Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

sportswgn

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Olen omistanut montakin Bemaria ja ei ikinä ole ollut ongelmia ilmaantumisen kanssa. Litran pullosta pohja pois ja pohjapuoli ylöspäin pystyyn paisariin tai jäähdyttimeen, nestettä täyteen ja auto käyntiin niin jo lähtee ilmat. Kilpurissa oli kontissä jäähdytin, se oli vähän kinkkisempi ilmata, mutta onnistui kun teki ylävesiletkuun ilmausnipan takakonttiin ja nosti auton perää ylös kun täytti järjestelmää.

Peugeotin XU:nkin sanovat olevan vaikea ilmata mutta ei ole niidenkään kanssa ollut ikinä ongelmia. Avataan lämmityslaitteen letkussa oleva ilmausruuvi, kaadetaan syyläriin nestettä kunnes ilmausruuvista tulee pelkkää nestettä. Ruuvi kiinni ja avataan syylärin kuskin puoleisessa nurkassa oleva ilmausruuvi, kaadetaan neestettä kunnes tulee yltä, ruuvi kiinni. Avataan termostaattikopassa (tai siitä lähtevässä letkussa) oleva ilmausruuvi, litran pullo, josta leikattu pohja pois, nurinpäin paisarin suulle ja täytetään nesteellä, auto käyntiin, suljetaan ilmausruuvi kun ei enää tule kuplia, lisätään tarvittaessa nestettä.

Takavetoisten Volvojen vinokoneet ovat helpoimpia ilmata, senkun kaataa nesteet paisariin, käyttää lämpimäksi ja lisää nestettä sitä mukaan kun häviää.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tunkataas vanha aihe. Eli MF 3050 pakkasnesteiden vaihdossa. Miten ilmata syyläri? Termostaatti irti, niin täyteen vettä korkista kuin menee ja vielä tarpeentullen ylävesiletkun kautta? Käyttää lämpöseksi ja laskee vedet pois. Ilmaantuuko lämppärin kenno itsellään kun kone on täynnä vettä vai pitääkö kikkailla? Vettä letkulla kennon läpi ja letkut kii?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Miten ilmata syyläri? Termostaatti irti, niin täyteen vettä korkista kuin menee ja vielä tarpeentullen ylävesiletkun kautta? Käyttää lämpöseksi ja laskee vedet pois.
Juu, kyllä viimosessa vaiheessa se syyläri on sillon ilmaa täynnä. :lol:

Tuota massikkaa erityisemmin tunne,mut ei kait noissa mitää ihmeempiä kikkailuja tarvi, että lämppäri ilmautuu. Käyttää konetta reippailla kierroksilla lämmityslaiteen hana auki, ja ajelee kallellee eri suuntii, niin poistuu mahollinen viimonenkin ilma kennosta.
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei ole noiden koneiden kanssa tarvinnut temppuilla, syylari täyteen, kone käyntiin ja lisää sitä mukaa kun vajenee, ja sillä valmis.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ilmaus

Viesti Kirjoittaja Arpe »

karitsa kirjoitti:Kaataa puolet järjestelmän tilavuudesta pakkasnestettä jäähdyttimeen ja vedet laittaa hissukseen raanasta letkulla moottorin tyhjennysropusta.
Tälläi olen scanioiden kanssa toiminu. Letku sopii lemmarilla tyhjennyspikaliittimeen. Yläkautta nesteet ja alakautta vedet. Täyttyy kerralla. Ei tarvi kuskien jälkikäteen lisäillä.
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Osmo_ kirjoitti:Tunkataas vanha aihe. Eli MF 3050 pakkasnesteiden vaihdossa. Miten ilmata syyläri? Termostaatti irti, niin täyteen vettä korkista kuin menee ja vielä tarpeentullen ylävesiletkun kautta? Käyttää lämpöseksi ja laskee vedet pois. Ilmaantuuko lämppärin kenno itsellään kun kone on täynnä vettä vai pitääkö kikkailla? Vettä letkulla kennon läpi ja letkut kii?
:roll: Tuota.. Siinä syylärissä on korkki josta järjestelmä täytetään hitaasti liruttamalla. Kun on täynnä, niin ajoa. Tuonne lämppärin kennoon tulee kyllä heti ilmalukko jos nestettä vajuu jostain syystä. Aina kumminkin alkanu kiertää ittestään ajan kanssa.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Tuskimpa tuo eroaa 3060 massikasta joka ei tarvinnu mitään muuta kuin syyläri täyteen asti sitten käymään ja kierroksia koneeseen niin neste kiertää lämppärin kennollakin ja kaatoi lisää mitä tartti. eikä tossa kovin kauaa menny.
Se ominaisuus ainakin omassa 3060 oli että tyhjäkäynnillä ei neste kiertäny lämppärillä.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kyllähän sinne kaikki 16l saatiin mahtumaan. Ajettiin hieman offroadia ja nokka ylämäkeen kun täytettiin. Turhaan ressasin.
En muuten ikinä oo nähnyt niin paskasta pakkasnestettä kun tossa oli. Ämpäriin tuli krapulapaskan näköistä lillinkiä ja aina kun koneen käytti uusien vesien kanssa, tuli lisää. Päästin syylärin läpi mittarin mukaan 300l vettä mukaanlukien täytöt. Kyllä sieltä loppua kohden rupes suht kirkasta tulemaan, mutta kaikkea ei saa millään pois. Syyläriin kun laitoin vesiletkun ja annoin valua alavesiletkusta pois, kymmenen minuuttia meni että ruskeen sävy muuttui. Oli sen verran ruosteista etten arvannut laittaa pesuainetta, ettei peseydy liikaa. Varmuuden vuoksi laitoin kumminkin keltasta Bar'sia. Teinkö turhaan vai en... So long.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja pAy »

T Valtraan piti vaihtaa uusi jäähdytin, nyt kuitenkin lämpömittari seilaa sinisen ja puolenvälin välillä, tekee nopeita nousuja/laskuja kun kone lämmin. Ilmasta järjestelmässäkö tuo johtuu? Miten saan ilmat pihalle?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei jää ilmaa
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja pAy »

Ei kai viallinen termostaattikaan kuumana 20min äestyksen jälkeen mittarissa nopeita liikkeitä aiheuta, jäähdytin ja ylävesiletku lämpimiä, alavesiletku viileä. Jäähdyttäjässä tuossa ei ole korkkia, täytetään paisuntasäiliöstä joka ylempänä lähempänä ohjaamoa. Viallinen lämpötila-anturi tai mittaristovika?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja mike »

^ Valtrassa lämpömittarin anturi tekee poukkoilun.
Viimein neula jäi kylmälle alueelle pysyvästi ja Anturi hajosi lopullisesti.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Anturi helppo vaihtaa. Kannentiiviste?
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja pAy »

8400 kirjoitti: Ke Kesä 16, 2021 8:11 am Anturi helppo vaihtaa. Kannentiiviste?
Eikö kannentiivisteen vuoto näkyisi mittarissa jotenkin kierrosten mukaan, eikä niin että on välillä sinisellä pidemmän aikaa ja välillä taas normaalissa puolessa välissä tai jossain siinä välillä?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

En lukenut kaikkia viestejä mutta kerron omasta menetelmästä. Minulla on vakuumipumppu ja erilainen valikoima jäähdyttäjän korkkiin ja paisuntasäiliön korkkiin sopivia adaptereita. Vakuumipumppu on sama, jota käytän kylmäkoneiden tai auton ilmastoinnin tyhjiöimiseksi. Sillä pumpulla imetään jäähdytysjärjestelmä tyhjiöön ja kun tyhjiö on saavutettu, laitetaan letku jäähdytysnestekannuun ja ilmakehän luonnollinen paine työntää järjestelmän täyteen. Ei jää ilmataskuja ja nestepinta on kerralla oikea. Setissä on lisäksi mittari, jolla voi todeta järjestelmän vuodonkin samalla tavalla kuin kylmäkoneidenkin kanssa. Systeemi toimii aina, täydellisesti, edellyttäen toki että järjestelmä on vuodoton.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

pAy kirjoitti: Ke Kesä 16, 2021 8:40 am
8400 kirjoitti: Ke Kesä 16, 2021 8:11 am Anturi helppo vaihtaa. Kannentiiviste?
Eikö kannentiivisteen vuoto näkyisi mittarissa jotenkin kierrosten mukaan, eikä niin että on välillä sinisellä pidemmän aikaa ja välillä taas normaalissa puolessa välissä tai jossain siinä välillä?
Se näkyy siinä että lämmityslaitteesta ei tuu lämmintä. Eikö toi anturivialta kuulosta
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Anturista lähtisin itsekin vikaa etsimään.
Jos kannentiivisteessä on Vuoto, yleensä neste vähenee.
Syylärissä saattaa kuplia, neste voi lentää voimalla ulos, vaaleaa höyryä pakoputkesta ym riippuen tiivistevaurion laajudesta ja paikasta.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

8400 ei tullut lämmintä ja puski paisarin tyhjäksi. Aika monta traktoria ja konetta täyttänyt nesteellä ja ilmaa niihin ei ole jäänyt. Tai se tulee kyllä pois siinä kun konetta käyttelee ja kaatelee nestettä sisään.
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja pAy »

Juu täytyy laittaa anturi tilaukseen, vika vain tuli samaanaikaan kun jäähdyttimen vaihdoin niin ilma tuli ensiksi mieleen. Lämmintäkin puhaltaa, neste ei vähene eikä kupli.
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kai ne johdot on oikein päin?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa