Traktorimallisen ruohonleikkurin vaihteistosta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Traktorimallisen ruohonleikkurin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja dexta special »

Olen kuullut, että osassa päältä ajettavien ruohonleikkureiden vaihteistoissa on vaseliinivoitelu joka aikojen saatossa menettää voitelukykynsä ja laatikko leikkaa kiinni. Onko masinistit joutuneet petraamaan leikkureiden vaihdeboxien voitelua ja jos ovat niin mitä toimenpiteitä on tehty? Itselläni on Jonsered LR12 jossa lienee tällainen laatikko. Nyt olisi aikaa rassata kun ruohikko uinuu lumen alla. :)
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jep. Ota ja halkaise se loota, vaihda ne helat, ja sisääntuloakselin neulalaakeri, uudet vasut sisään ja 20 vuotta taas kovaa ajoa. Ne helat ja laakerit löytyy laakeriliikkeestä ja maksaa jonkun kympin.

Ja näin siis mekanisessa lootassa.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Vaihathan vaihdetta sen kytkimen kanssa?
Joillakin on kumma olettamus,ettei jonseredissä tarvitse kytkin vaihteen vaihdossa...
No tämä oli tämmöinen,heitto vaan.
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Se voiteluaine vaihteistossa ei ole mitään normaalivaseliinia. Voiteluaineesta on topiikki masinistipalstalla,en löytänyt haulla. Se on jotain "saveen" sekoitettua öljyä.
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2508
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Eikös tuohon kannattais laittaa rasvanippa/nipat samalla sopiviin kohtiin?
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
pomajor
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 9:38 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pomajor »

Vaseliinin ja öljyn sekoitus on vaihdelaatikossa. Näin kertoi paikallinen huoltokorjaamo näistä vaihdelaatikoiden voiteluaineista.
Kaivuri Unto
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:53 pm
Paikkakunta: Lapinlääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaivuri Unto »

Normi vaseliinia käytetty iät ja ajat.
Jos pesette painepesurilla ruohonleikkurinne, on vaarana mennä vettä vaihdelaatikkoon ja laatikon kuoren jäätyä halki pakkasten tultua :shock:
On meinaan huoltomies näyttänyt.

Eräs myyjä sanoi, että jos taloudessa on painepesuri ja tarkka isäntä, saa sille myydä puolta useammin ruohonleikkureita ja varaosia niihin.
Tarkoitti, että pesevät ne rikki. Vettä vääriin paikkoihin.

Itsellä vuodelta 1974 työnnettävä leikkuri ja ajettava 2006
Puhdistettu ainoastaan paineilmalla, ennen talvisäilytystä.
Vaihdettu öljyt vuosittain ja säilytetty sisällä vajassa kesät talvet.
Työnnettävän runko / koppa puhdistettu ja maalattu pariin kertaan.

Ajettavan pakoputkesta, sieltä äänenvaimentajan sisältä, irtosi sellainen holkki, mikä sitten tukkii osittain pakokaasuilta ulosmenoreijän ja aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen ja pakoventtiilin palamisen.
Onneksi huomasin heti, kun ääni muuttui.
Koskee Husgvarna LT 151 ajoleikkureita, sillä vanhemman mallin äänenvaimentajalla.
Vikaa ei tule ajettaessa vain tasaisilla pihoilla.
Jos piha möylikkö, eli hyvin epätasainen, vääntelehtii runko sen verta että saa nitkutettua sen holkin irti sieltä pakoputken sisältä.
Omastani lähti holkki irti, kun vasen eturengas meni 7cm paksun laatan päälle seinän vierustaa leikatessa.
Ei mennyt takuuseen, joten käytin vaimentajan liitoksesta halki ja hitsasin irronneen holkin kunnolla kiinni.
Jos epäilee holkin irronneen, riittää kun käyttää vaimentajan irti ja ravistaa.
Holkki kyllä kilisee siellä sisällä jos irronnut.
Uudemman vaimentajan tunnistaa, sisäänmenoputken vierellä olevista pistehitsaus koloista.
Ei sen niin väliä, minä kaivan vaan...
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Vaihteiston voiteluaine lienee bentoniittivaseliini.

http://www.smallenginediscount.com/Tecu ... ndbook.pdf

sivu 10

Suomessa esim: http://www.nchsuomi.fi/Esite/Kernite/LUBRA-K-HT.pdf
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Re: Traktorimallisen ruohonleikkurin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja dexta special »

dexta special kirjoitti:Olen kuullut, että osassa päältä ajettavien ruohonleikkureiden vaihteistoissa on vaseliinivoitelu joka aikojen saatossa menettää voitelukykynsä ja laatikko leikkaa kiinni. Onko masinistit joutuneet petraamaan leikkureiden vaihdeboxien voitelua ja jos ovat niin mitä toimenpiteitä on tehty? Itselläni on Jonsered LR12 jossa lienee tällainen laatikko. Nyt olisi aikaa rassata kun ruohikko uinuu lumen alla. :)


Sen verran täydennän kirjoitustani, että Jonskani vaihteisto toimii vielä hyvin vaikka välillä olen vaihtanut ilman kytkintä. Tarkoitus on huoltaa yli 20v käytössä ollut laite niin, että kestäisi pitempään. Siis jos laitetta ei avata niin mihin kannattaisi mahdolliset voiteluyhteet rakentaa. Mitä voiteluainetta ja kuinka paljon ja mahdollisia muita vinkkejä.
Käynyt mielessä, että jos lootassa on vähänkin runsaammin alkuperäistä vaseliinia niin saisikohan sen levitettyä uudelleen lämmittämällä sopivasti laatikkoa ja kallistelemalla leikkuria? Ei tarvitsisi ryhtyä isompiin toimiin jos vanhat rasvat saisi levitettyä uudelleen. Eli vinkkejä kaivataan edelleen. :shock: :D
Samppa79
Viestit: 144
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 9:46 pm
Viesti:

Re: Traktorimallisen ruohonleikkurin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

dexta special kirjoitti:Olen kuullut, että osassa päältä ajettavien ruohonleikkureiden vaihteistoissa on vaseliinivoitelu joka aikojen saatossa menettää voitelukykynsä ja laatikko leikkaa kiinni. Onko masinistit joutuneet petraamaan leikkureiden vaihdeboxien voitelua ja jos ovat niin mitä toimenpiteitä on tehty? Itselläni on Jonsered LR12 jossa lienee tällainen laatikko. Nyt olisi aikaa rassata kun ruohikko uinuu lumen alla. :)
Mulla on sama leikkuri. Vaihteistoon ei voi laittaa tavan öljyä eikä vaseliinia koska öljy ryömii akselin välistä jarrulevylle ja jarrut ei enää toimi sen jälkeen. Tämä on sekä kokeiltu että tarkastettu huollosta. On muute huono ajaa ilman jarruja... Itse tein tuon virheen. Muutin jarrupalat levyn yläpuolelle jolloin voi ajella tavan vassulla. Jos on ehjä kone niin ehdottomasti sinne alkuperäisen kaltainen tuote entisen tilalle.
Samppa79
Viestit: 144
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 9:46 pm
Viesti:

Re: Traktorimallisen ruohonleikkurin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

dexta special kirjoitti:Olen kuullut, että osassa päältä ajettavien ruohonleikkureiden vaihteistoissa on vaseliinivoitelu joka aikojen saatossa menettää voitelukykynsä ja laatikko leikkaa kiinni. Onko masinistit joutuneet petraamaan leikkureiden vaihdeboxien voitelua ja jos ovat niin mitä toimenpiteitä on tehty? Itselläni on Jonsered LR12 jossa lienee tällainen laatikko. Nyt olisi aikaa rassata kun ruohikko uinuu lumen alla. :)
Mulla on sama leikkuri. Vaihteistoon ei voi laittaa tavan öljyä eikä vaseliinia koska öljy ryömii akselin välistä jarrulevylle ja jarrut ei enää toimi sen jälkeen. Tämä on sekä kokeiltu että tarkastettu huollosta. On muute huono ajaa ilman jarruja... Itse tein tuon virheen. Muutin jarrupalat levyn yläpuolelle jolloin voi ajella tavan vassulla. Jos on ehjä kone niin ehdottomasti sinne alkuperäisen kaltainen tuote entisen tilalle.
4000-69
Viestit: 406
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 10:38 pm
Paikkakunta: Dagsmark
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4000-69 »

2 kpl tuollasta vuosia käytössä, ei rattaat leikkaa kiinni, sisuskalut on niin väljin sovituksin. Uusi rasva ei tietty pahaa tee, joku suositteli raivurin kulmavaihteen rasvaa. Vanhemmiten alkup vaseliinit on siellä laidoilla, rattaat pyörii rasvaonkalossa. Tikulla kaavin entistä rasvaa rattaille ja taas menty muutama vuosi.
Missäs sillä laakereita on? 3 x olen Foote lootikon purkanut, liukupintoja ja jonkilainen huovanpala tilkkeenä akseleilla.
Ne vaihteensiirto liuskojen päät pyöristyy niin alkaa isommat vaihteet ajossa tokimaan kun välillä puoli akselikierrosta luiskahtaa. Vaihdekepin liitos siihen laatikostatulevaan akseliin on onneton, jos lukitusruuvi löystyy niin liitos väljistyy ja vaihdekeppi arpoo kahden vaiheen välillä. No tuonhan masinisti korjaa.
Tasauspyörästön rattaat kun ottaa tilastaan ulos, kannattaa katsoa ne merkit et saa takasin sopimaan. :shock:
Ford 4000 ja 5000....
3reiska
Viestit: 342
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

1996 ostettu MTD B 120 raktorimallin ruohonleikkurin,ajettu nurmikot ,kerätty lehdet,monena talvena tuurannut lumikolaa ja vedetty peräkärryä puutarha puuhastelussa.Laitoin heti uutena rasvanipan siihen lautaspyörän kohdalle perään,aina kun olen teroittanut terää olen rässillä painanut muutaman painalluksen rasvaa siitä nipasta,samoin sieltä niin sanottujen banjojen päissä olevista rasvareijistä(moottorisahan terän kärkipyörän rasvaruutalla).ei ole vielä ollut mitään häikkää siinä perävärkissä.En ole kyllä yhtään kertaa pessykkään kun varoittivat siitä ostaissa että älä lotraa veden kanssa jos haluat että se kestää ja kestänyt on.Pitäisiköhän jo koputtaa puuta :?:
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Meilä meni aikanaan lr10 vaihelaatikko paskaksi ko toisen puolen akseli/vetari tai mikä onkaan söi ittesä siihen koteloon ja tuota tietenkään huomattu niin alko rattaat rutisemaan ja meno loppu. Sitten isä kyllästy ja myi sen 50€ yhele tutule jolla oli samanlaisesta moottori resuna. Oli ollu purettuna ties kuinka kauan oottamassa toimenpiteitä ja joku hihnapyörä hukassa niin tuntu että olis pitäny meikäläisen myllätä joka paikka että löytyy :roll: kun oli keksinyt että kasaakin kaks toimivaa :roll: ja vitut mie mitään alkanu hakemaan ko oli puhe että varaosiksi ja joku nippeli saattaa puuttua ja hinta ei vissiin aivan mahoton ollu. Ite olisin nimittäin seuraillu vielä myyntipalstoja ja ostanu uuen perän tai sitten koittanu kunnostaa vanhan.....
Harpo
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 11:55 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Minulla on vanha (1990) Lawn Boy ajoleikkuri. Siinä on Peerlessin laatikko. Ihan toimivan kampe, mutta tein siihen vastaavan kaltaisen "huollon". Vetoakseleiden ulostulopäissä oli aika iso välys vaihteiston koppaan nähden ja niihin sovitettiin rullalaakerit. Lisäsin myös rasvanipat akseleiden voitelua parantamaan. Muuten tein niinkuin Bj Andy tuossa aikaisemmin kirjoittikin; uudet puslat ja sisäänmenon neulalaakeri askiin. Vanhat vaseliinit pestiin tietenkin pois ja uusi bentoniittivaseliini tilalle. Niin, rapakon takana Jacks Small Engines on firma josta löytyy kaikki osat ja paljon muutakin. Ja taas mennään ainakin se 20 vuotta.
David Brown 950 vm.-60
Valmet 20 vm. -57
Ski Soo Everest vm. -77
Lawn Boy ajoleikkuri vm.-90
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

4000-69 kirjoitti:2 kpl tuollasta vuosia käytössä, ei rattaat leikkaa kiinni, sisuskalut on niin väljin sovituksin. Uusi rasva ei tietty pahaa tee, joku suositteli raivurin kulmavaihteen rasvaa. Vanhemmiten alkup vaseliinit on siellä laidoilla, rattaat pyörii rasvaonkalossa. Tikulla kaavin entistä rasvaa rattaille ja taas menty muutama vuosi.
Missäs sillä laakereita on? 3 x olen Foote lootikon purkanut, liukupintoja ja jonkilainen huovanpala tilkkeenä akseleilla.
Ne vaihteensiirto liuskojen päät pyöristyy niin alkaa isommat vaihteet ajossa tokimaan kun välillä puoli akselikierrosta luiskahtaa. Vaihdekepin liitos siihen laatikostatulevaan akseliin on onneton, jos lukitusruuvi löystyy niin liitos väljistyy ja vaihdekeppi arpoo kahden vaiheen välillä. No tuonhan masinisti korjaa.
Tasauspyörästön rattaat kun ottaa tilastaan ulos, kannattaa katsoa ne merkit et saa takasin sopimaan. :shock:
Olikohan siellä 4 tai 6 kpl pronssiholkkeja niillä vaihteiston akseleilla ja 2 kpl neulalaakereita/rulla laakereita siinä sisääntuloakselilla. Ja tosiaan ainoa osa joka pyörii edes mainittavaa vauhtia on se sisääntuloakseli. Kaikki muut rullaa semmosta taskukello vauhtia eli se ei tosiaan vaadi mitään huippu vassua.

Mutta jos sillä on ajettu paljon niin ei ole paha juttu avata ja kattoa miten ne osat siellä jakselee.

Ja hitto se meitsin päksätin olikin murray eikä jonssi , ja peerless laatikolla...
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tuplat
kaitsur
Viestit: 2365
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Traktorimallisen ruohonleikkurin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

Mistähän lähtis hakemaan vikaa kun 90-lukuisesta manuaalivaihteisesta traktorimallin leikkurista loppui veto, siiva pyörii vaihteiston päällä, mutta kepin liikkeet ei vaikuta mitenkään? Ilmeni ajossa, muutama pikku nykäisy ja sitten kuoli. Viime kesänä alkoi ilmetä vedossa sellaisia hetkellisiä "kuolleita" kohtia. Valmistaja on Noma Outdoors, käsittääkseni sama kampe kuin Monark, 12 hp B&S moottorilla ja 39" tuuman leikkuupöydällä. Onko ne vaihteistot korjattavissa?
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
jokuvaan
Viestit: 496
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Traktorimallisen ruohonleikkurin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Onko vaihteisten öljyjä vaihdettu kertaakaan?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], raute, Sederi ja 72 vierailijaa