Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja BHN »

Otsikon aiheeseen kommentti, että kaikissa kinuskeissani on se ominaisuus että syövät tulppia. Vaikka tulee kipinä niin ei lähde käyntiin ennenkuin vaihtaa tulpan. Myös pari Puolaa on hajonnut tällä tavoin. Iridium tulppa parantaa kylmäkäynnistystä mutta sekään ei kestä kuin muutama kk
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

niitä uusia venttiileitä pyörittelet hetken aikaa ei kauheasti. yleensä se viimeistelytahna riittää ei sitä karkeaa. tosiaan toi akkuporakone ja letkunpätkä on hyvä kikka ite käytän myös. eli pyöritys ja sitten puhdistat hyvin sen tahnan jämän pois ja vena kasaan.hionta vaiheessa älä pidä sitä venttiilivarren tiivistettä paikoillaan. brake cleaneria kanavaan ja kansi sillee että venttiili osoittaa lattiaan. jos ei tuu brake cleaner läpi niin vena pitää.

noihin tulppiin uskallan taas sanoa ettei omat kinukit oo yhtään tulppaa koskaan rikkonu. oon vaihtanu jo varmuuden vuoksi kun yli 15tkm on aika paljon yhdelle tulpalle.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Monesti nämä kiinanmankin koneet (oli sitten mopossa crossissa tai mönkkärissä) käyvät rikkaalla ja pojan mopoillessa tuli huomattua, että ngk:n tulpat ei kestä. 7 lämpöarvoa niihin suositellaan mutta kutoset kesti paremmin mutta kun osti kutosta vastaavan denson, niin ei tarvinnut sen koommin tulppaa vaihtaa.

Venttiilien vaihto ei ainakaan aiemmin ollut mitenkään järkevä homma, kun kokonainen kansi ei maksanut edes kolmeakymppiä. Niitähän sai ainakin motorpowerilta, wandamotorilta, tuontitukusta, glanspower, gern huolto...
Eikä maksanut juuri mitään.

Kansia, koneen lohkoja ja jotain muuta romua näihin on vielä tuolla varastossa aika paljon. Poika ei ole saanut aikaiseksi niitä pistää mihinkään myyntiin.
Yksi kone, semmoinen kireä 102cc olisi lähes kokonainen, vain magneetto pohjalevyineen puuttuu.
Käyttämätön virinokka-akseli venajousineen löytyy, kerran kokeiltu virinokkakin löytyy mutta siinä on syy siihen, miksi löytyy myös käyttämätön, sen ekan nokan ajoitusmerkki oli pielessä, mistä syystä venat otti mäntään... Tuossa käyttämättömässä ne tarkistettiin kun tuli takuuseen ja on ok. Kone oli 150cc, missä virinokka oli kiinni, vaihteiston rattaita taitaisi löytyä ehjiä...
Saisi 102cc:stä entistä raikkaamman mutta tainnut se into jo mennä...

Monkeyn erilainen vakiosta poikkeava penkki, mitähän lie muuta rojua.
It has three speed: here, there and gone...
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Mun haun tuloksena halvin kansi taisi olla 70€. Olisko hinnat nousseet? Gern huollon, kun mainitsit, niin sieltä löyty yksi 40 eurolla, mutta tarkotettu 50cc‐koneeseen. Seuraavaksi halvimmat oli liki 90€.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

No onhan siitä kyllä jokunen vuosi aikaa.
Taisi olla 29€ silloin.
It has three speed: here, there and gone...
tuplamutteri
Viestit: 421
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja tuplamutteri »

Lainaan tätä ketjua kun kiina kone mönkkärissä. 110 kone. Mistä johtuu että startti pyörii heikosti. Kone on ehjä, akkuja ja johtoja vaihdeltu. Auton akulla pyörii paremmin. Solenoidi ehjä.
Sitä vain että pyöriikö nuo uutena hyvin vai onko ne suunniteltu lämpimiin oloihin?
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Ne on aika rimpuloita ja pyörii uutenakin osa huonosti.
It has three speed: here, there and gone...
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Mönkkäri kahden nyrkin kononen akku on aika ponneton. Ei anna montaa käynnistysyritystä. Jos kone on seisonut tai muuta häikkää, niin hyvin nopiaa on startattu akku tyhjäksi. Laitoin akkuun liittimen, johon saa näppärästi tökättyä irtoakun kiinni. Kannan yleensä iso.man akun viereen, kun tehdään ensimmäistä starttia. Irtoakkuna on talvella ajoleikkurin akku ja kesällä kelkan akku.

Aika hyvin tuo pienempi 70cc käynnistyy, mutta isompi 150cc ei millään käynnisty kylmässä, koska siinä ei ole kuristinta. En ymmärrä miksi. Ilman putsarin voi ottaa pois ja tukkia hanskalla, mutta helpompaa on lykätä edellispäivänä lämpöiseen talliin.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Nyt laitoin uudet venttiilit paikalleen. Kömpijä lähtikin aika helposti käyntiin, mutta lykkää pakoaukosta öljyä. Siis öljyä tulee aika reilusti, kunnon lammikko minuutin käyttämisellä.

Mikähän tämän vois aiheuttaa? Kuinka tiukkaa kannen pultit tohtii kiristää. Onkohan joku tiiviste unohtunu välistä? Voiko juuri muu kuin pakoventtiilin tiiviste aiheuttaa ko. ongelman? Sen kyllä laitoin paikalleen.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

mtalo kirjoitti: Ma Maalis 01, 2021 12:54 pm Nyt laitoin uudet venttiilit paikalleen. Kömpijä lähtikin aika helposti käyntiin, mutta lykkää pakoaukosta öljyä. Siis öljyä tulee aika reilusti, kunnon lammikko minuutin käyttämisellä.

Mikähän tämän vois aiheuttaa? Kuinka tiukkaa kannen pultit tohtii kiristää. Onkohan joku tiiviste unohtunu välistä? Voiko juuri muu kuin pakoventtiilin tiiviste aiheuttaa ko. ongelman? Sen kyllä laitoin paikalleen.
Eihän se kansi ole halki? Ajosuunnassa oikeanpuolen alempi pinnapultti ja sen reikä on öljykanava. Sen mutterin alle pitää laittaa kuparitiiviste. Siinä kannentiivisteessä pitäisi myös olla se "nollarengas" saman pinnapultin yhteydessä, uusissa tii isteissä se kyllä varmasti on mukana, vanhoista saattaa tippua irrottaessa, se voisi vuotaa siihen pakoaukon reunaan.

Niin se kiristys, kai sille joku momenttikin on mutta normaalilla 10mm listalla ei tarvitse ihan hampaat irvessä vääntää.
Voisiko olla vaan 20Nm, jostain semmoinen mielikuva pulpahti. M6 pinnapulttihan se on, joten ei sille paljoa voi momenttia pistää.
It has three speed: here, there and gone...
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Hmm. Pitikö se holkki laittaa kannen vai sylinterin puolella. Laitoin siis oikealle alempaan holkin sylinteriin päin ja sen päälle kumitiivisteen. Sitten kansi päälle. Sitten vasemmalla alhaalla oli pelkkä öljyreikä, johon tuli vsin tiivisten.

Mihin se kupariprikka piti tulla?
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Ainiin, kyllähän kupariprikan paikka edellä kerrottiin eli mutterin alle. Onko kupariprikan tehtävä ainoastaan estää öljyn valuminen pinnapultin juuresta ulos? Huomasin kyllä yhden prikoista olevan kuparinen, mutta en enempi sitä miettiny ja se on päätyny sattumanvaraisesti valitun mutterin alle.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Se kupariprikka on tosiaan vaan tiiviste. Ei se välttämättä siitä hirveitä vuoda muutenkaan.
Holkit on irtonaisia, ei sillä sinällään väliä tökkääkö sen kanteen vai sylinteriin, kun se molempien reikiin joka tapauksessa uppoaa. Kunhan ei laita kahta holkkia samaan reikään.
It has three speed: here, there and gone...
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Tarkotin holkki, joka on levennetty toisesta päästä, osa 5 alla olevassa kuvassa:
https://www.mbfmoto.com/fi/88-sylinteri

Tuossa kuva näyttäis siltä, että laitetaan ensin kumitiiviste ja holkki perään. Laitoin kyllä toisin päin, mutta epäilen vähän tuota kuvaa.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja toyopet »

mtalo kirjoitti: Ma Maalis 01, 2021 3:38 pm Tarkotin holkki, joka on levennetty toisesta päästä, osa 5 alla olevassa kuvassa:
https://www.mbfmoto.com/fi/88-sylinteri

Tuossa kuva näyttäis siltä, että laitetaan ensin kumitiiviste ja holkki perään. Laitoin kyllä toisin päin, mutta epäilen vähän tuota kuvaa.
Ai niin tuo holkki, en muistanutkaan. . Joo sylinteriin päin ja sen levennyksen tehtävä lienee pitää se kumitiiviste paikallaan.

Joskus innokkaalla asentajalla oli se tiiviste tipahtanut ihan siinä viime hetkillä pois paikaltaan, kone jo kasassa sitten ihmeteltiin, että mikäs se tuossa maassa on. :) en tiedä miten onnistui katkeamaankin.
It has three speed: here, there and gone...
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Noniin. Ensitöikseni vaihdoin kupariprikan oikealle alas. Kiristin aika tiukkaan kannen pultit. Ja sitten kone käyntiin ja öljyä tietysti valui, mutta hetkinen sehän tulikin kannen oikean puoleisesta "peitelevystä". En tiedä valuiko alunperin ollenkaan pakoaukosta vai tuliko kokoajan samasta paikasta, mutta öljy virtasi kannen seinämää pitkin kätevästi pakoaukon juureen, josta valui maahan. Ajattelin, että tiiviste huonosti paikoillaan, mutta tiiviste puuttui kokonaan ☹ Sitten muistin tiivisteen hajonneen purkaessa ja nakkasin sen roskikseen. Kasatessa sellaisen osan olemassaolo unohtui kokonaan. No paperista leikkasin uuden tiivisteen ja nyt ei pahemmin vuoda.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Lapset ajeli mönkkärillä 15 minuuttia, jonka jälkeen katosi tyhjäkäynti. Hetken kuluttua taas kävi normaalisti ja taas pian ei käykkään tyhjäkäynnillä. Jos tyhjäkäynnin säätää isommalle, niin kohta pyrkii tyhjäkäynnillä eteenpäin. Ennenkin tehnyt vastaavaa juttua. Putsasin kaasarin, minkä jälkeen toimi moitteetta tunnin pari. En kyllä mitään kummempaa likaa nähnyt missään. Mikä on muuten sellaisen ohuen ja noin 3cm pitkän putken tarkoitus, joka nousee kohokammion pohjalta ylöspäin.

Mielenkiintoinen yksityiskohta uutena ostetussa 70cc mönkijässä, jonka pytyssä lukee 107cc. Laskin oikein iskutilavuuden ja pääsin saman suuntaiseen tulokseen eli 108cc, männän halkaisija 52mm ja iskupituus 51mm. Onkohan kiinan poijalla loppunu kasates 70cc pytyt, niin lyöty isompi kiinni.
cmro85
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Jos on pitempään ajamatta niin tyhjäkäyntisuutin on ensimmäinen joka hapettuu tukkoon.

Tuo moottori on varmaan 110cc koska yritin meidän 70cc laittaa 110c pyttyä, niin ei passannut.
Porasin sitten sen 70cc pytyn 52mm männälle. Mäntä tuli lohkon yli yli 3mm joten piti sitäkin reunoilta madaltaa ja tehdä uudet venttiilikolot. Kuutioita tuli joku 82cc.
Puristuksia tuli reippaasti lisää ja moottoriin luonne muuttui aivan toiseksi.
Sylinterin helma jäi varmaan 1mm paksuksi, mutta liki 8 vuotta kesti ajaa ennenkuin möin seuraavalle koko värkin.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Suuttimet oli kyllä puhtaan näköset. Hiemat epäilyttävän näköinen oli se kohokammion pohjalta ylös nouseva putki. Tosiaankin eilen toimi puhdistuksen jälkeen ihan hyvin. Tänään sitten taas temppuili tyhjäkäynti. Säädin sitten tyhjäkäynnin niin, että jattulla täytyy pitää paikallaan. Hetken kuluttua tyhjäkäynti oli taas laskenu luvattoman alas. Tuli mieleen, että voisko tyhjäkäyntiruuvi pyöriä itsekseen. Toinen vaihtoehto on sitten lika.

Polttoaineletkut on laitettu eurooppalaisiksi heti ostaessa ja letkusta löytyy myös filtteri. Voishan ne tietysti uusia, jos ei muuta keksi. Mönkkärin tyhjäkäynti on temppuillu enempi tai vähempi koko omistusajan (4 vuotta). Ultraäänipesurin hommaaminen olisi tietysti perusteltua kaasaria varten. Tosin halvempi olisi ostaa uusi kaasari. Tässähän on vakiona melko suuri kaasari, jokin 16...19mm. Se on aivan tarpeettoman suuri, kun kaasu on rajoitettu nassikoille aika pieneksi. Voiko kaasari tukkeutua helpommin, jos ajellaan vain pintakaasulla?

Ongelmahan on myös siinä, kun näin pienet kuskit ei oikein itsenäisesti saa mönkiää käyntiin vähäkin erikoisemmassa tilanteessa ja se kahden nyrkin kokoinen akku ei kärsi kovin montaa epäonnistunutta käynnistysyritystä. Näitten vuoksi olen vakavissaan miettinyt sähkömönkijää, joka voisi olla pienimmille kuskeille aivan sopiva peli. Tehoahan niissä on 800...1000W, joten saa ihan riittävän vauhdin pihassa.

Toinen ns. nuorisomönkijä on 150cc ja se on toiminut kyllä tosi luotettavasti. Mitä nyt ruuvit löystyy ja renkaat irtoilee... Mutta käynti ongelmia ei ole ollut, kunhan saa ensin käyntiin. Kylmänä ei nimittäin lähde millään, kun ei oo ryyppyä.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos ei halua noiden kaasareiden kanssa touhuta niin vaihtoehto on ruiskun asennus. Sitten lähtee kylmänäkin käyntiin jos vain on polttoaine- ja lämpökartat oikein tehty. Parhaimman saa kun ottaa sellaisen, mihin saa happianturinkin liitettyä. CDI boksi kannattaa vaihtaa sellaiseen, joka ei laske ennakkoa vaan tottelee ECUa täysin. On myös vaihtoehto ajaa vanhalla CDIllä mutta ei saa täysiä hyötyjä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa