Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Kiinalaisten salajuoni maailmanvalloitukseen. Kylvetään ensin moottoreita joka paikkaan ja pian väki on ihan masiksessa, kun ei ne lähde käyntiin pienen käytön jälkeen. Pysykää erossa kinukkivehkeistä!
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Valmet-20 kirjoitti: La Helmi 06, 2021 4:10 pm Kiinalaisten salajuoni maailmanvalloitukseen. Kylvetään ensin moottoreita joka paikkaan ja pian väki on ihan masiksessa, kun ei ne lähde käyntiin pienen käytön jälkeen. Pysykää erossa kinukkivehkeistä!
:D

Toinen vähän isompi 150cc on toiminu moottorin osalta luotettavasti 4 vuotta. Mitä nyt pitäny kaikkia muita pultteja kiristellä.
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Valmet-20 kirjoitti: La Helmi 06, 2021 4:10 pm Kiinalaisten salajuoni maailmanvalloitukseen. Kylvetään ensin moottoreita joka paikkaan ja pian väki on ihan masiksessa, kun ei ne lähde käyntiin pienen käytön jälkeen. Pysykää erossa kinukkivehkeistä!
Valtrassa ja Massikassa saataa olla Kiinassa valmistettu moottori.
https://www.agcopower.com/fi/yritys/tuotantopaikat/
Kubota B 5001 DT
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Arpe »

mtalo kirjoitti: La Helmi 06, 2021 1:44 pm Lopputuloksena ei lähde kumminkaan käymään. Ryyppy päällä ei kastu tulppa. Mikä tässä voisi olla hämminkinä? Sormella tuntui puristuksia tulpan reijästä. Onko tuon jaon hypätessä hajonnut jotain muutakin.
Mäntä ja venttiili on kohdannu toisensa. Venttiili vääntyny, eli ei mene enää tiiviisti kiinni, eli ei ole kunnon puristuksia, eli ei lähde käyntiin.
Kansi irti ja venttiileitä tutkimaan.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Yrjö kirjoitti: La Helmi 06, 2021 5:59 pm
Valmet-20 kirjoitti: La Helmi 06, 2021 4:10 pm Kiinalaisten salajuoni maailmanvalloitukseen. Kylvetään ensin moottoreita joka paikkaan ja pian väki on ihan masiksessa, kun ei ne lähde käyntiin pienen käytön jälkeen. Pysykää erossa kinukkivehkeistä!
Valtrassa ja Massikassa saataa olla Kiinassa valmistettu moottori.
https://www.agcopower.com/fi/yritys/tuotantopaikat/
Tuleva perusversio A-valtrasta tulee kokonaan kiinasta.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Arpe kirjoitti: La Helmi 06, 2021 6:34 pm
mtalo kirjoitti: La Helmi 06, 2021 1:44 pm Lopputuloksena ei lähde kumminkaan käymään. Ryyppy päällä ei kastu tulppa. Mikä tässä voisi olla hämminkinä? Sormella tuntui puristuksia tulpan reijästä. Onko tuon jaon hypätessä hajonnut jotain muutakin.
Mäntä ja venttiili on kohdannu toisensa. Venttiili vääntyny, eli ei mene enää tiiviisti kiinni, eli ei ole kunnon puristuksia, eli ei lähde käyntiin.
Kansi irti ja venttiileitä tutkimaan.
Nämäkö ei ole "vapaasti pyöriviä"?

Olisinkin jo kannen irrottanu, mutta kansi ottaa melkein kiinni runkoon. Pitää melkein nostaa kone ensin pöydälle.
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Ei oo vapaasti pyörivä.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Okei. Eiköhän oo venttiilit solmus. Kuinkahan todennäköisesti kansikin ottanu kipiää? Millainen kannentiiviste näis on? On vissiin vaihdettava joka avauskerran jälkeen.
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

sen näkee kun kansi pöydällä onko venttiilin ohjuri ottanut kipeetä kierosta venttiilistä tai seeti. täältä löytyy tiivisteet ja uskoisin että uudet venttiilit myös mitkä tarvitset:
https://www.mbfmoto.com/fi/95-tiivisteet
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Otin moottorin pöydälle, kun kansi ei olisi muuten irronnut. Traktorin kumin venttiili kierreteipillä höystettynä meni jotenkin tulpan reikään, vaikka ei ihan sama kierre ollutkaan. Systeemi ei pidä yhtään ilmaa, vaan puhaltaa imiventtiilistä pihalle. Kokeilin tukkia imuventtiilin kädellö, jolloin mäntä ainakin meni alas paineilmalla.

Männässä oli pienet jäljet molemmista venttiileistä. Venttiileissä en silmällä havainnut jälkeä. Karstaa oli kyllä aika tavalla. Männä pää ja kansi oli aivan karstassa. Mietin, että voisko karstakin aiheuttaa, ettei venttiili mene tiiviisti. Missä aineella karstan saa liotettua pois? Voiko karstaa krapsuttaa esim. ruuvimeisselilä, vai haittaako pienet naarmutkin jo venttiili istumista. Pitäiskö silmällä erottaa, mistä venttiili vuotaa?

Venttiilin ulkoreunahan on vain kopsahtanut mäntään ja eikös se kanteen tiivistyvä osuus ole kuitenkin muutaman millin reunasta? Tosiaankin mini heikoilla silmillä en erottanut mitään kolhua venttiilissö tai kannessa.

Pitääkö jakoketju tulla kampiakselin puolella kahden pikkurattaan välistä. Ilmeisesti toista ratasta jousi vetää ketjua vasten, ettå se kiristyy.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Kaada ensin imupuolelle kanavaan bensaa, vuotaako? Sitten kun bensaa ei vuoda venttiilin välistä, on tiivistys riittävä. Sitten toistat manööverin pakopuolelle...

Tokikaan venttiili ei myöskään saa ahdistaa/takerrella ohjuriin kun jousi on irrallaan ja sormin liikuttaa venttiilejä.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Yleensä venttiilistä vääntyy varsi, jos mäntä kopauttaa lautasen reunaan.
Venttiili irti ja kyljelleen tasaiselle levylle. Siinä kun sitä pyörittelee, huomaa heti jos se on vääntyny. Pyöriminen pysähtyy aina samaan kohtaan, jos on mutkalla.
Jos on paljon vääntynyt, ni huomaa jo silmällä. ja voihan sitä pyöritellä vaikkapa porakoneen istukassa, vääryyden huomaa.

Jos on suorat, ni karstat pois venttiileistä ja kannesta. Vaikkapa pieni pyörivä teräsharja porakoneeseen ja sillä putsaten.
Sit hieman hiomatahnaa seetin ja venttiililautasen väliin ja pyörittelet pinnat tiiviiks.
cmro85
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Venttiilt ei paljoa maksa kuten koko sylinterikansikaan. esim. tuontitukku löytyy paljon kiinailaisiin osia ja keskisen gernhuolto.

Hommasin aikoinaan lähes ajamattoman 70cc mönkkärin joka ei lähtenyt käyntiin.
Puristukset hukassa ja avasin kannen. Imuventtiilissä seunalla painauma joka aiheutti ihmetystä.
Kurkkaus kaasuttimen sisään ja huomasin, että ryyppyläppä oli kadonnut.. Selvisi myös, että ei ole mitenkään harvinaista näissä...
Keskellä oleva läpän ruuvi pääsee irtoamaan ja meni koneen läpi. Itse läppä löytyi ilmanputsarista.

Laitoin tuohon myös cdi:n jossa kierrosluvun rajoitin. Muuten nuo kiljuu itsensä hengiltä..
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Pilalla ne venttiilit on aika varmasti kierona kerran osumaa on. Brake cleaneria kanavaa ja tiiraa tuleeko palopuolelle läpi. Näissä on monta tekijää miksi karstassa. Oma havainto on että ekoilla 1000km sisällä karstaa muodostuu enemmän kuin 4000km ajolla sen jälkeen. Eli sisäänajon jälkeen oon kannen ottanu auki ja puhdistus. Sitten alkaa se oikea ajaminen.dremel ja teräsharja on hyvä työkalu Karstan poistoon.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Imuventtiili oli tosiaankin kierossa. Laitoin molemmat venttiilit tilaukseen. Tartteeko uusia venttiileitä hioa sillä tahnalla vai toimiiko ne oletusarvoisesti sellaisenaan?

Trräsharjalla on vähän vaikia putsata venttiilin koloja kannesta. Voiko niitä putsata ruuvimeisselillä ja hiekkapaperilla? Vai jättääkö ne liian suuria naatmuja?

Kuinka ne venttiilin lukituspalat saa helpoiten paikalleen. Käytin avattua putkea ja puristinta, jolla jousen saa hyvin läjään. Ensimmäinen lukituspala sujahti helposti paikalleen, mutta toinen ei menny mitenkään. Eikai niitä pidä yhtäaikaa saada paikalleen, vaan voi laittaa ensin toisen?
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Laita porakoneeseen sellanen tupsumainen teräsharja. Sillä on helppo putsata kaikki.

Pitää hioa uuden venttiilit.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Ei seeteihin ruuvimeisseliä. Venttiilinhionta tahnalla pyörität venttiilit pitäväksi. Ne lukituspalat menee kyllä autat talttapäämeisellillä että ne kumpikin mahtuu. Vähä hankala kansi näissä. Kiinalaisissa palopesään talouspaperitollo ja pöytää vasten oon peukaloilla painanu lukituksen kasaan.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Eli jollain tällasella:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/7002658/W ... alla-25-mm

Kuinka paljon sen hiomatahnan kanssa pitää pyörittää? Kannattaako saman tien keksiä venttiili kiinni porakoneeseen?
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Joku bensaletku venttiilin päähän kiinni ja porakoneella molempiin suuntiin pyörittelee
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Lukituspalojen kanssa touhuamisessa voi auttaa vaseliini nokare venttiilin urassa. Magneettisella ruuvimeisselillä asettaa kohdilleen, niin vaseliini pitää paikoillaan, eikä tule meisselin mukana pois. Tai pienillä kärkipihdeillä. Pelkillä sormilla pelatessa saattaa olla hieman ahdasta tämän kokoisten moottorien kanssa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 41 vierailijaa