Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Kippo86
Viestit: 136
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

jarikos kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 11:57 pm Jos ei halua noiden kaasareiden kanssa touhuta niin vaihtoehto on ruiskun asennus. Sitten lähtee kylmänäkin käyntiin jos vain on polttoaine- ja lämpökartat oikein tehty. Parhaimman saa kun ottaa sellaisen, mihin saa happianturinkin liitettyä. CDI boksi kannattaa vaihtaa sellaiseen, joka ei laske ennakkoa vaan tottelee ECUa täysin. On myös vaihtoehto ajaa vanhalla CDIllä mutta ei saa täysiä hyötyjä.
Onko näihin myytävänä valmista sarjaa?
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tori.fi yms kyttäämällä löytyy kun repivät niitä irti ja vaihtavat kaasarin tilalle viritysmielessä.
Uudet mankithan on ruiskumoottorilla. Olleet jo pari vuotta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
8400
Viestit: 9804
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Aito honda lähti aina ekalla tai tokalla polkaisulla -15 asteen pakkasesta, että en näkisi järkevänä asentaa mitään ruiskua. Saahan noihin uusia koneita 250-300€ niin en viittisi edes korjata noita.
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

joo hirveitä investointeja en vanhaan moottoriin lähtisi tekemään. 300€ saa valmiin paketin kaasarilla yms cdi boksilla. pyttysarjaa korkeintaan viittii tuohon hintaan enää korjailla. joku kampiakselikin jo 1/3 tuosta moottorin hinnasta + tiivistesarjaa ei oikein järkeä..
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Ja koko 70cc mönkijä maksaa alta 600€.
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kippo86 kirjoitti: Ke Maalis 03, 2021 5:06 am
jarikos kirjoitti: Ti Maalis 02, 2021 11:57 pm Jos ei halua noiden kaasareiden kanssa touhuta niin vaihtoehto on ruiskun asennus. Sitten lähtee kylmänäkin käyntiin jos vain on polttoaine- ja lämpökartat oikein tehty. Parhaimman saa kun ottaa sellaisen, mihin saa happianturinkin liitettyä. CDI boksi kannattaa vaihtaa sellaiseen, joka ei laske ennakkoa vaan tottelee ECUa täysin. On myös vaihtoehto ajaa vanhalla CDIllä mutta ei saa täysiä hyötyjä.
Onko näihin myytävänä valmista sarjaa?
Kun haet googlesta "small engine efi" niin alkaa löytymään sarjoja. Valmiita ne sarjat on sikäli, että osat ja kaikki tulee paketissa mutta karttojen tekemisen ne kaikki vaativat. Jos on polttomoottorin perusteet hallussaa, niin ei ole hankala tehtävä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja jarikos »

8400 kirjoitti: Ke Maalis 03, 2021 8:49 am Aito honda lähti aina ekalla tai tokalla polkaisulla -15 asteen pakkasesta, että en näkisi järkevänä asentaa mitään ruiskua. Saahan noihin uusia koneita 250-300€ niin en viittisi edes korjata noita.
En muista nuoruudesta yhtään niin kovaa pakkasta, ettei aito Monkey olisi lähtenyt käyntiin ekalla tai viimeistään tokalla polkaisulla. Silloin sentään oli vielä pakkasia ja tammi-helmikuussa 25 oli aika normaali paitsi silloin kun oli yli 30.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Juho M-P kirjoitti: Ke Maalis 03, 2021 7:54 am Tori.fi yms kyttäämällä löytyy kun repivät niitä irti ja vaihtavat kaasarin tilalle viritysmielessä.
Uudet mankithan on ruiskumoottorilla. Olleet jo pari vuotta.
Taitaa olla niin, että niitä vakioecuja ei saa säädeltyä eli niissä systeemi on suljettu? Enemmän ja luotettavammin tehoja saa ruiskulla kuin kaasuttimella mutta edellyttää, että on ohjelmoitavissa oleva ecu.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

jarikos kirjoitti: Ke Maalis 03, 2021 10:24 am
8400 kirjoitti: Ke Maalis 03, 2021 8:49 am Aito honda lähti aina ekalla tai tokalla polkaisulla -15 asteen pakkasesta, että en näkisi järkevänä asentaa mitään ruiskua. Saahan noihin uusia koneita 250-300€ niin en viittisi edes korjata noita.
En muista nuoruudesta yhtään niin kovaa pakkasta, ettei aito Monkey olisi lähtenyt käyntiin ekalla tai viimeistään tokalla polkaisulla. Silloin sentään oli vielä pakkasia ja tammi-helmikuussa 25 oli aika normaali paitsi silloin kun oli yli 30.
Tämä pakkaskeskustelu kai intoutui siitä, kun kirjoitin, että meidän 150cc mönkijä ei lähde käyntiin edes nollassa. Mutta ongelma on siinä, ettei kyseisessä vehkeessä ole kuristinta. Sen kanssa tuskin olisi mitään ongelmaa.
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Meillä on pojalla näitä kiinan mönkkäreitä/mopoja. Aivan helkkarin hyviä starttaamaan kelillä kuin kelillä.

Tyhjäkäyntipiirin suuttimet on joutunu jokaiseen isontamaan.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Mä en siis oo koskaan oikeen puljannu näitten vehkeitten kanssa, vaikka nuorena mopo olikin.

Miten siis oireilee liian pieni tyhjäkäyntisuutin?
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Juho M-P kirjoitti: Ke Maalis 03, 2021 10:57 am Meillä on pojalla näitä kiinan mönkkäreitä/mopoja. Aivan helkkarin hyviä starttaamaan kelillä kuin kelillä.

Tyhjäkäyntipiirin suuttimet on joutunu jokaiseen isontamaan.
Onko näissä kinuskeissa tyhjäkäyntisuutin erikseen? Ei ole näistä kiinalaisista juurikaan kokemuksia, pari 110cc konetta on ja mielestäni niissä kaasarit on ihan simppeleitä. Tosin en ole ihmeemmin tutkinut niitä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mutta ongelma on siinä, ettei kyseisessä vehkeessä ole kuristinta.
Tuo on kyllä erikoinen, jos ei mitää kylmäkäynnistys avustinta ole?! Joku vipu tai vimstaaki kaasarissa, tai vaijerilla kahvan luota, tai sähköllä toimiva yleensä löytyy noista hinnat alkaen tehdyistäkin?! :roll:

Tyhjäkäyntisuutin tietenkin vaikuttaa käyntiin lähtöön kylmänä, jos kaasu on tyhjäkäynnillä.
Ja vaatii myös pitkään ryyppyä, että jaksaa käydä ennen kun kone on normaali lämpönen.
Hetken kuluttua tyhjäkäynti oli taas laskenu luvattoman alas. Tuli mieleen, että voisko tyhjäkäyntiruuvi pyöriä itsekseen. Toinen vaihtoehto on sitten lika.
Kun tyhjäkäynti katoaa, niin onko pysyvä oire, vai palautuuko käynti jos kone on ollut jonkun aikaa sammuksissa?
Kaasarin jäätäminen tekee tyhjäkäynnin häviämistä, ja toimii taas kun on huurteet sulanut!?
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

On niissä kaikissa tyhjäksuutin.

Muuttuvakurkkuisissa kaasareissa, mitä noissa isommissa yleensä onkin, on sähköinen lisärikastin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Maalis 03, 2021 12:32 pm
Mutta ongelma on siinä, ettei kyseisessä vehkeessä ole kuristinta.
Tuo on kyllä erikoinen, jos ei mitää kylmäkäynnistys avustinta ole?! Joku vipu tai vimstaaki kaasarissa, tai vaijerilla kahvan luota, tai sähköllä toimiva yleensä löytyy noista hinnat alkaen tehdyistäkin?! :roll:

Tyhjäkäyntisuutin tietenkin vaikuttaa käyntiin lähtöön kylmänä, jos kaasu on tyhjäkäynnillä.
Ja vaatii myös pitkään ryyppyä, että jaksaa käydä ennen kun kone on normaali lämpönen.
Hetken kuluttua tyhjäkäynti oli taas laskenu luvattoman alas. Tuli mieleen, että voisko tyhjäkäyntiruuvi pyöriä itsekseen. Toinen vaihtoehto on sitten lika.
Kun tyhjäkäynti katoaa, niin onko pysyvä oire, vai palautuuko käynti jos kone on ollut jonkun aikaa sammuksissa?
Kaasarin jäätäminen tekee tyhjäkäynnin häviämistä, ja toimii taas kun on huurteet sulanut!?
Tosiaankin tässä puhutaan mun osalta kahdesta eri kömpijästä. Väitin, ettei 150cc ole kuristinta, mutta tänään otin asiakseni tutkia, niin kaasarin kyljessä on jokin möltti, johon menee sähköjohto. Eli olisko sähköinen kuristin. Mistä sen pitäis saada ohjausjännite? Mitään ryypyn nappia ei ole, pitäiskö olla automaattinen?

Toinen on sitten 70cc:na myyty 108cc, jonka tyhjäkäynti ei meinaan toimia. Toimii joskus minuutin ja joskus 15 tai jopa tunnin. Sitten, jos kylmästi vain säädän tyhjäkäyntiä isommalle, saattaa parin minuutin jälkeen karata liikkeelle tyhjäkäynnillä. Jäätämisestä ei oo kyse, kun säilytetään 10c lämpöisessä tallissa ja ulkonakin on nollan tuntumassa. Mun mielestä ruuvien asetuksetkaan ei muutu. Voiko olla muusta kyse, kuin liasta, joka vaihtaa paikkaansa. Silloin, kun tyhjäkäynti katoaa, toimii suht. koht normaalisti kaasulla (tai siis kaasu on todella rajoitettu johtuen kuskien iästä).
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

kun säilytetään 10c lämpöisessä tallissa ja ulkonakin on nollan tuntumassa
Jos ajo tapahtuu ulkona, niin kyllä silti kaasari voi jäätyä, vaikka olis pari lämpö astetta ilmassa!?
Yks ihan merkki mönkkäri jäätää kaasaria tietyllä kelillä, ja tyhjäkäynti siitä sillon katoaa. :roll:

Vikuttas että jokin lika tai vesihelmi seikkailee kaasarissa, tai sitten jokin muu mystinen muuttuja koneessa!? :roll:
8400
Viestit: 9804
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Imuvuoto saa kans koneen huutamaan
Avatar
toyopet
Viestit: 3260
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Pojalla oli joku crossi, mikä oli vähän vastaava, kylmänä jos sääti käymään hyvin, niin lämpimänä ei oikein pelannut ja toisinpäin.

Uuden kaasarin se siihen hommasi ja sen jälkeen toimi.
It has three speed: here, there and gone...
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tosiaankin tässä puhutaan mun osalta kahdesta eri kömpijästä. Väitin, ettei 150cc ole kuristinta, mutta tänään otin asiakseni tutkia, niin kaasarin kyljessä on jokin möltti, johon menee sähköjohto. Eli olisko sähköinen kuristin. Mistä sen pitäis saada ohjausjännite? Mitään ryypyn nappia ei ole, pitäiskö olla automaattinen?
Kylmänä avaa itse lisäbensakanavan. Sille myös oma suutin. Sähköllä lämmittää vahapatruunaa ja sulkee sen.

Noissa on kiihdytyspumppu joten kaasua painelemalla saa rikastettua.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

liian pieni tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa ettei meinaa lähteä kylmänä käyntiin niin millään ja kaasullakin saattaa puutua. pääsuutin vaikuttaa kun noin 3/4 osaa kaasusta on painettuna ja täysikaasu.

noihin ecu mankeihin on saatavana viriteltyjä ecuja ja isompaa imukaulaa yms eli ruiskua lähtisin kanssa jo virittelemään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], jarikos, ratikkakuski, Rippe71, Stone ja 49 vierailijaa