Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
-
- Viestit: 838
- Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 1:43 pm
- Viesti:
- Broadspeed
- Viestit: 2513
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
- Paikkakunta: Masku
- Viesti:
Edellisessä Dieselfarkussa oli Mbat 100 amppeerinen ja ko merkkiä en voi suositella kyllä kenellekkään. 2 kertaa vaihdoin akun takuuseen ja testattiin toimivuus myös toisessa identtisessä autossa, mutta ei toiminut.
Kesäautoon ostin 2006 Boschin Silverin 62Ah ja vielä toimii. Talvisin tosin ollut ylläpitolatauksessa tai traktorissa.
-81 portterista korkkasi loppukesästä akku ja ostin siihen Bilhelvetestä kokeeksi semmosen harmaan 62Ah hopea-kalsium akun. Saa nähdä miten kestää. Onhan tuossa tosin 4v takuu
Dextassa on 10V vanha 90Ah BMW akku joka on autokäytöstä hylätty 2v sitten ja hienosti toimii Super Majorissa 110Ah Bosch Silver, iästä ei tietoa, mutta kevyesti menee uudella startilla ympäri.
Suburbaniin tarttis jossain välissä akkuja vähän katella. Nyt siellä on Optima red top ja Sznajder Kannattaisko hommata toinen red top tilalle, kun on kuitenkin webasto?
Kesäautoon ostin 2006 Boschin Silverin 62Ah ja vielä toimii. Talvisin tosin ollut ylläpitolatauksessa tai traktorissa.
-81 portterista korkkasi loppukesästä akku ja ostin siihen Bilhelvetestä kokeeksi semmosen harmaan 62Ah hopea-kalsium akun. Saa nähdä miten kestää. Onhan tuossa tosin 4v takuu
Dextassa on 10V vanha 90Ah BMW akku joka on autokäytöstä hylätty 2v sitten ja hienosti toimii Super Majorissa 110Ah Bosch Silver, iästä ei tietoa, mutta kevyesti menee uudella startilla ympäri.
Suburbaniin tarttis jossain välissä akkuja vähän katella. Nyt siellä on Optima red top ja Sznajder Kannattaisko hommata toinen red top tilalle, kun on kuitenkin webasto?
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Bilteman akuissa ei välttämättä tiedä mitä saa, saattaa vaihtua valmistajat aika hätäiseen. Itsellä vain kokemusta viime vuosikymmeneltä, vanha "punakantinen" toimi japskikotterossa kiitettävästi. Bensa-auto, ei hirveitä sähkövarusteluja, allekirjoittaneeksi vähän valoja kun H4:sten lisäksi vain normaalit lisäpitkät, vakioradiot yms. Ja usein pakkasella piuhanpäästä. Laturikin kai toimi kun ei oikutellut, kerran irtos kiristyspyörä, mut se oikein paikoilleen ja menoksi. Ei tainnut ees akun takuu loppua ennenkuin vaihtui auto, joten ei pitkäikäisiä kokemuksia.
Hankookki oli edellisessä fordissa sitkeä akku. Jotain 6-8v jaksoi, pilipalilatureita meni kaks, ei edes osittaisista tyhjentymisistä laturin pettäessä vetänyt itteään tilttiin. Meni traktorin mukana, eiköhän se vielä palvele.
Paremmista akuista varta ei ole mua pettänyt, sellaista ostan jos tiedän että on pitempiaikainen pitopeli autorintamalla. Etenkin elektroniikkaa sisältävien kanssa ei vaan kannata leikkiä huonoilla akuilla, siinäpä sitte ihmettelee joulukuusta kojelaudassa. Varsin usein tänäpäivänä automerkkien alkuperäiset akut on hyviä, huomaa tässäkin viestiketjussa. Esim Skodassa kesti alkuperäinen yli 7v (varta), Volkkarissa on kuudes vuosi menossa vaikka on eberi, eikä ole mikään AGM-akku.
Hankookki oli edellisessä fordissa sitkeä akku. Jotain 6-8v jaksoi, pilipalilatureita meni kaks, ei edes osittaisista tyhjentymisistä laturin pettäessä vetänyt itteään tilttiin. Meni traktorin mukana, eiköhän se vielä palvele.
Paremmista akuista varta ei ole mua pettänyt, sellaista ostan jos tiedän että on pitempiaikainen pitopeli autorintamalla. Etenkin elektroniikkaa sisältävien kanssa ei vaan kannata leikkiä huonoilla akuilla, siinäpä sitte ihmettelee joulukuusta kojelaudassa. Varsin usein tänäpäivänä automerkkien alkuperäiset akut on hyviä, huomaa tässäkin viestiketjussa. Esim Skodassa kesti alkuperäinen yli 7v (varta), Volkkarissa on kuudes vuosi menossa vaikka on eberi, eikä ole mikään AGM-akku.
-
- Viestit: 1872
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
- Paikkakunta: kalvola
- Viesti:
Minulla on käytössä akrekaatin käynnistys ja vara akkuna Varta vuodelta 2005, joka
oli Volsvagen Borassa 5 vuotta, Vaihdoin silloin siihen uuden ja se jäi nykyiseen käyttöönsä. On vielä täydessä terässä Tein sillä pitkän startin
David Brownin käynnistyksessä.
Pisimpään on kestänyt käytössä Belaruksesa olleet Exsidet ne oli 15 vuotiaat, kun jouduin jättään traktorin yöksi metsään, niin vaihdoin varoiksi
uudet akut..
oli Volsvagen Borassa 5 vuotta, Vaihdoin silloin siihen uuden ja se jäi nykyiseen käyttöönsä. On vielä täydessä terässä Tein sillä pitkän startin
David Brownin käynnistyksessä.
Pisimpään on kestänyt käytössä Belaruksesa olleet Exsidet ne oli 15 vuotiaat, kun jouduin jättään traktorin yöksi metsään, niin vaihdoin varoiksi
uudet akut..
Yrittänyttä ei laiteta
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3118
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Halpa bilteman akku on aika arpa. Itsellä mykistyi aivan totaalisesti 2vuotias bilteman 6v akku museo Jawassa. En ole nähnyt niin kuollutta akkua ettei mitään missään tapahdu, luulin että virtalukko hajosi tai jokin irtosi mutta akku voi kuolla totaalisesti.
Noh biltemasta taas uusi kun ei muualta heti hyllystä...
Noh biltemasta taas uusi kun ei muualta heti hyllystä...
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Itsellä ruppee tuo dextan hankookki olemaan jo melko heikohko. Ei ole ollut kuin 2v aktiivi käytössä,mutta seissyt ostamisen jälkeen pari vuotta tallissa,ilmeisesti siinä jotenkin heikentynyt. Onko kellään kokemusta näistä halvimmista ylläpito latureista? Jos olen käsittänyt oikein,niin näitä pidetään aina seinässä ja lataa akkua sitä mukaa,kun se purkaantuu. Kuulostaisi kätevältä talvisin,lämmitin kun lämmittää moottoria ennen käynnistystä yleensä sen 1h,niin eipä perus laturi kummoisia siinä ajassa kerkiä lataamaan. Väi riittäneekö tuommoinen 60ah halppis akku dextaan?
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 7:54 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
- Viesti:
Vartan blue dynamiceja ostelin aikanaan muutaman kappaleen kun oli niin leutoja talvia että akkukauppa kävi heikosti. Niistä sai silloin työpaikalta alennetusta hinnasta vielä henkilökunta-alenuksen. Ei paljon kalliimmaksi tulleet kuin bilteman halppisakut. Tämä siis 2004-2005. Sen verran heikoiksi ovat nyt käyneet ettei 2,3 dieselkonetta pyörittänyt enää viime talvena kuin puolisen minuuttia. Yksi niistä kuoli myös viime talvena kun jäi tyhjäksi sahattuna hangen alle ja löytyi vasta keväällä. Ei herännyt enää. Muut pelaa vielä herkemmin käynnistyvissä koneissa. Vanhemmassa setorissa on 125Ah Varta. Iästä ei kukaan enää tiedä, kun pappa sen joskus on vaihtanut niin ei ole jäänyt mieleen koska. Ja hän nukkui pois jo 2005. Sen sijaan Vartan asia-dynamicit oli sekundaa.
Samassa työpaikassa myytiin myös Exideä ja takuuvaihtojen määrä oli aika huolestuttava. Ja Volvossa joskus oli Exide itselläkin. Se meni kesken ajon oikosulkuun. Luultiin ensin että laturi hajosi. Vaihdettiin toisesta autosta täysi akku jonka piti kestää kotiin asti. Muuten hyvä paitsi että se toinen auto hyytyi sitten exidellä. Olikin vika akussa.
Ukko hommasi meille puimurin 2005 syksyllä. Siinä tuli mukana Oldham merkkinen akku. Eilen päräytin sillä akulla kaivurin käyntiin. Oli vissiin jo pari vuotta vanha akku tullessaan. Vaikuttaa siltä että semmosenkin voisi ostaa jos ei ole hinnalla pilattu.
Hankookista on vain 1 kokemus muttei mitenkään huono. 2004 hommattu hankookki kuukahti toissa talvena 27 asteen pakkasella. 20 pakkasasteessa vielä toimi. Ja kesäautoissa se oli pääasiassa käytössä ja jäätyi 2 kertaa. Ihme ettei kuollut niihin jäätymisiin! Sitkeä tapaus oli hän.
ZAP/Ssjdfher-risuaita -akut tuntuu olevan vähän lyhytikäisiä vaan kestävät sen lyhyen ikänsä aikana myös melkoista pahoinpitelyä. Vanhin edelleen toimiva zappi taitaa olla jo 5 vuotta vanha. Ainakin primpula käynnistyy. Pikkarissa tällä hetkellä käytössä 100Ah risuaita ja ikää vasta 3 vuotta. Ainakin biltemaa parempi.
Bilteman ne punaiset akut oli kyllä sutta. Takuu oli 2 vuotta niin useimmiten ne kesti 2,5-3 vuotta.
Samassa työpaikassa myytiin myös Exideä ja takuuvaihtojen määrä oli aika huolestuttava. Ja Volvossa joskus oli Exide itselläkin. Se meni kesken ajon oikosulkuun. Luultiin ensin että laturi hajosi. Vaihdettiin toisesta autosta täysi akku jonka piti kestää kotiin asti. Muuten hyvä paitsi että se toinen auto hyytyi sitten exidellä. Olikin vika akussa.
Ukko hommasi meille puimurin 2005 syksyllä. Siinä tuli mukana Oldham merkkinen akku. Eilen päräytin sillä akulla kaivurin käyntiin. Oli vissiin jo pari vuotta vanha akku tullessaan. Vaikuttaa siltä että semmosenkin voisi ostaa jos ei ole hinnalla pilattu.
Hankookista on vain 1 kokemus muttei mitenkään huono. 2004 hommattu hankookki kuukahti toissa talvena 27 asteen pakkasella. 20 pakkasasteessa vielä toimi. Ja kesäautoissa se oli pääasiassa käytössä ja jäätyi 2 kertaa. Ihme ettei kuollut niihin jäätymisiin! Sitkeä tapaus oli hän.
ZAP/Ssjdfher-risuaita -akut tuntuu olevan vähän lyhytikäisiä vaan kestävät sen lyhyen ikänsä aikana myös melkoista pahoinpitelyä. Vanhin edelleen toimiva zappi taitaa olla jo 5 vuotta vanha. Ainakin primpula käynnistyy. Pikkarissa tällä hetkellä käytössä 100Ah risuaita ja ikää vasta 3 vuotta. Ainakin biltemaa parempi.
Bilteman ne punaiset akut oli kyllä sutta. Takuu oli 2 vuotta niin useimmiten ne kesti 2,5-3 vuotta.
-
- Viestit: 523
- Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Onkos kellään muistissa millon on Salama-akkuja myyty? Deuzissa on sellanen 170Ah ja appiukko ei muista muuta kun että kerran on akku vaihdettu -89 vuotiseen traktoriin. Ite oon samassa pihapiirissä Deutzin kanssa ollu nyt 10 vuotta ja sinä aikana ei ainakaan ole akkua vaihdettu eli ehtaa ysärikamaa varmaan. Kerran kannoin sen kovilla pakkasilla sisälle sulamaan ja latinkiin kun oli jäässä ja nesteetkin vähissä, mutta siitäkin jo 2 vuotta eikä oo latailtu sen jälkeen
-MF 175 MULTIPOWER-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
-FORD 4550 LUSIKKAHAARUKKA-
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:53 pm
- Paikkakunta: Lapinlääni
- Viesti:
Ei Biltema tee itse akkuja, vaan tilaa ne parhaaksi katsomaltaan akunvalmistajalta.
Suomennettuna.
Eri kokoiset Biltema akut voivat olla / ovat eri valmistajien tekemiä.
Aikoinaa tiesivät kertoa, että silloiset Volvon orginaali akut ja Bilteman akut tulivat samalta valmistajalta.
Kummatkin olivat Ruotsin akkuvertailun parhaimmistoa, samalla pistemäärällä.
Traktorissani kesti alkuperäinen akku 18 vuotta ja sippasi yhdessä yössä?
Ostin vastaavan kokoisen tilalle, tunnetulta valmistajalta ja se on nyt toiminut viimeiset 12 vuotta.
Traktorin laturin, jouduin vaihtamaan kuutisen vuotta sitten...
Laturi kesti vain 24 vuotta...
Suomennettuna.
Eri kokoiset Biltema akut voivat olla / ovat eri valmistajien tekemiä.
Aikoinaa tiesivät kertoa, että silloiset Volvon orginaali akut ja Bilteman akut tulivat samalta valmistajalta.
Kummatkin olivat Ruotsin akkuvertailun parhaimmistoa, samalla pistemäärällä.
Traktorissani kesti alkuperäinen akku 18 vuotta ja sippasi yhdessä yössä?
Ostin vastaavan kokoisen tilalle, tunnetulta valmistajalta ja se on nyt toiminut viimeiset 12 vuotta.
Traktorin laturin, jouduin vaihtamaan kuutisen vuotta sitten...
Laturi kesti vain 24 vuotta...
Ei sen niin väliä, minä kaivan vaan...
-
- Viestit: 2052
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Onkos tuoreita kokemuksia noista bilhelveten autonakuista? Hintaero n.20eur bilteman hyväksi.
Exidessä ja muissa ns. valtamerkeissä on vuoden takuu, biltemalaisilla kolmen tai hopeisilla jopa neljän vuoden takuu. Tuskin uskaltaisivat ihan pa*koille tuotteille noin pitkää takuuta antaa?
Joku tunnettu valmistajahan ne toki biltemalle tekee, ja sopimuksista riippuen valmistaja voi välillä vaihtua.
Exidessä ja muissa ns. valtamerkeissä on vuoden takuu, biltemalaisilla kolmen tai hopeisilla jopa neljän vuoden takuu. Tuskin uskaltaisivat ihan pa*koille tuotteille noin pitkää takuuta antaa?
Joku tunnettu valmistajahan ne toki biltemalle tekee, ja sopimuksista riippuen valmistaja voi välillä vaihtua.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Uusia akkuja hakittu tänä vuonna Motonetistä 3 kpl, kaikki snajder merkkisiä, hopeakalsium akkuja.
Yksi tarttis vielä tähän vuoteen hakea.
Yhden 8 vuotta vanhan snajderin vaihdoin pois kun luulin hajonneen, mutta olikin ihan tyhjä. Siitä tuli vielä kelpo akku ja lähti eteen päin.
Yksi tarttis vielä tähän vuoteen hakea.
Yhden 8 vuotta vanhan snajderin vaihdoin pois kun luulin hajonneen, mutta olikin ihan tyhjä. Siitä tuli vielä kelpo akku ja lähti eteen päin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 28146
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Noissa akuissa vaikuttaa paljon se koska ne on hapotettu! Jos vuodenkin seisoksivat siellä myymälässä lataamatta niin saattaa se kesto jäädä lyhyeksi!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Bilteman akuista vain huonoja kokemuksia.
Autoihin ja Voortiin olen nyt laittanut Vartan tekemät Powerlinet kun entiset on kypsyneet.
Voortiin sai 140 ah Exiden tilalle 200 ah Powerlinen, samat ulkomitat
Saa ottaa pitkänkin startin, ei mene polvilleen.
Autoihin ja Voortiin olen nyt laittanut Vartan tekemät Powerlinet kun entiset on kypsyneet.
Voortiin sai 140 ah Exiden tilalle 200 ah Powerlinen, samat ulkomitat
Saa ottaa pitkänkin startin, ei mene polvilleen.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Tuo pitänee paikkansa.Ajomies kirjoitti:Noissa akuissa vaikuttaa paljon se koska ne on hapotettu! Jos vuodenkin seisoksivat siellä myymälässä lataamatta niin saattaa se kesto jäädä lyhyeksi!
Motonetin akuista näkee ainakin hyllytyspäivämäärän. Varmin aika lienee osto aivan jonkun sesongin loppupuolella.
Harrasteautoakut 6V tulee ostettua hyllyyn aina hapottomana.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Varsinaisita akkukaupoista kun hakee niin saa tuoreita akkuja.
Pari sataa euroa tulee akkuun laitettua ihan vain siksi et sen tulee toimia. Hintaero näkyy myös akun painossa.
Akun kestoon vaikuttaa myös ajomatkat sekä käyttötavat. Jos auton kun lyö käyntiin vääntää peilinlämmittimet, puhaltimet, webastot, penkinlämmittimet, ikkunanlämmittimet, tehokkaat lisävalot ajovalojen lisäksi päälle ei mikään akku kestä. Kulutus pitäisi olla reilusti alle laturin nimellisen tehon jos aikoo saada akulle latausta sekä elinkaarta.
Sen kun muistaa et akku on käynnistämistä varten ja laturi on se minkä tulee kattaa kulutuslaitteiden kulutus. Jollei kata akku tyhjenee ja tuhoutuu.
Pari sataa euroa tulee akkuun laitettua ihan vain siksi et sen tulee toimia. Hintaero näkyy myös akun painossa.
Akun kestoon vaikuttaa myös ajomatkat sekä käyttötavat. Jos auton kun lyö käyntiin vääntää peilinlämmittimet, puhaltimet, webastot, penkinlämmittimet, ikkunanlämmittimet, tehokkaat lisävalot ajovalojen lisäksi päälle ei mikään akku kestä. Kulutus pitäisi olla reilusti alle laturin nimellisen tehon jos aikoo saada akulle latausta sekä elinkaarta.
Sen kun muistaa et akku on käynnistämistä varten ja laturi on se minkä tulee kattaa kulutuslaitteiden kulutus. Jollei kata akku tyhjenee ja tuhoutuu.
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Ah ei kerro kaikkea ellei samalla huomoi mille ajalle Ah on määritetty. Purkuaika voi olla 5h, 10h, 20h, 100h, jne. minkä mukaan Ah saadaan. Todellisuudessa 200Ah:n 100h purkuajalle akku on pienempi kuin 140Ah:n 10h:n purkuajalle mitoitettu akku.nuhvi46063 kirjoitti:Bilteman akuista vain huonoja kokemuksia.
Autoihin ja Voortiin olen nyt laittanut Vartan tekemät Powerlinet kun entiset on kypsyneet.
Voortiin sai 140 ah Exiden tilalle 200 ah Powerlinen, samat ulkomitat
Saa ottaa pitkänkin startin, ei mene polvilleen.
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Onko se noin?Puuha2 kirjoitti: Ah ei kerro kaikkea ellei samalla huomoi mille ajalle Ah on määritetty. Purkuaika voi olla 5h, 10h, 20h, 100h, jne. minkä mukaan Ah saadaan. Todellisuudessa 200Ah:n 100h purkuajalle akku on pienempi kuin 140Ah:n 10h:n purkuajalle mitoitettu akku.
200 Ah tarkoittanee, että akkua voidaan kuormittaa 200 tuntia 1A virralla. 140 Ah taas 140 tuntia.
En tiedä onko näin, mutta näin sen olen ymmärtänyt.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1130
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
Re: Bilteman ja Motonetin akkujen laatu?
Joku voi ajatella, että kannattaa ostaa niin suurikapasiteettinen akku kuin vain akkukoteloon mahtuu. Ja myyjäkin tietysti suosittelee ostamaan mahdollisimman ison akun.
Todellisuudessa, jos auto on noin muuten kunnossa, niin ylisuuren akun ostaminen on turhaa. Pahimmillaan voi käydä jopa niin, että lyhyessä kaupunkiajossa oleva akku ei ehdi juuri koskaan latautumaan täyteen. Se taas lyhentää akun käyttöikää.
Teknisesti kunnossa oleva auto käynnistyy - ja sen kuuluu käynnistyä - jo muutamalla moottorin pyörähdyksellä. Siihen riittää valmistajan suosittelema akku.
Todellisuudessa, jos auto on noin muuten kunnossa, niin ylisuuren akun ostaminen on turhaa. Pahimmillaan voi käydä jopa niin, että lyhyessä kaupunkiajossa oleva akku ei ehdi juuri koskaan latautumaan täyteen. Se taas lyhentää akun käyttöikää.
Teknisesti kunnossa oleva auto käynnistyy - ja sen kuuluu käynnistyä - jo muutamalla moottorin pyörähdyksellä. Siihen riittää valmistajan suosittelema akku.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ReddoT ja 62 vierailijaa