Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Eli päräytetään tännekin puolelle nyt topikki pystyyn tuosta omasta harrastekamppeesta :D Eli kun piti ostaa vanha maatilan kantapaikka niin paikalliset vanhat herrat virnuili että vielä sieltä puuttuu traktori josta se idea sitten lähti :lol: Hetken aikaa etsiskelinkin vanhaa traktoria ja jonkun verran kerkesin käydä näitä katsomassakin kunnes sitten eräänä aamuna huomasin myynti-ilmoituksen tuosta Fordista :twisted: No kuvissa oli ihan kohtuu siistin näköinen kampe niin ei siinä muu auttanut kuin soittaa myyjälle ja udella vähän tarkemmin vielä ja niin sitä vielä puhelimessa sovittiin että käyn koneen kokeilemassa ja tarkistamassa samana päivänä illasta :P No paikanpäälle kun menin niin koeajolla huomasin että muuten on toimiva vekotin mutta kytkin ei pelitä niinkuin pitäisi :| Koeajon jälkeen sanoinkin myyjälle asiasta ja eikä siinä sitten ollut muuta vaihtoehtoa kuin kertoa suoraan että en voi sellaista rahamäärää sijoittaa nyt koneeseen joka tarvitsee katkaisuhoidon heti :oops: Myyjä puoli kuitenkin sanoi että tee tarjous niin hän miettii sitten kaikessa rauhassa sitä tarjousta :D No kuten arvata saattaa niin tarjous meni läpi,tosin vaati se reilun parin viikon sulatteluajan ennenkuin puhelin soi ja sieltä kuului että Ford on nyt sinun ja milloinka tulet paperit tekemään ja koneen hakemaan :P Sanoin myyjä puolelle että tunnin päästä olen valmis tulemaan ja se kävi myöskin myyjälle 8) No tunnin päästä sitä sitten oltiin eka oma traktori ostettu ja ajamalla sen toin vielä silloisen asuinpaikkani pihaan,matkaa ei ollut kuin 10kilsaa mutta voi sitä ihanuutta ja riemuutta kun isolla puolella ei jaksannut ford kulkea muutakuin tasamaalla jota ei tuolle matkalla montaa kilometriä kertynnyt :twisted: Tulipahan senkin tutun tien ympärykset syynättyä sitten tarkasti kun vei tuo 10km matka puoli tuntia aikaa :lol: Mutta kotia päästyäni tutkin traktoria hieman tarkemmin läpi ja murehdin että mitenkähän mahtaa tuon vehkeen katkaisu tapahtua pihamaalla kun ei sitä tuollein voi lähteä ajamaan lopulliseen kotipaikkaansa 45km päähän :roll: Aloitusviestin loppuun voidaankin laittaa kuva siitä kun Ford on tuotu kotiin
Kuva
Jatketaan tarinaa sitten tuonnempana eteenpäin kun joulukinkun paisto on nyt kesken :lol:
Viimeksi muokannut häkkyrä, Ti Huhti 07, 2020 6:20 pm. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timukka »

:D onnittelut hankinnan johdosta. Hyvän harrastuksen olet valinnut :wink:
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

No onnea vaan ja tervetuloa masinistien maailmaan. Tuosta se opiskelu laitteen sielunelämään lähtee käyntiin, ja täältä kyllä saa päteviä neuvoja ja ohjeita tarpeen mukaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Kiitoksia vaan :P Onhan näiden isompien laitteiden kanssa tullut touhuttua töiden puolesta niin ei tuo kovinkaan kauheita opiskeluja tarvinnut että tuon käytön sisäisti :lol: Mutta jonkin verran on tullut jo traktoria "paranneltua" että sopii omiin harrastehommiin vähän paremmin mutta laitetaan niistä sitten paremmalla ajalla enemmän tarinaa esille :wink:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
412/502
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Syys 17, 2013 10:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 412/502 »

Komia on foortti, onnea uudelle hankinnalle.
bbf
Viestit: 614
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 5:03 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bbf »

Hieno peli...onnittelut! Onkos tuo hytti kenenkä valmistama?Naapurin -71 nelitonnis oli sama hytti, mutta sitten on niitä tanskalaisia Fiecoja uudemmissa vuosimalleissa kunnes tuli Hara-hytten.
Zendalar
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zendalar »

Kiinnostaisi itsekin tietää tuosta hytistä enemmän. Itselläni on vuoden 1971 ford 5000 ja näyttää ihan samanlaiselta. Ainut ehkä ikkuna on apukuskin ovessa ja ehkä niitä lasejakin pitäisi kysellä jostain..
Ei oo enää traktoria ku ex vaimo sen vei.
..kaikki työkoneeni ja muut ovat yhtä vanhoja tai vanhempia kuin minä itse...
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

noita valmistajia ku on ollu monia.. palmu, junkkari yms.. joku köysi vai mitä siin nimes nyt oli teki hyttejä myös.. tuo fordeis yleinen 69-71 vm.. ovien laseissa eroja eri vuosimalleis.. ahdashan tuo on mut pärjää kyllä.. piirtää pahvista muotit ja lasiliikkeeseen ne.. reilu 100e neliö + leikkaus päälle oli viimeks.. pari vuotta sitten.. harahytin lasi asennettuna kehykseen 113e.. tuosta ku saa sivulaseja lukuun ottamatta kehykset ja ovet mukaan lasiliikkeeseen niin pystyvät asentamaankin paikoilleen niin tulee ainakin sopivat.. velipojan 4000 myös tuo hytti.. hekppo kunnostella ku saa pultit irrottamal osiks ja käsin nosteltua osat pois.. tuol esim kuvia ku koppiakin puretaan ja maalataan..

http://ford4000.kuvat.fi/kuvat/ford4000 ... %20016.JPG
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
MaxSound
Viestit: 311
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 9:03 pm
Paikkakunta: Kajaanin kupeessa...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MaxSound »

2xford4000 kirjoitti:hekppo kunnostella ku saa pultit irrottamal osiks ja käsin nosteltua osat pois..
Tai sitten hankkii Hara-hytin jonka hitsailee ja kunnostelee, onhan se tilavampi, mukavampi ja lämpimäksikin saa aika paljon helpommin.

Kuva

Kuva

Kuva



Välillä näkyy olevan nettikoneessa kaupan, eikä maksaa enää montaa satasta.



Mutta hieno aihiohan tämä on noinkin, laitahan kuvia puskulevyasennuksesta tännekkin 8)
Ford County 754 1971
Ford 3000 1973
Fordson Power Major 1959
Fordson F 1927
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

juu itel hara tos 75 4000 ja pihal odottaa toinen.. et joskus toivottavasti on molemmis 4000 kunnos olevat hara hytit.. täält palstalt löysin tuon hara hytin.. hitsattavaa toki on niinku kaikis harois..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Zendalar
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zendalar »

Onkohan noita Hara hyttejä ollut muissa vehkeissä kuinka, vähänmatkan päässä olisi samaa ikäluokkaa oleva david brown. Saisi kuulemma hakea pois ihan ilmatteeks.
Ei oo enää traktoria ku ex vaimo sen vei.
..kaikki työkoneeni ja muut ovat yhtä vanhoja tai vanhempia kuin minä itse...
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

eikäs taavettiin tullu jokin muun merkkinen hytti ku hara niiden kans alun rimpuloiden jälkeen.. volvois ollu ainakin hara hyttiä ja varmaan muissakin..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Volvoissa vissiin hara hytteniä ja Countyjen valkoiset hytit muista en ainakaan tiedä. DBssä uudemmat Sekura samaa hyttiä myös IHssa ja JDssä.

-71 tuli valkokattoista tanskan hyttiä foorteissa sen jälkeen haraa. Salo ohjaamoa myös tullut 1000 sarjassa eri malliversioita aikaa myöten. Kattokuormaaja hytitkin paljolti Metsä-Salo ohjaamoja.
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Nonniin nyt voikin sitten välipäivien aikana taas päivittää että miten elo uuden laitteen kanssa jatkui :lol: Eli sitten seuraavaksi aloin tuota kytkintä ihmettelemään että mikä sitä vaivasi :twisted: Vähän aikaa ihmettelyä ja hoksasin että mitäs pirua,eihän tässä ole kytkinpolkimessa ollenkaan sitä vapaaliikettä mikä siinä pitää olla :o No ajattelin että eihän tuo enää mitään haittaakaan voi aiheuttaa eli säädin kytkinpolkimeen sen vapaaliikkeen mitä käyttöohjekirjassakin luki eli 38mm verran :wink: No sen jälkeen olikin aika testata että oliko tuosta apua :lol: Pikku jännitys päällä könysin koppiin ja traktori käyntiin ja kas kummaa,nythän meillä onkin toimiva kone :P Eli ainakin nyt toistaiseksi säästyin katkaisulta kun kytkin alkoi toimimaan täysin pelkällä säädöllä :D No sittenpä se pitikin alkaa metsästämään työkoneita tämän perään :lol: Ekana tuli ostettua maakauha taakse kun sattui saamaan Kelffriltä tuliterän kauhan hyvinkin edullisesti kun siinä oli olevinaan pikkuinen valmistusvirhe :roll:
Kuva
Tuollainen siinä perässä sitten nykyään roikkuu :lol: No nyt kun kone on saatettu siihen kuntoon että sillä voi lähteä ajamaan sinne 45km päähän niin ei muutakuin täsmäämään sopivaa ajankohtaa tuollaiseen pikku siirtymään :P
Kuva
Siinä sitä ollaan tienpäällä menossa kohti uutta kotia,matkaa ei ole jäljellä enää kuin reilu 5kilsaa ennenkuin ollaan perillä :lol:
Kuva
Siinäpä sitä ollaan sitten uudessa kodissa ja takana näkyy vielä että taloremppakin on kesken :roll:
Kuva
Tuon reissun jälkeen Ford pääsikin oikein konehallin suojiin ettei tarvitse enää ulkona seisoa 8) Ja kuten arvata saattaa että ei tätä laitetta tänne koristeeksi suinkaan ostettu joten ei muutakuin etsimään lisää työromppeita :twisted:
Kuva
Tuli sitten tuollaiset välineet haettu kun hinta ja kunto täsmäsi :lol: Täytyy nuokin ensi talven aikana vielä siistiä ja aura purkaa osiin ja korjailla se siihen kuntoon että kaikki säädöt toimisi siinä ennen ensi kesää :lol: Jatketaan tarinaa taas lisää paremmalla ajalla,seuraavalla kerralla voisinkin kertoa että mitä kaikkea tällä koneella on tullut jo sitten tehtyä :twisted:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ihan vaan kuriositeettinä kyselen, että minkä verran sitä pinta-alaa oikeen on? Mutta erittäin nätti Foordi :)
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Viiskuus10
Viestit: 1000
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viiskuus10 »

Kurisoottina, mull on 5610 ja 20 aaria viljeltyä. Lopetin kannattamattomana, myin aurat ja hankmon pois.

Mutta on nätti foorti häkkyrällä, oikeen traktorin prototyyppi. Disain perfect, ei ylihinnoiteltu, käyttöoninaisuudet ja painonjakauma parasta a-luokkaa, varaosa saatavuus ja hinnoittelu ok.
Jägermeister
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 10:42 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jägermeister »

bbf kirjoitti:Onkos tuo hytti kenenkä valmistama?Naapurin -71 nelitonnis oli sama hytti, mutta sitten on niitä tanskalaisia Fiecoja uudemmissa vuosimalleissa kunnes tuli Hara-hytten.
Fiecohan se tuokin hytti on, vanhempaa mallia vain. Itse asensin kesällä omaan kolmitonniseen -70 nelitonnisen lokasuojat ja Fieco-hytin.
Onkohan noita Hara hyttejä ollut muissa vehkeissä kuinka, vähänmatkan päässä olisi samaa ikäluokkaa oleva david brown. Saisi kuulemma hakea pois ihan ilmatteeks.
Taaveteissa oli ennen kotimaista Taavi-hyttiä kolmenlaista Klippania, viimeisin niistä jo suhteellisen tilavakin. Omassa Fordissa oli muutaman vuoden ahtaimman mallinen Taavetin Klippani, tuo Fieco on hieman leveämmän ja pidemmän mallinen hytti.
Ford 3000 -66
David Brown 996 -78
David Brown 990 -66 X2
+ kasa erinäisiä auton ja kelkan raatoja...
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

komee fordi on.. ja tykkää ku töitä tehdään.. onko sulla jo päävirta kytkin? jos ei ni laita ehdottomasti.. vanhat koneet on johdoista hayraat ja varsinkin ford.. tankin päältä/mittarin takaa alkaa poikkeuksetta.. nim: kerran ajossa johtopalon kokenut..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

On se nätti tuo pikkufoorti.Noista sähköistä ja päävirtakatkaisijan tarpeellisuudesta foordissa...Onko tuonikäistä traktorimerkkiä,jossa päävirtakatkaisijalle ei ole tarvetta?
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Osmo_ kirjoitti:Ihan vaan kuriositeettinä kyselen, että minkä verran sitä pinta-alaa oikeen on? Mutta erittäin nätti Foordi :)
Eipä tässä mitään isoja länttejä ole maata,vajaa hehtaari ainoastaan mutta se riittääkin mun harrastetouhuihin :D Varsinkin kun ens kesänä jatkuu hommat pihojen parissa ja kaippa tuolle läntille jonkin näköisen pottupellonkin voisi tekaista :lol: Ja tottakai fordissa päävirtakatkaisija on 8) Ei sitä muuten uskaltaisi edes hallissa pitää jollei sitä olisi :wink: Mutta jatketaanpa nyt taas vähän juttua eteenpäin kun tänne taas tulin :D
Kuva
Tuollainen maakasa oli jäänyt tontille kun tien tein aiemmin keväällä kaivinkoneella niin pitihän se kokeilla että pystyykö fordilla ja maakauhalla tuohon :roll:
Kuva
Ja pystyihän sillä vaikka se vähän aikaa veikin :D Kasan sisältä löytyi vielä pieni maamunakin ja silloin kun sen kauhaan sain niin epäilin hetken aikaa kuinkahan tässä tulee käymään :lol:
Kuva
Kuva
Tuonne sen murikan onnistuin hautaamaan ja vähän kokeeksi tasoittelinkin tuota tulevaa varten :roll: Ja kun sitten tuli kokeiltua että homma luonnistuu tälläkin koneella niin aloin tekemään talon ympärystäyttöjäkin vielä :lol:
Kuva
Keväällä kaivoin talon ympäriltä ylimääräiset maat pois ja tein salaojat kuntoon mutta silloin ei kaivinkoneella kerennyt alkaa enää täyttöjä tekemään niin piti sitten ottaa ford siihen hommaan :lol:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
No sitten kun olin saanut täytöt valmiiksi niin pitihän sitä alkaa vielä tietä vähän oikaisemaan ja konehallin kylmälle puolelle levittää 0-16murske
:twisted:
Kuva
Kuva
Kuva
No sittenpä se alkoikin tehdä mieli varustaa traktoria itselle enemmän hyödylliseksi ja mielessä alkoi pyörimään että jos siihen tekisi vielä eteen puskulevyn :twisted: Hetken aikaa tuumailin ja mietiskelin mutta sittenpä sattui tulemaan vastaan kyseisellä foorumilla kuin tilauksesta myyntiin 3000 fordissa ollut puskulevy paketti niin eihän siinä muu enää auttanut kuin alkaa kauppaa siitä hieromaan ja tulihan se sitten myöskin haettua :D
Kuva
Kuva
Jatketaan taas toisten ettei tule kerrasta liikaa luettavaa :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 39 vierailijaa