Autonosturin hankinta halliin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

elmerie
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elmerie »

Mulla on tuommonen ajosilta tyyppinen nostin ,kylläkin omatekonen.
Tykkään siitä kun toimii samalla korkeus säätöisenä työpöytänä.
Näkyy kuvassa tuolla jyrsimen takana.

[/img]https://lh6.googleusercontent.com/-DqaT ... 02.jpg[url][/url]
4wdman
Viestit: 550
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 8:44 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Huti
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

elmerie kirjoitti:Mulla on tuommonen ajosilta tyyppinen nostin ,kylläkin omatekonen.
Tykkään siitä kun toimii samalla korkeus säätöisenä työpöytänä.
Näkyy kuvassa tuolla jyrsimen takana.

Kuva
Keke
Viestit: 664
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keke »

Nyt on minulla autonostimen hankinta ajankohtainen. Rasvamonttu on täytetty soralla ja valettu betonilla umpeen. Ja tulevalla viikolla koko pajan lattiapinta valetaan uudelleen.
Saksinostin oli ykkösvaihtoehto mutta "Morsku" kehui tuolla liikuteltavaa 1-pilarinostinta, alkoi kiinostamaan se. Onnistuuko sillä nostimella vaihdelaatikon irroitukset kardaanivetoisista autoista? Ja onko nostosorkat pahasti tiellä siinä hommassa? Pakoputkien laitto myös tulee mieleen.
velmatti
Viestit: 316
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 3:17 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja velmatti »

Keke kirjoitti:Nyt on minulla autonostimen hankinta ajankohtainen. Rasvamonttu on täytetty soralla ja valettu betonilla umpeen. Ja tulevalla viikolla koko pajan lattiapinta valetaan uudelleen.
Saksinostin oli ykkösvaihtoehto mutta "Morsku" kehui tuolla liikuteltavaa 1-pilarinostinta, alkoi kiinostamaan se. Onnistuuko sillä nostimella vaihdelaatikon irroitukset kardaanivetoisista autoista? Ja onko nostosorkat pahasti tiellä siinä hommassa? Pakoputkien laitto myös tulee mieleen.
Meilläpä on projektit samassa vaiheessa, itsekin valoin eilen 85 vuonna tehdyn montun umpeen ja samalla valoin 25 sentin vahvikkeet nosturin jalkojen alle (leikkasin 80*80 aukot lattiaan).
Nosturiksi hommasin MS-Tuonnin kaksipilarisen, joka on toki vielä kuljetustelineessään.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Mulla on korjaamossa vanha ja oikein vanha Stenhöi nelipilari ajosiltanostin. Mielestäni yleiskäyttöön hyvä peli. Helmojen ruostekorjauksessa helpottaa kaksi kevennintä niin saa koko auton parikymmentä senttiä ylemmäs ajosilloista. pakoputki, jarruhommat, kytkinremontit (takavetoset) onnistuu hyvin etuvetosissa ajosilta vähän tiellä. Ei tarvitse asetella käpäliä lattialla kontaten senkun ajaa nosturille ja nostaa.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Keke kirjoitti:Saksinostin oli ykkösvaihtoehto mutta "Morsku" kehui tuolla liikuteltavaa 1-pilarinostinta, alkoi kiinostamaan se. Onnistuuko sillä nostimella vaihdelaatikon irroitukset kardaanivetoisista autoista? Ja onko nostosorkat pahasti tiellä siinä hommassa? Pakoputkien laitto myös tulee mieleen.
Kyllä se laatikon irroitus on aika toivotonta. Tai pelkän laatikon vielä irroittaisikin, mutta kun siitä pitää ensin purkaa pakoputki ja lämpösuojapellit pois. Ja se kardaani... Voithan tosin rakentaa pukit, joiden päälle auton lasket. Niissäkin on hyvä olla jousitetut pyörät, jotta voi kevyesti siirrellä (kuorma sitten laskee jalat lattiaan). Isompi halli jos on, niin auton voi jättää pukkien päälle ja vetää 1-pilarin alta pois.

Mullakin on rasvamonttu, jossa en ole varmaan yli viiteen vuoteen käynyt... Täyttö on käynyt monesti mielessä.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
MORSKU
Viestit: 2109
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Keke kirjoitti:Nyt on minulla autonostimen hankinta ajankohtainen. Rasvamonttu on täytetty soralla ja valettu betonilla umpeen. Ja tulevalla viikolla koko pajan lattiapinta valetaan uudelleen.
Saksinostin oli ykkösvaihtoehto mutta "Morsku" kehui tuolla liikuteltavaa 1-pilarinostinta, alkoi kiinostamaan se. Onnistuuko sillä nostimella vaihdelaatikon irroitukset kardaanivetoisista autoista? Ja onko nostosorkat pahasti tiellä siinä hommassa? Pakoputkien laitto myös tulee mieleen.
Kyllä laatikko ja pakoputki hommat onnistuu ainakin tällä minun Nord Lift:llä kun on nostosorkkien päässä kierrettävä säätö jolla saa nostimen keskipalkin ja auton väliin ~20 cm väliä tarvittaessa kun ne vääntelee "tappiin" :idea: viime viikolla asentaja vaihtoi johonkin isoon rellun kytkimen ja tuumas kahvitauolla että on parempi kuin 4-pilari kun ei tarvii väistellä pilareita :wink: kaikissa nostin malleissa on puolensa ja puolensa :roll:
Lissää paskaa housuun ja ette päin...
50R
Viestit: 764
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 9:06 am
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 50R »

Meillä on vaihdettavissa ajosillat noiden varsien päihin. Auton voi jättää pyörilleen nosturille. Monessa hommassa mukavampi, kuin että tassut alustassa kiinni. Laatikko ja pakoputkihommissakin jää mukavasti tilaa poikkiaisan ja pohjan väliin.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

MORSKU kirjoitti:Kyllä laatikko ja pakoputki hommat onnistuu ainakin tällä minun Nord Lift:llä kun on nostosorkkien päässä kierrettävä säätö jolla saa nostimen keskipalkin ja auton väliin ~20 cm väliä tarvittaessa kun ne vääntelee "tappiin" :idea:
En tiedä miten sen siellä Lapissa teette, mutta jos henkilöauton maavara on alle 15cm sieltä auton keskeltä ja sen ykspilarisen nostokärsä on 10-12cm hallin lattiasta irti, niin ainakaan minä en saa tassuja ruuvaamalla siihen kuin alle 5cm vapaata tilaa. Siitäkin menetetään 1cm, kun tassut taipuu nostettaessa. Tai sitten minä en vain osaa...

Sivultanostava 1-pilari on kyllä muuten todella kätevä nostin. Tiedän yhden Atta-merkkisen, joka on Nordliftin esi-isä. On ollut 30-vuotta aktiivikäytössä korjaamolla ja loppua ei näy... Sellaisia ei enää tehdä edes rahalla.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
JS_
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 6:07 pm
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja JS_ »

Pitäis hankkia 2 pilarinostin pajaan. Onkohan nuissa kahdessa niin paljo eroa että kannattaa ostaa tuo kalliimpi?
https://suomenkorjaamokoneet.com/tuote/ ... arinostin/
http://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet&g ... &item=1095

Lattiaan kiinnitystä kans mietin ku nyt ei taida olla kuin joku 7 sentin valu niin jos piikkais vaan jonku kokosen alueen auki ja valais siihen paksumman kakun, mitenhän iso siitä vaan pitäisi tehdä että pysyy varmasti pystyssä?
ILU
Viestit: 227
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:30 pm
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja ILU »

Hei

Itselläni on Qishida-merkkinen 2-pilarinosturi. Sen mukana tulleen
ohjeen mukaan pilarien alla on 30 cm paksu betoni ja pituus 80 cm ja leveyttä 80 cm.
Mielestäni kannattaa hankkia semmoinen nosturi, jossa lattia on täysin vapaa eli se
yhdystanko , vaijerit ja letkut menee pilarien nokassa. Tämä tukevoittaa huomattavasti
nosturia ja sitten on se lattia tyhjä siinä pilarien välissä. Voi siinä liikutella ja raahata
kaikenmoista, eikä ole ne yhdysvermeet tiellä.
Lurkus
Viestit: 1015
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

JS_ kirjoitti: Ma Huhti 13, 2020 8:29 pm Pitäis hankkia 2 pilarinostin pajaan. Onkohan nuissa kahdessa niin paljo eroa että kannattaa ostaa tuo kalliimpi?
https://suomenkorjaamokoneet.com/tuote/ ... arinostin/
http://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet&g ... &item=1095

Lattiaan kiinnitystä kans mietin ku nyt ei taida olla kuin joku 7 sentin valu niin jos piikkais vaan jonku kokosen alueen auki ja valais siihen paksumman kakun, mitenhän iso siitä vaan pitäisi tehdä että pysyy varmasti pystyssä?
Ei välttämättä ole tolkuttoman kallis tilata rautalevyä pihaan, levy tallin lattialle ja nosturi siihen kiinni. Vielä jos jännittää niin pulttaa levyn kiinni.
Arpe
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Nostinhommaa ja mietiskelly rakenteilla olevaan pajaan. Tutulta saisin sopivasti ajosiltamallisen Stenhoj 8 tonnin nelipilarinostimen.
Hyvähän tuo olis. Vois nostella nonenmoiset vehkeet autojen lisäks… mutta Tuo on ISO ja vie lattiapinta-alaa aivan pirusti.
Vähän helpottais, jos tekis nostimelle laattaan "upotuksen" siten, että alhaalla ollessa ajosillat olis lattian kanssa samassa tasossa. Sit vaikka irtoritilät siltojen väliin, vois hyödyntää nostimen vaatimaa alaa lattiana, mut tolpat töröttää kumminkin nurkissa ja ne on isompien koneiden tiellä.
Pitäis vaan saada päätös aikaiseksi :?:
Lähtiskö tuolla, vai miettiskö jotain pienempää..
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja zukka »

Edelliselle tallille tehtiin noin 4 metriä leveä,1 metrin pitkä ja 0,5 metriä syvä betonivalu tuplaraudoituksella toisen nosturin alle. Toisen alla oli kaikinpuolin vähän pienempi valu.

Kummalla tahansa nosturilla luultavasti pärjäät. Paras olisi jos pääsisit näkemään molemmat toiminnassa tai edes laatikosta ulkona että voisit tarkastella nostureiden laatua (laadun heittoa).

Tämänhetkisissä omissa nostureissa pidän nostotassujen kierresäätöä reilusti huonompana kun väliin aseteltavia palikoita.
Taas tuo kallein omista nostureista on uudesta asti tehnyt sellaista,että jos ei laske noston jälkeen lukoille niin pikkuhiljaa valuu siihen. Ei tuota ongelmaa jos tiedostaa asian,paitsi esim samaan aikaan työskennellessä ylä ja ala kautta ei nosturissa ole niin alhaalla lukkoja jolloin joutuu laittamaan noin 30cm 2"x4" palikat pystyssä nostotallojen ja lattian väliin.

4 nosturia ollut omassa käytössä ja kaikista huonoin on ollut eräs muuten vastaava mutta sen tekniikka kulki yläkautta.
-Oli tosiaan kallis
-Hydrauliletkun kannakkeet olivat huonoja/niitä oli liian vähän ja letku liian pitkä
Kerran letku sitten jäi nostokelkan ja tolpan väliin autoa laskiessa jolloin letku repesi (onneksi auto oli lähellä maanpintaa jo).
-Turvalukoissa ongelmia uudesta asti. Lähinnä yli 1,5 metrin korkeudella vaihtelevasti ei jompikumpi puoli pitänyt kun koitti laskea lukoille noston jälkeen. Saattoi tulla kolinan saattelemana auto alaspäin 0,5 metriä kun koitti lukoille laskea. Lopulta syyksi paljastui erittäin huonolaatuinen lukkojen vastinkappaleen laatu ja hitsaukset liukukelkassa. Jo aiemmin kokeiltiin tehdä uudet lukkojen stopparit mutta eivät auttaneet (alkuperäiset murtuivat kun koitti muutaman kerran laskea autoa lukkojen varaan).

-Kaikenkaikkiaan hengenvaarallinen laite. Olin silloin yksityisyrittäjä ja kahdella nosturilla korjasin vuorotellen että toiselle sai auto jäädä aamuksi odottamaan osia useinkin. Oli todella epämiellyttävää käyttää tuota nosturia kun tiesi kaikki sen viat eikä alle halunnut mennä. Koitti sille nosturille saada järjestettyä autot jotka olivat:
Kevyempiä
Halvempia
Joita ei tarvitse nostaa niin korkealle

Kuitenkin varauslista oli pitkälle täynnä eikä tilaa (tai rahaa) kolmannen nosturin hankinnalle enää ollut jolloin olisi voinut rauhassa miettiä mitä tämän kanssa tehdään.

Kiitos ja anteeks.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Kuulostaa tutulta mitä zukka tuossa yllä mainitsi ”yläkaarisen” nosturin murheista mukaan lukien myös nuo heikkulaatuiset lukitukset.

Joissain edullisemman pään kakspilareissa kuulemma alaslaskua varten joutuu juosta molemmilla tolpilla erikseen vapauttamassa lukitukset....ei sopisi kyllä omille hermoille rampata aina edestakaisin, mutta kai tuohonkin voi itsensä totuttaa hokemalla että parempi näinkin kun tunkinvarassa lattialla maaten :lol:
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja zukka »

korsteeni kirjoitti: Ti Huhti 14, 2020 12:53 pm Kuulostaa tutulta mitä zukka tuossa yllä mainitsi ”yläkaarisen” nosturin murheista mukaan lukien myös nuo heikkulaatuiset lukitukset.

Joissain edullisemman pään kakspilareissa kuulemma alaslaskua varten joutuu juosta molemmilla tolpilla erikseen vapauttamassa lukitukset....ei sopisi kyllä omille hermoille rampata aina edestakaisin, mutta kai tuohonkin voi itsensä totuttaa hokemalla että parempi näinkin kun tunkinvarassa lattialla maaten :lol:
Kysyjän linkkien molemmat nosturit taisivat olla noita manuaali lukoilla olevia. Ainakin harrastekäytössä menee vielä ihan ok.
Tuossa omassa reilusti kaikinpuolin parhaassa nosturissa on paineilmalukot,näissä muissa ollut sähkölukot. Itse lukoissahan (venttiileissä) ei ole ollut kertaakaan ongelmia omalla kohdalla,että sinänsä ei väliä kumpi on. Tietenkin paineilmalukko tarvii paineilman.

Jotenkin tuo kiinalainen 4000t nostin on todella heppoinen verrattuna tuohon toiseen vanhempaan vaikka se onkin 3200 nostava.
Tolpat ovat kinuskissa ohuemmat. Hydraulimoottori pitää mielenkiintoista ääntä varsinkin kun joutuu vähän väännölle. En nostaisi tuolla 4000kg painoista autoa :D
Nostin tuli hallin mukana ja on liian pienillä ankkureillakin (12mm?) lattiassa eli siinä jo ehkä rajoittava tekijä. Toinen nosturi on 20mm ankkureilla muistaakseni ja valmistajan minimi vaatimus taisi olla 16mm. Tällä 3200 nostavalla on nostettu ford f350 ja excursion muutaman kerran,painot ovat noin 3800kg ja kyllähän se selkeästi alkoi jo vaikeutumaan,mutta nousi.
Edellisellä hallilla laitettiin tolppien yläpäistä päätylevyn pulttien alta kulmaraudoilla viistottaiset tuet kattotuoleihin estämään tolppien kallistelua vaikka tuskin olisi tarvinut kun oli nosturille tehty äsken mainittu valu ja 20mm ankkurit.
ILU
Viestit: 227
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 12:30 pm
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja ILU »

Halvinta varmaan ei kannata ostaa, voisi kuvitella, että ainevahvuudet
on linjassa hinnan kanssa. Tuossa nosturissani (nostokapasiteetti 4 t),
on sähköinen lukitusten vapautus. Painavin mitä olen nostanut, on
4-veto King Cabbi, se lienee jotain 2000 kg. Nousihan se aivan moitteetto-
masti, mutta silti....Niin ja 6 kpl M18*160 kiinalaista kiila-ankkuria/ pilari
on kiinnityksenä.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kiinalaisen 3000kg ja 4000kg nosturin välillä ei joskus ole muuta eroa kuin hinta ja tarrat. Joissain on pystytolpat paksumpaa rautaa mutta ei aina. Moni onkin rajoittanut 4000kg mallin nostokyvyn 3000kg:aan. Taipuu muuten nii pirusti.

Mutta noi kiinalaiset on kotikäyttöön ihan ok kamppeita. Ne vaijerilla avattavat mallit on aika perseestä käyttää mutta muuten ok.

4-pilarinostin on hyvä pyöränsuuntauksissa ja takavedon laatikko/kardaanihommissa ja pakoputkihommissa. Mutta alustahommat on ihan perseestä varsinkin jos ajosillat on leveät. Muutenkin vie tilaa hirveesti.

Lattiaan upotettu saksi olis hyvä. Mutta mielipidejuttujahan nää on.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Autonosturin hankinta halliin

Viesti Kirjoittaja 361 »

Itsellä oli alkuun stenhojn 2- pilari jossa ketjuveto eli ei ollut lattiavapaa malli. Tolpat kuitenkin hankaloittavat tilankäyttöä joten tilalle tuli saksinostin ja voin suositella on aika monikäyttöinen. Pitkät pakut hankalia nostaa mutta soveltamalla onnistuu nekin.

4-pilari on hyvä kun siihen saa ajettua vaikka traktorin jos nostokyky riittää mutta jos ei isoja autoja tartte nostella kannattaa hommata joku muu nosturityyppi jos on mahdollisuus valita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eräilves, Google [Bot], Jiitek ja 45 vierailijaa