Sivu 1/6

Majorin käynnistys ongelmia..

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 2:50 pm
Kirjoittaja -KK-
Selailin vanhoja aiheita tuossa etsiessä neuvoja majorin laiskaan käynnistykseen, ja heräsi sellanen kysymys että, voisiko johtua paksusta kannentiivisteestä?
Koneeseen on vaihdettu venttiilit ja ohjurit sekä alakertaan kaikki kuluvat osat. Alkuperäisenä kannessa oli kuparitiiviste ja nyt paksumpi massatiiviste,kansi myös oikaistiin. Ajoitusta on muutettu 29 asteesta 26 kuten jossain keskustelussa oli mainittu (pumppu se 296 loppuinen ja kone vm-54) .
Ilmattu on ja ennen remonttia se käynnistyi kuitenkin heti, nyt pakkosyötön kanssa joutuu parikertaa "hörskäyttämään" ennen kuin jää käymään. Eli vienkö kannen vielä kerran koneistamoon ja sanon että ottaa 0.5 mm pois vai olisiko jollain äkkinäiselle parempia (helpompia) ideoita?

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 3:23 pm
Kirjoittaja DexMasZet
Jos helpoiten niin kaivelee pilotin tallin kätköistä esiin...

Mutta älä tosiaankaan! Kannattaa kokeilla sillä toisella ennakolla. Jos ei tepsi niin onko suuttimet ja pumppu tikissään? Majorin konetta kun en tunne niin en ossoo muutakaan sannoo...

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 4:32 pm
Kirjoittaja -KK-
Jäi mainitsematta että ajoitusta on kokeiltu eri asteilla ilman ihmeempää muutosta ja suuttimet uusittu pari vuotta sitten.
Tuota kannentiivistettä syytän vaan siksi kun joku jossain mainitsi että suuttimien alle jääneet tuplatiivisteet aiheuttaa käynnistysvaikeuksia, mutta eikös noin puolimilliä paksumpi kannentiiviste kasvata palotilaa paljon enemmän?

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 4:36 pm
Kirjoittaja Manuel
Onko sylinteriputkien ylätasossa korotus (Liekkirengas) Jos on, silloin käytettävä 1 mm tiivistettä. Alkuperäinen ollut 0,6 mm, ennakko tuolle pumpulle oli 29 astetta.

Se puristus ei nouse ottamalla kannesta pois koska palotila on männässä.

Tuon 0,6 mm tiivisteen kanssa kuului olla matalat männät jotka jäivät 0,20 mm ryhmän tason alle.

Oikeita vastauksia pystyy antamaan vain jos tietää mitkä männät ja mitkä putket. Varmuuden vuoksi moottorin numero.

Eli matalat männät sopivat huonosti jos liekkirengas putken päässä.. Se taas siis vaatii 1 mm tiivisteen.

Korkeat männät, (0,05 mm yli ryhmän tason) liekkirengas ja 1mm tiiviste sopivat yhteen. Liekkirenkaan kanssa ei voi käyttää 0,6 mm tiivistettä. Korkeeiden mäntien kanssa siis 1mm tiiviste. Liekkirenkaiden kanssa pakollinen.

Yhteensopimattomia ovat.
Liekkirengas ja 0,6 mm tiiviste, samoin matalat männät ja liekkirengas ja 1mm tiiviste. Silloin ennakko 26 astetta, mutta käyntiinlähtöön voi silti vaikuttaa.

Jos putkien yläpäät ovat sileät (alkuperäiset) silloin koneessa todennäköisesti myös matalat männät ja tiivisteen oltava 0,6 mm.

Tuo ennakko riippuu pumpusta, kansitiivisteestä ja moottorin mallista.

Tuo kokonaisuus on vähän sekava koska niin moni asia vaikuttaa siihen mitä osia voi yhdistellä ja mitä siitä seuraa.

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 4:58 pm
Kirjoittaja -KK-
"Se puristus ei nouse ottamalla kannesta pois koska palotila on männässä."
No näinhän se tietysti on, voi tätä jäykkää järjen juoksua.
Putkissa on liekkirengas kuten oli vanhoissakin, mutta olisiko valmiissa korjaussarjassa tullut toisiinsa sopimattomia osia? asiasta tietämättömänä ei tullut mieleenkään mittailla mäntien korkeuksia. Osat kuitenkin tilattu koneen vuosimallin mukaan.(1276622)

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 5:46 pm
Kirjoittaja sbf
Olisko koneistamossa kalvaneet seetit liian syvälle ja venttiilit nyt niin syvälle että laskevat puristuksia?

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 6:35 pm
Kirjoittaja rastuhannu
Itselle tuli ekaksi mieleen että tuliko siihen liian lyhyet männät.

Tää kyllä hiukan vaikuttaa puristuksiin jos venttiiliit meneet liika syvälle mutta varmaan koneistamossa sen huomioineet.

Lisä prikka suuttimen alla ei nyt vaikuta puristukseen pierun vertaa mutta huonontaa käyntiä sen takia että polttoainesuihku suuntautuu hiukan väärin, osa suihkusta osuu kannen reunaan.

Saattaa olla vaan niinkin että just remontoitu kone ei vielä pidä puristuksia ennenkuin osat hieman hiotuvat keskenään.
Suosittelisin ajamaan koneella muutaman kymmenen tuntia ja tutkailemaan vasta sen jälkeen tilannetta.
Sitten voisi suorittaa puristuspaineiden mittauksen.

Näissä korjaussarjoissa kylläkin on ollut jonkinverran sutta seassa. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta jotkut vaihtaneet osat parikin kertaa ennenkuin on kelvolliset sattunut.


Muistahan noin 50 ajo tunnin jälkeen kannen kiriminen ja venttiilin säätö.

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 6:49 pm
Kirjoittaja katoi
On ihailtavaa katsoa noita Rastuhannun neuvoja. On täyttä asiaa joka sana ja ei koskaan mitään negatiivista ketään kohtaan. Sopii muittenkin ottaa malliksi.
Jonkinlainen diplomi pitäisi kyllä jo miehelle antaa masinistien toimesta :D

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 11:45 pm
Kirjoittaja Manuel
sbf kirjoitti:Olisko koneistamossa kalvaneet seetit liian syvälle ja venttiilit nyt niin syvälle että laskevat puristuksia?
Alkuperäinen ohje oli että venttiilit 0,86 mm koholla kannesta. Kun siitä tuli ongelmia (karstaa venttiileissä) niin muutettiin niin että pitää venttiilit olla kannen tasossa. Venttiili vaihtui 03/61.

Jos on korkeat männät, liekkirengas ja se 1 mm tiiviste ennakko 29 astetta. Jos männät vaihdettu todennäköisesti korkeat. Mahtaako kukaan enää edes myydä matalia mäntiä.

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2013 11:59 pm
Kirjoittaja tma
Manuel kirjoitti: Alkuperäinen ohje oli että venttiilit 0,86 mm koholla kannesta. Kun siitä tuli ongelmia (karstaa venttiileissä) niin muutettiin niin että pitää venttiilit olla kannen tasossa. Venttiili vaihtui 03/61.
Mitähän ongelmia mahtoi tulla? Vastaus dokumenttien kera, kiitos.

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 9:21 am
Kirjoittaja sbf
Asiaa ajateltuani käsitin ettei tämä kysyjän ongelma ala selviämään kuin ottamalla suuttimet irti ja tekemällä puristuspainemittaus.
Jos löytyy selvästi tehtaan arvoja alhaisemmat arvot, täytyy hattua raottaa ja selvittää syy.
Kantta purkamattakin selviää ehkä tuo venttiilien korko kansitasosta kun purkaa keinuvivuston pois ja mittaa venttiilin jousenpuoleisen pään pituuden.
Siihen tietysti pitää löytää tehtaan vertailuarvo tai samanlainen sylinterinkansi vertailuksi.

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 12:57 pm
Kirjoittaja -KK-
Venttiilit oli kannentasosta ylhäällä, en muista tuliko mittailtua kun koneen kasaamisesta on reilu vuosi. Sen jälkeen ajettu muutama tunti.

Kokeilen vielä tuota ajoitusta 29 asteeseen, kun en itsekkään haluaisi
millään uskoa noihin mataliin mäntiin. Syö miestä jo pelkkä ajatuskin siitä että pitäisi kaivaa se kone taas ylös veneen pilssistä.

Mikä muuten on tehtaan arvo puristuspaineille ja oikea mittaustapa?
Kaasuläppä täysin auki ja startilla pyöräytys kö ?

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 2:41 pm
Kirjoittaja Manuel
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti: Alkuperäinen ohje oli että venttiilit 0,86 mm koholla kannesta. Kun siitä tuli ongelmia (karstaa venttiileissä) niin muutettiin niin että pitää venttiilit olla kannen tasossa. Venttiili vaihtui 03/61.
Mitähän ongelmia mahtoi tulla? Vastaus dokumenttien kera, kiitos.
Fordsonin varaosaluettelo 1960/- sivu 103...

Where valve failures has repeatedly occurred....

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 3:28 pm
Kirjoittaja rastuhannu
-KK- kirjoitti:Venttiilit oli kannentasosta ylhäällä, en muista tuliko mittailtua kun koneen kasaamisesta on reilu vuosi. Sen jälkeen ajettu muutama tunti.

Mikä muuten on tehtaan arvo puristuspaineille ja oikea mittaustapa?
Kaasuläppä täysin auki ja startilla pyöräytys kö ?
Dieselistä on puristuspaineiden mittaus hieman epätarkka kun startti ei aina pöyritä oikealla nopeudella.
Starttausnopeudella paineiden pitäisi olla noin 24-27 kp/cm2
Voi siihen tehdä ohivuotomittauksenkin jos epäilee että männänrenkaat tai venttiilit valskaa.
Kerta kone pyörinyt vasta muutaman tunnin niin ei siinä vielä ole osat kerinnyt hioutua.

Ennen isompaa remontoitia kehottaisin tarkistamaan sen polttoaineen saannin. Saattaa se vika ollakin nyt silläpuolen. Jos kone kerta hörähdettyään ei jaksa pysyä käynnissä niin oireet sopii kyllä huonoon polttoaineen saantiin.

- Siirtopumpun läpät valskaa eikä anna oikeaa painetta. Elementit ei täyty polttoaineella jos ei ole tarpeeksi painetta.
- Tukoksia jossain, parafiini muodostanut köttiä johonkin, suodatin, sihdit, polttoainehana.
- Pienoinen ilmavuoto jossain.

Kokeileppa seuraavan kerran pumpata ennen käynnistystä siirtopumpulla paine pumppuun, ja tarkista ilmausruuvista että siellä pysyy paine useita miinuutteja (5-10 ainakin).

Onko tankki millä korkeudella moottoriin nähden?
Valusko pulttoaine putkistosta takaisin tankkiin jos on alempana. Takaiskuventtiili pitäisi auttaa asiassa.
Sähköpumppu myös.

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 7:08 pm
Kirjoittaja tma
Manuel kirjoitti:
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti: Alkuperäinen ohje oli että venttiilit 0,86 mm koholla kannesta. Kun siitä tuli ongelmia (karstaa venttiileissä) niin muutettiin niin että pitää venttiilit olla kannen tasossa. Venttiili vaihtui 03/61.
Mitähän ongelmia mahtoi tulla? Vastaus dokumenttien kera, kiitos.
Fordsonin varaosaluettelo 1960/- sivu 103...

Where valve failures has repeatedly occurred....
Äärettömän harvinaisia ovat olleet venttiileihin liittyvät ongelmat Majoreissa ainakin Suomessa. Vaikka venttiilit olisivat sen vajaan millin koholla kannen tasosta, vielä on pelivaraa 2mm ennenkuin venttiilit ottaa mäntiin kiinni.

Pistäpä tänne siitä varaosaluettelon sivusta kuva. Aijaa.com toimii esim. erittäin hyvin.

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 8:12 pm
Kirjoittaja Manuel
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti:
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti: Alkuperäinen ohje oli että venttiilit 0,86 mm koholla kannesta. Kun siitä tuli ongelmia (karstaa venttiileissä) niin muutettiin niin että pitää venttiilit olla kannen tasossa. Venttiili vaihtui 03/61.
Mitähän ongelmia mahtoi tulla? Vastaus dokumenttien kera, kiitos.
Fordsonin varaosaluettelo 1960/- sivu 103...

Where valve failures has repeatedly occurred....
Äärettömän harvinaisia ovat olleet venttiileihin liittyvät ongelmat Majoreissa ainakin Suomessa. Vaikka venttiilit olisivat sen vajaan millin koholla kannen tasosta, vielä on pelivaraa 2mm ennenkuin venttiilit ottaa mäntiin kiinni.

Pistäpä tänne siitä varaosaluettelon sivusta kuva. Aijaa.com toimii esim. erittäin hyvin.
Mitään kuvablogia ei ole. Teksti asiasta aika lyhyt.
Where valve failure has repeatedly occurred, luettelo osista. ja mihinkä sopivat. Eli ei se Fordille ollut niin tuntematonta ollut kuin yritetään väittää. Silloin aika tavallinen homma, varsinkin niille tukinajajille. Kovemmalla pakkkasella Major saattoii käydä koko yön kun niissä silloisissa akuissa ei aina henki riittänyt.

Kun olen ajellut Majorilla jo1954, sitä ennen Fordson N'llä, niin siltä ajalta hyvin muistissa nuo venttiili/työntötankovaivat. Varsinkin ne jotka ajoivat metsästä tukkeja kärsivät niistä. Täällä luullaan että vaivat häviäisi inttämällä vastaan.

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 8:46 pm
Kirjoittaja Manuel
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti:
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti: Alkuperäinen ohje oli että venttiilit 0,86 mm koholla kannesta. Kun siitä tuli ongelmia (karstaa venttiileissä) niin muutettiin niin että pitää venttiilit olla kannen tasossa. Venttiili vaihtui 03/61.
Mitähän ongelmia mahtoi tulla? Vastaus dokumenttien kera, kiitos.
Fordsonin varaosaluettelo 1960/- sivu 103...

Where valve failures has repeatedly occurred....
Äärettömän harvinaisia ovat olleet venttiileihin liittyvät ongelmat Majoreissa ainakin Suomessa. Vaikka venttiilit olisivat sen vajaan millin koholla kannen tasosta, vielä on pelivaraa 2mm ennenkuin venttiilit ottaa mäntiin kiinni.

Pistäpä tänne siitä varaosaluettelon sivusta kuva. Aijaa.com toimii esim. erittäin hyvin.
Mitään kuvablogia ei ole. Teksti asiasta aika lyhyt.
Where valve failure has repeatedly occurred, luettelo osista. ja mihinkä sopivat. Eli ei se Fordille ollut niin tuntematonta ollut kuin yritetään väittää. Silloin aika tavallinen homma, varsinkin niille tukinajajille. Kovemmalla pakkasella Major saattoii käydä koko yön kun niissä silloisissa akuissa ei aina henki riittänyt pienen laturin ja jatkuvan valoilla ajon vuoksi.

Kun olen ajellut Majorilla jo 1954, sitä ennen Fordson N'llä, niin siltä ajalta hyvin muistissa nuo venttiili/työntötankovaivat. Varsinkin ne jotka ajoivat metsästä tukkeja kärsivät niistä. Täällä luullaan että vaivat häviäisi inttämällä vastaan.

Esitin aikaisemmin kysymyksiä joista paljastui ettei ymmärretty asiasta enempää kuin normaali asentaja. Se venttiilikoneisto on mekaniikan puolella monimutkaisin kokonaisuus moottorissa. Voi siellä moottorissa olla enemmänkin kuin 2 mm välystä, mutta toivottavaa se ei ole muuta kuin karstan torjunnassa. Se välys voi mennä nollaankin, mutta enempää karstaa ei sinne pysty kertymään.

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 9:01 pm
Kirjoittaja DexMasZet
Jälleen kerran nämä kaksi majori specialistia kampevat asillisen ketjun lähelle nyrkkintappelua...

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 9:21 pm
Kirjoittaja penttijp
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti:
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti: Alkuperäinen ohje oli että venttiilit 0,86 mm koholla kannesta. Kun siitä tuli ongelmia (karstaa venttiileissä) niin muutettiin niin että pitää venttiilit olla kannen tasossa. Venttiili vaihtui 03/61.
Mitähän ongelmia mahtoi tulla? Vastaus dokumenttien kera, kiitos.
Fordsonin varaosaluettelo 1960/- sivu 103...

Where valve failures has repeatedly occurred....
Äärettömän harvinaisia ovat olleet venttiileihin liittyvät ongelmat Majoreissa ainakin Suomessa. Vaikka venttiilit olisivat sen vajaan millin koholla kannen tasosta, vielä on pelivaraa 2mm ennenkuin venttiilit ottaa mäntiin kiinni.

Pistäpä tänne siitä varaosaluettelon sivusta kuva. Aijaa.com toimii esim. erittäin hyvin.
Mitä ero o tyhmäl ja älykkääl miähel?
-Ei mittä. Molemma luuleva tiätäväs kaike. :lol:

Lähetetty: Ke Touko 01, 2013 9:33 pm
Kirjoittaja tma
DexMasZet kirjoitti:Jälleen kerran nämä kaksi majori specialistia kampevat asillisen ketjun lähelle nyrkkintappelua...
Kyse ei ole nyrkkitappelemisesta.

Manuelsson yleistää jonkun yksittäisen - tuntemattomasta syystä tapahtuneen - venttiilikoneistovaurion Majoreiden yleiseksi viaksi, joka ei mielestäni ole korrektia. Mitään näyttöä asiasta ei ole dokumenttipohjalta saatu nähtäväksi.

Viitaten tähän Manuelssonin kommenttiin työntötanko-ongelmista ja puolipuristimen käytöstä, Fordin moottorikirja nimenomaan kehoittaa käyttämään puolipuristinta siten että kerätään ensin startilla kierrokset ja sitten läväytetään täysi puristus päälle. Tulen kirjoittamaan aiheesta laajahkon jutun seuraavaan Masinistit-lehteen, ympäri Suomen kerättyjen käyttökokemusten, huoltomiesten haastattelun sekä Fordin laatimien ohjeitten ja dokumenttien kera. Otan toki huomioon Manuelssoninkin dokumentin mikäli sellainen jostain sattuu löytymään.