Kysy Valmet moottoreista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja SamiT »

plaanari kirjoitti: Pe Joulu 20, 2019 8:44 am Tuskin kestää samoja tunteja enää. Vuonna 2005 VE pumput oli saksalaisia, tätänykyä orkkis pumput ja niiden osat tulee intiasta. Materiaalit hepposempia ja polttoaine muuttunut cr tekniikalle enemmän sopivaksi, mutta voitelee huonommin "vanhaa"tekniikkaa. Boschilta aikanaan tiedote, että max 5% saa olla polttoaineessa bioainetta, tämän jälkeen voitelu ei riitä ja takuu ei päde. Alkuvuodesta kattelin uutisia, missä Mauri Pekkarinen paukutteli henkseleitään sanoen saaneen lain, että pitää olla 20% bioainetta..... Noo hommia on meillä verstaalla piisannut, kiitos Maurille siitä :D Tässä tapauksessa suosittelen isompia matalapainesuuttimia ennen syötönlisäystä, tehoa tulee sillä tempulla nelkkuun lisää heti 15hv. Jos olis VP pumpulla tulis nelkkuun 40hv. Ei välttämättä tarvi syöttöruuviin edes koskea. Ajoitus saattaa olla kuitenkin aika lähellä jos käy nätisti eikä savua. Se on varmaa säädetty pajalla korttiarvoon ja nyt puuttuu tehoa, jos ruuvilla oli käyty aikaisemmin.

Tämä suutinbrobleemi koskee kaikkia linnavuoren koneita mekaanisilla suuttimilla 1999 ja sen jälkeen valmistetut. Eli CR koneet ei kuulu tähän ryhmään, muut kyllä. Meidän sivuilta Akaan Diesel Oy fasebookista ja instasta löytyy kuvia vaurioista ja jorinoita aiheesta.
Mikä on alan ammattilaisena mielipiteesi 2t-öljyn lisäämisestä yli 10th pyörineen jakajapumppukoneen polttoaineeseen? Korvalla kuuntelemalla käy tasaisemmin tyhjäkäyntiäkin kun ilman 2t-öljyn lisäystä kylmänä Stanadyne vähän ontuu kutos-Valmetissa erityisesti talvilaadulla.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Parempi se 2t öljykin on varmaan, kun ei mitään noin ruiskutuslaitteiden voitelevuuden kannalta. Me suositellaan dieseleihin tarkoitettuja lisaineita. Ite ei edusteta/ myydä mitään kyseisiä tuotteita, joten en pysty sanomaan mitään merkkiä ylitse muiden, mutta luulisin niden kaikkien ajavan asiansa. Omissa testikoneissa käytetään liquid molyn tuotteita, kun niitä sattuu oleen yhden toimittajame repertuaarissa. Sillä ainakin pumppusuutin transportterin naputus loppui, mitä 2t öljy ei tehnyt.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja mauri »

tane II kirjoitti: La Joulu 14, 2019 9:55 pm
mauri kirjoitti: La Joulu 14, 2019 12:44 pm
kokastelija kirjoitti: La Joulu 14, 2019 10:03 am Tässä otsikon mukaan kysymys Valmet-moottorista: Näin n. kolekymmentä vuotta sitten Valmet-koneen joka oli ollut varavoimakoneena Helsingin postitalon laitesuojassa. Isokokoinen oli ja 6-sylinterinen. 150 hv muistaakseni oli teho. Jostain 50-luvulta tais olla tekovuosi. Silloin tuli mieleen tehä tarjous ja ostaa se moottoriksi kalstusalukseen joka oli minulla silloin tekeillä. Tarjous jäi tekemättä. Vene ei.... Osisko joku kertoa moisista vehkeistä lisää...
Siellä postitalon kellarissa se kone on ollut ainakin -70 ja oliko vielä -80 luvullakin.
Mahtavan kokoinen vaatimattomaan tehoonsa nähden, liekö näitä (moottoreita) aikoinaan toimitettu sotakorvausaluksiin?
Hataran mielikuvani mukaan kyseinen laitteisto olisi palautunut museoitavaksi syntysijoilleen Nokian Linnavuoreen. Siellä ainakin muistelen vastaavan joskus nähneeni.
Valitettavasti hallussani olleet kuvat ja muut dokumentit olen onnistunut lukuisten organisaatioiden ja työnantajien myllerryksessä kadottamaan. Telelaitoksen voimalaiterekisterissä oli tästäkin tiedot, sieltä aikoinaan keräsin exel-taulukkoon kaikkien firman varavoimalaitosten pääkomponenttien tekniset tiedot, samoin laitetoimittajat ja hankinta/poistovuodet.
AGCO Power Oy Tampereella varmaan pystyy antamaan tarkempaa tietoa.
Tuosta http://www.agcopower.com/fi/yritys/hist ... as-syntyy/ varmaan löytyvät vaihtoehdot: lisenssikoneet June-Munktell (laivakone) tai Skandia (veturimoottori) tuskin tulevat kyseeseen, joten jäljelle jäävät 648 ja jo mainittu 15-sarjan kuutonen (olisiko 440 ollut neloskone?). Hannu Niskasen kirjassa "Munktellista Valtraan" on valokuva, jossa ovat rinnakkain June-Munktell, 648 ja 815 DS, siitä "mauri" tai "kokastelija" ehkä tunnistaisivat moottorin.
No niin, kaverilta kysyin ja hänellä oli tallella tieto tuosta moottorista.
On Valmet 648D
Vesku77
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Loka 11, 2019 3:13 am
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja Vesku77 »

Miten tunnistaa valmet 700 moottorin, että onko mk1 vai mk2?
Lähti kytkinasetelman käpälä irti, (tappi oli irronnut) niin pitäisi osata ostaa oikeanlainen asetelma.
jkohvakk
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Loka 20, 2014 4:58 pm
Paikkakunta: Muhos
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja jkohvakk »

411A:ssa on kyseinen teksti valussa koneen oikealla puolella meistettynä. Kuva
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kyllä 4105 on myös aika selkeästi näkyvillä siinä hydepumpun akselin alla lohkon kyljessä. Mulla MK1, kaksoiskytkimellä ja peltiasetelmalla, 280 mm vissiin. En tiedä onko MK2 ja 411 aina sillä valuasetelmalla. Tietääkö joku? Nehän on aivan eri näköiset.
matmus
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 10, 2014 8:31 pm
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja matmus »

Tuossa on sitä kytkinasiaa ruodittu:

https://www.masinistit.com/keskustelupa ... =4&t=94143

Sarjanumerosta siis rippuu kytkimen malli.
jjude
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 12:42 pm
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja jjude »

Laivassa SISU 620 eli kait (lähes) sama kuin VALMET 611 moottori.
Tehdaskunnostettu, kunnostuksen jälkeen 8 vuotta / 500h ajettu.
Nyt startatessa alkanut kuulumaan ensin hirveää meteliä ja vasta
useamman starttauksen jälkeen pyörähtää nöyrästi käyntiin.
Akut uudet ja tuo ääni on vähän rutisevaa moottorin pyörintää.

Mikähän tuossa voisi jumittaa (onko joku bendix)?
Onko tuossa osiossa öljyt sisällä vai voiko startin huoletta ottaa irti?
tane II
Viestit: 5316
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja tane II »

Ei kai vauhtipyöränkotelossa koskaan öljyä ole, vaikka veneessä moottorin perässä varmaan onkin joku merikytkin. :?
jjude
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 12:42 pm
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja jjude »

tane II kirjoitti: Ti Heinä 21, 2020 3:29 pm Ei kai vauhtipyöränkotelossa koskaan öljyä ole, vaikka veneessä moottorin perässä varmaan onkin joku merikytkin. :?
En ole näiden kanssa pelannut, siksi kysyin.
Parempi kysyä kuin katua...
Tai siis olet itsekkin epävarma kun käytät sanaa KAI :D
tane II
Viestit: 5316
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja tane II »

jjude kirjoitti: Ti Heinä 21, 2020 8:12 pm
tane II kirjoitti: Ti Heinä 21, 2020 3:29 pm Ei kai vauhtipyöränkotelossa koskaan öljyä ole, vaikka veneessä moottorin perässä varmaan onkin joku merikytkin. :?
Tai siis olet itsekkin epävarma kun käytät sanaa KAI :D
No et sinäkään niin paljoa kertonut, millaisesta härvelistä on kyse - traktorin moottorin kytkinkotelossa ei varmasti ole öljyä, mutta veneen moottorissa ei välttämättä ole traktorin kytkinkoteloa :). Mutta ei siellä öljyä voi olla, jos startti on vähänkään normaalin näköinen, ei sellainen öljyä pidä.
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja MottiM »

Onko perusmoottorissa eroja Valmet 612D ja Valmet 612DS välillä? 612D on turboton ja 612DS turbollinen. Turbottaminen siis mielessä...
tane II
Viestit: 5316
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja tane II »

Männät on ainakin joissain Valmetin koneissa erilaiset ahdetussa ja ahtamattomassa koneessa. En tiedä tuosta koneesta, varaosakirjoista varmaan selviäisi.
elk
Viestit: 1298
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja elk »

Onko tietoa millä numerolla kävis boschin ve pumppu 900 valmettiin, tai ylipäätään 420ds:ään

Netistä löysin että 0460424 211 kävis ainakin A95.
Kun pitäs stanadyne heittää pois ja laittaa cumminssin 0460424 057 tilalle.
Tuollasen pumpun on aikasempi omistaja hommannut.. tehoa pitäisi riittää ja ilmeisesti työkonekäyttöön tuo on
On sentää oikean kätinen pumppu . :lol:
Jos löytyis oikea numero niin vois verrata testikortteja, tuskin noissa kovin isoja eroja on
elk
Viestit: 1298
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja elk »

Tutkittu asiaa lisää cummins/casen käyttämä 0460 424 056 löytyy näköjään 4 syl. maxxumista ilman Lda:ta

Tuo 057 loppuinen on Lda kanssa ja isompaan teho versioon käyttö jossakin kaivureissa ja generaattoreissa.
Kai tuo tehokkaampi versio valmettiin käy.
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

elk kirjoitti: Ma Maalis 28, 2022 1:50 pm Tutkittu asiaa lisää cummins/casen käyttämä 0460 424 056 löytyy näköjään 4 syl. maxxumista ilman Lda:ta

Tuo 057 loppuinen on Lda kanssa ja isompaan teho versioon käyttö jossakin kaivureissa ja generaattoreissa.
Kai tuo tehokkaampi versio valmettiin käy.
Ruiskutusjärjestys kannattanee tarkistaa...
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja OIU »

Räjäytyskuvan mukaan 311C moottorin öljynsuodattimen jalan ja lohkon välissä on o-renkaat tiivisteinä.

Muistaako joku, mitä kokoa ne on tai pystyykö helposti jostain tarkistamaan? Olisin tiedosta kiitollinen.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
zapoizh
Viestit: 22
Liittynyt: Su Elo 18, 2019 10:31 am
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja zapoizh »

Varaosakirja sanoo 19 x 3mm.
Vissi d'arte, vissi d'amore.
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Asentaja kirjoitti: La Tammi 28, 2006 8:45 pm Malttia niiden ahtimien kanssa, liian iso tappaa tehokkaasti alakierros väännön. Yhdellä asentajalla oli 10v sitten GMC Jimmy (eli Blazer) Jeep Cherokee 411 valmet- tekniikalla. Kone oli alussa C, mutta siitä tuli Bosch-pumppuinen turbo eli DS. Ruiskupumppu (A-malli) oli ajettu 150 kW teholle eli noin 200 hv. Sillä kun ajoi 1500 kierroksella ja heitti isompaa vaihdetta ja painoi kaasun pohjaan niin lähti kuin kuppa töölöstä. Kulki korkeilla maastopyörillä yli 150 km/h jos kaista piisasi. Siinä vehkeessä ei ollut mitään kovin isoa ahdinta.
Tuolla touhutaan isomman ahtimen kanssa, mutta tavoite ei varmaankaan ole "iso vääntö tonnista ylöspäin", vaan jotakin ihan muuta: https://www.youtube.com/watch?v=ySG9ugZ3GwU, mielenkiintoinen projekti.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
s dexta
Viestit: 603
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 5:07 pm
Viesti:

Re: Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja s dexta »

Mikähän on 611 moottorin suuttimien avautumispaineet
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Calmari, Google [Bot], Peksu123, Pöljä, transit ja 59 vierailijaa