Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
-
- Viestit: 644
- Liittynyt: To Heinä 23, 2009 9:21 am
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
Jäähdytysjärjestelmän ilmaus
Millaisia konsteja on jäähdytysjärjestelmän ilmaamiseen (esimerkiksi jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen)? Kuinka saada siis ilmalukot pois kierrosta ja joka paikkaan nesteet. Paras palkitaan kehuilla
Tuntuu, että joissakin autoissa, joissa paisuntasäiliö on intgroituna osaksi jäähdytintä, paisuntasäiliön pinta on alempana kuin esim. lämmityslaitteen kennolle menevät letkut.
Tuntuu, että joissakin autoissa, joissa paisuntasäiliö on intgroituna osaksi jäähdytintä, paisuntasäiliön pinta on alempana kuin esim. lämmityslaitteen kennolle menevät letkut.
Koettaa elää niin, ettei tarvitsisi olla vanhainkodissa pelkkänä kuunteluoppilaana mutta toisaalta niin, että sinne asti selviäisi. Siinä onkin tasapainoilemista.
-
- Viestit: 676
- Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
- Viesti:
Auttaisko keulan tunkkaaminen lämppärin kennoa korkeammalle. Tietty rakkines pitäis saada käymään ja lämpimäks samalla. Ei kai sitä kuitenkaan metritolkulla tarvihe nostella.
Audissa oli ainakin ilmaruuvi lämppärin letkussa ylimmäs kohras. Näppäräsorminenhan semmoisen jälkivarustelee sopivaan paikkaan.
Irtoiskohan näillä jo kehuja?
Audissa oli ainakin ilmaruuvi lämppärin letkussa ylimmäs kohras. Näppäräsorminenhan semmoisen jälkivarustelee sopivaan paikkaan.
Irtoiskohan näillä jo kehuja?
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Keula kunnolla ylös, esimerkiksi jonkunlaisille rampeille ajamalla.
Eräs ongelmatapaus selvitettiin täyttämällä lämmityslaitteen kenno laskemalla vesijohdosta vettä kovalla kierrolla läpi, niin että ilma poistui varmasti, kun moottorin kierto ei meinannut selvittää ilmalukkoa, sitten vain letkut kiinni.
Eräs ongelmatapaus selvitettiin täyttämällä lämmityslaitteen kenno laskemalla vesijohdosta vettä kovalla kierrolla läpi, niin että ilma poistui varmasti, kun moottorin kierto ei meinannut selvittää ilmalukkoa, sitten vain letkut kiinni.
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: La Helmi 23, 2013 10:17 am
- Paikkakunta: Vesanto
- Viesti:
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Siellä itse kennossa on kuitenkin ilmalukko, jonka vois saada pois kun pyörittää moottoria täysillä ja avaa reilusti letkun liitoksia, kun jäähdyttimessä on normaalipaine.Kellukka kirjoitti:3060 Massikka ei lämmitä pienillä kierroksilla hyttiä , neste kuitenkin kiertää ei pitäisi olla ilmaa . asia tarkastettu hytin katon alla olevista letkuliittimistä raottamalla , joissakin malleissa lisäkiertopumppu ? tässä ei ole , ongelma tuli lohkolämmittimen asennuksen jälkeen .
Jos letkut on väärinpäin , ilma ei tuu sitten millään pois.
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Kun vaihdoin autoon uuden jäähdyttimen, niin täytin nesteet mitä suosiolla meni. Ei mennyt tarvittavaa määrää, vaikka kaasutteli ja lutkutti letkuista.
No, auto peruuttamalla tien varren isoon ojaan takapyörät sinne ojan pohjalle, eli perä vastapenkkaa vasten ja etuset jäi tielle. Oli sen verran reilusti mäkeä siinä, että meni litra lisää nestettä saman tien. Siinä sitten koneen lämpimäksi käyttöä vähän kaasutellen ja lämmityslaitteen säätö täysillä ja pari pientä nesteen lisäystä.
Hyvä tuli ja ajamalla ylös.
No, auto peruuttamalla tien varren isoon ojaan takapyörät sinne ojan pohjalle, eli perä vastapenkkaa vasten ja etuset jäi tielle. Oli sen verran reilusti mäkeä siinä, että meni litra lisää nestettä saman tien. Siinä sitten koneen lämpimäksi käyttöä vähän kaasutellen ja lämmityslaitteen säätö täysillä ja pari pientä nesteen lisäystä.
Hyvä tuli ja ajamalla ylös.
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
- Viesti:
Alipainetäytöllä pääsee eroon ilmausongelmista. Tässä esimerkiksi yksi malli: http://www.kolumbus.fi/motron/tuotteet/ ... ekvb01.htm
Itselläni on Würthin laite, mutta toiminta täysin vastaava. Tuolla siis ensin alipaineistetaan jäähdytysjärjestelmä, odotellaan hetki tiiviyden toteamiseksi ja sitten täyttö tapahtuu järjestelmässä olevan alipaineen avulla kannusta.
Vaatii tietysti toimiakseen kaveriksi paineilmakompuran.
Itselläni on Würthin laite, mutta toiminta täysin vastaava. Tuolla siis ensin alipaineistetaan jäähdytysjärjestelmä, odotellaan hetki tiiviyden toteamiseksi ja sitten täyttö tapahtuu järjestelmässä olevan alipaineen avulla kannusta.
Vaatii tietysti toimiakseen kaveriksi paineilmakompuran.
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Mihin tuo survotaan, syylärinkorkista sisään? Miten tuossa laitteessa on toteutettu universaalisuus, että käy nuhvista belarukseen? Mielenkiintoinen laite, olisi käyttöä monesti.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
- Viesti:
Syyläriin korkin paikalle tai jos on paisuntasäiliö niin sitten sen korkin paikalle. Universaalisuus on toteutettu kumikartiolla. Alipaine pitää täyttölaitteen paikallaan ja liitoksen tiiviinä.
Omat nettisivut on tällä hetkellä matalana, joten valitettavasti en saa toimintakuvaa linkattua tähän hätään.
Omat nettisivut on tällä hetkellä matalana, joten valitettavasti en saa toimintakuvaa linkattua tähän hätään.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: Ma Syys 06, 2010 1:11 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Bemarin kutoskoneita on tullut ilmattua ja niissähän pitää jonkun verran nähdä askarteluvaivaa jos haluaa ilmauksen tehdä kunnolla.
-Auton etupää ajetaan rampeille, että saadaan moottorin etupää korkeammalle
-Otetaan 1,5 litran muovinen limpparipullo, jonka korkin yhteydessä on leveä kaulus ja leikataan pullosta pohja pois
-Laitetaan tuo pullo ylösalaisin syyläriin, Bemarissa ainakin se menee melko tiiviisti reikään pullon kauluksen ansiosta. Jesseteipillä voi teipata pullon tiiviisti reikään jos tykkää, minulle on riittänyt että pitää pulloa tiivisti paikoillaan.
-Kaadetaan erittäin hitaasti nestettä koneeseen, annetaan välillä tulla ilmojen rauhassa pois
-Kaadetaan ylösalaisin oleva pullo ihan täyteen nestettä ja aletaan lypsää alavesiletkua
-Lypsetään jonkun aikaa ja lisätään nestettä jos on tarvis
-Lämmityslaite puhaltamaan niin kuumaa kuin mahdollista ja kone tyhjäkäynnille. Konetta pitää käyttää ihan lämpimäksi, että termostaatti avautuu ja neste kiertää.
-Lisätään nestettä pullon avulla ja lypsetään alavesiletkua. Sitten kun neste ei enää vaju, niin homma on valmis.
Tuolla tavoin on homma onnistunut niin, ettei tarvitse seuraavan 100 km aikana lisätä jatkuvasti nestettä. Ja noista kutoskoneista on rikottu kansia kun jätetään ilmaa koneeseen = tulee ilmalukkoja.
-Auton etupää ajetaan rampeille, että saadaan moottorin etupää korkeammalle
-Otetaan 1,5 litran muovinen limpparipullo, jonka korkin yhteydessä on leveä kaulus ja leikataan pullosta pohja pois
-Laitetaan tuo pullo ylösalaisin syyläriin, Bemarissa ainakin se menee melko tiiviisti reikään pullon kauluksen ansiosta. Jesseteipillä voi teipata pullon tiiviisti reikään jos tykkää, minulle on riittänyt että pitää pulloa tiivisti paikoillaan.
-Kaadetaan erittäin hitaasti nestettä koneeseen, annetaan välillä tulla ilmojen rauhassa pois
-Kaadetaan ylösalaisin oleva pullo ihan täyteen nestettä ja aletaan lypsää alavesiletkua
-Lypsetään jonkun aikaa ja lisätään nestettä jos on tarvis
-Lämmityslaite puhaltamaan niin kuumaa kuin mahdollista ja kone tyhjäkäynnille. Konetta pitää käyttää ihan lämpimäksi, että termostaatti avautuu ja neste kiertää.
-Lisätään nestettä pullon avulla ja lypsetään alavesiletkua. Sitten kun neste ei enää vaju, niin homma on valmis.
Tuolla tavoin on homma onnistunut niin, ettei tarvitse seuraavan 100 km aikana lisätä jatkuvasti nestettä. Ja noista kutoskoneista on rikottu kansia kun jätetään ilmaa koneeseen = tulee ilmalukkoja.
-
- Viestit: 2713
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 6505
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
eipä ole ikinä ongelmia ollu.. bmw 520 vaihdoin jäähdyttäjän ja termari kotelon.. nestettä jäähdytin täyteen ilma ruuvi siitä termari kotelost auki ja nestettä jäähdyttäjään niin kauan ku meni.. sit kone käyntiin ilman jäähdyttäjän korkkia.. nestettä sitä mukaa lisää mitä sopi.. sit ilmaruuveja auki.. ja kun sielt tulneste ni kiinni.. on kuskinpuolen raitis ilma kotelon alla ilmaruuvi myös.. sieltäkin ilmat pois.. sit korkki auki käytti niin kauan et termari aukes sit neste pinnan tarkastus ja korkki kiinni ja kovaa ajoa.. en sen koommin lisänny.. ja auto oli ihan tasamaalla.. muissa vehkeis ollu vaan korkki auki ja käyttäny niin kauan et trermari aukee..
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 3:40 pm
- Viesti:
Audeissa olen tehnyt tälläviisiin. Paisuntasäiliö irti ja ja niinkorkealle kuin letkut antaa myöden. Lämppärin letku melkein irti, siitä sitten letkuja lypsämään niinkauan että lämppärin letkun liitoksesta tulee pelkkää nestettä. Sitten koneen käyttö lämpimäksi ja sama homma uudestaan koneen käydessä.
-
- Viestit: 3500
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
- Paikkakunta: Yläne
- Viesti:
Kyl nuo alipainetäyttösysteemit tekee sellasen 0,8-0,9 välillä olevan vacuumin, jos kunmollinen laitos on.....
Itte kans harkinnut hankintaa, useastikkin jo, noin 10v ajan.... mut hiöjaa hyvä tulee, ite käyttänyt myös moisia laitteita, useampaakin, mutta niiden valmistajista tai myyjistä ei tietoa.
Jotain ainakin saa fixus ketjun kautta, tai muiltakin.....
Jollain laitteella oli ainakin Koivunen oy maahantuoja, jollain tais olla Örum tai Kaha......
Itte kans harkinnut hankintaa, useastikkin jo, noin 10v ajan.... mut hiöjaa hyvä tulee, ite käyttänyt myös moisia laitteita, useampaakin, mutta niiden valmistajista tai myyjistä ei tietoa.
Jotain ainakin saa fixus ketjun kautta, tai muiltakin.....
Jollain laitteella oli ainakin Koivunen oy maahantuoja, jollain tais olla Örum tai Kaha......
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
- Viesti:
Wüthin alipaineistajan mittarissa ei ole kun numerot, yksiköt puuttuvat kokonaan. Työkalujen näköisiä leluja myyvän liikkeen vastaavaan tarkoitukseen myytävän laitteen ohjelappusessa sanotaan alipaineistuksesta näin: "Tyhjiötasoksi on tultava 20–25 elohopea tuumaa (inHG) paineilman avulla." Kyseinen lappunen löytyy netistä: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 98_man.pdf
elohopeatuuma on 0.03385 baaria, joten se tekisi noin -0,68 - -0,85 bar
elohopeatuuma on 0.03385 baaria, joten se tekisi noin -0,68 - -0,85 bar
-
- Viestit: 3500
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
- Paikkakunta: Yläne
- Viesti:
Ja 1 barhan on 760mm Hg patsasta....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa