Maurin klapi ja prikettikone

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Paljonkos tuollainen sahamoottori kestää kierroksia.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Ymmärsinkös nyt ihan oikein että saha pyörii aina silloin kun halkaisua ei käytetä??
Laita se paine varo ennen tuota 6/2 venttiiliä ettei tule painepiikkiä linjan vaihdossa.
Noilla kierroksilla on syytä olla toi moottorikara tai tuo vastaventtiili ettei käy moottorille huonosti, moottorissa tuskin on itsessään tuota venttiiliä.
Jjurva
Viestit: 150
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 9:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jjurva »

Miten tuommosta sahan terää liikutetaan? Sylinterillä vai painuuko terä puuta vasten laipan ja terän kitkan/kiihtyvyyden/hyrrävoimien/ym. semmosen ansiosta eli "omalla voimallaan" ja palautus jousella/vastapainolla kun terä pysähtyy?
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

JURO kirjoitti:Paljonkos tuollainen sahamoottori kestää kierroksia.
Taulukon mukaan sahamoottori kiertää 59 litran tuotolla 12 000 kierrosta.
Paskalla on tekijänsä.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

YxJampe kirjoitti:Ymmärsinkös nyt ihan oikein että saha pyörii aina silloin kun halkaisua ei käytetä??
Laita se paine varo ennen tuota 6/2 venttiiliä ettei tule painepiikkiä linjan vaihdossa.
Noilla kierroksilla on syytä olla toi moottorikara tai tuo vastaventtiili ettei käy moottorille huonosti, moottorissa tuskin on itsessään tuota venttiiliä.
Kytkennän ajatuksena on jotta 6/2 venttiilin pääasento on halkaisu.
Kun venttiilin asento muutetaan toiseksi on sahaus mahdollista.
Sahan terää on tarkoitus liikuttaa puuta kohden käsivoimalla.
Varteen tulee kytkin jolla hallitaan 6/2 venttiiliä.
Toi oli yksi ajatus millai saisi käytettyä isonpaa pumppua halkaisusylinterin
käyttämiseen.
Parenpia ehdotuksia kytkennästä saa laittaa.
Kaksoispumpun toista pumppua käytetään kuljettimien pyörittämiseen.
Paskalla on tekijänsä.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Jjurva kirjoitti:Miten tuommosta sahan terää liikutetaan? Sylinterillä vai painuuko terä puuta vasten laipan ja terän kitkan/kiihtyvyyden/hyrrävoimien/ym. semmosen ansiosta eli "omalla voimallaan" ja palautus jousella/vastapainolla kun terä pysähtyy?
Ihan manuaalisesti on tarkoitus tarjota puulle.
Paskalla on tekijänsä.
Jjurva
Viestit: 150
Liittynyt: Su Helmi 03, 2013 9:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jjurva »

Maukka70 kirjoitti:
Jjurva kirjoitti:Miten tuommosta sahan terää liikutetaan? Sylinterillä vai painuuko terä puuta vasten laipan ja terän kitkan/kiihtyvyyden/hyrrävoimien/ym. semmosen ansiosta eli "omalla voimallaan" ja palautus jousella/vastapainolla kun terä pysähtyy?
Ihan manuaalisesti on tarkoitus tarjota puulle.
Ok. Miten se motoissa toimii? Nuissa videoissa ei erota eikä oo tullu koskaan niin katottua kun kouran vieresä ollu. Ja sori OT.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Pitäis noilla kierroksilla ja tuon kokoisella vetopyörällä isompikin pölkky katketa tosi nopeesti jos vaan vääntö riittää.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Kyllä sen tuolla systeemillä pitäisi toimia. Suojaukseen kannattaa kiinnittää huomiota, noilla nopeuksilla kun ketjusta lähtee jotain niin se lähtee lujaa.
Toi moottori on samaa kokoa kuin traktoriin tarkoitetuissa motoissa, ainoo ero on se että tuossa ratas on vähän isompi.
Motoissa laippaa käytetään pienellä hydraulisylinterillä eikä se juuri paina ketjua puuta vasten ja ottaa jollain tapaa sahan kuormituksen huomioon.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Oman kokemuksen mukaan katkasulla ja halkasulla pitäis olla omat piirit (pumppu, venttiili, moottori/sylinteri) silloin ne toimii toisitaan riippumatta. Kuljettimen voi ottaa vaikka halkasusta.
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

Jjurva kirjoitti:
Maukka70 kirjoitti:
Jjurva kirjoitti:Miten tuommosta sahan terää liikutetaan? Sylinterillä vai painuuko terä puuta vasten laipan ja terän kitkan/kiihtyvyyden/hyrrävoimien/ym. semmosen ansiosta eli "omalla voimallaan" ja palautus jousella/vastapainolla kun terä pysähtyy?
Ihan manuaalisesti on tarkoitus tarjota puulle.
Ok. Miten se motoissa toimii? Nuissa videoissa ei erota eikä oo tullu koskaan niin katottua kun kouran vieresä ollu. Ja sori OT.
Ihan painatus-sylinterillä. Tyypillinen painetaso esim.30bar eli ei sitä väkisin puun läpi runnota vaan sahataan. Sahauksen etenemistä seurataan ja painetasoa muutetaan tarvittaessa läpimenon aikana. Myös eri puulajit vaikuttavat sahauksen parametreihin
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Aijemmi joku kyseli ketjun voitelusta. minä muokkasin hieman pientä pullotunkkia 9.90€ ja pari tuntia työtä. Toiminu hyvin. Motonetistä ostetussa tunkissa oli kaaviokuva mukana josta oli helpo katsoa mitä kanavia tukkii ja mihin liittää mitäkin.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

JURO kirjoitti:Aijemmi joku kyseli ketjun voitelusta. minä muokkasin hieman pientä pullotunkkia 9.90€ ja pari tuntia työtä. Toiminu hyvin. Motonetistä ostetussa tunkissa oli kaaviokuva mukana josta oli helpo katsoa mitä kanavia tukkii ja mihin liittää mitäkin.
Itse oon kans miettinyt ketjuvoitelun järjestämisestä.
Voisko pumppuna olla laturin perässä oleva alipainepumppu?
Toimisko öljypumppuna?

Onko sulla vastaavanlainen klapikone tehtynä?
Paskalla on tekijänsä.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Vetoratas on varmaan liian suuri kun alkuoeräinen suunnitelma oli
käyttää hammaspyörämoottoria.
Sahamoottorissa on tehoa laskujen mukaan n.15kw ja vääntöä 14 Nm.
Öljysäiliön mukana tuli iso suuntaventtiili.
Pystyykö olemassa olevaa karaa sorvaan sillai jotta siitä saisi moottorikaran?


Mauri
Paskalla on tekijänsä.
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

palaxissa tosiaan terä kun pyörii vain silloin ku sitä aletaan painamaan puuhun.. joten pieni öljysäiliö ja siinä painallus pumppu ja hyvin toimii.. vie vähän öljyä jne.. tuol joitain kuvia..

http://ford4000.kuvat.fi/kuvat/omat%20k ... %20002.JPG
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

2xford4000 kirjoitti:palaxissa tosiaan terä kun pyörii vain silloin ku sitä aletaan painamaan puuhun.. joten pieni öljysäiliö ja siinä painallus pumppu ja hyvin toimii.. vie vähän öljyä jne.. tuol joitain kuvia..

http://ford4000.kuvat.fi/kuvat/omat%20k ... %20002.JPG
Hyviä kuvia.Onkin mietityttänyt millai toi halkaisun neliöputki on tuettu.
Sylinterin varrenpää on jotenkin tapitettu putken sisään.
Vastaavanlainen pitäs saada aikaiseksi.
Paskalla on tekijänsä.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Onhan mulla omatekemä ketjukatkasulla, halkasulla, syöttökuljetin, klapikuljetin. Tässä kuva teräketjun voitelu annostelijasta, ei ihan niin siisti kuin Palaxin Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut JURO, La Marras 16, 2013 4:27 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Noissa halkaisusylinterin kiinnityksessä tuli vastaan 2 tapaa kun niitä katselin, neliöputkessa reiät sivuilla mistä pääsi tapin lyömään pois korvakkeista ja toinen näytti olevan pultti kiinnitteinen välikappale sylinterin ja neliöputken välissä.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Voisko tollaista venttiiliä käyttää sahamoottorin ohjaukseen?
http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa ... .php?p=130

Jos venttiilin B-yhteen ja sahamoottorin B-yhteen ohjais suoraan tankkiin.
Paineraja piiriin myös.
Ketjuvoitelun meinaan järjestää öljypolttimen pumpulla.Sähkömoottori pyorittään pumppua.Käynnistys kun sahamoottori käy.
Paskalla on tekijänsä.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Tarvii saada pumppu pyörimään aika hitaasti.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Vallu 405 ja 32 vierailijaa