Kysy Valmet moottoreista
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 1:59 pm
- Viesti:
Sen verran lisää tuosta 700 Valmetin 4105 moottorista että moottori on muuten sama kuin esim 900:n 411A mutta siinä on eri kampiakseli ja männät. Moottorista haluttiin pienempitilavuuksinen ja se tehtiin iskua lyhentämällä, kampiakselissa on siis lyhemmät mutkat ja männät ovat korkeammat, kiertokanget on samat kuin 411A:ssa. Ja näin 4,2 litraisesta tuli 3,9 litrainen.
Samalla tapaa niitä tehdään nykyäänkin samasta lohkosta "eri" moottoreita.
Samalla tapaa niitä tehdään nykyäänkin samasta lohkosta "eri" moottoreita.
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Kysymys sinne Linnavuoreen;paljonko on suurinpiirtein 11-sarjan moottoreiden max ahtopaine omalla ahtimellaan?,tarvitsisi jossain vaiheessa vaihtaa ahdin 311DS:ään kun alkuperäinen holsetti alkaa olemaan laakereiltaan kypsä.Ja jos tilalle tulisi hukkaportillinen niin säätö olisi mahdollista,tarkoitus ei ole vääntää tehoja lisää...
-Nätisti muuten käy uusi valmetin tier3-moottori-
-Nätisti muuten käy uusi valmetin tier3-moottori-
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
En löytänyt omista papereista ahtopainetta.
Kun tehtiin 20-sarjalaisia, 420 hukkaportti avautui noin 0,9 bar ja 620 1,1 bar. Matalakierroskoneissa vähän isompi paine. 612 DWBAC Pasissa melkein kaksi kiloa viimeisessä versiossa. Kolmosen huk port ahtimiahan ei ole, mutta sullahan oli siinä kaivurissakin nelosen puhallin...
Kun tehtiin 20-sarjalaisia, 420 hukkaportti avautui noin 0,9 bar ja 620 1,1 bar. Matalakierroskoneissa vähän isompi paine. 612 DWBAC Pasissa melkein kaksi kiloa viimeisessä versiossa. Kolmosen huk port ahtimiahan ei ole, mutta sullahan oli siinä kaivurissakin nelosen puhallin...
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
-
- Viestit: 10654
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
- Viesti:
No ainakin Bellin helikoptereissa käytetty 5,5-litrainen Air Cooled Motorsin ilmajäähdytteinen ALV-335 moottori muunneltuna nestejäähdytteiseksi teki Tuckerista yhden 40-luvun kovimmista menijöistä (193km/h). Kuusi pakoputkea pitivät ilmeisesti myöskin mahtavaa murinaa!Asentaja kirjoitti:Pieni kilpailun tapainen...
Autojen moottoreita on käytetty perinteisesti muutettuina myös lentokoneissa ja muissa härveleissä. Mutta missä autossa on sen sijaan käytetty lentävän laitteen moottoria?
Tietääkö kukaan, onko Virtasen Tuurella (Jämsässä?) vielä Fouga-Magisterin kone sen kolmipyöräisen puolalaisen motskarin tarakalla?
Näytösajoissa oli "kaasukahva" rajoitettu muistaakseni alle 1/4:n!
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
TKH kirjoitti:Kysymys sinne Linnavuoreen;paljonko on suurinpiirtein 11-sarjan moottoreiden max ahtopaine omalla ahtimellaan?,tarvitsisi jossain vaiheessa vaihtaa ahdin 311DS:ään kun alkuperäinen holsetti alkaa olemaan laakereiltaan kypsä.Ja jos tilalle tulisi hukkaportillinen niin säätö olisi mahdollista,tarkoitus ei ole vääntää tehoja lisää...
-Nätisti muuten käy uusi valmetin tier3-moottori-
Koneviestissä oli aikanaan juttu coolerin asentamisesta 505:een. Vakio ahtopaine taisi olla 0.8 baria.
Coolerilla ja isommilla syötöillä lähti muuten enemmän tehoa ulosotosta kuin 805:ssa. Pakolämmöt oli silti alle alkuperäisen ja ahtopaine 1.1 baria. Savutuskaan ei sen jutun mukaan lisääntynyt.
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
Hehkutulpan uusiokäyttö:
Kaveri otti (töistä, tietysti...) uuden 700g kuparivasaran ja sahasi toisen pään V-muotoon. Sitten porasi alapuolelta reijän lähelle päätä ja löi varovaisesti MB 200 dieselin hehkun siihen. Ja avot, syntyi iso kolvi! Ei sillä kännykän virtapiirejä kolvailla, mutta akkukaapelin päihin se on hyvä. Virta hehkuun tulee isosta akkulaturista, kupari tulpan ympärillä johtaa tehokkaasti lämpöä. Ei kannata kokeilla muovivartisilla lekoilla, putkivarren kumituppikin meinaa sulaa. Kustannukset tässä tapauksessa 0 €.
Kaveri otti (töistä, tietysti...) uuden 700g kuparivasaran ja sahasi toisen pään V-muotoon. Sitten porasi alapuolelta reijän lähelle päätä ja löi varovaisesti MB 200 dieselin hehkun siihen. Ja avot, syntyi iso kolvi! Ei sillä kännykän virtapiirejä kolvailla, mutta akkukaapelin päihin se on hyvä. Virta hehkuun tulee isosta akkulaturista, kupari tulpan ympärillä johtaa tehokkaasti lämpöä. Ei kannata kokeilla muovivartisilla lekoilla, putkivarren kumituppikin meinaa sulaa. Kustannukset tässä tapauksessa 0 €.
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Asentaja: Kestääkö se hehku palamatta siinä kolvissa, luulis että kovin kauaa ei kestä
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
Kyllä se hehku kestää kun se on laitettu tiukkaan reikään. Kupari ympärillä jäähdyttää tulppaa. Jos sen hehkun laittais vaikka pöydälle lämpiämään niin hetihän se palais.
En ole koskaan uutta tai käytettyä nähnyt, paitsi museossa ja tuotekehitys osastolla halkileikattuna. Enää ei juuri C sarjan moottoreita korjata, viimeksi niihin on laitettu pakokaasuahtimia. Hinta sen "possuahtimen" lopetti.
En ole koskaan uutta tai käytettyä nähnyt, paitsi museossa ja tuotekehitys osastolla halkileikattuna. Enää ei juuri C sarjan moottoreita korjata, viimeksi niihin on laitettu pakokaasuahtimia. Hinta sen "possuahtimen" lopetti.
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
411cx:n muuttaminen turbo versioksioksi, onko kallis toimenpide. käykö 1102/1103 turbot ja pakosarjat suoraan. onko ahtimissa eroja esim 4,18 ja 4,4l koneissa. miten lienee kansien, nokka-akselien mäntien ym, yhteensopivuus. miten paljon tehoa saa pumppua ruuvaamalla 411bs koneesta (102hv din, 36 kpm). paljonko voi ottaa kierroksia luotettavuuden suuremmin kärsimättä?
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
Niin osieen yhteen sopivuus 4,4l turbo ja comprex ahdin moottorien suhteen... toimiiko cx kone turbolla samoin kuin 1102:n kone, vai onko myös muissa osissa eroja, esim ruiskutuspumpussa tai sen säädöissä? entä onko kokemuksia 1102 valmettiin 611 koneiden asennuksista, riittääkö alkup. kytkin? saako kyseisiä koneita jostain sopu hintaan?
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
Noihin kaikkiin jos tietäisin vastauksen niin en olisi linnavuoressa töissä...
4,18 (411B/BS) ja 4,4 (411C/CS/CX) ovat eri moottoreita. Eri lohko, kansi, kampiakseli jne. Beessä (ja Aassa) on kaksi pakokanavaa kannessa, Ceessä (myös Deessä) neljä. Joten niiden pakosarjat eivät käy ristiin. Comprexin pakosarjaan ei turbo sovi. B ja C ahtimet ovat eri mallisia, mutta varmaan toimivat ristiin, niin pieni iskutilavuuden ero. 411CX moottori toimii varmasti jos siihen heittää turbon niskaan, pieniä säätö eroja voi olla. Ruuvauksen ikuisuuskysymys! Kyllä 411BS:stä tehoa saa, ei minimec huono pumppu ole. 130-150hv voi löytyä jos kone on kunnossa, eri asia kauanko säilyy hengissä.
Kustannuksista en osaa sanoa, enkä traktoreista. Joku viisaampi tietää niistä.
4,18 (411B/BS) ja 4,4 (411C/CS/CX) ovat eri moottoreita. Eri lohko, kansi, kampiakseli jne. Beessä (ja Aassa) on kaksi pakokanavaa kannessa, Ceessä (myös Deessä) neljä. Joten niiden pakosarjat eivät käy ristiin. Comprexin pakosarjaan ei turbo sovi. B ja C ahtimet ovat eri mallisia, mutta varmaan toimivat ristiin, niin pieni iskutilavuuden ero. 411CX moottori toimii varmasti jos siihen heittää turbon niskaan, pieniä säätö eroja voi olla. Ruuvauksen ikuisuuskysymys! Kyllä 411BS:stä tehoa saa, ei minimec huono pumppu ole. 130-150hv voi löytyä jos kone on kunnossa, eri asia kauanko säilyy hengissä.
Kustannuksista en osaa sanoa, enkä traktoreista. Joku viisaampi tietää niistä.
-
- Viestit: 1653
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
- Viesti:
tehoa löytyy jos ruoka ja ilma riittää.
pari nyrkkisääntöä:
isoahdin on parempi kuin pieni. isolla ahtimella ilma riittää, ahtolämpötilat pinemmät kuin pikkuahtimella. esim. pikkuahtimella saattaa 130hv teholla olla 1.5bar ja isolla 1bar. silti teho sama. mitä enemmän baareja sitä kovemmat lämmot/rasitukset moottorille.
etenkin tuommonen 4.4l kone kestää hyvin semmoset 130-140hv. lämpöjä se rupeaa kyllä nostelemaan. siihen auttaa intercooler. se tuo kaiken lisäksi muutaman lisähevosenkin
eli toisena nyrkkisääntönä tarpeeksi ison ahtimen lisäksi cooleri. cooleri ei tosiaankaan riko konetta vaan säästää sitä.
paljon ilmaa pienellä ahtopaineella coolerin läpi niin konneet soi!
------------
ainakin 1102:n turbo ja pakosarja käy heittämällä. kannattaa viritettäessä vaihtaa isompi ahdin. hyvä vertailukohde löytyy vaikkapa saman tehosesta kuutosesta. esim. valmet 8400:n ahdin hyvä viritettyyn neloseen.
pari nyrkkisääntöä:
isoahdin on parempi kuin pieni. isolla ahtimella ilma riittää, ahtolämpötilat pinemmät kuin pikkuahtimella. esim. pikkuahtimella saattaa 130hv teholla olla 1.5bar ja isolla 1bar. silti teho sama. mitä enemmän baareja sitä kovemmat lämmot/rasitukset moottorille.
etenkin tuommonen 4.4l kone kestää hyvin semmoset 130-140hv. lämpöjä se rupeaa kyllä nostelemaan. siihen auttaa intercooler. se tuo kaiken lisäksi muutaman lisähevosenkin
eli toisena nyrkkisääntönä tarpeeksi ison ahtimen lisäksi cooleri. cooleri ei tosiaankaan riko konetta vaan säästää sitä.
paljon ilmaa pienellä ahtopaineella coolerin läpi niin konneet soi!
------------
ainakin 1102:n turbo ja pakosarja käy heittämällä. kannattaa viritettäessä vaihtaa isompi ahdin. hyvä vertailukohde löytyy vaikkapa saman tehosesta kuutosesta. esim. valmet 8400:n ahdin hyvä viritettyyn neloseen.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 1:59 pm
- Viesti:
4,2B ja 4,4C lohkot on niin pitkälle samanlaisia että 4,2B moottorin voi muuttaa 4,4 litraiseksi jos sinne vaihtaa C-moottorin kampiakselin ja männät, ja sama myös toisinpäin 4,4 koneesta voi tehdä 4,2 litraisen.
Pahasti vesivammaisista C-moottoreista on joskus ajettu kampi piloille ja niihin on laitettu B-moottorin sisuskaluja koska varsinkin käytettyjä B-kampia on hyvin saatavilla toisin kuin C-koneen kampia. Mutta myös männät on aina oltava kampiakselia vastaavaa mallia koska iskupituus on eri. A-moottoriin sopii B-koneen männät mutta kampi ei, koska runkolaakeri on A-koneessa eri kokoa.
BS-moottoriahan voi kierättää ihan eritavalla kuin C-konetta koska tasapainokoneisto puuttuu ja kampiakseli on paljon lujempi ja tehoahan siitä saa ruuvaamalla vaikka kuinka. Vanhalla isolla holsetilla saa hurjat ahtopaineet ja huiput löytyy jostain likempää 180-190 hv mutta sitä ei männät kauaa sulamatta kestä eikä kannentiiviste koska B-moottori on aika korkeapuristeinen ja kansi harvapulttinen.
Pahasti vesivammaisista C-moottoreista on joskus ajettu kampi piloille ja niihin on laitettu B-moottorin sisuskaluja koska varsinkin käytettyjä B-kampia on hyvin saatavilla toisin kuin C-koneen kampia. Mutta myös männät on aina oltava kampiakselia vastaavaa mallia koska iskupituus on eri. A-moottoriin sopii B-koneen männät mutta kampi ei, koska runkolaakeri on A-koneessa eri kokoa.
BS-moottoriahan voi kierättää ihan eritavalla kuin C-konetta koska tasapainokoneisto puuttuu ja kampiakseli on paljon lujempi ja tehoahan siitä saa ruuvaamalla vaikka kuinka. Vanhalla isolla holsetilla saa hurjat ahtopaineet ja huiput löytyy jostain likempää 180-190 hv mutta sitä ei männät kauaa sulamatta kestä eikä kannentiiviste koska B-moottori on aika korkeapuristeinen ja kansi harvapulttinen.
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
kaveri teki 1102 Valluun (-76 411bs) remonttia ja ilmeisesti laittoi joko vauhtipyöränpulttien(lieneekö yhteyttä öljytilaan tai öljykanaviin) tai jonkun lohkon öljykanavan tulpan kierteiseisiin liikaa tiivistelimaa koska pian 4syl. kiertokangen laakeri meni pian uusiksi. Öljykanvat putsattiin ja uudet laakerit 4:n kiertokangelle(Rempassa Kaikki alakerran laakerit uusittiin). Kone kyllä kaputtaa ja öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnillä 0,5bar. Kampikselissa ilmeisesti jotain jälkiä. Lieneekö hionta varaa. kaverin puheista sain käsityksen että siellä olisi tasapainokoneisto, koska luuli ensi kaputuksen johtuvan väärästä koneiston ajoituksesta?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Deippa, povk, Severi85 ja 45 vierailijaa