keulimis dilemma
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: To Elo 08, 2013 5:40 pm
- Viesti:
Kieltämättä tästä tuli aika kiivas väittely. No, ei se mitään.
Onneksi meille kaikille on fysiikan lait samat, eikä kukaa keuli toisen ohi
No mutta siitä ilmeisesti ollaan kaikki samaa mieltä, että mitä korkeammalla vetopiste on, sitä herkemmin keulii?
Ja vastaavasti mitä alempina, sitä huonommin.
Tämä jo onki todistettu aiempana...
Vielä kun sen saisi väännettyä rautalangasta, että traktorin vetopiste on maassa eikä vetoakselin korkeudella...
Onneksi meille kaikille on fysiikan lait samat, eikä kukaa keuli toisen ohi
No mutta siitä ilmeisesti ollaan kaikki samaa mieltä, että mitä korkeammalla vetopiste on, sitä herkemmin keulii?
Ja vastaavasti mitä alempina, sitä huonommin.
Tämä jo onki todistettu aiempana...
Vielä kun sen saisi väännettyä rautalangasta, että traktorin vetopiste on maassa eikä vetoakselin korkeudella...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
No moniko malto katsoa aikaisemmin linkittämäni yotube videot.
Ei ole tullu yhtään kommenttia siitä miksi toisissa nousee pystyyn ja toisissa ei.
Ei ole tullu yhtään kommenttia siitä miksi toisissa nousee pystyyn ja toisissa ei.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Tätä voinee valaista ajatus, että JOS on vapaasti pyörivät takapyörät jaMax565 kirjoitti: Vielä kun sen saisi väännettyä rautalangasta, että traktorin vetopiste on maassa eikä vetoakselin korkeudella...
raavaat miehet työntävät traktoria eteenpäin renkaan yläreunasta työntäen,
niin silloin taka-akseli vie traktoria eteenpäin ja niinollen pidättely akselin alapuolelta aiheuttaa nokkaa painavan voiman ja pidättely akselin
yläpuolelta aiheuttaa nokkaa nostavan voiman.
MUTTA jos onkin traktori itse ponnistamassa eteenpäin, niin sen tukipiste on
renkaan alapinnassa ja pidättely sitä ylempää vääntää nokkaa ylös.
-
- Viestit: 1000
- Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
- Viesti:
Viimeksi muokannut Viiskuus10, La Elo 17, 2013 8:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: To Elo 08, 2013 5:40 pm
- Viesti:
Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.topik kirjoitti:No moniko malto katsoa aikaisemmin linkittämäni yotube videot.
Ei ole tullu yhtään kommenttia siitä miksi toisissa nousee pystyyn ja toisissa ei.
Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa
Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
-
- Viestit: 1000
- Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1000
- Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
- Viesti:
-
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti
- Viesti:
Joo näin se on, muutaman kerran on nuhvi keulinu kunnolla kun on sattunu pikkusen liikoo kuormoo tuohon ryskyn telikärriin ja sitä sitten yrittää vejättee vastamäkkeen.Viiskuus10 kirjoitti:Laitetaan tähän sitten vielä varoituksen sana: Väite, että traktori ei voi keulia, jos vetopiste on taka-akselin alapuolella, EI PIDÄ PAIKKAANSA.
NUFFIELD 10/60 vm-65
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
FERGUSON TEF-20 vm-55
DAVID BROWN 25D vm-54
FIAT411C+HYMAS 4 vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm-70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
muut ns, kolhoosi koneet
-BMW: 5,8 ja10hp..SARIN 7-8hp.BRUZA 8hp.
VETO10hp.Volvo L-233 vm.-52. ZIL 131.
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Onhan täällä sentään muutama järkimieskin, ihmettelen suuresti noita väittelijöitä joille ei edes kelpaa kaavoilla tai esimerkeillä todistetut faktatkaan ja vielä kehtaavat kehua fysiikan tuntemustaan.
Ilmeisesti eivät oikeasti ymmärrä fysiikkaa lainkaan.
8400 todista että minä ja muutama muu ollaan väärässä, tai tunnusta itse olleesi väärässä.
Kenen naama alkaa punoittaa?
Ilmeisesti eivät oikeasti ymmärrä fysiikkaa lainkaan.
8400 todista että minä ja muutama muu ollaan väärässä, tai tunnusta itse olleesi väärässä.
Kenen naama alkaa punoittaa?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.
Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa
Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: To Elo 08, 2013 5:40 pm
- Viesti:
Jos vetopiste on tossa laskussakin mainutussa tilanteessa 0,3m korkeudella MAASTA, ja voimaa takapyörille vähintään tuo vaaditut 36774Nm, pitäisi alkaa etutennareiden nousta...topik kirjoitti:Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.
Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa
Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
(36774Nm / 0,3m = 122580N = 12499kg)
Paas kirjottaen viestiä niille.sata10 kirjoitti:myytinmurtajat vois testata nuo kaikki vaihtoehdot,tulis selvyys tähänkin ongelmaan...
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Voi vi..u mitä ääliöita ei voi muuta sanoa, eihän niitä hammaspyöriä oo hitsattu siihen hammasrautaan kiinni joka on maassa.topik kirjoitti:Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.
Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa
Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
Uskokaa jo että se eteenpäin vetävä voima on siinä maan tasalla ja kaikki siitä ylöspäin kiinnityspisteet on keulaa nostavaa voimaa, akselin korkeus ei vaikuta, kun kerran ei oo jumitettu rattaita hitsaamalla.
Menkää hiekkalaatikolle vielä harjoittelemaan.....
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Eli miten ne hammaspyörät voi pyöriä siinä hammaskiskoilla jos se vaijeri ei anna periksi pitäen traktorin paikallaan.masankp kirjoitti:Voi vi..u mitä ääliöita ei voi muuta sanoa, eihän niitä hammaspyöriä oo hitsattu siihen hammasrautaan kiinni joka on maassa.topik kirjoitti:Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.
Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa
Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
Uskokaa jo että se eteenpäin vetävä voima on siinä maan tasalla ja kaikki siitä ylöspäin kiinnityspisteet on keulaa nostavaa voimaa, akselin korkeus ei vaikuta, kun kerran ei oo jumitettu rattaita hitsaamalla.
Menkää hiekkalaatikolle vielä harjoittelemaan.....
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
Jos vetopiste on tossa laskussakin mainutussa tilanteessa 0,3m korkeudella MAASTA, ja voimaa takapyörille vähintään tuo vaaditut 36774Nm, pitäisi alkaa etutennareiden nousta...Max565 kirjoitti:topik kirjoitti:Jos maassa nuo hammaskiskot ja pyörinä hammaspyörät. Vaijeri joka ei anna periksi akselin alta kiinni.Max565 kirjoitti: Ihan vaan siitä syystä ei ekojen videoitten rattorit keuli, koska veto on lähempää maata, jolloin traktorit vetää määrällisesti enemmän ja kitka renkaista loppuu kesken. Jos maassa olisi hammaskiskot ja pyörinä hammasrattaat keulisi.
Jälkimmäisen videoiden vetopisteet ylempänä, ei vaadi niin paljoa voimaa eikä kitkaa
Niinkuin aikaisempi matemaattinen laskukin osoitti.
Eli silloin kun vaijeri kireellä ei pyörät pyöri, miten silloin voi se piste missä vaikeri kiinni akselin alla siirtyä eteenpäin traktorin keuliessa.
(36774Nm / 0,3m = 122580N = 12499kg)
Eli tähänkin kysyn miten voi nousta keula jos traktori ei pääse liikkumaan eteenpäin vaijerin takia ja renkaat ei voi pyöriä hammaskiskon takia tyhjää. Eli traktorin pitäisi liikua taaksepäin jotta vaijerin kiinnitys kohta voisi siirtyä eteenpäin ja keula nousta. Koska keuliessahan tuo vaijerin kiinnitys kohta siirtyy eteenpäin suhteessa akselin paikkaan.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
En viittinyt ihan joka sanaa lukea, mutta mielestäni Ylioyja, 8400, topik ovat oikeassa.
Käytäntö on osoittanut tämän minulle tuhansia kertoja.
Kattokaa vielä niitä topikin videoita.
Käytäntö on osoittanut tämän minulle tuhansia kertoja.
Kattokaa vielä niitä topikin videoita.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 720
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
- Viesti:
-
- Viestit: 720
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
- Viesti:
Vaijerin kiinnityspiste pysyy paikallaan. Koska voima välittyy tämän kiinnistyspisteen alapuolelta, lähtee systeemi kääntymään pystyyn.topik kirjoitti:
Eli tähänkin kysyn miten voi nousta keula jos traktori ei pääse liikkumaan eteenpäin vaijerin takia ja renkaat ei voi pyöriä hammaskiskon takia tyhjää. Eli traktorin pitäisi liikua taaksepäin jotta vaijerin kiinnitys kohta voisi siirtyä eteenpäin ja keula nousta. Koska keuliessahan tuo vaijerin kiinnitys kohta siirtyy eteenpäin suhteessa akselin paikkaan.
Jos lankarullalta vetää lankaa, niin kyllä se rulla tulee vetäjää kohti purkautui se lanka rullan ylä- tai alapuolelta.
-
- Viestit: 2775
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Ei mene perille. Unohda akseli, sillä ei ole mitään väliä kuinka korkealla tai matalalla akseli on. Keulimisen nivelpiste on siellä missä pyörä osuu maahan, tässä esimerkissä siis hammaspyörä hammaskiskoon. Jos vaijerin kireällä ollessa vielä löytyy koneesta lisää vääntöä, eikä vaijerikaan anna periksi, eli vaijerin kiinnityspiste ei voi liikkua eteenpäin, niin siinä tapauksessa hammaspyörän täytyy liikkua eteenpäin kiskolla. Toisin sanoen keulimisen nivelpiste liikkuu eteenpäin ja silloin keula nousee.topik kirjoitti:Eli tähänkin kysyn miten voi nousta keula jos traktori ei pääse liikkumaan eteenpäin vaijerin takia ja renkaat ei voi pyöriä hammaskiskon takia tyhjää. Eli traktorin pitäisi liikua taaksepäin jotta vaijerin kiinnitys kohta voisi siirtyä eteenpäin ja keula nousta. Koska keuliessahan tuo vaijerin kiinnitys kohta siirtyy eteenpäin suhteessa akselin paikkaan.
Käytännön kokemukset voi tässä kohtaa unohtaa, kun käytännön hinaushommissa ei juuri milloinkaan saa pyörille riittävästi pitoa, jotta akselin alapuolelle kinnitettyä vaijeria vetämällä esiintyisi keulimista.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Bing [Bot], Google [Bot], Juhnu, Olli S. ja 58 vierailijaa