Majorin käynnistys ongelmia..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

katoi
Viestit: 910
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 11:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja katoi »

Yltääkö tma kätesi istualtaan puolipuristimelle ? Kytkin pohjassa ? Onpas pitkät kädet jos yltää.
Traktorin vieressä maassa seisoen ei ole oikein turvallista käynnistää traktoria jos vaikka sattuu unohtumaan vaihde päälle. Niin moni on jäänyt liikkeelle lähteneen traktorin alle ja jopa kuollut.
Itse myös harrastin aikoinaan maasta käynnistystä, mutta kerran unohtui vaihde päälle ja oli muutamasta cm kiinni ettei varpaat jäänyt takarenkaan alle. Belaruksessa on esim. tehty turvallinen käynnistys niin ettei vaihdepäällä edes onnistu käynnistys, joka on erittäin hyvä ominaisuus.
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

katoi kirjoitti:Yltääkö tma kätesi istualtaan puolipuristimelle ? Kytkin pohjassa ? Onpas pitkät kädet jos yltää.
Traktorin vieressä maassa seisoen ei ole oikein turvallista käynnistää traktoria jos vaikka sattuu unohtumaan vaihde päälle. Niin moni on jäänyt liikkeelle lähteneen traktorin alle ja jopa kuollut.
Itse myös harrastin aikoinaan maasta käynnistystä, mutta kerran unohtui vaihde päälle ja oli muutamasta cm kiinni ettei varpaat jäänyt takarenkaan alle. Belaruksessa on esim. tehty turvallinen käynnistys niin ettei vaihdepäällä edes onnistu käynnistys, joka on erittäin hyvä ominaisuus.
Justiinsa meinasin aivan samat asiat kirjoittaa. Super-4 Countyn pyörien välissä äsken rupesin harkitsemaan tuota puolipuristin-jippokäynnistystä, kun akut on huonot ja vain naksui starttinapista painellessa. On laitettu nappistartti tässäkin onneksi sen verran kauas vasemmalle puolen "kojelautaa", ettei yllä samalla toinen käsi puolipuristimen kahvalle. Eipä tarvitse, kuin jäädä pakki tai hidas ykkönen päälle, niin pyörähtää kone päälle ja olo on kuin mankelissa. Kuskin penkillä istuessa tulee automaattisesti painettua kytkin pohjaan ja sitten startattua. Hyvin usein on valmiiksi joku pykälä jäänyt loveensa, kun on seisauttanut koneen itse äkkiä samalla tavalla, eli ensin painaen tietysti kytkin pohjaan mutta jäänyt vaihde ottamatta vapaalle moottorin seisahdettua. On ollut viisautta sillä, joka on tuon starttinapin asentanut tai muuten vaan sattunut nappula vahingossa sopivaan paikkaan. Kahvastartti houkuttelisi kyllä vieressä seisomaan ja pyöräyttämään moottori käyntiin puolipuristinkahvan avulla.
Eiköhän tämä ole sittenkin se pääsyy, miksi ohjekirjoissa ei pahemmin kehoiteta harrastamaan tätä käynnistystapaa. Kammella pyörittäessä on heti selvää, että pykälä on päällä, kun puolipuristinkahvaa käyttää mutta starttimoottorilla asian huomaa moni vasta sitten, kun kone halaa ukkoa eikä ukko enää konetta.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Edellä olevat kirjoitti varsin viisaita virkkeitä. Kyllä moni on telonut itsensä kun ei ole muistanut vaihdetta vapauttaa ja sivustakäsin startannut.

Kyllä siinä hieman taiteilemista oli jos Majoria yksin starttasi puolipuristimen avulla. Varsinkin missä oli pystypakoputki pahalla hollilla.

Puukapulata kädenjatkeena käyttäen onnistui kohtalaisesti. Tai sitten jalalla painoi starttivipua ja kädellä hoiteli puolipuristinta. Pitääpäs käydä kokeilemassa vieläkö jalka taipuisi moiseen meininkiin.
Jotkut viritteli narujakin joilla jompaa kumpaa vipua hoiteli.
Kädellä kuitenkin oli paras hoidella sitä puristin vipua koska silloin pystyi hienosäätämään toimintaa, varsinkin silloin kun oli siinä ja siinä rajoilla jaksaako startti pyöräyttää konetta vai ei.

Kytkinpolkimenhan pystyi alas lukitsemaan esim. puukapulan avulla, että sen suhteen ei ollut ongelmata.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

katoi kirjoitti:Yltääkö tma kätesi istualtaan puolipuristimelle ? Kytkin pohjassa ? Onpas pitkät kädet jos yltää.
Traktorin vieressä maassa seisoen ei ole oikein turvallista käynnistää traktoria jos vaikka sattuu unohtumaan vaihde päälle. Niin moni on jäänyt liikkeelle lähteneen traktorin alle ja jopa kuollut.
Itse myös harrastin aikoinaan maasta käynnistystä, mutta kerran unohtui vaihde päälle ja oli muutamasta cm kiinni ettei varpaat jäänyt takarenkaan alle. Belaruksessa on esim. tehty turvallinen käynnistys niin ettei vaihdepäällä edes onnistu käynnistys, joka on erittäin hyvä ominaisuus.
Sivustahan sitä on starttailtava jos meinaa molempiin ranstakoihin yltää yhtäaikaa.

Eipähän sitä tarvii jokaikinen päivä Majoria sillä tavalla sivusta tahkota, akut kun on kunnossa niin hyppää pukille vaan ja täräyttää käyntiin. Mutta joskus sitä näinkin käynnistetään, molemminkätisesti. Tässä tapauksessa sen pykälän laittaminen vapaalle on tietysti se ensimmäinen temppu, ennenkuin edes virtoja kääntää päälle ja puolipuristinta raottelee.
vaniljacreme
Viestit: 4739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

kyl se varmaan on ollu tarkoitus startata maasta pitäen ja tuskin tuohon aikaan insinöörit on pahemmin ajatellu mitään turvallisuus kysymyksiä ja vapaalla pitäminen ja käsijarrun päällä olo itsestään selvyys. tupakan polttokin oli muotia jossain vaiheessa.. :lol:
katoi
Viestit: 910
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 11:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja katoi »

Niinpä ja töhöllä öljypohjan lämmitys tai jopa nuotio alle :lol:
Totuushan on, että eihän sitä puolipuristinta nykyisin tarvitse käyttää kun uudet akutkin on niin halpoja nykyisin ja vielä on näitä letkulämmittimiä ja puhaltimia ym. ja sähköäkin on saatavilla toisin kuin silloin vielä jopa 70-luvun alussa ei ollut kaikissa taloissa sähköä kun Tilley- lampun valossa lueskeltiin. Meillekin tuli kotimökkiin v. 1972 sähköt ja puhelin v. 1988.
Onhan tämä maailma muutttunut niin paljon muutamassa vuosikymmenessä.
Elämme herran kukkarossa yltäkylläisyydessä, mutta ihmiset vain valittaa köyhyyttä ja EU:ta.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Nostellaanhan tätäkin aihetta esille välillä..

Kesän aikana pyöritelty parisenkymmentä Majoria. Supereita kaikki yhtä laskematta. Ja vielä yksi samettisilmien painama Ebrokin. Puolipuristinta tuli kokeiltua ihan tarkoituksella jokaisessa koneessa startatessa ja osassa jopa koneen käydessäkin.

Tulos: 0 kpl vääntyneitä nostopuikkoja.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Majorin puolipuristusta ei ole tarkoitettu käynnistysavusteeksi. Ei edes noissa sähköttömissä inertiastarttivehkeissä. Sikäli olin väärässä kun oletin sitä käytettävän apuna sähköttömissä malleissa.

Kaikkeen on syynsä. Tarjoan muillekin mahdollisuuden vastata ennen kun selitän.
kessu
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 9:10 pm
Paikkakunta: janakkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kessu »

[quote="Manuel"]Majorin puolipuristusta ei ole tarkoitettu käynnistysavusteeksi.

mihin se sitten on tarkoitettu? en ole ns. puolipuristin-sukupolvea mutta ihmetyttää mihin sellaista on sitten edes meinattu käyttää
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Manuel kirjoitti:Majorin puolipuristusta ei ole tarkoitettu käynnistysavusteeksi. Ei edes noissa sähköttömissä inertiastarttivehkeissä. Sikäli olin väärässä kun oletin sitä käytettävän apuna sähköttömissä malleissa.

Kaikkeen on syynsä. Tarjoan muillekin mahdollisuuden vastata ennen kun selitän.
Mitäs se sanookaan Fordin moottorikirja: http://aijaa.com/7Uz1MW
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Manuel kirjoitti
Lähetetty: 12.11.2011, 22:18
Jostakin luin varoituksen ettei Fordsonia pitäisi koskaan käynnistää puolipuristuksen avulla.
Ja näin käynnistyi tämä(kin) ikiliikkuja..... :roll:
enfo
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 3:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enfo »

Minä en ole enää uskaltanu majoria tallista pihalle ajaa, viimekesänäkin käynnistelin vaan tallissa ja kun niin huono akkukin, että pakko käyttää melkeinpä sitä p.puristinta. Onhan se parempi jos hajoaa talliin kun on niin painava työntää ylämäkeen takasin talliin. Vielä kuitenkin toimii jollainlailla 8)
Kyllä koneessa voimaa on, onhan se power major :)
vaniljacreme
Viestit: 4739
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

enfo kirjoitti:Minä en ole enää uskaltanu majoria tallista pihalle ajaa, viimekesänäkin käynnistelin vaan tallissa ja kun niin huono akkukin, että pakko käyttää melkeinpä sitä p.puristinta. Onhan se parempi jos hajoaa talliin kun on niin painava työntää ylämäkeen takasin talliin. Vielä kuitenkin toimii jollainlailla 8)
jos siitä on jo noin kauan kun viimeksi oot käynnistelly en kyllä uskaltas minäkään. varmasti työntötangot vääntyy samantien.. :lol:
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Majorin puolipuristusta ei ole tarkoitettu käynnistysavusteeksi. Ei edes noissa sähköttömissä inertiastarttivehkeissä. Sikäli olin väärässä kun oletin sitä käytettävän apuna sähköttömissä malleissa.

Kaikkeen on syynsä. Tarjoan muillekin mahdollisuuden vastata ennen kun selitän.
Mitäs se sanookaan Fordin moottorikirja: http://aijaa.com/7Uz1MW
Ei taida olla ote Majorin kirjasta. Vähän sattumalta selvisi miksi vääntyvät.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Manuel kirjoitti:
tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Majorin puolipuristusta ei ole tarkoitettu käynnistysavusteeksi. Ei edes noissa sähköttömissä inertiastarttivehkeissä. Sikäli olin väärässä kun oletin sitä käytettävän apuna sähköttömissä malleissa.

Kaikkeen on syynsä. Tarjoan muillekin mahdollisuuden vastata ennen kun selitän.
Mitäs se sanookaan Fordin moottorikirja: http://aijaa.com/7Uz1MW
Ei taida olla ote Majorin kirjasta. Vähän sattumalta selvisi miksi vääntyvät.
Mitähän eroa mahtaa olla samana vuonna valmistetussa Fordin puolipuristimella varustetussa E1ADDN 6015 moottorissa JA Super Majorin moottorissa? Saa arvatakin jos ei tiedä.
maukka
Viestit: 866
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maukka »

Ei taida mennä perille vaikka vääntäis työntötangosta !
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Se on tietylle osalle väestöstä erittäin haastavaa tai suorastaan mahdotonta myöntää olevansa väärässä. Ennemmin tekevät vaikka itsensä naurunalaisiksi.

Ruukku käy kaivolla kunnes ruukku rikkoutuu. Tai sitten kaivo on tyhjä..
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Eilispäivänä laitoin pihassa olleeseen nelos-Traderin koneeseen Majorin venttiilikoneiston puolipuristimineen. Vastoin kaikkia kirjasta luettuja ja täällä julkilausuttuja varoituksia sekä "varmoja tietoja", puolipuristin toimii nelos-Traderin koneessakin todistetusti. Ei ota venttiilit kiinni mäntiin missään tilanteessa. Toisin sanoen; syy siihen miksi nelos-Traderin koneesta puuttuu puolipuristin, ei ainakaan ole se että venttiilien ja mäntien yhteentörmäys olisi mahdollinen puolipuristinta käytettäessä. Ja kaikkihan sen tietävät.

Se meinaa sitten sitä, että jo aikoja nuo hyllyssä joutavan panttina olleet työntötangot saavat edelleenkin olla joutavina.

http://aijaa.com/Rt8gCQ

Tai sitten niitä pitää ruveta jakamaan ilmaiseksi kaikille niille, joilla niitä on vääntynyt todistetusti puolipuristinta käyttäessä. Laittaisko etelään menemään varuilta muutamia..
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], kawari, seppo1 ja 42 vierailijaa