Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Rengashomma meni takuuseen kun oli ollut sisärenkaassa kuulemma valmistusvika joten hyvää palvelua siis Rengas liike Paussulta :wink: Mutta tällä viikolla olen tehnyt vähän remppaa tähän kun yksi hydrauliletku on kokoajan tihuttanut öljyä kuormaajan nostosylinterin takaa ja olihan se jo aika vaihtaakin kun oli vissiin vielä koneen alkuperäisiä letkuja :shock: Oli liittimen juuresta tihuttanut ja päällys kuori jo rullannut itseään irti 5cm matkalta että rautakudokset jo näkyi :oops: No töiden jälkeen kävin hydraulipajalla teetättämässä uuden letkun ja asentelin sen sitten jo takaisinkin ja koekäyttöäkin tuli tehtyä ja hävisi se vähäinenkin tihkuminen nyt tuolta 8) Taakse saisi vielä pari letkua vaihdella ja samalla kun ovat irti reitittää ne uudestaan samalla :wink: Mutta nyt tällä viikolla on töissä ollut vähän hiljaisempaa niin kerennyt miettimään ja jo tutkimaankin että taidan tähän tehdä tai ostaa pikakiinnikkeet kauhoille :roll: Taakse näyttää mittojensa puolesta menevän heittämällä S40 kiinnike jolloin sinne voisi samalla vaivalla tehdä kallistuvan kauhan myös :roll: Eteen joutuisi nähtävästi tekemään kokonaan alusta lähtien itse sopivan kun ei ole vielä ainakaan vastaan tullut sopivilla mitoilla olevaa valmista :roll: Saa nähdä mihin tilanne sitten elää näiden suunnitelmien osalta tulevaisuudessa :lol: Takakauhan kiinnikkeen kanssa ei ongelmaa kyllä tule olemaan noita s40 pikakiinnikkeitä löytyy ihan järkevään hintaan jo käytettyinäkin markkinoilta ja tähän en hydraulista lukitusta edes mieti koska mekaanisellakin pärjää aivan täysin :D Joten jos jollain joutilaana edukas s40 pikakiinnitys kampe niin nyt kannattaisi ehkä sitä tarjoilla :wink:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Mense Kouvolasta myy alvilla pikakiinnikettä 430e sen halvemmalla ei ole löytynyt mistään uutta. Mulla on edessä vilan kiinnikkeet massikassa. Kiinnikkeiden väli on vähän eri kuin vilassa, koneeseen on tehty uudet reiät kiinnikkeitä varten mutta mitään ei ole tarvinnut hitsata

Meinasitko laittaa tuplaajaventtiilin kauhan kallistukselle? Meinasitko kauhan käännöstä sen ryöstää?
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

En ole vielä miettinyt tuota hydrauli puolta kun se kallistuva kauha ei nyt kuitenkaan ole se ensimmäinen juttu kun ensin pitää se kiinnike saada niin sitten tietää tuleeko kallistaja kiinnikkeeseen vaiko tulevaan kauhaan :roll: Periaatteessa tästä saisi hydrauliikan kallistajan sylinterille otettua vaikka venttiilipöydästäkin mutta ohjausta sille olen miettinyt että taitaisin sen kuitenkin tehdä sitten magneetti venttiilin avulla eli hyttiin vain nappi millä sitä käyttää mutta spekulaatioita on hyvä vielä pähkäillä ennenkuin alkaa touhuamaan sitten joskus kun saa rompetta hommattua 8)
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Superdexta-64
Viestit: 3560
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Omassa kaivurissa on kallistaja tuossa kiinnikkeessä eikä kauhassa. Saa kallistettua kaikkia kauhoja ja tukkikouraakin jos joskus tarvii.
Ford 6610 -88
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Kiinnikkeessähän sen olisi paras olla mutta se taas ratkaisee minkälaisen sattuu löytämään jossain vaiheessa :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja NH »

Se kannattaa ottaa huomioon, että jokainen lisäsenttimetri kauhanvarrenpään ja kauhan huulen välillä pienentää käytettävissä olevaa murtovoimaa.
Pelkkä pikaliitin lisää etäisyyttä hieman, mutta mikäli lisänä on vielä kallistus, niin murtovoiman alenema on jo merkittävä tässä konekokoluokassa.

Toinen vähemmän hyvä ominaisuus on kallistuvan pikaliittimen paino silloin kun operoidaan niin isoilla kauhoilla, että varot ( tai koneen voima ) paukkuvat.
Lisäpainona 80 kg on voi olla ratkaiseva täydellä puomin ulottuvuudella työskenneltäessä.

Joissain työvaiheissa kallistus on toki kätevä, mutta nissäkin alkaa kaipaamaan nopeasti myös pyörittäjää. :D
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Tuo onkin ihan luonnollinen homma että murtovoima pienenee aina mitä pidemmäksi kauha menee ja sen takia se kallistus jos sellaisen tekee niin kauhassa puoltaa sen puolesta paikkaansa että silloin se on helppo vaihtaa ns.jäykkään malliin :wink: Tosin se vaatii sitten myös yhden tasakärki kauhan ostoa myös sitten :lol: Ja nuo nykyiset kauhat meinaan muuttaa sellaiseksi että käyvät kyllä sitten myös puomin päähän kuin myös kiinnikkeeseen eli toisinsanoen irto tapit niihin jotka lukittu paikoilleen silloin kun pikakiinnikkeessä ovat kiinni ja jos kiinnike pitää ottaa välistä pois niin ei tarvitse muutakuin ottaa lukitukset auki jolloin kauhat käy myös puomin päähän :wink: Olikohan tarpeeksi sekavasti selitetty nyt :lol: Ojakauhaan en muutosta tee vaan ainoastaan kynsi-ja kaapelikauhaan nuo yllä mainitut hommat vain tekisin ja sitten sen tasakärki kauhan osto vielä sitten niille kaveriksi :mrgreen: Trukkipiikkejäkin kyllä tartteis aina välillä mutta niille kiinnikkeen teko vähän isompi työ kun ei oikein tämän koneen aisaston mitoilla löydy valmista :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Superdexta-64
Viestit: 3560
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Itse en käytännössä huomaa tuota lisäpituutta ja murtokuorman vähenemistä. Koneessa kuitenkin niin paljon voimaa että jaksaa nostaa kaivurin ilmaan ja aika kovaa saa maa olla ettei istä rikki saa. Enemmän on apua ollut kun kaikki kauhat saa kallistettua. Ojakauhaa ei tarvi kun luiskan ja tasotuskauhan saa kallistettua niin molemmat toimii silloin ojakauhana. No, kukin tyylillään mutta kallistajasta en luovu :lol: :lol:
Ford 6610 -88
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja NH »

Joo, voimaa on mehumaijassa paljon ja mikäli nettikeskusteluja on uskominen, niin tonnin ympäripyörivässä on vielä enemmän. Enempää ei tarvitse.

Ei kun vajaan kuution kauha täyteen mursketta ulottuvuuden äärirajoilla tai ison kannon irrotus ilman koko ympäröivän alueen mylläämistä, niin todellinen tilanne selviää. :wink:
tumes
Viestit: 3122
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja tumes »

Kuvasarjojen ja tekstin perusteella tuntuu Tanskalainen maajussi saavan vastineeksi Suomalaisen touhunpojan. Peukku tälle !
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
Superdexta-64
Viestit: 3560
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

NH kirjoitti: Ti Marras 03, 2020 9:56 am Joo, voimaa on mehumaijassa paljon ja mikäli nettikeskusteluja on uskominen, niin tonnin ympäripyörivässä on vielä enemmän. Enempää ei tarvitse.

Ei kun vajaan kuution kauha täyteen mursketta ulottuvuuden äärirajoilla tai ison kannon irrotus ilman koko ympäröivän alueen mylläämistä, niin todellinen tilanne selviää. :wink:
Kantsii ottaa mieluummin kaksi kertaa mursketta kauhaan, puoli kuutioo kerrallaan :wink: :wink:
Ford 6610 -88
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

tumes kirjoitti: Ti Marras 03, 2020 11:31 am Kuvasarjojen ja tekstin perusteella tuntuu Tanskalainen maajussi saavan vastineeksi Suomalaisen touhunpojan. Peukku tälle !
Arvaas olenko muutaman kerran kuullut jo tuon että on verrattu meikäläistä tuohon tanskalaiseen sankariin :lol: Ei vaan mukava sarja se on ja on tullut seurattua kaikki tuotanto kaudet myös :D Töissä yksi konekuski kutsuukin meikäläistä tanskalaisen maajussin sielunkumppaniksi kun aina maanantaisin odottaa että mitä sitä on viikonlopun aikana kerennyt tekemään tai suunnittelemaan :lol: Mutta tänään pääsi "bertta" valon näyttäjäksi kun tulin töistä peräkärryn kanssa jossa oli polttopuu kuorma päällä :roll: Mukavampi touhuta kun laittoi koneesta valot vain päälle ja alkoi mättämään puita pois kärryn kyydistä mutta taakse kone kyllä kaipaa vielä lisää valoa oikeastaan joka suuntaan :o Hyllystä löytyy onneksi ratkaisut näihin "ongelmiin" kun sieltä löytyy 100w led bar työvalo ja sitten 4 tai 6kpl 15w led valoja lisäksi joista kyllä meinasin pari sijoittaa vielä osoittamaan eteen päin :roll:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja NH »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Marras 03, 2020 5:46 pm
NH kirjoitti: Ti Marras 03, 2020 9:56 am Joo, voimaa on mehumaijassa paljon ja mikäli nettikeskusteluja on uskominen, niin tonnin ympäripyörivässä on vielä enemmän. Enempää ei tarvitse.

Ei kun vajaan kuution kauha täyteen mursketta ulottuvuuden äärirajoilla tai ison kannon irrotus ilman koko ympäröivän alueen mylläämistä, niin todellinen tilanne selviää. :wink:
Kantsii ottaa mieluummin kaksi kertaa mursketta kauhaan, puoli kuutioo kerrallaan :wink: :wink:
Toki, ja irrottaa vain puolikkaiden puiden kantoja! :D
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Kävin tuossa perjantai iltana katsomassa yhtä pikakiinnikettä ja loppu tulos sen suhteen on nyt kuopattu sitten :shock: Tämän koneen puomiin ei ole saatavilla mitenkään helposti sovitettavaa kiinnikettä kun puomin leveys on 260mm ja tuppaa noiden pienempien koneiden kiinnikkeet jäädä liian kapeiksi ja isompien koneiden suhteen tulee kiinnike liian isoksi ja painavaksi joten helpommalla vielä pääsee kun unohtaa tuon homman ainakin toistaiseksi :lol: Tosin suurin syy siihenkin on kyllä pillien ja ylimääräisen ajan puuttuminen tällä hetkellä :roll: Tosin talven aikana olisi tarkoitus kuitenkin keretä noita kauhoja vähän entrailemaan ja tekemään tuohon kynsi kauhaan vaihdettava tasa terä kynsien tilalle sitten :D
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Tänään sitten pääsi taas kone hommiin joka alkoi ekana polttopuiden haulla ja kun etukauhaan ottaa 1/3 puita niin ulkoeteisessä sijaitseva puulaatikko täyttyy sillä määrällä eli viikon puut kerralla sitten taloon :D No nyt kun sitten kone on käynnissä niin oli sille toinenkin homma tiedossa :wink:
KuvaMF hommia (2) by antti tapani, on Flickr
Eli navetan ylisille johtavan sillan alle piti tasoittaa vähän pohjaa että saan sen alle sitten käyttö raudan varastopaikan kun huomenna joutuu ne siirtämään pois hallin päädystä että saa oven auki sieltä niin saavat siirtyä sitten tuohon :roll:
KuvaMF hommia (3) by antti tapani, on Flickr
Eli tuossa välissä tuli touhuttua nyt ja mieleen juolahti myös että kone mahtuisi kyllä tuossakin ensi talvena olemaan :roll: Vähän voisi ottaa jostain tavaraa lisää tuohon että saisi tuon kohdan tasoitettua että olisi kone sitten suht tasaisella sitten :lol:
KuvaMF hommia (6) by antti tapani, on Flickr
Tästä näkee nyt aika hyvin miten nuo valot näyttävät :wink: Taakse päin pitää saada sivuille lisää valoa vielä ja eteenpäin ehkäpä parit ledit lisäksi :roll:
KuvaMF hommia (7) by antti tapani, on Flickr
Tuollainen naveron pätkä sitä tosiaan tuli tasattua nyt :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja thames »

Ois muuten kivaa luettavaa mutta nuo hymiöt jotenkin pilaa ajatukseni, en tiedä mitä niillä tarkoitetaan. Ei kai kukaan laita noita hymiötä kymmeniä esimerkiksi työhaastatteluun. Muuten mukavaa luettavaa.
Superdexta-64
Viestit: 3560
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Hymiöt auttavat välittämään kirjoittajan tarkoittamia tunnetiloja tms. Auttaa paljon väärinymmärryksien ehkäisemisessä. Ei kai kukaan asiakirjoituksiin hymiöitä laita mutta näihin keskustelufoorumeihin ne on suotavia :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ford 6610 -88
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

thames kirjoitti: Pe Marras 20, 2020 8:47 pm Ois muuten kivaa luettavaa mutta nuo hymiöt jotenkin pilaa ajatukseni, en tiedä mitä niillä tarkoitetaan. Ei kai kukaan laita noita hymiötä kymmeniä esimerkiksi työhaastatteluun. Muuten mukavaa luettavaa.
Kyllä omasta mielestä hymiöt kuuluu näille keskustelu foorumeille ja niillä saa kyllä vähän huomiota myös kirjoitettuun tekstiin :roll: Itse en ainakaan jaksaisi tälläistä litaniaa mitä tässäkin topicissa on lukea jos ei olisi yhtään hymiötä missään välissä :lol: Kirjat on asia erikseen kun niitä lukee niin ne ei tarvitse mitään hymiöitä yms. ja työhaastatteluissa en ole ikinä laittanut mitään kirjallista runon pätkää vaan aina soittanut suoraan paikan päälle ja sopinnut tapaamisen jossa sitten esitetään aiempia työ-ja koulutodistukset että mitä sitä onkaan tullut tehtyä :mrgreen: Mutta se on pääasia että kuitenkin keskustelu heräilee aika ajoin mutta hymiöiden käyttö kun on vaan yleistynnyt kovasti joka foorumilla ja niitä itsekkin olen "oppinut" käyttämään vasta muutama vuosi takaperin sitten niin voisi sanoa että kyllä se vanhakin kettu uusia kujeita vaan oppii :wink:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja nakki »

Mistä löysit ohjekirjan pdf muidossa. Onkohan vanhemmassa mallissa vm69. Sama voimansiirto. Pitäis vaihtaa hydrauliikka oljyt ja imupuolen putsari. Voiko tuohon hydrauliikkaan laittaa normi 10-30 moottoriöljyä uudemman 51c ohjekirjanmukaan mottoriöljy kelpaa. Siihen menee 90 litraan en tiedä paljon tuohon vanhempaan menee öljyt vissiin etukuormaajan palkeissa.
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Ebayn kautta muistaakseni löysin tuon manuaalin joka kustansi muutaman lantin silloin :D Ja kyllä se niin vain on että hydrauliikkaan mieluummin vain sitä hydrauliöljyä jos meinaa talvella ajella niin ei tarvitse tunti kaupalla koneen antaa käydä että öljyt lämpenee ja alkaa kauhat liikkumaan kunnolla ja onhan siinä suuri riski myös että jäykkä paksu öljy paineen alaisena hajottaa myös paikkoja,tuo 10w30 on pakkasella jo aikamoisen jäykkää tavaraa kun ottaa huomioon sen että joutuu hydraulikomponenteissa menemään kovalla paineella ahtaiden kanavien läpi :roll: Hydrauliöljyt tosiaan etukuormaajan vasemmassa palkissa tässä 50B mallissa ja sinne menee noin 2-30litraa mutta tokihan sitä järjestelmässä on enemmän kun öljyä jää linjoihin ja sylintereihin vaihdonkin yhteydessä. Voiman siirron komponenteista en tarkkaan tiedä oisko samanlaiset mutta "bertassa" on opuksen mukaan tarjolla 3 vaihtoehtoa sinne :shock: Eka on on täysin mekaaninen 4-vaihteinen normi kytkimellä,toinen on 4-vaihteinen muuntimella ja tämä mikä on tässä meikäläisen koneessa eli 2-vaihteinen muuntimella ja tottakai jokaisesta löytyy vielä hidas ja nopea puoli :D Toivottavasti tuosta sepustuksesta oli nyt vähän apua nakille :D
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 56 vierailijaa