoille tulevaan linjaan ja LS venttiiliä väliin, mutta mikäs on tuon LS venttiilin tarkoitus/toimintaperiaate?
LS-venttiili ohjaa pumpun tuottoa etukuormaajalle vain silloin kun käyttövipuun kosketaan eikä muuloin elikkä taukoaikoina
Entäpä mistä löytyypi koneesta termostaatti? Jäähdyttimen ylävesiletkua seuraamallako? Eli siis lohkon yläosasta, oikealta puolelta?
Ford 2000 -68
Ford 3000 -68
Ford 3000 -69
Ford 4000 -68
Ford 4000 -69
Ford 4000 -70
Ford 5000 -64
Ford 5000 -65 SOS
Ford 5000 -70
Ford 6600 -81
Ford 7700 -81
New Holland TS100 ES PS Trima 3.40 -01
New Holland TS 110 ES PS Trma 4.60 -00
onnihuitti kirjoitti:
LS-venttiili ohjaa pumpun tuottoa etukuormaajalle vain silloin kun käyttövipuun kosketaan eikä muuloin elikkä taukoaikoina
Mutta siis mistä tuo tunnistaa sen? Koitin netistä etsiä tietoa, Load Sensing -valve, eli kuormaa tunteva venttiili.
Jossain luki että linjassa olisi kokoajan pieni esim. 20bar paine ja kun lisää kaivataan niin venttiili aukeaa.
Vaatiiko tämä lohkolta / pumpulta jotain? Pitääkö alk.per. laitteessa olla jo LS-linja / tuki siihen?
Onko LS-venttiili vain "mötikkä" jossa on linja sisään ja linja ulos? Vai onko tuo ohjauspaine jotenkin erikseen?
Jos erikseen niin mihinpä se koneessa kytketään?
Kuormaajassa pitää olla ls venttiililohko. vanha vilsken lohko ei ilmeisesti ole sellainen.
traktorin takalohkolle tulevasta pikkuputkesta haaroitetaan ohjauspaine. kuormaajan lohkolle siis 3 putki.
kuormaajan lohkon paine otetaan samasta putkesta, joka syöttää takalohkoille paineen.
Lyhyesti: Tarvii LS-linjallisen lohkon ja vaihtovastaventtiilin. Sitten vaan liitännät ja homma skulaa. Nykyisellään, mikäli oikein käsitin, niin et voi yhtäaikaa järkevästi käyttää hydr. vipuja, koska öljy menee sinne minne se helpoiten pääsee. Tämän vuoksi se toinen liike ei toimi kunnolla, jos jo toinen vipu on päällä...
Mitähän arvon toverit meinaa viaksi, kun ongelma seuraavanlainen:
Vuosi sitten tuli tuo harrastekynnöspelto muokattua tasaiseksi perunoiden istutusta varten, koneessa oli melko vajaa tankki tuolloin.
Kun tuosta sitten jonkun ajan (siis ihan päiviä välissä) kuluttua köröttelin kirkolle tankkaamaan niin liköriä ja voimaa vaativan mäennousun jälkeen pääsin n. 100m ajamaan kun kone pikkuhiljaaa puutui. Onneksi oli bussipysäkki tuossa niin hurautin sinne ihmettelemään mitä tapahtui. Startista ei yskässytkään, lämmöt, vedet, öljyt siellä missä pitääkin. Ei erikoisia ääniä.
No tuossa sitten pähkäilin, odottelin ja pumppailin käsipumpulla siirtopumpusta kun pohtisin missä vika. Tovin päästä sitten kokeilin startata ja lähti pikkuhiljaa ottamaan kierroksia niin että jaksoi lopulta käydäkkin. Ajelin siitä sitten tankkausreissun pintakaasulla ongelmitta.
Kotona otin siirtopumpun letkun irti ja painoin paineilmalla siitä tankkiin päin jotta letkut ainakin olisi puhtaat.
No, tänään olin tuota tietä lanaamassa, lanana vanha kuorma-auton runkoon tehty 3-teräinen lana jota olin vedellyt tossa jo lähemmäs 2h. Levittelin tietä hieman nurmittuneen penkkojen takia ja aluksi hitaammin 1200-1500 kierroksilla. Lopuksi vedin vähän reippaammin jotta irronnut hiekka/heinäsekoitus levittyisi tasaisemmin, toinen pyörä penkalla kone hieman tietysti ajaessa heiluen vedin lutu tiskissä, eli n. 2200 kierrosta ja lana tietysti maassa niin että voimasavuja päästeltiin. Tuosta sitten kuin sammutusnapista vetäen kone sammui. Ei varotellut, ei yskinyt vaan laakista voimat pois ja kone seis. Jälleen öljyt, vedet, lämmöt OK. Startista ei yskässytkään vaan pyöritti vain nätisti ilman mitään sivuääniä. Kiertelin koneen ja katselin onko silmämääräisesti missään vikaa, ei löytynyt. Siinä miettiessä kelle naapurille soitan hinausapua ja hoitamaan lanauksen loppuun niin päädyin taas venkuttamaan siirtopumpun käsipumppua toviksi. En varmaan 5min kauempaa pysähdyksissä tällä erää ollut kun startista heräsi taas samoin kuin viimeksikin. Pitkällä startilla pikkuhiljaa heräillen käymään. Ei ylimääräisiä ääniä, savuja, hajuja. Kaikki tuntui olevan OK. Vastasi kaasuun kuten aiemminkin.
Siitä kuitenkin käänsin koneen ympäri niin että nokka oli kohti kotia, ja varovasti lanailin loppupätkänkin tiestä kuntoon. Kotimatkalla ei ongelmia, joskin tulin jälleen n.1200 kierroksella, mutta kuitenkin lana alas laskettuna.
Selvästi polttoainepuolen ongelmalta vaikuttaa, johtuisikohan mahdollisesti tankissa olevasta ylimääräisestä aineesta?
Millähän tuonne pääsee parhaiten käsiksi? Tankki tyhjäksi ja hommaa halpis viemärikameran jolla katselee mitä kaikkea sieltä löytyy?
Porakonepumpulla pyörittää litkua tankista vaikka muutaman kangaskerroksen läpi kanisteriin josta taas takaisin tankkiin, niin tulee irtomoskat pois?
Onko tankinpäässä jotain suodatinta, vai vaan suora putkenpää pohjalla? Joskus alla ryömiessä nähnyt että tankin sivussa on jokin muovinen tulppa, pääseekö tuosta tulpasta käsiksi polttoaineen imuputkeen?
Suosittelen ottamaan sen tulpan auki tankin pohjasta, ja lasket aineet kirkkaaseen astiaan, jotta näet mitä moskaa siellä on.
Tankin huuhtelu ja tulppa takasin, ja aineet jonkun tiuhan kankaan läpi tankkiin, jotta isommat moskat jää siihen.
Eilen tuli nyt putsattua koko polttoainejärjestelmä. Uudet suodattimet, suodatinjalan sekä putkistojen putsaukset (rättiä, paineilmaa, kaasutinputsaus sprayta).
Tankin pumppasin porakonepumpulla tyhjäksi niin, että trattiin laitoin T-paidasta revittyä kangasta aina kaksinkerroin ja polttoöljy siitä läpi. Toimi kangas siis sihtinä. Lopuksi kippasin 20 litraa tankkiin ja pitkällä letkulla paineilmaa tovin että pulppusi ja sekottui pohjamöhnät polttoaineeseen. Samalla pumppasin porakonepumpulla litkut taas pois. Tuota samaa rumbaa jatkoin 4-5 kertaa ja aina vaihdoin uutta kangasta että näki tuleeko mohjoa tankista vai ei.
Pikkuisen muljua sieltä tuli, mutta yllättävän vähän. Saapa nyt nähdä vaikuttiko asiaan.
Pöljä juttu tuli mieleen, onko tankki umpio ? Meinaan että jos saa niin vähän korvausilmaa että rankan kulutuksen jälkeen ei pumppu jaksa imeäkkään ja hetken seisotus päästää ilmaa tankkiin taas..
Onko jopa tyyppivika että nelospytyn suihkuputki katkeaa?
Laitoin uuden hetikohta kun traktori tuli meille v.2006, ja tänään katkesi taas suihkun päästä.
Alkuperäisputki oli tämäkin.
Nyt tuli tarvike suihkuputki, originaali olis maksanu 63 €,tarvike putket 40 € koko sarja
Pienellä vääntelyllä kävi paikalleen.
Saas nähä kuinka kauan tuo kestää...
Onks siinä suihkuputkisetissä tai kuuluuko siihen värinänvaimennin? Semmonen kaksosanen pulikka joka pitää putket samassa nipussa. Ikään kuin puristin kahdella pultilla. Tuommosia ruukaa monis konehis olla. Justihin tuan ilmiön tähären.