keulimis dilemma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Max565
Viestit: 65
Liittynyt: To Elo 08, 2013 5:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Max565 »

Kieltämättä tästä tuli aika kiivas väittely. No, ei se mitään.

Onneksi meille kaikille on fysiikan lait samat, eikä kukaa keuli toisen ohi :D

No mutta siitä ilmeisesti ollaan kaikki samaa mieltä, että mitä korkeammalla vetopiste on, sitä herkemmin keulii?

Ja vastaavasti mitä alempina, sitä huonommin.

Tämä jo onki todistettu aiempana...

Vielä kun sen saisi väännettyä rautalangasta, että traktorin vetopiste on maassa eikä vetoakselin korkeudella...
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

No moniko malto katsoa aikaisemmin linkittämäni yotube videot.

Ei ole tullu yhtään kommenttia siitä miksi toisissa nousee pystyyn ja toisissa ei.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Max565 kirjoitti: Vielä kun sen saisi väännettyä rautalangasta, että traktorin vetopiste on maassa eikä vetoakselin korkeudella...
Tätä voinee valaista ajatus, että JOS on vapaasti pyörivät takapyörät ja
raavaat miehet työntävät traktoria eteenpäin renkaan yläreunasta työntäen,
niin silloin taka-akseli vie traktoria eteenpäin ja niinollen pidättely akselin alapuolelta aiheuttaa nokkaa painavan voiman ja pidättely akselin
yläpuolelta aiheuttaa nokkaa nostavan voiman.

MUTTA jos onkin traktori itse ponnistamassa eteenpäin, niin sen tukipiste on
renkaan alapinnassa ja pidättely sitä ylempää vääntää nokkaa ylös.
Viiskuus10
Viestit: 1000
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viiskuus10 »

Viimeksi muokannut Viiskuus10, La Elo 17, 2013 8:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Viiskuus10 kirjoitti:Viis sivua vääntöä... 8400 on taatusti trolli, ei kukaan voi oikeesti olla niin pöllö että uskoisi tommosta.
Äläs sano, Koneviestikin on tota mieltä ollu.
Max565
Viestit: 65
Liittynyt: To Elo 08, 2013 5:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Max565 »

topik kirjoitti:No moniko malto katsoa aikaisemmin linkittämäni yotube videot.

Ei ole tullu yhtään kommenttia siitä miksi toisissa nousee pystyyn ja toisissa ei.
Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.

Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa :wink:

Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Viiskuus10
Viestit: 1000
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viiskuus10 »

Koneviestin toimittajan motiivi on selvä, saada aikaan väittelyä ja myyntiä. Mahtaako 8400 olla Fordson clubin palkkalistoilla?
Viiskuus10
Viestit: 1000
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viiskuus10 »

Laitetaan tähän sitten vielä varoituksen sana: Väite, että traktori ei voi keulia, jos vetopiste on taka-akselin alapuolella, EI PIDÄ PAIKKAANSA.
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

Viiskuus10 kirjoitti:Laitetaan tähän sitten vielä varoituksen sana: Väite, että traktori ei voi keulia, jos vetopiste on taka-akselin alapuolella, EI PIDÄ PAIKKAANSA.
Joo näin se on, muutaman kerran on nuhvi keulinu kunnolla kun on sattunu pikkusen liikoo kuormoo tuohon ryskyn telikärriin ja sitä sitten yrittää vejättee vastamäkkeen.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Onhan täällä sentään muutama järkimieskin, ihmettelen suuresti noita väittelijöitä joille ei edes kelpaa kaavoilla tai esimerkeillä todistetut faktatkaan ja vielä kehtaavat kehua fysiikan tuntemustaan.
Ilmeisesti eivät oikeasti ymmärrä fysiikkaa lainkaan.

8400 todista että minä ja muutama muu ollaan väärässä, tai tunnusta itse olleesi väärässä.

Kenen naama alkaa punoittaa?
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.

Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa :wink:

Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

myytinmurtajat vois testata nuo kaikki vaihtoehdot,tulis selvyys tähänkin ongelmaan...
Max565
Viestit: 65
Liittynyt: To Elo 08, 2013 5:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Max565 »

topik kirjoitti:
Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.

Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa :wink:

Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
Jos vetopiste on tossa laskussakin mainutussa tilanteessa 0,3m korkeudella MAASTA, ja voimaa takapyörille vähintään tuo vaaditut 36774Nm, pitäisi alkaa etutennareiden nousta...

(36774Nm / 0,3m = 122580N = 12499kg)
sata10 kirjoitti:myytinmurtajat vois testata nuo kaikki vaihtoehdot,tulis selvyys tähänkin ongelmaan...
Paas kirjottaen viestiä niille.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

topik kirjoitti:
Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.

Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa :wink:

Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
Voi vi..u mitä ääliöita ei voi muuta sanoa, eihän niitä hammaspyöriä oo hitsattu siihen hammasrautaan kiinni joka on maassa.
Uskokaa jo että se eteenpäin vetävä voima on siinä maan tasalla ja kaikki siitä ylöspäin kiinnityspisteet on keulaa nostavaa voimaa, akselin korkeus ei vaikuta, kun kerran ei oo jumitettu rattaita hitsaamalla.
Menkää hiekkalaatikolle vielä harjoittelemaan.....
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

masankp kirjoitti:
topik kirjoitti:
Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.

Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa :wink:

Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
Voi vi..u mitä ääliöita ei voi muuta sanoa, eihän niitä hammaspyöriä oo hitsattu siihen hammasrautaan kiinni joka on maassa.
Uskokaa jo että se eteenpäin vetävä voima on siinä maan tasalla ja kaikki siitä ylöspäin kiinnityspisteet on keulaa nostavaa voimaa, akselin korkeus ei vaikuta, kun kerran ei oo jumitettu rattaita hitsaamalla.
Menkää hiekkalaatikolle vielä harjoittelemaan.....
Eli miten ne hammaspyörät voi pyöriä siinä hammaskiskoilla jos se vaijeri ei anna periksi pitäen traktorin paikallaan.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Max565 kirjoitti:
topik kirjoitti:
Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.

Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa :wink:

Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
Jos vetopiste on tossa laskussakin mainutussa tilanteessa 0,3m korkeudella MAASTA, ja voimaa takapyörille vähintään tuo vaaditut 36774Nm, pitäisi alkaa etutennareiden nousta...

(36774Nm / 0,3m = 122580N = 12499kg)

Eli tähänkin kysyn miten voi nousta keula jos traktori ei pääse liikkumaan eteenpäin vaijerin takia ja renkaat ei voi pyöriä hammaskiskon takia tyhjää. Eli traktorin pitäisi liikua taaksepäin jotta vaijerin kiinnitys kohta voisi siirtyä eteenpäin ja keula nousta. Koska keuliessahan tuo vaijerin kiinnitys kohta siirtyy eteenpäin suhteessa akselin paikkaan.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

En viittinyt ihan joka sanaa lukea, mutta mielestäni Ylioyja, 8400, topik ovat oikeassa.

Käytäntö on osoittanut tämän minulle tuhansia kertoja.

Kattokaa vielä niitä topikin videoita.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Iskemia
Viestit: 720
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iskemia »

topik kirjoitti:
Eli miten ne hammaspyörät voi pyöriä siinä hammaskiskoilla jos se vaijeri ei anna periksi pitäen traktorin paikallaan.
Sinähän jo vastaat kysymykselläsi.

Ainoa, mitä tässä voi tapahtua on se, että kun hammaspyörät pyörivät koko traktori lähtee kääntymään pystyyn.
Iskemia
Viestit: 720
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iskemia »

topik kirjoitti:
Eli tähänkin kysyn miten voi nousta keula jos traktori ei pääse liikkumaan eteenpäin vaijerin takia ja renkaat ei voi pyöriä hammaskiskon takia tyhjää. Eli traktorin pitäisi liikua taaksepäin jotta vaijerin kiinnitys kohta voisi siirtyä eteenpäin ja keula nousta. Koska keuliessahan tuo vaijerin kiinnitys kohta siirtyy eteenpäin suhteessa akselin paikkaan.
Vaijerin kiinnityspiste pysyy paikallaan. Koska voima välittyy tämän kiinnistyspisteen alapuolelta, lähtee systeemi kääntymään pystyyn.

Jos lankarullalta vetää lankaa, niin kyllä se rulla tulee vetäjää kohti purkautui se lanka rullan ylä- tai alapuolelta.
Mutteriuuno
Viestit: 2775
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

topik kirjoitti:Eli tähänkin kysyn miten voi nousta keula jos traktori ei pääse liikkumaan eteenpäin vaijerin takia ja renkaat ei voi pyöriä hammaskiskon takia tyhjää. Eli traktorin pitäisi liikua taaksepäin jotta vaijerin kiinnitys kohta voisi siirtyä eteenpäin ja keula nousta. Koska keuliessahan tuo vaijerin kiinnitys kohta siirtyy eteenpäin suhteessa akselin paikkaan.
Ei mene perille. :lol: Unohda akseli, sillä ei ole mitään väliä kuinka korkealla tai matalalla akseli on. Keulimisen nivelpiste on siellä missä pyörä osuu maahan, tässä esimerkissä siis hammaspyörä hammaskiskoon. Jos vaijerin kireällä ollessa vielä löytyy koneesta lisää vääntöä, eikä vaijerikaan anna periksi, eli vaijerin kiinnityspiste ei voi liikkua eteenpäin, niin siinä tapauksessa hammaspyörän täytyy liikkua eteenpäin kiskolla. Toisin sanoen keulimisen nivelpiste liikkuu eteenpäin ja silloin keula nousee.

Käytännön kokemukset voi tässä kohtaa unohtaa, kun käytännön hinaushommissa ei juuri milloinkaan saa pyörille riittävästi pitoa, jotta akselin alapuolelle kinnitettyä vaijeria vetämällä esiintyisi keulimista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Bing [Bot], Google [Bot], Juhnu, Olli S. ja 58 vierailijaa