Ford 5000 työntää öljyä putkeen
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
- Paikkakunta: Paltamo
- Viesti:
Ford 5000 työntää öljyä putkeen
Lieneekö perää, että Ford 5000 pukkaa öljyä pakoputkeen klapisirkkeli käytössä "uutenakin"? Tällaista kerrottiin jossain vanhassa viestiketjussa. Minulla öljyä meni lievästi pakoputkeen, mutta kannentiivisteen välistä tuli reilummin. Vaihdoin koneeseen (3,8 l) uuden, eli vaihtokannen, jolloin tiivistevuoto loppui ja käyntiinlähtö parani (ainakin aluksi). Mutta nyt työntää pakoputkesta öljyä siihen malliin, että pian tulee syyte ympäristörikoksesta. Jos öljyn tuloa ei saa loppumaan koneremontillakaan, niin ei kai sitä sitten kannata tehdäkään. Silloin joutuu kyllä vaihtamaan koneen merkkiä sirkkelin edessä.
-
- Viestit: 22723
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 2141
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
En sen tismallisemmin osaa sanoa kuin Jammu äsken. Tosa duunissa öljy suorastaan lentää joka mahdollisesta raosta, jos ei välillä teetä oikeita töitä sillä raksalla. Sama mikä merkki.
Noniinno: sitte vielä tää, etä kun noo päksterit seisoo muutenkin sen välin kun ne EIVÄT ole klapi- tai muissa ylen keppeissä hommissa, niin ne männänrenkaat tod. sittaantuu tai mikäikinä se termi nyt onkaan, mutta siis juuttuvat uraansa big time.
t. Kauko Ollila
Noniinno: sitte vielä tää, etä kun noo päksterit seisoo muutenkin sen välin kun ne EIVÄT ole klapi- tai muissa ylen keppeissä hommissa, niin ne männänrenkaat tod. sittaantuu tai mikäikinä se termi nyt onkaan, mutta siis juuttuvat uraansa big time.
t. Kauko Ollila
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
- Paikkakunta: Paltamo
- Viesti:
Onhan tätä ongelmaa muillakin merkeillä, tosin 35 Fergussa en huomannut, vaikka oli pelkästään pilke käytössä. Kysymys onkin nyt tuosta öljyn määrästä. Jos teen puita tunnin tai kaksi sen raskaamman käytön jälkeen, niin öljyt karkaa koneesta pakoputken kautta. Taivaalle ja kuskin päälle lentäneen lisäksi valuu pakoputken kylkiä pitkin konepellille ja maahan lätäköksi asti.
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Onko tässä vaarana että alkaa ryntäillä holtittomasti omia öljyjä poltellessa? Onko tietoa että näin olisi joskus käynnyt juuri tämän takia?
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 656
- Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
- Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
- Viesti:
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Näin jälkeenpäin ajatellen Super Majuri oli uskomaton kone klappien sirkkelöinnissä. Sirklailin sillä klapeja n.15:sta vuoden ajan. Tunnista toiseen. Päivästä toiseen. Yhden omakotitalon puutarpeet vuodesta toiseen. Puuvarastot vaan kasvoivat. Oli ylivuotista klapia ja yli/ylivuotista jne.
Ei antanut ilmetä itsestään mitään ylimääräisiä oireita. Ei savutuksia. Ei öljyntuloa. En noudattanut mitään määrättyä ohjelmaa tyyliin: välillä klapien tekoa ja välillä jotain muuta, raskaampaa hommaa.
Sitä työtä tehtiin, mitä oli tarpeen tehdä. Ei tarvinnut mitää työjärjestyksen vuorotteluja.
Nyt olen ollut tekemättä klapeja Massikalla (165) vuoden verran. Alkoi vähän oireilla suuttimistaan. Ehkä olivat jo muutenkin elinkaarensa loppupäässä. Nyt on suuttimien kärjet vaihdettu, suutinpaineet säädetty, venttiilit säädetty ja tarkastettu, ruiskutuspumpun ulkoisia vuotoja poistettu jne.
Kun lukee näitä juttuja sirkkelöintiongelmista, tulee mieleen, että uskaltaako konetta enää lainkaan laittaa sirkkelin eteen?
Olen harkinnut jopa muuttaa sirkkelin sähkökäyttöiseksi. Moottorisahauspuolta olen jo vahvistanut. Taitaa kohta mennä kirves- ja halkosahahommaksi koko klapien teko...
Ei antanut ilmetä itsestään mitään ylimääräisiä oireita. Ei savutuksia. Ei öljyntuloa. En noudattanut mitään määrättyä ohjelmaa tyyliin: välillä klapien tekoa ja välillä jotain muuta, raskaampaa hommaa.
Sitä työtä tehtiin, mitä oli tarpeen tehdä. Ei tarvinnut mitää työjärjestyksen vuorotteluja.
Nyt olen ollut tekemättä klapeja Massikalla (165) vuoden verran. Alkoi vähän oireilla suuttimistaan. Ehkä olivat jo muutenkin elinkaarensa loppupäässä. Nyt on suuttimien kärjet vaihdettu, suutinpaineet säädetty, venttiilit säädetty ja tarkastettu, ruiskutuspumpun ulkoisia vuotoja poistettu jne.
Kun lukee näitä juttuja sirkkelöintiongelmista, tulee mieleen, että uskaltaako konetta enää lainkaan laittaa sirkkelin eteen?
Olen harkinnut jopa muuttaa sirkkelin sähkökäyttöiseksi. Moottorisahauspuolta olen jo vahvistanut. Taitaa kohta mennä kirves- ja halkosahahommaksi koko klapien teko...
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
öljyrenkaat jumis ja muutkin renkaat joko väljiä tai jumis.. onko huohotin auki? pitäis kyl sieltäkin tulla tavaraa.. laakeri ja männän rengas remontti+ kevyt hoonaus ja suuttimien huolto tarkistus.. jotain vikaa on konees.. ei öljyä kuulu noin lentää.. itel 4000 ei hukkaa yhtään öljyä vaik päiviä pyörittää klapikonetta..mut onkin kunnos.. venttiilit säädin pari vuotta sit ni loppu se vähäkin kosteus pakosarjasta.. toki tehdään myös raskaita hommia aina välil.. mut pääasias kevyttä piha hommaa ja klapikone pyöritystä..
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
- Paikkakunta: Paltamo
- Viesti:
Näin jälkikäteen jäin ihmettelemään, että huohottimesta ei tullut mitään näkyvää. Luulisi väljän koneen työntävän sieltäkin öljyä. Täytyy tarkastaa, että olisiko se voinut tukkeentua. Painetta ei ole tullut kyllä öljykorkin tai mittatikun kauttakaan.
Kansi on uusi ja suuttimet tarkastettu. Myös hehku uusittu. Pihalle tulee selvää öljyä, jossa ei ole polttoainetta mukana. Sylinterit eivät olleet pahasti kuluneet, mutta männän renkaat voi olla poikki, totenkin, kun konetta on aikaisemmin käynnistelty pilotilla.
Se myös vähän jännä juttu, että tämä vaiva paheni ratkaisevasti kannen vaihdon jälkeen. Sitä ennen tuli vain muutama tippa putken ja pakosarjan liitoksesta. Tiiviste vuosi öljyä sitten siitäkin edestä.
Kansi on uusi ja suuttimet tarkastettu. Myös hehku uusittu. Pihalle tulee selvää öljyä, jossa ei ole polttoainetta mukana. Sylinterit eivät olleet pahasti kuluneet, mutta männän renkaat voi olla poikki, totenkin, kun konetta on aikaisemmin käynnistelty pilotilla.
Se myös vähän jännä juttu, että tämä vaiva paheni ratkaisevasti kannen vaihdon jälkeen. Sitä ennen tuli vain muutama tippa putken ja pakosarjan liitoksesta. Tiiviste vuosi öljyä sitten siitäkin edestä.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 1398
- Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
- Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
- Viesti:
5000
Kyllä vaan on ongelma tuttu jopa ford 5600 -sta- samoja oireita klapi koneenkans naapurin ford 4000 -sa .. ajoi kesällä maantiellä hitonmoisen savun sattelemana -laittoi klapikoneen sähkömoottorilla toimivaksi
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
-
- Viestit: 22723
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
mutta eihän pitäis olla vaikea tajuita, että dieselmoottori tykkää eniten semmoisesta käytöstä jossa se toimii lähes nimellisteholla. Silloin ei kerry karstaa ja lämpötilat joka paikassa on kohdallaan. Koneessa ei siis tarvitse olla vikaa että lykkää öljyä pakoputkeen mutta pitemmän päälle siistä tulee ongelma.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
- Paikkakunta: Paltamo
- Viesti:
-
- Viestit: 22723
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
- Paikkakunta: Paltamo
- Viesti:
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
http://www.viistonninen.com/
Oliskohan tuo -SS- linjoilla? Jospa osaisi sanoa arviota tarkemmin.
Mistäpä tuo muualtakaan öljyä tunkisi pyttyihin, kuin venttiilien tai männän renkaiden kautta. Jos ei pahemmin huohottele, jää ensimmäinen vaihtoehto jäljelle.
Edellyttäen, että on yleensä oikea määrä öljyä sisällä koneessa?
Oliskohan tuo -SS- linjoilla? Jospa osaisi sanoa arviota tarkemmin.
Mistäpä tuo muualtakaan öljyä tunkisi pyttyihin, kuin venttiilien tai männän renkaiden kautta. Jos ei pahemmin huohottele, jää ensimmäinen vaihtoehto jäljelle.
Edellyttäen, että on yleensä oikea määrä öljyä sisällä koneessa?
-
- Viestit: 15653
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Aikanaan kun oli viistonninen uusi nin sirkkelöitiin sillä pitkiä aikoja. Öljyä joskus lähtiisä roiskahti oikeen kunnolla et konepelti oli mustapilkullinen. Ja foortikuskit tietää sen messevän käryn joka tulee kun lähdetään sitten kesän kevyestä ajosta vetään viljakuormaa, se käry tulee siitä pakosarjan tuhrusta joka valuu sieltä äänenvaimentimen muhvista alaspäin, vaikka ei sen pitäs sinne pakosarjalle päästä. Jostakin se sinne osuu.Superdextaaja kirjoitti:http://www.viistonninen.com/
Oliskohan tuo -SS- linjoilla? Jospa osaisi sanoa arviota tarkemmin.
Mistäpä tuo muualtakaan öljyä tunkisi pyttyihin, kuin venttiilien tai männän renkaiden kautta. Jos ei pahemmin huohottele, jää ensimmäinen vaihtoehto jäljelle.
Edellyttäen, että on yleensä oikea määrä öljyä sisällä koneessa?
Vainio silloin sanoi kun ihmeteltiin uuden koneen käytöstä, että kylmä kone kevyellä käytöllä ei oikeen toimi, öljy laimenee, palaminen ei ole täydellistä, voi lasittua sylinterit ja alkaa sitten syömään muutenkin öljyä, mut se musta neste pakoputkesta lienee myös osittain palamatonta polttoainetta. Eikä se kierrostelemalla ja kuormilla olekaan mitään ongelmaa ilmaissut. Tuo viimänen hankinta 7000 moottori oli aivan tervassa yltä päältä, sillä on nyt sitten jo muutaman vuoden pelkästään kynnetty ja äestetty, eipä tule juuri enää sitä viiruakaan kannetiivisteen seudulta. Eikä syö öljyä 6500 h nyt. Vainio mainitsi myös jostakin erikoisesta venttiilivarren tiivisteestä, jota on Footteihin laitettu ja on vähentynyt öljyn sylkeminen.
Kuluneen Foortin huohotus on helppo huomata. Silmiä kirvelee kanssa kun se tule siitä syylärin alta ropellin mukana sisälle.
Kai se timmisti laitettu kone ja kunnon käyttö vaihtelevalla voimalla, sekä korkealuokkaiset moottoriöljyt sen koneen jatkossakin parhaiten kunnossa pitää.
-SS-
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Meillä oli joskus joku auto joka ryntäili kun teki kiverän mutkan vasempaan. Eli poltteli loiskunutta öljyä. Taisi ola pikku Perkinsin koneella.grani kirjoitti:Onko tässä vaarana että alkaa ryntäillä holtittomasti omia öljyjä poltellessa? Onko tietoa että näin olisi joskus käynnyt juuri tämän takia?
Ja eikös se tuolla jokkispuolla ole ihan yleistä että kulkimet hieman ryntäilee.
Sattunut kohdalle myös tapaus että deutzin koneesta on venttiilin ohjuri irronnut kannesta ja seilannut siellä venttiilin varressa jolloin kyseinen pytty pyörinyt voiteluaineella.
Sama homma myös kyseisissä moottoreissa kun kannenpultin roppu löystyy ja öljyä pääsee imusarjaan. Leviää siellä useimpaan pyttyyn ja koneessa vaan kierrokset lisii vaikka seisotin vedetään päälle. Näitä löystyneitä roppuja olen käynyt kirimässä useistakin koneista.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Voihan sitäkin sattua, tai olla huonolaatuiset tiivisteet joista on itsellekkin joskus harmia tullut.penttiko kirjoitti:. Kansi on koneistamolla tehty, mutta kävi minullakin mielessä, että onko tiivisteet unohtuneet pois.
Oliko koneistamon kanssa puhetta minkälaiset oli venttiilin varren/ohjurien välykset. Tämä vaan kun kerta kansiremontin jälkeen öljynkulutus on lisääntynyt.
Tarkistappas varalta onko huohotussysteemi selvänä ja ennen kaikkea ilmanputsari. Tukkoinen putsari lisää venttiilinvarsien kautta öljynkulutusta huomattavasti. Normaalistihan kone sieltäkautta syö öljystä n. 20 %.
Onko moottorin termostaatti kunnossa. kylmänä käyvässä moottorissa osa polttoaineesta menee raakana putkeen. Samoin myös pienillä kierroksilla ja pienellä kuormalla.
Voihan koneeseen tehdä ohivuotomittauksen niin selviää vuskaako ne männänrenkaat.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, anttip, Google [Bot] ja 78 vierailijaa