Ei ole momentti sama. Jos tuo sinun käsityksesi olisi tosi, niin silloin polkupyörällä pitäisi voida ajaa myös jyrkkään ylämäkeen ilman käsiä yhtä helposti, kuin alamäkeen. Tuota runkoa pystyyn kampeavaa voimaa kuvaa aika hyvin tuo pyörällä ajaminen ja tuon kiihtyvyyden vaikutus. Tai paremminkin vaikuttamattomuus. Pyörällähän kun poljetaan ylämäkeen, niin mitä jyrkempi mäki, niin sitä paremmin vauhti hidastuu. Ja sitä kovemmin joutuu ohjaustangosta nostamaan ikäänkuin keulaa ylöspäin, jotta saa polkimen painumaan ja pyörän pyörimään. Tämä on se runkoon kohdistuva vastamomentti. Toisinsanoen joutuu keventämään keulaa. Jos pohkeissa ja käsivarsissa on puhtia, niin lopulta pyörä keulii. Eikä siinä ole mitään tekemistä kiihdytyksen kanssa.Iskemia kirjoitti:
Jos kerran ihan tarkkoja ollaan, niin toki takapyörän pyörimisliikkeen kiihdyttämiseen tarvitaan momentti, jolle muodostuu keulaa nostattava vastamomentti. Tämä momentti on luonnollisesti yhtä suuri olipa takapyörä maassa tai huoltopukilla ilmassa tai vaikka koko mopo kyljellään.
keulimis dilemma
-
- Viestit: 764
- Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 9:06 am
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 720
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
- Viesti:
31 sivun täysin turhan jauhamisen jälkeen tässä oikea laskelma:
Massa m 3oo kg
Massakeskipiste, et. x 0.9 m
Massakeskipiste, kork. y 0,7 m
Renkaan säde r 0,341 m
Moottorin vääntö T 135 Nm
Kokonaisvälityssuhde N 10
Kitkakerroin u 1
Painovoima
M = m*g M 2943 N
Keulimiseen tarvittava voima
Fm = M*x/y Fm 2289 N
Kiihdytyksessä saatava voima
Fa = T*N*u/r Fa 3959 N
Fa > Fm, sutii ja keulii
Massa m 3oo kg
Massakeskipiste, et. x 0.9 m
Massakeskipiste, kork. y 0,7 m
Renkaan säde r 0,341 m
Moottorin vääntö T 135 Nm
Kokonaisvälityssuhde N 10
Kitkakerroin u 1
Painovoima
M = m*g M 2943 N
Keulimiseen tarvittava voima
Fm = M*x/y Fm 2289 N
Kiihdytyksessä saatava voima
Fa = T*N*u/r Fa 3959 N
Fa > Fm, sutii ja keulii
-
- Viestit: 9811
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 720
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
- Viesti:
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
-
- Viestit: 720
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
- Viesti:
- Suomela
- Viestit: 1844
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re:
Video varoituksena. https://www.youtube.com/watch?v=TPXrQaaTE4Amasankp kirjoitti: ↑Ti Elo 13, 2013 5:24 pmUskokaa ny p....le ettei sillä taka-akselin korkeudella oo merkitystä keulaa nostaviin voimiin!!!!Cultor kirjoitti:En mä ainakaan moisia satuja usko ;- ) Toki jos vetopyörissä ei ole vääntömomenttia, vetopisteen korkeudella ei ole merkitystä, mutta heti kun sitä hiekkakärryä aletaan vetää, vetopisteen korkeudella on huomattava vaikutus keulimiseen. Monta traktoria on kaadettu selälleen kiinnittämällä vetovaijeri taka-akselin yläpuolelle ihan pelkällä vedolla ilman pystykuormitusta vetopisteeseen.jompsa kirjoitti:Sohitaan nyt näitä uskomuksia sitten lisää.... uskokaa nyt jo ettei sillä onko vetokoukku akselin ylä tai alapuolella ole mitään merkitystä siihen, miten hiekkakärry keulaa keventää. Ainoastaan etäisyys maasta, vaikka koukku olisi sentin korkeudella se tekee pienen keulaa keventävän voiman.
Jos se vetopiste on maan tasalla, josta rengas saa otteensa, keulaa nostavaa voimaa ei tule, mutta mitä ylempänä, sen enempi nostattaa.
Keula voi nousta vaikka olis alempaakin kiinni vetoketju.
Ps. Harmi ku ei löytyny sitä alkuperäistä keulimiskeskustelua.
-
- Viestit: 12983
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: keulimis dilemma
Yksi keskustelu tuntui leimahtavan siitä, kun mainitsin Dextan ohjekirjassa olevan maininta ja ohje heittää koukku kannatuksestaan irti kovassa vedossa esim. kantoja ja kiviä riuhtoessa. Ainakin muistelen, että se oli ohjekirjassa mutta saattoi olla muuallakin.. Tällöin vetopiste on siellä koukkuvarren etupäässä eli taka-akselin etupuolella traktorin mahan alla. Väkisinhän se tuokin ehkäisee keulan nousua, jos vedettävä on lähellä traktoria ihan takana ja vedetään maan rajasta kiinni olevaa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: keulimis dilemma
Aika isot kierroksethan se alkuperäinen keulimiskeskustelu sai aikaan.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... e02414d59d Mihin lie kadonnut?
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... e02414d59d Mihin lie kadonnut?
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: keulimis dilemma
Pähkinän olette keksineet:)
Omista vehkeistä mikään ei keuli, vaan fillarinkin tankoa saa väännellä jaksamisen rajoilla, että etupyörä vähän hyppäsee. Mutta keulimisessa työntävä voima aiheuttaa vääntävää momenttia ja, kun momentti on tarpeeksi suuri se voittaa maan vetovoiman/vastamomentin ja keulii. Kun keula on jo ilmassa momenttia ei tarvita enää niin paljon (vastamomentin varsi lyhenee, kun keula nousee) ja kaasua täytyy jo hellätä. Moottoripyörääkin voinee ajaa tasapainoehdolla eli, että momenttia ei tarvita ollenkaan. Yksipyöräisiä sirkuspyöriä ajetaan tasapainoehdolla.
Traktoripuolella huomaa vastaavan, kun miettii, että ennen traktori kippasi yleensä ylämäessä tai jyrkässä ylämäessä, mutta ei kuitenkaan alamäessä sen aikaisen Valmetin tehoilla. Eikös nykytraktorissa myös vetokoukku ole akselilinjan alapuolella? Eli kun vetää kärryä koukku toimii vastamomenttina.
Kuten tiedetään kaksipyöräiset pysyvät pystyssä hyrrävoiman avulla ja sama voima koittaa myös pitää tankoa suorassa. Masinistit tietää miten käy, kun ottaa fillarin etupyörän irti ja laittaa sen pyörimään ja yrittää akselista kiinni pitäen kääntää vastaan. On muuten aika suuri voima, vaikka pyörä ei hurjasti pyörisikään.
Näin taidettiin opettaa 70-luvulla ja ennen bosonien jne. keksimistä...
Omista vehkeistä mikään ei keuli, vaan fillarinkin tankoa saa väännellä jaksamisen rajoilla, että etupyörä vähän hyppäsee. Mutta keulimisessa työntävä voima aiheuttaa vääntävää momenttia ja, kun momentti on tarpeeksi suuri se voittaa maan vetovoiman/vastamomentin ja keulii. Kun keula on jo ilmassa momenttia ei tarvita enää niin paljon (vastamomentin varsi lyhenee, kun keula nousee) ja kaasua täytyy jo hellätä. Moottoripyörääkin voinee ajaa tasapainoehdolla eli, että momenttia ei tarvita ollenkaan. Yksipyöräisiä sirkuspyöriä ajetaan tasapainoehdolla.
Traktoripuolella huomaa vastaavan, kun miettii, että ennen traktori kippasi yleensä ylämäessä tai jyrkässä ylämäessä, mutta ei kuitenkaan alamäessä sen aikaisen Valmetin tehoilla. Eikös nykytraktorissa myös vetokoukku ole akselilinjan alapuolella? Eli kun vetää kärryä koukku toimii vastamomenttina.
Kuten tiedetään kaksipyöräiset pysyvät pystyssä hyrrävoiman avulla ja sama voima koittaa myös pitää tankoa suorassa. Masinistit tietää miten käy, kun ottaa fillarin etupyörän irti ja laittaa sen pyörimään ja yrittää akselista kiinni pitäen kääntää vastaan. On muuten aika suuri voima, vaikka pyörä ei hurjasti pyörisikään.
Näin taidettiin opettaa 70-luvulla ja ennen bosonien jne. keksimistä...
-
- Viestit: 9811
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: keulimis dilemma
Vaan metsään meni selitykset
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: keulimis dilemma
Eiks tääkin aika hyvä keskustelu o?masankp kirjoitti: ↑Ti Elo 31, 2021 2:34 pm Aika isot kierroksethan se alkuperäinen keulimiskeskustelu sai aikaan.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... e02414d59d Mihin lie kadonnut?
Mikähän oli Mikkelin papan puittenhinaustapa?
viewtopic.php?p=24825#p24825
-
- Viestit: 1374
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: keulimis dilemma
Mahdotonta kaatoako tarkoitat?masankp kirjoitti: ↑Ti Elo 31, 2021 2:34 pm Aika isot kierroksethan se alkuperäinen keulimiskeskustelu sai aikaan.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... e02414d59d Mihin lie kadonnut?
viewtopic.php?f=2&t=91973&hilit=aijaa
MF 4245 -98
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa