Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Kyllä se tässäkin tuulilasille tulee paljon viileämpää mutta kuitenkin lämmintä sieltä tulee muttei tietenkään niin kuumaa mitä noista ala räppänöistä työntää :D Mulla kun ei ole hytti täysin tiiviiksi tehty niin tulee niin mukavasti korvaus ilmaa myös sisälle niin lasit puhdistuu huurusta ja jäästä todella nopeasti kun kone käydä ronksottaa :D
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Viimeksi kun koneella tuupin lumia huomasin että tuo hydrauliöljy mitä järjestelmässä nyt on meinaa olla hieman turhan jämäkkää talvikäyttöä ajatellen niin tänään sitten töiden jälkeen otin ja täräytin koneen käyntiin ja siirtelin sen sisälle jossa mukavampi alkaa sitten öljyjen kanssa puljaamaan :D Tänään kyllä kone oli kellokytkimen kautta lämmityksessä normaalia kauemmin koska viime viikolla täällä kävi pakkanan -32 asteessa niin en raaskinnut konetta käynnistää ilman esilämmitystä ja oli siitä pitkästä lämmityksestä myös se hyöty että oli kerennyt lämmittämään myös hydrauliöljyjä :D
Kuvabertta hallin suojaan (1) by antti tapani, on Flickr
Kuvabertta hallin suojaan (2) by antti tapani, on Flickr
Hyvin mahtui kone tuonne hallin pienemmällekin puolelle :D Täytyy nyt joku ilta käydä kaupassa ostamassa sellaista hydrauliöljyä mikä on tarkoitettu toimimaan vähän kovemmassakin pakkasessa mitä tuo nykyinen ei tee kun näyttää pöntön kupeessa lukevan pakkas keston olevan -10astetta :shock: No nyt kun järjestelmä tyhjenee melkein kokonaan niin samalla käytän lattian auki ja vaihdan hydraulisuodattimen myöskin niin ei tarvitse senkään kanssa sitten ihan heti olla uudestaan leikkimässä :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja epe2 »

nii mitä öljyä 32:stako siinä nyt on ja 46 meinaat laittaa,käyköhän nii et alkaa joka nurkasta liristä pihalle
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuskin kovasti vuotamaan käy.
Ero verrattavissa moottoriöljyssä että tiputtaisi arvoa 5 verran suunnilleen?
Tuo 32 ei kuitenkaan ole vielä ihan lirua, joku 10 tai 22 alkaa jo olemaan.

Omatkin 46 öljyt oli kympin pakkasessa turhan jäykät ensimmäiset hetket,mutta eipä tuolla ole tarkoitus talvella ajellakaan. Oli vaan vähän tilanne päällä ja oli pakko.

Vastasiko 46 hytikka moottoriöljyssä jäykkyydeltään 10 luokkaa?
32 olisi 5 ja 22 olisi 0?
68 olisi 15
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

moottoriöljyssä jäykkyydeltään 10 luokkaa
VG 32 on suunilee 10w moottoriöljy :roll:
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja epe2 »

https://www.teboil.fi/tuotteet/voitelua ... erusteita/

eipä noissa normi 32s 46s ole juurikaan kylmänpään eroja,pakkasiin jotaki articcia sitte,näillä kontuvilla on menty 32:lla ympäri vuoden kaikenlaisissa vehkeissä ilman isompia ongelmia,sillo ku on kovat pakkaset 30 jne ja koneet työkäytössä niin sillon niitä ei sammutella
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Tammi 18, 2021 11:53 pm
moottoriöljyssä jäykkyydeltään 10 luokkaa
VG 32 on suunilee 10w moottoriöljy :roll:
Niin se saattoi tosiaan olla.
Ei joka välistä pitäisi tulla läpi.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja olliki »

häkkyrä kirjoitti: Ma Tammi 18, 2021 7:23 pm Hyvin mahtui kone tuonne hallin pienemmällekin puolelle ...
Kuvia katsellessa tuli mieleen, että kannattaisi tehdä hyllyjä molemmin puolin, kun seinät ovat aivan vapaina. Lisääntyisi arvokas lattiatila merkittävästi.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

eipä noissa normi 32s 46s ole juurikaan kylmänpään eroja,
Tuon teboilin taulukon mukaa kuitenkin sen kymmenen asteen ero!? Eli jos toinen on kymmenen asteen pakkasessa tietyn jäykkyystä, niin vastaavasti toinen parinkympin pakkasessa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja NH »

Mobililla ei jähmepisteessä eroja vrt 32 ja 46, -48C. Kuuskasillakin vielä -42C.

https://www.mobil.fi/fi-fi/products/univis-n-32
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

epe2 kirjoitti: Ma Tammi 18, 2021 8:13 pm nii mitä öljyä 32:stako siinä nyt on ja 46 meinaat laittaa,käyköhän nii et alkaa joka nurkasta liristä pihalle
Halpa 32:sta siellä on ja sen pöntön kupeessa lukee aivan helkkarin pienellä tekstillä pakkas kesto -10astetta ja sen kyllä huomasi kun silloin -15 asteen pakkasilla oli pakko pihat putsata kun sai konetta melkein tunnin käyttää että öljyt notkistui :o Huomenna kipaisen puodista ihan kunnon merkkistä öljyä joko 32:na tai 46:na :roll: Eilen oli firman hallilla puhetta näistä niin heidänkin koneissa käytetään 46:sta nykyään mutta eiköhän tähän tosiaan vältä tuo 32:nen kun ostaa laatu öljyt tällä kertaa :lol:
olliki kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 9:02 am Kuvia katsellessa tuli mieleen, että kannattaisi tehdä hyllyjä molemmin puolin, kun seinät ovat aivan vapaina. Lisääntyisi arvokas lattiatila merkittävästi.
Kyllä tältä puolelta tulee romut häviämään kun saan tuonne isommalle puolelle laitettua kunnon hyllyt seinille :wink:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja Mkin »

häkkyrä kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 6:50 pm
olliki kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 9:02 am Kuvia katsellessa tuli mieleen, että kannattaisi tehdä hyllyjä molemmin puolin, kun seinät ovat aivan vapaina. Lisääntyisi arvokas lattiatila merkittävästi.
Kyllä tältä puolelta tulee romut häviämään kun saan tuonne isommalle puolelle laitettua kunnon hyllyt seinille :wink:
Hyvä jos kerran noin, mutta entäs sitten kun kaikki hyllytkin on täynnä ryjää?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja NH »

Miksi ihmeessä "säästätte" pari kymppiä öljyissä ja sitten jumpataan hirveästi erilaisten kylmäongelmien kanssa?

Eikä ole sitten ihan halvimmasta päästä, mikäli halpaöljy käy hydepumpun kunnon päälle.
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Tänään olikin tämän koneen parissa sitten öljy sulkeiset :lol:
Kuvanyt näkee tarkistaa öljyn määränkin (2) by antti tapani, on Flickr
Ensin ne halpa kurat tosiaan pois säiliöstä ja kyllä muuten näkee etteivät sovellu talvikäyttöön :shock: Sitten kun säiliö oli saatu tyhjäksi oli aika kiivetä hyttiin ja nostaa lattiamatto edestä pois että saa luukun auki lattiasta...
Kuvalattia luukun alta paljastuu suodatin kotelo by antti tapani, on Flickr
Sen luukun alta paljastui sitten hydrauli suodatin kotelo joka kuvassa tosin jo puhdistettu koska tuonkin päällä oli aikamoinen töhnäkerros :roll: No sittenhän se ei ole muutakuin ottaa tuon pöntön yläosan auki että saa suodattimet pois sieltä :lol:
Kuvavähän on suodattimet käytetyn näköiset (2) by antti tapani, on Flickr
Ja siinähän ne sitten on,etualalla oleva verkkosihti on jo kuvassa puhdistettu kun sitä ei saanut ostettua uutta tähän :|
Kuvavähän on suodattimet käytetyn näköiset (1) by antti tapani, on Flickr
Ei oltu taidettu ihan hetkeen suodatinta tuonne vaihtaa :shock: Eli homma oli hyvinkin ajankohtainen ja tuskin olisi tarvinnut enää kovinkaan kauan ajella kun olisi alkannut hydrauliikka puoli oireilemaan :roll: Tuonne menevä suodatin löytyy Donaldsonin tekemänä ja sen koodi on P550485 joka on hyvä laittaa tähän itselle myös "muistiin" :D No nyt kun suodattimet on saatu takaisin paikoilleen ja kansi pöntöstä kiinni niin olikin aika alkaa vähän parantamaan konetta eli vaihtamaan vielä tuo öljyn pinnan tarkistusputki :roll:
Kuvanyt näkee tarkistaa öljyn määränkin (1) by antti tapani, on Flickr
Tuohon piti hakea paikallisesta puljusta letkunipat koossa BSP 1/4-1/4 suora sisäkierre ja toiseen päähän samaa kokoa oleva ulkokierteellä oleva joiden väliin sitten kirkasta öljynkestävää letkua ja nyt sitten näkee katsoa öljyntasonkin ilman turhaa kikkailua :D No sittenhän se ei tarvitse muutakuin uudet öljyt säiliöön jota sinne meni noin 30litraa ja öljyinä nyt on sitten nesteen tekemää ainetta ja taidan vielä ainakin kerran vaihtaa hydrauliöljyt sitten kun kerkeän etukuormaajan kauhan sylinteriin vaihtamaan vielä uudet tiivisteet :wink: No sitten kun kone on taas työkunnossa niin eihän siinä muutakuin hallin ovi auki ja kone ulos ja ekana huomio kiinnittyi siihen että hydrauliikka muuttui paljon jouhevammaksi käyttää ja vähäinenkin ulina järjestelmästä hävisi 8)
Kuvabertta lumihommissa by antti tapani, on Flickr
Ja loppuun vielä kuva todisteeksi että kone liikkuu ja kukkuu taas :D
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja epe2 »

mulla ei ole tuolla pöntössä enää ku se metallisihti,on paluuvirtasuodattimella,tuli aikoinaan ongelmaksi jotta vaihto suodattimet eivät pelanneet,olivat liian tiiviitä kun niissä oli kaikenmoisia vahvistuksia,imupuolella olevia suodattimia enään nykysin ei juuri saa,teollisuus fergun kauppiaan suodatin ei pelannu,mulla taitaa olla noita donaldsonin suodattimia jouten,tuo paluuvirta pelaa hyvin ja saa suodattimia helposti ja helpossa paikassa vaihtaa keulalla
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja NH »

häkkyrä kirjoitti: Pe Tammi 29, 2021 9:08 pm No sittenhän se ei tarvitse muutakuin uudet öljyt säiliöön jota sinne meni noin 30litraa ja öljyinä nyt on sitten nesteen tekemää ainetta ja taidan vielä ainakin kerran vaihtaa hydrauliöljyt sitten kun kerkeän etukuormaajan kauhan sylinteriin vaihtamaan vielä uudet tiivisteet
Sylintereissä ja letkuissa on varmaan toiset 30 litraa vaihtumatta, mutta niiden jumppaaminen ehkä kannattaa jättää ja antaa litkujen vaihtua ajan kanssa. Säiliön öljy on ehkä hyvä vaihtaa tihennetyllä välillä, esim kerta vuoteen muutaman seuraavan vuoden aikana.

"Kontrolliöljyletkun" klemmarit kannattaa tarkistaa aika ajoin, ettei öljy pääse yht´äkkiä karkaamaan.
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Juuri noin on tarkoitus tehdä mitä NH tuumasit :wink: Eipä noita kaikkia hydraulijärjestelmän öljyjä koskaan kerralla ulos saa ja kun sen vaihto ei ole loppujen lopuksi edes iso homma niin vaikka joka syksy vaihtaa nyt kurat tuonne säiliöön :roll: Ja tiedossa on että kannattaa nuo klemmarin kireydet tarkistaa aika ajoin vaikka letku olikin todella jäykkä saada menemään nippojen karalle :wink:
Epe2 itsehän tilasin tähän koneeseen suodattimet ruotsista kun sieltä tuntuu saavan osia näihin hiukan paremmin mitä kotimaasta niinkuin esim. sylinterien tiivistesarjat saa sieltä suoraan oikeanlaiset kun viimeksi tilasin sieltä etukuormaajan kauhan sylintereihin uudet tiivistesarjat 8) Kunhan nyt jossain välissä vain kerkeää sitten taas alkaa tappelemaan tuon sylinterin lukkolanka varmistuksen kanssa :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja epe2 »

kyllä noi osat saa tuolta fergun mieheltäki,on toiminu vuosikymmeniä näiden parissa
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Tänään sitten iltapäivästä tuli sellainen idea että lähdin kokeilemaan sitä vuotavan sylinterin purkua :lol:
Kuvasylinteriremppaa (2) by antti tapani, on Flickr
Ja kuten kuvasta voinee päätellä niin sylinteri aukesi :D Tällä kertaa lukkolanka lukitus aukesi sylinterin turvasta juuri niinkuin sen pitäisikin eli lukkopihdeillä langasta kiinni ja kun samalla turpaa käänti niin lankaa pystyi vetämään ulos :D No sitten kun tiivisteet oli saatu vaihdettua niin eihän se ole muutakuin romut takaisin nippuun ja jälleen kerran uusi hämmästys miten helposti sen lukkolangan saa menemään paikoilleen kun ottaa lukkopihdeillä kiinni ja varovaisesti naputtelemalla ja samalla vähän kerralla turpaa pyörittämällä lanka meni paikoilleen :roll:
Kuvasylinteriremppaa (1) by antti tapani, on Flickr
Ja siinä vielä kuvatus kun koekäyttökin on jo tehty :lol: Nyt taas saa sitten körötellä menemään kohti seuraavaa remppaa joka olisi muuten muuntimen öljyn vaihto kun tulee sopiva motivaatio siihen hommaan :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Ensin Ford,sitten Leyland&Fordson ja nyt MF 50B

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

häkkyrä kirjoitti: La Tammi 30, 2021 5:55 pm Juuri noin on tarkoitus tehdä mitä NH tuumasit :wink: Eipä noita kaikkia hydraulijärjestelmän öljyjä koskaan kerralla ulos saa ja kun sen vaihto ei ole loppujen lopuksi edes iso homma niin vaikka joka syksy vaihtaa nyt kurat tuonne säiliöön :roll: Ja tiedossa on että kannattaa nuo klemmarin kireydet tarkistaa aika ajoin vaikka letku olikin todella jäykkä saada menemään nippojen karalle :wink:
Epe2 itsehän tilasin tähän koneeseen suodattimet ruotsista kun sieltä tuntuu saavan osia näihin hiukan paremmin mitä kotimaasta niinkuin esim. sylinterien tiivistesarjat saa sieltä suoraan oikeanlaiset kun viimeksi tilasin sieltä etukuormaajan kauhan sylintereihin uudet tiivistesarjat 8) Kunhan nyt jossain välissä vain kerkeää sitten taas alkaa tappelemaan tuon sylinterin lukkolanka varmistuksen kanssa :lol:
Olisiko sulla laittaa mitään nettiosoitetta noista ruotsalaisista/suomalaisista osanmyyjistä,kun mulla on työnalla vm.-62 MF 702 lusikkahaarukka ja kohta pitäisi hydrauliikkaosaston kunnostus aloittaa ja ainakin kaksi sylinteriä on tiivisteitä vailla ja suodatinpönttö on ainakin päälle päin paljolti saman näköinen kuin tuossa sinunkin koneessa, sen sisälle ei kukaan ole kurkistanutkaan useampaan vuosikymmeneen..
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Marcuz ja 42 vierailijaa