Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Meidän oireilevassa mönkijässä on ilmansuodattimena "melko hyvin virtaava" rautaverkkosuodatin. Eli sitä kauttaa pääsee varmasti jotain pientä, mutta eikai ilman mukana tulevat hiukkaset päädy bensakanaviin?
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Bensakanaviin ei päöse kuin tankin kautta tuleva lika. Kaikki mitä imuilman mukana tulee, menee koneeseen. Toki joku noki tms. saattaa värjätä imukaulaa ja kaasuttimen runkoa mutta ei sillä ole merkitystä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Noniin, ei mee kohtuurella. Ostin ultraäänipesurin ja pesin kaasarin sillä. Kaasari kiinni ja ei tahdo lähtiä käyntiin. Aika pitkään sahailin ja joskus käynnisty 30 sekunniksi ja välistä vain pörähti. Kipinä on todella heikko tai välistä ei ollenkaan. Kiinnitin joskus aikasemmin huomiota, että aika heikolta vaikuttaa kipuna, mutta silloin kuitenkin kävi. Toisessa koneessa toimivalla tulpalla sama homma eli ongelmaa sähköissä.
CDI-boxin liittimestä mittasin boxin ollessa irti, että vihreä on maassa. Sammuttimelta tuleva johto "vapaana" on-asennossa ja maassa off-asennossa. Magneetolta tulevan johdon (punamusta) ja maan välissä noin 470 ohmia ja yleismittari näyttää noin 50V vaihtojännitettä startatessa. Triggeriltä tulevan johdon (sinivalkoinen) ja maan välissä noin 130 ohmia, mutta startatessa tulee vain jotain hitusähköä (max 1V) yleismittariin. Etäisyyden säätöä triggerissä ei ole.
CDI:n ollessa paikalla tulee jotain 5V lukemia puolalle lähtevään johtoon. Tulpan puolelta mitattaessa ei juuri suurempia lukemia tule. Kokeilin toisella uudella CDI-boxilla, niin sama tilanne.
Tässä kirjoittaessa vasta välähti, että olisko puola rikki tai huono liitos. Hyllystä kyllä löytyy uus puola, jota vois kokeilla.
CDI-boxin liittimestä mittasin boxin ollessa irti, että vihreä on maassa. Sammuttimelta tuleva johto "vapaana" on-asennossa ja maassa off-asennossa. Magneetolta tulevan johdon (punamusta) ja maan välissä noin 470 ohmia ja yleismittari näyttää noin 50V vaihtojännitettä startatessa. Triggeriltä tulevan johdon (sinivalkoinen) ja maan välissä noin 130 ohmia, mutta startatessa tulee vain jotain hitusähköä (max 1V) yleismittariin. Etäisyyden säätöä triggerissä ei ole.
CDI:n ollessa paikalla tulee jotain 5V lukemia puolalle lähtevään johtoon. Tulpan puolelta mitattaessa ei juuri suurempia lukemia tule. Kokeilin toisella uudella CDI-boxilla, niin sama tilanne.
Tässä kirjoittaessa vasta välähti, että olisko puola rikki tai huono liitos. Hyllystä kyllä löytyy uus puola, jota vois kokeilla.
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Onko tuossa niin, että puola maadoittuu rungostaan suoraan ruuvikiinnitteisesti? Jos näin on, niin katsoisin sen liitoskohdan. Jos hyllyssä on uusi puola, niin seuraavaksi sitten se vaihtoon jos tuo maadoitus ei ole ratkaisu.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Puolaan menee kyllä kaksi johtoa, mutta lisäksi puola maadoittuu kiinnistysruuvista. Maadoitusjohto oli kyllä rungossa kiinni puolan liittimeltä mitattaessa. Pitää kokeilla toista puolaa.
Pikkusen epäilyttää triggaussignaali. Pitäiskö siihenkin saada isompia lukemia yleismittarin Vac-asetuksella? Tosin tuo välistä näkyvä heikko kipinä, kyllä viittaa "isomman sähkönpuolelle".
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Sen triggerin signaali ei vaikuta kipinän laatuun. CDI joko tunnistaa signaalin tai ei. Yleismittarilla ei siitä signaalista saa mitään järkevää irti, kannattaa oskilloskoopilla katsoa jos se epäilyttää.mtalo kirjoitti: ↑Ke Maalis 17, 2021 9:33 amPuolaan menee kyllä kaksi johtoa, mutta lisäksi puola maadoittuu kiinnistysruuvista. Maadoitusjohto oli kyllä rungossa kiinni puolan liittimeltä mitattaessa. Pitää kokeilla toista puolaa.
Pikkusen epäilyttää triggaussignaali. Pitäiskö siihenkin saada isompia lukemia yleismittarin Vac-asetuksella? Tosin tuo välistä näkyvä heikko kipinä, kyllä viittaa "isomman sähkönpuolelle".
Kipinän laatuun vaikuttaa esimerkiksi se, jos sinne puolan ensiökäämille ei saada riittävästi virtaa, joko sitä ei ylipäätään ole riittävästi tai se häviää johonkin matkalla. Sytytysjohdin voi olla viallinen tai tulpanhattu. Johtimessa voi olla katko tai se vuotaa jännitteen johonkin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 4343
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Kiinalainen johtosarja on kyllä yleensä ruokottomab huono. Liittimet ja kaapelit hapettuu, löystyy, katkeaa jnejne.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Kaasutin, puola ja cdi ei maksa kiinalaiseen juuri mitään kun oikeasta paikasta ostaa.
Ei kannata mittailla mitään. minuutissa vaihtaa osan ja taas pörisee.
Kiinalaisia kaasuttimia olen purkanut puhdistanut ja kasannut eikä vika poistu. Aivan turhaan jos uusi kaasutin mallista riippuen maksaa 10-40e
Yleisin vikapaikka näissä on puola.
Ja tulppia nämä syö. Iridium tulpalla tulee vahvempi kipinä, mutta sekin kesti muutaman kk
Ei kannata mittailla mitään. minuutissa vaihtaa osan ja taas pörisee.
Kiinalaisia kaasuttimia olen purkanut puhdistanut ja kasannut eikä vika poistu. Aivan turhaan jos uusi kaasutin mallista riippuen maksaa 10-40e
Yleisin vikapaikka näissä on puola.
Ja tulppia nämä syö. Iridium tulpalla tulee vahvempi kipinä, mutta sekin kesti muutaman kk
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Ostinkin edellisen sähkövian tullen ebaysta puoli-ilmaseksi kaikki sähkö osat. Tai siis ensin ostin puoli-ilmaiseksi uuden puolan ja cdi-boxin, mutta silloin olikin vika staattorista. Eli piti tehdä toinen puoli-ilmainen tilaus ja taas odottaa pari kuukautta.
Tulppia meidän kiinan mönkkärit ei oo syöny. Pitäis varalle ostaa hyllyyn ngk:n tulppa. Nyt testatessa lainasin toisesta mönkkäristä tulppaa ja huomasin siinä olevan luultavasti alkuperäinen kiinalainen tulppa, pyöriny sillä 4 vuotta ilman yhtäkään käyntivikaa Tosin näillä ei ole hirveän paljon ajettu, joskus ajetaan useana peräkkäisenä päivänä pari tuntia ja joskus seisoo pari kuukautta.
Tulppia meidän kiinan mönkkärit ei oo syöny. Pitäis varalle ostaa hyllyyn ngk:n tulppa. Nyt testatessa lainasin toisesta mönkkäristä tulppaa ja huomasin siinä olevan luultavasti alkuperäinen kiinalainen tulppa, pyöriny sillä 4 vuotta ilman yhtäkään käyntivikaa Tosin näillä ei ole hirveän paljon ajettu, joskus ajetaan useana peräkkäisenä päivänä pari tuntia ja joskus seisoo pari kuukautta.
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Osta denso, toimii pidempään kuin ngk.mtalo kirjoitti: ↑Ke Maalis 17, 2021 11:08 am Ostinkin edellisen sähkövian tullen ebaysta puoli-ilmaseksi kaikki sähkö osat. Tai siis ensin ostin puoli-ilmaiseksi uuden puolan ja cdi-boxin, mutta silloin olikin vika staattorista. Eli piti tehdä toinen puoli-ilmainen tilaus ja taas odottaa pari kuukautta.
Tulppia meidän kiinan mönkkärit ei oo syöny. Pitäis varalle ostaa hyllyyn ngk:n tulppa. Nyt testatessa lainasin toisesta mönkkäristä tulppaa ja huomasin siinä olevan luultavasti alkuperäinen kiinalainen tulppa, pyöriny sillä 4 vuotta ilman yhtäkään käyntivikaa Tosin näillä ei ole hirveän paljon ajettu, joskus ajetaan useana peräkkäisenä päivänä pari tuntia ja joskus seisoo pari kuukautta.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Noniin. Tänään taas vähän tutkin kiinan mönkijää. Alkuun tuli jonkinlainen kipinä ja kun laittoi tulpan kiinni, saatto luvata ja pörähtääkin käyntiin. Lopuksi katos kipinä kokonaan. Mittasin hyllyssä olevan puolan hatusta maahan 9k ohmia. Koneessa kiinni oleva näytti tosi pientä resistanssia. Eli puola vaihtoon. Varaosapuolassa ei ollu liitintä, joten nosti vähän kynnystä vaihtaa, kun piti vanhasta liitin juottaa uuteen puolaan. Tällä hommalla tilanne ei hirveästi parantunut; välistä kipinä taas katosi.
Sitten keksin mitata magneetosta tulevia jännitteitä. Keltaisesta, valkoisesta (nämä menee jännittesäätimelle) ja punamustasta (tämä on cdi:n syöttöjännite) tuli noin 50 volttia (runkoon nähden) starttia pyörittäessä. Punamustan jännitettä erityisesti nuuskin ja se tippui heti johonkin 12...18V kieppeille, kun kytkin magneeton piuhan, vaikka cdi ei ollut kiinni. Viimein hoksasin, että jännittesäätimen ollessa paikallaan tippuu näitten kaikkien kolmen jännite. Samoin kävi hyllystä otetulla säätimellä. Luonnollista on, että starttia pyörittäessä tasavirtapuoli kuormittuu, mutta aika jännä, että tuo cdi:lle menevän piuhan jännite tippuu. Ovat tieten samalla käämillä ja sitä kautta vaikuttaa jotenkin.
Lopuksi kokeilin käynnistää ilman jännitesäädintä ja pärähti heti käyntiin ja kävi aivan normaalisti. Jos käynnissä ollessa laittoi jännitesäätimen paikalleen, niin tyhjäkäynti tippui, mutta pysyi käynnissä. Kokeilin käynnistää uudestaan jännitesäädin paikallaan, niin ei lähtenyt. Mutta lähti heti käyntiin ilman säädintä.
Vielä voisi tutkia, onko tasavirtapuolella jotain oikosulkua tms. Jostainhan tälläinen ilmiö täytyy johtua. Yksi juttu tietysti voi olla se, että magneeton teho on alimitoitettu latausvirtaan nähden. Tuli mieleen, olisiko aikaisemmatkin käyntiongelmat johtuneet tästä ilmiöstä. Ilmeisesti kova virran kulutus heikentää myös kipinän laatua. Tai en minä tiedä.
Periaatteessa jännitesäädin ei ole ihan pakollinen, jos lataa akkua ulkopuolisella laturilla. Tai sitten erillinen katkaisija, jolla kytkee säätimen päälle vasta, kun kone on saatu käyntii.
Sitten keksin mitata magneetosta tulevia jännitteitä. Keltaisesta, valkoisesta (nämä menee jännittesäätimelle) ja punamustasta (tämä on cdi:n syöttöjännite) tuli noin 50 volttia (runkoon nähden) starttia pyörittäessä. Punamustan jännitettä erityisesti nuuskin ja se tippui heti johonkin 12...18V kieppeille, kun kytkin magneeton piuhan, vaikka cdi ei ollut kiinni. Viimein hoksasin, että jännittesäätimen ollessa paikallaan tippuu näitten kaikkien kolmen jännite. Samoin kävi hyllystä otetulla säätimellä. Luonnollista on, että starttia pyörittäessä tasavirtapuoli kuormittuu, mutta aika jännä, että tuo cdi:lle menevän piuhan jännite tippuu. Ovat tieten samalla käämillä ja sitä kautta vaikuttaa jotenkin.
Lopuksi kokeilin käynnistää ilman jännitesäädintä ja pärähti heti käyntiin ja kävi aivan normaalisti. Jos käynnissä ollessa laittoi jännitesäätimen paikalleen, niin tyhjäkäynti tippui, mutta pysyi käynnissä. Kokeilin käynnistää uudestaan jännitesäädin paikallaan, niin ei lähtenyt. Mutta lähti heti käyntiin ilman säädintä.
Vielä voisi tutkia, onko tasavirtapuolella jotain oikosulkua tms. Jostainhan tälläinen ilmiö täytyy johtua. Yksi juttu tietysti voi olla se, että magneeton teho on alimitoitettu latausvirtaan nähden. Tuli mieleen, olisiko aikaisemmatkin käyntiongelmat johtuneet tästä ilmiöstä. Ilmeisesti kova virran kulutus heikentää myös kipinän laatua. Tai en minä tiedä.
Periaatteessa jännitesäädin ei ole ihan pakollinen, jos lataa akkua ulkopuolisella laturilla. Tai sitten erillinen katkaisija, jolla kytkee säätimen päälle vasta, kun kone on saatu käyntii.
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Oliko se jännitteensäädin jo kertaalleen vaihdettu?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Ei oo koskaan aikaisemmin vaihdettu jännitteen säädintä. Hyllyssä oli uus käyttämätön ja toimi sillä samalla tavalla kuin vanhalla.
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Johtosarja on alkuperäinen eikä ole voinut vahingoittua?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Vaatikohan se jännitteensäädinkin rungostaan maadoituksen, jotenkin tällainen muistikuva. Maadoitukset kannattaa joka tapauksessa vaemistella.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Kyllä sillekkin maadoitus on, mutta luulis jossain menevän liikaa virtaa, kun jännite noin paljon tippuu.
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Kokeilin irrottaa säätimeltä punaisen johdon eli tasajännitteen +johto. Ilman kyseistä johtoa, lähti käyntiin. Eli haiskahtaa, että tasavirtapuolella menee liian iso virta. Latausvirta on varmasti iso, koska mönkkärin pikkuakun rinnalle olen tilapäisesti laittanut auton akun. Mutta ei ennen ole sitä pahana pitänyt.
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Kiinan mankissa (mikälie jingchen?) mikä minulla puutarhamopona, on tuota kipinän katoamista enenevässä määrin, mutta johtonippua rusikoimalla löytyy taas kipinä hetkeksi Kerran jo otin nipun kuoret auki, mutta kun ei silminnähden suoraan löytynyt rikkinäisiä johtoja, teippasin takaisin kiinni....käy jos käy ja silloin haen sillä postin ym. tilus ihmettelyjä, mutta tuvan piippua ei saa päästää näkyvistä ettei tarvi kaukaa kävellä
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin
Näissähän on vielä puolet ylimääräisiä piuhoja. Ilmeisesti jotain lisävarusteita varten. Eihän tuohon olisi paha uudistaa sähköt, kun ei kovin moni piuha olisi pakollinen.korsteeni kirjoitti: ↑La Maalis 27, 2021 4:47 pmKiinan mankissa (mikälie jingchen?) mikä minulla puutarhamopona, on tuota kipinän katoamista enenevässä määrin, mutta johtonippua rusikoimalla löytyy taas kipinä hetkeksi Kerran jo otin nipun kuoret auki, mutta kun ei silminnähden suoraan löytynyt rikkinäisiä johtoja, teippasin takaisin kiinni....käy jos käy ja silloin haen sillä postin ym. tilus ihmettelyjä, mutta tuvan piippua ei saa päästää näkyvistä ettei tarvi kaukaa kävellä
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EKo, korsteeni, Mikkoms, Superdexta-64 ja 66 vierailijaa