Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nevalakuru
Viestit: 644
Liittynyt: To Heinä 23, 2009 9:21 am
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja nevalakuru »

Millaisia konsteja on jäähdytysjärjestelmän ilmaamiseen (esimerkiksi jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen)? Kuinka saada siis ilmalukot pois kierrosta ja joka paikkaan nesteet. Paras palkitaan kehuilla :D

Tuntuu, että joissakin autoissa, joissa paisuntasäiliö on intgroituna osaksi jäähdytintä, paisuntasäiliön pinta on alempana kuin esim. lämmityslaitteen kennolle menevät letkut.
Koettaa elää niin, ettei tarvitsisi olla vanhainkodissa pelkkänä kuunteluoppilaana mutta toisaalta niin, että sinne asti selviäisi. Siinä onkin tasapainoilemista.
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Auttaisko keulan tunkkaaminen lämppärin kennoa korkeammalle. Tietty rakkines pitäis saada käymään ja lämpimäks samalla. Ei kai sitä kuitenkaan metritolkulla tarvihe nostella.

Audissa oli ainakin ilmaruuvi lämppärin letkussa ylimmäs kohras. Näppäräsorminenhan semmoisen jälkivarustelee sopivaan paikkaan.

Irtoiskohan näillä jo kehuja?
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Keula kunnolla ylös, esimerkiksi jonkunlaisille rampeille ajamalla.
Eräs ongelmatapaus selvitettiin täyttämällä lämmityslaitteen kenno laskemalla vesijohdosta vettä kovalla kierrolla läpi, niin että ilma poistui varmasti, kun moottorin kierto ei meinannut selvittää ilmalukkoa, sitten vain letkut kiinni.
Kellukka
Viestit: 107
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 10:17 am
Paikkakunta: Vesanto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kellukka »

3060 Massikka ei lämmitä pienillä kierroksilla hyttiä , neste kuitenkin kiertää ei pitäisi olla ilmaa . asia tarkastettu hytin katon alla olevista letkuliittimistä raottamalla , joissakin malleissa lisäkiertopumppu ? tässä ei ole , ongelma tuli lohkolämmittimen asennuksen jälkeen .
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kellukka kirjoitti:3060 Massikka ei lämmitä pienillä kierroksilla hyttiä , neste kuitenkin kiertää ei pitäisi olla ilmaa . asia tarkastettu hytin katon alla olevista letkuliittimistä raottamalla , joissakin malleissa lisäkiertopumppu ? tässä ei ole , ongelma tuli lohkolämmittimen asennuksen jälkeen .
Siellä itse kennossa on kuitenkin ilmalukko, jonka vois saada pois kun pyörittää moottoria täysillä ja avaa reilusti letkun liitoksia, kun jäähdyttimessä on normaalipaine.
Jos letkut on väärinpäin , ilma ei tuu sitten millään pois.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kun vaihdoin autoon uuden jäähdyttimen, niin täytin nesteet mitä suosiolla meni. Ei mennyt tarvittavaa määrää, vaikka kaasutteli ja lutkutti letkuista.

No, auto peruuttamalla tien varren isoon ojaan takapyörät sinne ojan pohjalle, eli perä vastapenkkaa vasten ja etuset jäi tielle. Oli sen verran reilusti mäkeä siinä, että meni litra lisää nestettä saman tien. Siinä sitten koneen lämpimäksi käyttöä vähän kaasutellen ja lämmityslaitteen säätö täysillä ja pari pientä nesteen lisäystä.

Hyvä tuli ja ajamalla ylös.
Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juubi »

Alipainetäytöllä pääsee eroon ilmausongelmista. Tässä esimerkiksi yksi malli: http://www.kolumbus.fi/motron/tuotteet/ ... ekvb01.htm

Itselläni on Würthin laite, mutta toiminta täysin vastaava. Tuolla siis ensin alipaineistetaan jäähdytysjärjestelmä, odotellaan hetki tiiviyden toteamiseksi ja sitten täyttö tapahtuu järjestelmässä olevan alipaineen avulla kannusta.

Vaatii tietysti toimiakseen kaveriksi paineilmakompuran.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Mihin tuo survotaan, syylärinkorkista sisään? Miten tuossa laitteessa on toteutettu universaalisuus, että käy nuhvista belarukseen? Mielenkiintoinen laite, olisi käyttöä monesti.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juubi »

Syyläriin korkin paikalle tai jos on paisuntasäiliö niin sitten sen korkin paikalle. Universaalisuus on toteutettu kumikartiolla. Alipaine pitää täyttölaitteen paikallaan ja liitoksen tiiviinä.

Omat nettisivut on tällä hetkellä matalana, joten valitettavasti en saa toimintakuvaa linkattua tähän hätään.
hifilux
Viestit: 266
Liittynyt: Ma Syys 06, 2010 1:11 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hifilux »

Bemarin kutoskoneita on tullut ilmattua ja niissähän pitää jonkun verran nähdä askarteluvaivaa jos haluaa ilmauksen tehdä kunnolla.

-Auton etupää ajetaan rampeille, että saadaan moottorin etupää korkeammalle
-Otetaan 1,5 litran muovinen limpparipullo, jonka korkin yhteydessä on leveä kaulus ja leikataan pullosta pohja pois
-Laitetaan tuo pullo ylösalaisin syyläriin, Bemarissa ainakin se menee melko tiiviisti reikään pullon kauluksen ansiosta. Jesseteipillä voi teipata pullon tiiviisti reikään jos tykkää, minulle on riittänyt että pitää pulloa tiivisti paikoillaan.
-Kaadetaan erittäin hitaasti nestettä koneeseen, annetaan välillä tulla ilmojen rauhassa pois
-Kaadetaan ylösalaisin oleva pullo ihan täyteen nestettä ja aletaan lypsää alavesiletkua
-Lypsetään jonkun aikaa ja lisätään nestettä jos on tarvis
-Lämmityslaite puhaltamaan niin kuumaa kuin mahdollista ja kone tyhjäkäynnille. Konetta pitää käyttää ihan lämpimäksi, että termostaatti avautuu ja neste kiertää.
-Lisätään nestettä pullon avulla ja lypsetään alavesiletkua. Sitten kun neste ei enää vaju, niin homma on valmis.

Tuolla tavoin on homma onnistunut niin, ettei tarvitse seuraavan 100 km aikana lisätä jatkuvasti nestettä. Ja noista kutoskoneista on rikottu kansia kun jätetään ilmaa koneeseen = tulee ilmalukkoja.
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kuinka suuren alipaineen tuommoinen alipainetäyttölaite tekee? Mietin, että onnistuisiko tuommoisen tekeminen itse, kun on paineilmalla toimiva "alipainepumppu" olemassa.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 »

ei tätä tohdi siviiliautoihin tehä mutta kaverin jokkisautoon tehtiin jossa oli syyläri peräkontissa ja moottori keulassa. nesteet ei lähteneet millään kiertään. sitte kaverin isä tuumas että nostetaan datsuni perseestä pystyyn kaivinkoneella ja se autto ilman poistumiseen :lol:
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

eipä ole ikinä ongelmia ollu.. bmw 520 vaihdoin jäähdyttäjän ja termari kotelon.. nestettä jäähdytin täyteen ilma ruuvi siitä termari kotelost auki ja nestettä jäähdyttäjään niin kauan ku meni.. sit kone käyntiin ilman jäähdyttäjän korkkia.. nestettä sitä mukaa lisää mitä sopi.. sit ilmaruuveja auki.. ja kun sielt tulneste ni kiinni.. on kuskinpuolen raitis ilma kotelon alla ilmaruuvi myös.. sieltäkin ilmat pois.. sit korkki auki käytti niin kauan et termari aukes sit neste pinnan tarkastus ja korkki kiinni ja kovaa ajoa.. en sen koommin lisänny.. ja auto oli ihan tasamaalla.. muissa vehkeis ollu vaan korkki auki ja käyttäny niin kauan et trermari aukee..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Valakki361
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 3:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valakki361 »

Audeissa olen tehnyt tälläviisiin. Paisuntasäiliö irti ja ja niinkorkealle kuin letkut antaa myöden. Lämppärin letku melkein irti, siitä sitten letkuja lypsämään niinkauan että lämppärin letkun liitoksesta tulee pelkkää nestettä. Sitten koneen käyttö lämpimäksi ja sama homma uudestaan koneen käydessä.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kyl nuo alipainetäyttösysteemit tekee sellasen 0,8-0,9 välillä olevan vacuumin, jos kunmollinen laitos on.....

Itte kans harkinnut hankintaa, useastikkin jo, noin 10v ajan.... mut hiöjaa hyvä tulee, ite käyttänyt myös moisia laitteita, useampaakin, mutta niiden valmistajista tai myyjistä ei tietoa.

Jotain ainakin saa fixus ketjun kautta, tai muiltakin.....
Jollain laitteella oli ainakin Koivunen oy maahantuoja, jollain tais olla Örum tai Kaha......
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Kuorma ja linjaautoissa järjestelmän täytän lähes aina paineella moottorin tai jäähdyttimen poistoropusta.siellä on melkein jokaisessa pikaliittimen paikka. Onnistuu myös muihinkin kun laittaa oman virityksen ja kanisteriin painetta.
Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juubi »

Wüthin alipaineistajan mittarissa ei ole kun numerot, yksiköt puuttuvat kokonaan. Työkalujen näköisiä leluja myyvän liikkeen vastaavaan tarkoitukseen myytävän laitteen ohjelappusessa sanotaan alipaineistuksesta näin: "Tyhjiötasoksi on tultava 20–25 elohopea tuumaa (inHG) paineilman avulla." Kyseinen lappunen löytyy netistä: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 98_man.pdf

elohopeatuuma on 0.03385 baaria, joten se tekisi noin -0,68 - -0,85 bar
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ja 1 barhan on 760mm Hg patsasta....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Ilmaus

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Kaataa puolet järjestelmän tilavuudesta pakkasnestettä jäähdyttimeen ja vedet laittaa hissukseen raanasta letkulla moottorin tyhjennysropusta.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Ainakin aikoinaan oli BMW 2002 termostaatti alavesiletkussa, eli se ei lämminnyt heti. Kun vaihtoi termostaatin joutui jonkin aikaa temppuilemaan ilmauksen kanssa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa