Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja 361 »

transit kirjoitti: Pe Loka 11, 2019 8:44 pm Jos henkilöauton akku on hakusessa, niin fordilta motorcraft akku.
60ah 63€
80ah 89€

On ainakin omissa autoissa olleet ihan uskomattoman pitkäkestoisia.
Totta. Mulla on yhdessä harrasteautossa motocraftin akku vuodelta -99! Talvet auto on kylmässä tilassa, akku aina paikoillaan mutta kaapeli irti. Vasta tänä keväänä kun laitoin ensikertaa käymään ja vaatii pitkää starttia, alkoi virta vähetä mutta lähti kuitenkin ilman apuvirtaa käyntiin. Niin ja akku on aina ladattu täyteen ennen seisontaan jättämistä.
ylioyja
Viestit: 7642
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

luminpe1 kirjoitti: La Joulu 16, 2017 12:29 pm Joku voi ajatella, että kannattaa ostaa niin suurikapasiteettinen akku kuin vain akkukoteloon mahtuu. Ja myyjäkin tietysti suosittelee ostamaan mahdollisimman ison akun.
Todellisuudessa, jos auto on noin muuten kunnossa, niin ylisuuren akun ostaminen on turhaa. Pahimmillaan voi käydä jopa niin, että lyhyessä kaupunkiajossa oleva akku ei ehdi juuri koskaan latautumaan täyteen. Se taas lyhentää akun käyttöikää.

Teknisesti kunnossa oleva auto käynnistyy - ja sen kuuluu käynnistyä - jo muutamalla moottorin pyörähdyksellä. Siihen riittää valmistajan suosittelema akku.
Mää luulisin, että isompi ottaa isompaa virtaa vastaan, eli ehtii kännistyksessä poistunu sähkömäärä tulla nopeemmin takasi; lyhyillä ajoilla pysyis täynnä paremmin kuin pienempi akku.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja mauri »

luminpe1 kirjoitti: La Joulu 16, 2017 12:29 pm Teknisesti kunnossa oleva auto käynnistyy - ja sen kuuluu käynnistyä - jo muutamalla moottorin pyörähdyksellä. Siihen riittää valmistajan suosittelema akku.
Näin on, ainakin dieselmoottoreissa.
Mittailin aikoinaan moottorien käynnistymistä erilaisilla (kapasiteetti, kunto) akuilla.
Kunnossa oleva diesel lähtee käyntiin kun yhdessä sylinterissä tapahtuu puristussytytys, sen jälkeen pyörimisnopeus nousee (starttimoottorin avustamana), muut sylinterit alkavat myös sytyttää ja pyörimisnopeus kasvaa kiihtyvällä vauhdilla.
Huonolla akulla ongelmaksi tulee se että jännitteen laskiessa liikaa puristuksen kohdalla, solenoidi päästää (alkaa hakkaamaan) ja käynnistys epäonnistuu vaikka pyörimisnopeus riittäisikin sytytykseen. Toinen vaihtoehto on ettei moottori pääse edes ensimmäisen puristuksen yli tai akku uupuu ennenkuin sytytykseen riittävä pyörimisnopeus on saavutettu.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Isompi akku antaa enemmän pelivaraa joka suhteessa, ja täällä arktisella alueella sitä joskus tarvitaan.
Jos autoon laittaa 100L bensatankin 60L sijasta, nouseeko polttoaineen kulutus?
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja mauri »

PuuhaPate kirjoitti: Ma Loka 14, 2019 3:27 pm Isompi akku antaa enemmän pelivaraa joka suhteessa, ja täällä arktisella alueella sitä joskus tarvitaan.
Jos autoon laittaa 100L bensatankin 60L sijasta, nouseeko polttoaineen kulutus?
Teoriassa kyllä.
Nimittäin jos pitää siinä isommassa tankissa myös enemmän polttoainetta.
Käytännössä ei merkitystä (paitsi formula-autoissa).
Itse olen pitänyt autoista joissa on käyttöön ja olosuhteisiin nähden sopivan kokoinen polttoainesäiliö ja akku.
Esimerkiksi VW pikkubussi 2,1 litran bensamoottorilla. Siinä oli Lapin olosuhteisiin (bensa-asemien tiheys) ja polttoainekulutukseen (15 l/100 km) nähden turhan pieni tankki.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Startatessa tärkeämpää on se ulostuleva virta, kuin se paljonko sitä siellä "purkissa" on!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
jstrang
Viestit: 146
Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 9:48 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Bilteman perus 60Ah ollut veneessä nyt useamman vuoden.
Aattelin että jos 4v on takuu ja kestää sen yli niin OK.
Toistasex on kestänny. Veikkaan että takuu on jo ohi.
Pitänee testata kun saa paatin pihaan.


Janne
Janne

Massey Ferguson 185 1975
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2508
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

2006 toukokuussa ostettu Bosch silver 60Ah vielä pelaa. Kesäautossa aina kesät ja talvella pääosin ylläpitolaturissa.

Ilmajäähy pakuvolkkariin ostin 60Ah bilteman akun, mutta ei jaksanut oikein hyvin pyörittää, kun alkoi olla startin puslissa väljää. Nakkasin optiman red topin ja johan starttasi kepeästi.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], tikka ja 44 vierailijaa