Maurin klapi ja prikettikone

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Väite perustuu vaan siihen mitä on noilla nurkissa olevilla laitteilla tullu havaittua. Toi 700mm terällä oleva sirkeli on kyllä tehottomammalla sähkömoottorilla.

Minkälainen projekti Jussi71:llä rakenteilla??
Noista hakkuupäistä on olemassa köykäsemmät versiot traktorikäyttöön, niissä on aika pienitilavuuksinen moottori. kiertää kans sen 10000rpm mutta 50-60 litran virtauksella, vetoratas jonkin verran pienempi 10 hampaiseen itse törmänny. oli sellainenkin tuohon omaan projektiin vaihtoehtona mutta isompi parempi.
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

YxJampe kirjoitti:Väite perustuu vaan siihen mitä on noilla nurkissa olevilla laitteilla tullu havaittua. Toi 700mm terällä oleva sirkeli on kyllä tehottomammalla sähkömoottorilla.

Minkälainen projekti Jussi71:llä rakenteilla??
Noista hakkuupäistä on olemassa köykäsemmät versiot traktorikäyttöön, niissä on aika pienitilavuuksinen moottori. kiertää kans sen 10000rpm mutta 50-60 litran virtauksella, vetoratas jonkin verran pienempi 10 hampaiseen itse törmänny. oli sellainenkin tuohon omaan projektiin vaihtoehtona mutta isompi parempi.
Klapikonetta rakentelen isommille puille,pelkkänä halkojana ollut,mutta runko rakennettu jatkojalostusta silmälläpitäen.Halkaisukouru mahdollisimman alhaalla,niin on saanut nuo isot pöllit siihen pyöräytettyä,tehty siis max 60 sentin halkaisijalle,ja siksi ketjukatkaisu järkevämpi vaihtoehto kuin sirkkelinterä.Tollasen isokierroksisen moottorin kun löytäis niin ei tarvisi välityksien kanssa pelata,onko ne mäntämoottoreita noissa hakkuupäissä?
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Mäntämoottoreita noi näyttäis olevan, vielä kun muistais mikä firma noita myi käytettynä/kunnostettuna. Uudet aikas hintavia.
Itse tuli haettua laippa, ketju ja ratas komatsu forestilta, myyjä tuumi etten ollu ensimmäinen klapikoneen rakentelija asialla. Monella oli kuulemma jääny hankinnat siihen kun oli kuullu katkasumoottorin hinnan. Hintaa en tiedä en kysynyt.

Hieman isompi klapikone näköjään kyseessä, itsellä 35cm puu maksimi.
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

On tuohon ollut harkinnassa ihan mekaaninen vetokin moottorille,jollain auton kytkimellä vedon ohjaus,ei hukkuisi sitä tehoa ehkä niin paljon?
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Samaa vetosysteemiähän on käytetty klapikoneissakin, agrimarketin pihassa tuli sellasta tutkittua. Siinä laitteessa pisti silmään se että oli puruja remmien seassa, tiedä sitten oliko huonosti pidetty vai mistä johtui.

Itse päädyin hydraulimoottoriin helpomman toteutuksen takia.

Kuva

Ton näköinen härpäke.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Hieman kallis on moton sahamoottori...
http://esittely1.webupdate.fi/shop/?id=292&pid=896
Mistä YxJampe hommasit ton hydemoottorin?
Onko tukilaakeri pakollinen?
Kaikissa koneissa sitä ei nää.
Onko Tampereella motonlaippojen myyjiä?

Mauri
Paskalla on tekijänsä.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Mulla itsellä on ihan perus hammasratamoottori vuotolinjalla ja jatkeeksi se tukilaakeri. kyllä se tukilaakeri on hyvä olla olemassa, lisää moottorin käyttöikää huomattavasti.
Moottorin ja tukilaakerin hain Salhydrosta kaukajärveltä kuten klapikoneventtiilinkin.
Laippa on peräisin Pirkkalan komatsu forestilta. Hinta oli hieman kalliimpi kuin verkkokaupoissa mutta kun laskee toimituskulut mukaan niin aikas samoihin meni.

Kuva
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

YxJampe kirjoitti:Mulla itsellä on ihan perus hammasratamoottori vuotolinjalla ja jatkeeksi se tukilaakeri. kyllä se tukilaakeri on hyvä olla olemassa, lisää moottorin käyttöikää huomattavasti.
Moottorin ja tukilaakerin hain Salhydrosta kaukajärveltä kuten klapikoneventtiilinkin.
Laippa on peräisin Pirkkalan komatsu forestilta. Hinta oli hieman kalliimpi kuin verkkokaupoissa mutta kun laskee toimituskulut mukaan niin aikas samoihin meni.

Kuva
Onko mitään suuntaa antavaa tuosta katkaisunopeudesta noilla kierroksilla?Vaikka se 35 sentin pölli,montako aikayksikköä sen poikkipistäminen ottaa? Tuli vaan mieleen,että jos kuitenkin laittaisin vedon suoraan...
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

YxJampe kirjoitti:Mulla itsellä on ihan perus hammasratamoottori vuotolinjalla ja jatkeeksi se tukilaakeri. kyllä se tukilaakeri on hyvä olla olemassa, lisää moottorin käyttöikää huomattavasti.
Moottorin ja tukilaakerin hain Salhydrosta kaukajärveltä kuten klapikoneventtiilinkin.
Laippa on peräisin Pirkkalan komatsu forestilta. Hinta oli hieman kalliimpi kuin verkkokaupoissa mutta kun laskee toimituskulut mukaan niin aikas samoihin meni.

Kuva
Pitääpä kysellä tuolta.
Teetätikö sorvarilla sovitteet vetopyörälle?
Onko sulla kuvaa koko sahalaitoksesta?
Pitäs kans rakentaa moinen laitos isommille puille.

Mauri
Paskalla on tekijänsä.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Parit kuva näin alkuun

Kuva

Kuva

Kuva

Sovitteen tuohon tosiaan joutui sorvarilla teettämään, sovite on kiinni tukilaakerin omalla mutterilla kuten rataskin ja toi prikka on tehty siinä samalla ja siinä on koneistetty pieni syvennys että pääsee simmaan rattaan linjaan laipan kanssa.
tukilaakeri on kartioakselilla ja kiilalla oleva versio ja vetoratas on kiilalukitteinen.
Niin ja noi katkasun osat on 350 hakkuupäästä.

Tohon katkasunopeuteen täytyy palata myöhemmin, täytyy hakee muutama sopiva pölli niin saa jotain muuta kuin mutu tuntumaa ajasta.
Ainoa tän hetkinen vertailukohta on japan sähkökäyttöinen sirkeli tuolla 700 terällä ja isoin mikä siitä menee läpitte kerrasta katkee melkein puolet nopeammin.
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

YxJampe kirjoitti:Parit kuva näin alkuun

Kuva

Kuva

Kuva

Sovitteen tuohon tosiaan joutui sorvarilla teettämään, sovite on kiinni tukilaakerin omalla mutterilla kuten rataskin ja toi prikka on tehty siinä samalla ja siinä on koneistetty pieni syvennys että pääsee simmaan rattaan linjaan laipan kanssa.
tukilaakeri on kartioakselilla ja kiilalla oleva versio ja vetoratas on kiilalukitteinen.
Niin ja noi katkasun osat on 350 hakkuupäästä.

Tohon katkasunopeuteen täytyy palata myöhemmin, täytyy hakee muutama sopiva pölli niin saa jotain muuta kuin mutu tuntumaa ajasta.
Ainoa tän hetkinen vertailukohta on japan sähkökäyttöinen sirkeli tuolla 700 terällä ja isoin mikä siitä menee läpitte kerrasta katkee melkein puolet nopeammin.
Tuo onkin kätevän näköinen peli,tuli taas lisää intoa rakenteluun.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Suurinpiirtein samanlaista masiinaa oon suunnittelemassa.
Lisänä syöttökuljetin ja poistokuljetin.
Paljon sulla on pumppujen tuotot?
Mulla on varattuna 45cc ja 8cc tuplapumppuna.
Nissanin 2.2 diesel todennäköisesti tulee pyörittäjäksi.
Jos ens viikolla yrittäs hommata osia.

Mauri
Paskalla on tekijänsä.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Kaksoispumppu itselläkin tuossa 24/10 on tilavuudet. Moottorina tuttu ja turvallinen volkkarin 1.6d rukatulla syöttöpumpulla. Poistokuljetin on kans rakentelulistalla mutta päässy vasta vähän runkoa alotteleen.
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

Tuossa omassa on 2 kertaa 60cc tuplapumppu tuotot yhdessä,mutta se pyörii ulosotosta,eli tuotto jää sinne 65 litran tienoille normaaleilla voa-nopeuksilla.Lisäksi tulee pienempi pumppu,olisko ollut 16cc,jotain 1000rpm. tai alle pyöriväksi lisätoiminnoille,jotka vasta haaveissa(terän säätö,kuljettimet,nostin,puunpainin ym...Meininki on tehdä syöttökuljettimesta sellanen,että se koko kuljetin lasketaan alas tukin nostoa varten.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Löytyykö jussi71 kuvia koneesta?
Olisiko paha idea jos toteuttas hydepumpun ja moottorin kytkennän
kardaanilla?
Paskalla on tekijänsä.
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Mites tuo ketjun voitelu ratkastu?
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

Maukka70 kirjoitti: Onko Tampereella motonlaippojen myyjiä?
Mauri
Jo vain on ihan ammattituotteisiin erikoistunut toimija- Tampereen Pienkoneliike,

http://www.pienkoneliike.fi/index.jsp?ID=182
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Ketjun voitelu on otettu katkasumoottorin vuotolinjasta kuristettuna säädettävällä vastusvastaventtiilillä.

Maukka70
Löytyykö tohon moottoriin vaihdelaatikkoa?? Jos sitä pystyis hyödyntään pumppujen kytkentään. Itse tuli hyödynnettyä kytkinkopan pääty ja kytkinakseli.

Jussi71
Kuinkas tuohon pumpuille sopisi kertojavaihde väliin, saisi enemmän kierroksia pumpuille ja sitä myötä tuottoa lisää.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

YxJampe kirjoitti:Ketjun voitelu on otettu katkasumoottorin vuotolinjasta kuristettuna säädettävällä vastusvastaventtiilillä.

Maukka70
Löytyykö tohon moottoriin vaihdelaatikkoa?? Jos sitä pystyis hyödyntään pumppujen kytkentään. Itse tuli hyödynnettyä kytkinkopan pääty ja kytkinakseli.

Jussi71
Kuinkas tuohon pumpuille sopisi kertojavaihde väliin, saisi enemmän kierroksia pumpuille ja sitä myötä tuottoa lisää.
Vaihdelaatikko on paikallansa.Kone on vielä arvoitus,pitäs yrittää tulille
joku päivä.Oli ilmainen....
Pitää siitä ainaskin startin kiinnitykset siitä rälläköidä.
Oon muutaman sovituksen tehnyt noille pumpuille,eiköhän se onnistu.
Kyselin tuolta Pienkonekorjaamolta sähköpostilla infoa mutta vastausta ei tullut.Huomenna meen paikan päälle...
Paskalla on tekijänsä.
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Nyt olis laippa,ketju ja vetopyörä hommattuna.
Hydemootttoria en saanut vielä.
Tosta on hyvä jatkaa.
Kuva
Paskalla on tekijänsä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, Semrush [Bot] ja 49 vierailijaa