Eikö se ole helpompi ostaa vaikka raivurin kulmarasvaa, kun ruveta noilla "lisäaineilla jäykistämää" tavan moottoriöljyä?!
Aika tönkköä pitää lisäaine olla, jos vaikka 1/1 suhteessa öljystä tekee vaseliiniä?!
Toivoisin, että ylläpito poistaa tämän nikin ja sen historian. Vai pitääkö erikseen lähettää sähköposti sen vuoksi? GDPR.n mukaisesti ilmoituksen tulisi riittää.
Viimeksi muokannut SepeSusi, Su Kesä 13, 2021 12:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ainakin Suomessa ruohonleikkureita käytetään ainoastaan lämpimissä olosuhteissa joten tavallinen vaseliinikin on notkeaa kun on tarpeeksi lämmintä ja laitteella lisäksi ajetaan. Itse olen noissa käyttänyt ihan halvinta mahdollisinta vaseliinia ja tähän asti ovat hyvin toimineet, tuskin ne siellä tehtaallakaan sinne sisälle mitään kalliita erikoisrasvoja lykkäävät.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
SepeSusi kirjoitti: ↑Su Kesä 13, 2021 12:35 am
Paskaako täällä noista jauhaa sitten.
Toivoisin, että ylläpito poistaa tämän nikin ja sen historian. Vai pitääkö erikseen lähettää sähköposti sen vuoksi? GDPR.n mukaisesti ilmoituksen tulisi riittää.
Rauhoitu hyvä mies! Eihän näillä netti foorumeilla kukaan lähtökohtaisesti ”osta” sitä minun (sinun) ideaa, vaan aina tulee näkökulmia ja vaihtoehtoja, ja joku voi olla jopa suoraan asian ytimessä tietoineen, eikä se välttämättä kohtaa ollenkaan omien ajatuksien kanssa
Tuo 1980-luvun lopun käytettynä muutamalla markkasatasella ostettu Lawn Boy ei ole leikkuulaitteen suorituskyvyltään niin hyvä, että olisi ajatusta kaivella ja vaihdelaatikkoa täytellä, Vaihdelaatikko toimii hyvin, onko sitten vaseliinia sisässä tai ei, mutta pitäisi murtuneet renkaat uusia koko kierros, akku ja akkukaapelit, osa sähköistä ja ainakin hihnat. Leikkuuakselien laakerit. Terät, murtuneet leikkuupöydän hitsaus, eturullan laakerointi ja korvakkeet, ajojarru, ym. ym.
Olenkin käyttänyt leikkuria maakivien, tiilien, betonirautojen, ruohikkoon jääneiden jakoavaimien ja sorkkarautojen, sekä rautalankamyttyjen ja syreeninkantojen leikkuuseen. Niin voi pienellä kilpanurmikolla ulkoiluttaa uutta, kun vanhalla ryskää metässä.
Joskus sellaisen lokariauton Peerless merkkisen vaihteiston auoin kun ei pysynyt pykälä päällä ja piti ajaessa melkoista mourunaa.
Kestovoideltu oli mutta kaikki tehtaan vaseliinit oli paakkuuntuneet kuorien seinämille eikä voitelusta ollut tietoakaan.
Laitoin rasvanipan ja voiteluaineeksi hammasratas vaseliinia. Välillä lisäsin ja taisi sinne ihan tappirasvaakin mennä.... Sillä ajettiin kesät talvet ja PALJON. Ehjänä löytyy laite edelleen.
....Ei siitä ainakaan haittaa ole vaikka sinne jotain laittaa. Konemies on kiinnostunut huoltamaan laitteitaan.
Horatio kirjoitti: ↑To Touko 20, 2021 3:51 am
Joku jumiva mahdollisuus, vai onko vika kenties vaihteistossa?
Vaihteiston mallia tuntematta, nostaisin tunkilla perän ylös ja pyörittelisin renkaita ja sitä vaihteiston yläpuolella olevaa hihnataljaa, miten liikkuu. Niin ja öljynvaihto on kriittinen, muuten peli on pelattu vääjäämättä jossain vaiheessa.
Se sivuttaisliike lienee vain vaihteiston ulkopuolella oleva jousi, ei liikuta itse vaihteistossa mitään.
Manuaali tuo ilmeisesti on kun kytkimellä varustettu.
Myös leikkuuterän pyörityksen käynnistys vaijeri on jumissa, korroosioon, rasvan puutteeseen viittaa se, mutta onko vaihteistolla tuon kanssa mitään tekemistä?
Mikä on helpoin tapa jos perä / vaihteisto pitää alkaa aukomaan ja rasvatilanne tarkistamaan?
Horatio kirjoitti: ↑To Touko 20, 2021 3:51 am
Joku jumiva mahdollisuus, vai onko vika kenties vaihteistossa?
Vaihteiston mallia tuntematta, nostaisin tunkilla perän ylös ja pyörittelisin renkaita ja sitä vaihteiston yläpuolella olevaa hihnataljaa, miten liikkuu. Niin ja öljynvaihto on kriittinen, muuten peli on pelattu vääjäämättä jossain vaiheessa.
Se sivuttaisliike lienee vain vaihteiston ulkopuolella oleva jousi, ei liikuta itse vaihteistossa mitään.
Manuaali tuo ilmeisesti on kun kytkimellä varustettu.
Myös leikkuuterän pyörityksen käynnistys vaijeri on jumissa, korroosioon, rasvan puutteeseen viittaa se, mutta onko vaihteistolla tuon kanssa mitään tekemistä?
Mikä on helpoin tapa jos perä / vaihteisto pitää alkaa aukomaan ja rasvatilanne tarkistamaan?
Edit: tecumseh peerles on vaihteisto
Problem solved. Rungon takapelti pois ja hihnapyörän alla (tietenkin) näkyy kuminen proppu, josta 5dl 80 90w manuaalivaihteisto öljyä sisään. Tyhjennysproppuahan tuossa ei ole... Vipu mekanismin herkistelyä ja rasvausta, sitten perä ilmassa "ajelua" eteen ja taakse.
Vaijerin liottelu wd40 ja teräkin alkoi pyörimään.
Aika ison Nurmi alueen leikkasin ongelmitta, vaihteet notkistuivat normaaliksi. Mitään ylimääräisiä ääniä ei perästä kuulunut. Meinasin vielä imeä vaihteiston kuivaksi ja laittaa uudet oikeat öljyt sisään. Säikähdyksellä selvittiin tästä
Mikäs avuksi,kun kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla pitää vanhan Valmetin planetaaripyörän tapaista kitinää.Lopuu,kun painaa kytkimen pohjaan.Leikkuri on Murray 12/38,varmaan 90-luvun kieppeissä.
Jepulis kirjoitti: ↑Ma Kesä 14, 2021 1:31 am
Kiitos tiedoista, aika suuritöinen juttu jos lähtee avaamaan. Ehkä ajelen niin kauan kun toimii.
Yhteen leikkuriin porasin 7mm reiän jonka jenkasin M8:ksi ja pumppasin muutaman desin peräöljyä sisään. Ikäänkuin notkistamaan vanhoja rasvoja.
Hitto,tässähän voisi olla ideaa omaankin koneeseen. Vaakatasoon ainakin pääsee poraamaan kun yläpuolelle on vähän heikosti tilaa mennä porailemaan.
Eli ne alumiini jäysteet annoit tippua kopan sisään mitä porauksessa tuli?
Lsitoin oman leikkurin laatikkoon kolme nippaa, vetoakselin laakerien kohdalle ja tasausoyörästön koteloon, tosin pumppasin Teboilin bentoniitti rasvaa kolme tuubia sinne
Jepulis kirjoitti: ↑Ma Kesä 14, 2021 1:31 am
Kiitos tiedoista, aika suuritöinen juttu jos lähtee avaamaan. Ehkä ajelen niin kauan kun toimii.
Yhteen leikkuriin porasin 7mm reiän jonka jenkasin M8:ksi ja pumppasin muutaman desin peräöljyä sisään. Ikäänkuin notkistamaan vanhoja rasvoja.
Hitto,tässähän voisi olla ideaa omaankin koneeseen. Vaakatasoon ainakin pääsee poraamaan kun yläpuolelle on vähän heikosti tilaa mennä porailemaan.
Eli ne alumiini jäysteet annoit tippua kopan sisään mitä porauksessa tuli?
Porasin altapäin ku luulin silloin et sisällä on öljyä. Ei tollasessa laatikossa pari pientä alumiinimurua haittaa yhtään mitään.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita