Fiat 580DT nelikko-1980

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

heh

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

eikös kellään ole moista konetta ja huoltokirjaa josta nakkasta kuvaa kehiin?
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

mites

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

kun pitää etukuormaaja ottaa pois nokalta niin oikean puolen ikkunan edestä tulee 3 pikaliitin letkua etukuormaajaan, niin riittääkö pikaliitinten irroitus ja kone käyntiin ja peruutus pois jolloin kuormaaja jää maahan,vai särkyykö jotakin hyrd puolella kun letkut on irti?
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Eipä siellä hydrauliikassa pitäisi mitään särkyä.
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
Avatar
DeeTee
Viestit: 1195
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DeeTee »

Ainakin Bertta 1200 lähti nätisti pois juurikin tuolla tavalla.
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

uppista

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

nii oliko jollakin sisäpiirin tietoa missä sijaitsee perän jölymäärän tarkistus tikku/reikä ja lisäys/vaihto roppu ja samalla menisi laatikon tarkistus em puitteiden osalta?
kuvat olisi plussaa ja täyttömäärät extraplussaa
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

oisko oikealla puolen käsijarruvivun vieres mittatikku ja penkin takana nostolaitekannen päällä lisäys reikä?
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

venttilinsäätö

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

siinä' se lumikone seisoo hangessa ku ei saa käyntiin,vähän kallista rallia ostella noita roippeita ku ei net toimi

mitenkähän tollaseta 3 sylinterisestä venttiilit sää´detään , missä on yläkuololohdan merkki, kummalla sivulla?
jos se merkki laitetaan tdc kohtaan mikä pytty katsotaan ekaksi ja miten edetään?
jos se siitä sitten virkoais
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei siinä mitään merkkejä tarvi. Venttiilit kun vaihtaa niin pyöräyttää konetta kierroksen.
ErikoisJouko
Viestit: 848
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 12:26 am
Viesti:

Re: venttilinsäätö

Viesti Kirjoittaja ErikoisJouko »

hamsteri kirjoitti:siinä' se lumikone seisoo hangessa ku ei saa käyntiin,vähän kallista rallia ostella noita roippeita ku ei net toimi

mitenkähän tollaseta 3 sylinterisestä venttiilit sää´detään , missä on yläkuololohdan merkki, kummalla sivulla?
jos se merkki laitetaan tdc kohtaan mikä pytty katsotaan ekaksi ja miten edetään?
jos se siitä sitten virkoais
Mistä päättelet että venttiilit pitäisi säätää? Ootko nyt ihan varma että se kone saa polttoainetta?
Same vika Rahikaisella
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Ainaki tuo kuuskasikymppi on helvetillinen ilmattava ko vertaa esim 640. Eka kerran ko piti ilmata niin en taluju heti ettei pelkästään starttaamalla ilmaannu niin menihän siinä ihmetellessä aikaa. Vissiin ne nuo pitkät letkut tekkee. 640 starttasi muutaman sekunnin niin ilmasi ittesä eikä tarvinu aukassa mitään.
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

Jos muutoin toimiva moottori ei käynnisty kylmän ilmanalan takia niin mielestäni ei kannata moottoria sen takia alkaa purkamaan, ilmaamaan tahi säätämään.
Mieluummin käyttää aikansa miettimällä esim seuraavia: talvilaatu/putsarit/mahdollinen thermostart-laite ja sen toimivuus/mahdollinen jäähdytysveden esilämmitin ja sen oikea käyttö.
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Starttaako hyvin? Kuuluuko sihinä kun painaa hehkun nappia? Tulleeko letkusta löpöä ko otat siirtopumpulta irti? Yrittääkö edes lähteä?
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

tere

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

ei se lähtenyt kunnolla elokuussakaan vaikka oli lämmin ilma

houkuttelemalla sen sai käyntiin
imusarjan tienoolla jossa on se hehku kyllä lämpöä on mutta ei tiedä onko riittävästi kun saa käymään niin käy se sitten mutta uusintatsartti ei ole normaali tasoa lähtee silleen laiskasti
luulin että sietäs tarkastella venttiilivälykset, onko niitä kukaan koskaan kahtonut mistään ja mitenkään.
ajattelin jotta laitan sen letkulämmitimen päälle ja katson auttaako asiaan
diesel putsareita on siellä ja täällä koko vehkeessä, ainakin majoria katsomalla puolet liikaa :D
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Paljonkos tunteja? Mietin vain että tiän ainaki yhen 100-90 missä oli mittari vähintään kolmannella kierroksella pitkästi ja konetta ei oltu aukastu kertaakaan ja vieläkin toimi, öljyä tosin söi varmaan 15 litraa ko heitti kaupungissa lenkin. Naapuri erehty tuomosen laittamaan ja sitten yks tuttu joka oli sen fiiatin huollot tehny vain tiesi sano että mittari pyörähtäny useamman kerran. Aika äkkiä naapuri kaupat peru..
Toki voi tuo kuutos kone olla vähän eri :roll:

Mutta tuon startin kunnon selvittäisin ite ekana ehkä jos meinaat että laiskasti lähtee. Vai tarkottiko että pyörii laiskasti vai mitä? Sitten se löpön saanti jos et ole vielä tarkistanu. Eikai alun perin tuossa ole ko tuo kaks osanen suodatin systeemi? Oleks vaihtanu suodattimet? Siirtopumppu mennee kans helposti tukkoon elikkä auki ja tarkastaa ja puhaltelee vaikka paine ilmala ne mutkat auki tai jotaki semmosta.

Jotenki käsittämätön juttu ettei fiiatti käynnisty ko vielä ole vissiin kunnon pakkasiakaan :shock: ei muuten mutta ainaki itelä lähteny aina ko on ollu tarvetta tietenki sillä edellytykselä että on saanu löpöä ja on ollu akussa virtaa jne. toki ollu molemmat alle 5000h ajettujaki itelä...
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Paljonkos tunteja? Mietin vain että tiän ainaki yhen 100-90 missä oli mittari vähintään kolmannella kierroksella pitkästi ja konetta ei oltu aukastu kertaakaan ja vieläkin toimi, öljyä tosin söi varmaan 15 litraa ko heitti kaupungissa lenkin. Naapuri erehty tuomosen laittamaan ja sitten yks tuttu joka oli sen fiiatin huollot tehny vain tiesi sano että mittari pyörähtäny useamman kerran. Aika äkkiä naapuri kaupat peru..
Toki voi tuo kuutos kone olla vähän eri :roll:

Mutta tuon startin kunnon selvittäisin ite ekana ehkä jos meinaat että laiskasti lähtee. Vai tarkottiko että pyörii laiskasti vai mitä? Sitten se löpön saanti jos et ole vielä tarkistanu. Eikai alun perin tuossa ole ko tuo kaks osanen suodatin systeemi? Oleks vaihtanu suodattimet? Siirtopumppu mennee kans helposti tukkoon elikkä auki ja tarkastaa ja puhaltelee vaikka paine ilmala ne mutkat auki tai jotaki semmosta.

Jotenki käsittämätön juttu ettei fiiatti käynnisty ko vielä ole vissiin kunnon pakkasiakaan :shock: ei muuten mutta ainaki itelä lähteny aina ko on ollu tarvetta tietenki sillä edellytykselä että on saanu löpöä ja on ollu akussa virtaa jne. toki ollu molemmat alle 5000h ajettujaki itelä...
jiba

Viesti Kirjoittaja jiba »

täältä löytyis miltei uus startti jos epäilet et startti on ehtoo puolella. vaikka testiin.ja polttoaine pumppukin paikallaan kaytetty.löytyy
meilla kanssa oli 3pyttynen nihkee lähteen käyntiin kun ei saannut startilta tarpeeks kierroksia.no kone antautu ja uuessa5 pyttysess' koneessa 24v vermeet.
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Itellä oli kans tos 70-90 kevääl käyntiin lähtemis ongelmia, hehkulla lähti helpommi, sitte joutu apuvirtaa antaa että starttasi, noh, uus akku, sit ei vaatinu enää apuvirtaa, syyskuussa ei lähteny enää käyntiin, startti korjaamolle, se oli hitsannu ja hiilipesät sulanu, tarvike startti tilalle ja lähtee kun palmun alta :wink: Entisen startin ottivat vaihossa ja hyvittivät siintäkin vielä..
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Joo meilekki oli kuulemma 640 vaihettu jo takuuseen uus startti 80-luvun alussa kun se oli taloon tullut. En tiä oliko syy voimattomuus vai täys toimimattomuus. Ilmeisesti oli vähän isompi startti siinä kun pyöritti rivakammin mitä tuossa 680, mutta molemmat ollu hyviä käyntiin lähtijöitä.
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

tutkittua

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

eli isompi akku kehiin,
siirtopumpusta lutkutusta ja moottirin edessä oleva tuplasuodin syteemi ruiskasi oikein takille
löysösin siirtopumpun banjoa ja ruikkii siitäkin kun lutkuttaa

pumpun yläreunassa oleva 8mm avaus ja löpöä tulee kun lutkuttaa,kiinni


hehkuttaa aikansa niin imusarjassa posahtaa
muutama yritys eli meinaa sytyttää sitten taas startilla jauhamista

imusarjaa lämpöseksi kuumailmapuhaltimella ja imusarjan mutkassa oleva 13mm pultti irti ja pieni täräys start pilot ja käy sen aikaa kun on eetteriä

pitääkö ne suuttimista olevat putket löysätä kaikki ja startilla pyörittää että löpöä roiskuisi niistä
yksin sitä ei saa tehtyä vielä

oliko ehdotuksia mikä voisi olla vialla?
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: mites

Viesti Kirjoittaja Make »

hamsteri kirjoitti:kun pitää etukuormaaja ottaa pois nokalta niin oikean puolen ikkunan edestä tulee 3 pikaliitin letkua etukuormaajaan, niin riittääkö pikaliitinten irroitus ja kone käyntiin ja peruutus pois jolloin kuormaaja jää maahan,vai särkyykö jotakin hyrd puolella kun letkut on irti?
Jos kuormaaja on pikaBertta tai vastaava kannattaa irroittaessa laittaa laudat etupyörien alle kun laskee tukijalat alas. Kiinnilaittaessa ajaa alle ilman lautoja ni menee traktori kivuttomasti alle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Bing [Bot], Google [Bot], korsteeni, Mika 82, Puavo, Rh-, riude ja 100 vierailijaa