Kysy Valmet moottoreista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Asentaja kirjoitti:
Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
Dv12 vetureita on VR:llä ollut yhteensä 192 kpl. Dv12-vetureita on kolmea eri valmistussarjaa. Valmistussarjan 2501-2568 parilliset numerot ovat ymmärtääkseni ainakin kaikki Valmetin valmistamia.
Moottori: Tampella - SACM MGO V16 BSHR
Teho 1360 hv / 1000 kW
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Niistä Brasilian Valmetin MWM moottoreista vielä.
Eli historiaa.Kun Suomessa Valmetin myydyin malli 60-luvulla
oli Valmet 565 jossa oli se Valmetin sukurasite eli kolmesylinterinen
kova ääninen moottori,vinkuva perä ja mopon vaihteisto ainakin
vaihde määrältään,no tosin mopoista pakki puuttui.
Sitä viiskuusviitosta seurasi 1968 se viisisatanen joka vain
lihoi,hidastui,väri vaihtui ja hinta kohosi eikä mitään muuta.

Viimeistään tässä vaiheessa kun viiskuusviitonen vaihdettiin
uuteen myös traktori merkki vaihtui.
Valmetilla ei 60 luvun lopulla ollut maataloustraktoria eikä
monen mielestä ennen sitäkään.
Brasilissa Valmet pelasi pelin toisin.
Varusti sen Valmet 565 traktoria vastaavan mallin 4-sylinterisellä
MWM moottorilla.Ensimmäisessä 80 id mallissa oli jo 70 hv.
Voi kuvitella millainen peltotykki olisi ollut Suomessakin Valmet
565 malli 70 hv moottorilla.
Epäilen että MF 165 ja Ford 4000 olisivat olleet kovilla,myös
myyntitilastoissa.
Brasiliassa vain parennettiin juoksua,moottoriteho kohosi 85 id mallin 78hv kautta 86 id mallin 80 hv tehoiseen moottoriin.
Silti tuo peruskone säilyi koko ajan samana kevyenä maataloustraktorina.
Totta kai voiman siirtoa oli tehojen lisääntyessä vahvistettava.
80 id-86 id malleissa se tulevan Valmet 602 traktorin vaihteiston
kestävyyskin testattiin.
Brasilian Valmet vuoli kultaa oikealla moottori valinalla.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Asentaja kirjoitti:

Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
Näyttää olevan noissa pikkuisen ärhäkkäimmissä Pikku-Valluissakin lainamoottoreita: http://www.phnet.fi/public/phmobili/Vel ... 2003_4.pdf

Sivulla 9.
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Asentaja kirjoitti:Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
Eikös 8300 ja 8600 malleissa ollu perkinssi, mutta nehän onkii massikoita vallun kuorilla...
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

ei kun just toisin päin. kaikki muu massikkaa paitsi moottori. 8300 turbolla ja ilman 8600 ja 8800 turbolla. koneet 7.4 litrasia.
--------------

onko muka 1200 vallussa perkinssi? ainakin intin pyökkärissä 611 turbo
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

retku kirjoitti: onko muka 1200 vallussa perkinssi? ainakin intin pyökkärissä 611 turbo
Ensin käyttivät 6.354 Perkinsiä ja sittemmin Volvon 6,7 litraista ja Valmetin 6,6 litraista.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

UniversalDM4 kirjoitti:
retku kirjoitti: onko muka 1200 vallussa perkinssi? ainakin intin pyökkärissä 611 turbo
Ensin käyttivät 6.354 Perkinsiä ja sittemmin Volvon 6,7 litraista ja Valmetin 6,6 litraista.
Katsoppa tästä:

http://valtramme.valtra.fi/main/NoSSL/F ... aaja_2.pdf
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Täällähän tiedetään kaikki mitä vaan keksii kysyä, 1200 pyöräkonetta juuri hain. Sitten olisin sitä ranskassa tehtyä traktoria kysynyt. Hienoa, papukaijamerkit kaikille...!
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Valmetin tekemästä rautatiekalustosta on tainnut olla lättähatuissa ainostaan valmetin oma moottori,suora kasi.
Muissa Man tai MGO Tampellan tekemänä,Dr16:ssa Pielstick,ratakuorma-autoissa Scania-Cummins-Leyland sekä ainoassa valmistunessa N-veturissa CAT.
Metsäkoneista 882/886/892 omasivat scanian tai volvon,muissa valmet.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Asentaja kirjoitti:

Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
Valmet B20:n istuimen alla on usein kirottu varsinkin talvisin hyytynyttä Continentalin konetta.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

näköjään tullu järkiinsä kun ruvennu viimein käyttämään volvoa ja valmettia perkinssin sijasta :D
Valdo
Viestit: 357
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valdo »

Osaako joku neuvoa kädetöntä tai onko jossain olemassa manuaalia Vallu 802:sen ruiskupumpun säädössä?

Vanhallapuolella jo sitä valittelin että ei tahdo Vallusta saada kierroksia.

Ajattelin aluksi että eipä siinä mitään säädän sitä kaasulta tulevaa vipua vaan uuteen asentoon (pumpun kyljessä olevasta akselista).
Pari hampaallista kun käänsin niin max kierroksia sai paremmin mutta jokin muu säätö siinä meni pipariksi kun ei kunnolla käynyt enää alhaalla.

Eli onko säätö helppoa vai ammattilaisenko apua tarvitsen?

Edit, löytyi vanhanpuolen kysymykseni:
Viesti:
Valittelin jokin aika sitten että vallu ei ota kierroksia. Nyt ehdin säätöhommiin:
* Ruiskupumpun päässä säätövara kaasulle oli lopussa (mutteri joka on vivussa joka menee kajuuttaan eli hyttiin), ei siis apua
* Irroitin kaasuvivun ruiskupumpun kuljestä tulevasta akselista ja siirsin muutaman pykälän site että kierrokset alkaa nousemaan aiemmin ja samalla vipu kiertää akselia pidemmälle = enemmän kierroksia (akselissa / vivussa urat)
* Ei meinnannut enää käynnistyä, kun sai käyntiin niin kierrokset oli joko tosi kovat tai sitten kone sammui

Eli ilmeisesti säätö meni jotenkin sekaisin? ruiskupumpun kylkeen tulee toinenkin vipu (hieman ylemmäs), pitäisikö sitäkin "säätää".
Ompas vaikea selittää.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Valdo kirjoitti:Osaako joku neuvoa kädetöntä tai onko jossain olemassa manuaalia Vallu 802:sen ruiskupumpun säädössä?
En itse osaa valitettavasti nyt auttaa mutta meneppäs tämän kysymyksesi kanssa Agronetin konekeskusteluihin mukaan, niin eiköhän ohjetta ala pukata pohjanmaan hurjilta! Siellä on ruuvattu lähes joka Valmetista väh. 4500r/min ja 300-400hv "dynossa"!
Valdo
Viestit: 357
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valdo »

Täytyy varmaan sinnekin laittaa, tämähän on sellaisille osaajille helppo tapaus kun en tarvitse kuin ne valmistajan lupaamat 82hp ;)
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Ei pumpun säätöjä saa sekaisin ulkopuolelta ropaamalla, paitsi tietysti "sopparuuvista" pumpun päältä. Ylempi vipu on sammuttimen, tarkista että se on varmasti kokonaan pois päältä kun starttaat konetta käymään. Jos se jää vähän päälle, niin haittaa käyntiä. Käänsit kaasuvipua, varmasti ottaa lisää jenkaa. Nyt pitäisi säätää tyhjäkäynti kohdalleen (muistaakseni) alemmasta säätöruuvista. Oletko kokeillut käynnistää ja samalla painaa kaasua? Jos ei se auta, niin sitten on jotain vikaa jossain. Jos taas kaasua painamalla lähtee hyvin käymään, niin silloin oli vain tyhjäkäynti jäänyt liian pienelle siinä kaasuvivun käännössä. Yritä tuota ensiksi.

Takavuosina Suolahden tehtaalle valitti joku urakoitsija että laatikko hajosi kuusipyttyisestä valmetista. Uudehko kone, vaihdelaatikko meni takuuseen. Meni muutama kuukausi ja sama homma, loota sökö. Laittoivat taas uusiksi ja ajoivat tällä kertaa traktorin rullilla. Tulos oli että vehkeessä oli yli 60 hv liikaa tehoa. Katsoivat ruiskupumppua, kaikki sinetit ehjiä. Mutta kuin olisi rotta nakertanut kaasuvivun puoliksi poikki, eli akseli kiertyi enemmän kuin vakiona. Taisi olla urakoitsija se rotta. Tapahtuman jälkeen asiakaspalvelu saattoi hieman kärsiä. Ja kuten sanottua, uusi takuun alainen laite.
Sinulla taitaa olla jo tehdastakuu ummessa :)

Mikään ei ole niin nuuka kuin saksalainen. Audi osallistuu tänä vuonna Le Mansin 24 tunnin ajoihin dieselmoottorisella autolla. Eikä mikään hidas vehje, 650 hv ja 1100 Nm. On siinä kiva ajaa Mulsannen suoralla pitkälle neljättäsataa taulussa polttoöljyllä...
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Oletko Valdo varma ettei sammutus ja kaasu ole takertuneet toisiinsa sieltä hytin edessä olevasta sisäkkäisestä akselista? Yhdessä 702:ssa sen takia lähes nuo oireet mitä sinulla oli alussa.
kinkamo
Viestit: 74
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 6:39 pm
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

valmetin kone

Viesti Kirjoittaja kinkamo »

Näin kerran 8 pyttyisen Valmetin suoran moottorin, oli aika juhlava kone.
Näitä koneita on ainakin käytetty "lättähattu" junissa.
Onko muissa koneissa tätä konetta käytetty, kenpä tietää?
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Mun pitäis periaatteessa tietää, mutta en muista... Ainakin agregaattia sillä on pyöritetty, varmaan muutakin. Linnavuoren museossa olen moista katsellut. 815D on 12 litrainen, teho jotain 180hv hujakoilla. Traktoriin kova sana ???!!!
Valdo
Viestit: 357
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valdo »

Täytyy käydä tarkistamassa / koettamassa.

Eikä siinä sellaista vosi olla että joku rajoittaisi hytin päässä, siis pois lukien lattia ja kuljettaja? Ettei menisi kaasu pohjaan?

Ja tietysti on mahdollista että kierroslukumittari heittää ja todellisuudessa kierroksia on muttei näytä.(?)
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Asentaja kirjoitti:Mun pitäis periaatteessa tietää, mutta en muista... Ainakin agregaattia sillä on pyöritetty, varmaan muutakin. Linnavuoren museossa olen moista katsellut. 815D on 12 litrainen, teho jotain 180hv hujakoilla. Traktoriin kova sana ???!!!
Vielä, kun pistäisi siihen turbon kylkeen ja kierroksia 1000 lisää, niin johan alkaisi paskakärryt saada vauhtia!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 37 vierailijaa