Ford 5000 työntää öljyä putkeen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

penttiko
Viestit: 188
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Ford 5000 työntää öljyä putkeen

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Lieneekö perää, että Ford 5000 pukkaa öljyä pakoputkeen klapisirkkeli käytössä "uutenakin"? Tällaista kerrottiin jossain vanhassa viestiketjussa. Minulla öljyä meni lievästi pakoputkeen, mutta kannentiivisteen välistä tuli reilummin. Vaihdoin koneeseen (3,8 l) uuden, eli vaihtokannen, jolloin tiivistevuoto loppui ja käyntiinlähtö parani (ainakin aluksi). Mutta nyt työntää pakoputkesta öljyä siihen malliin, että pian tulee syyte ympäristörikoksesta. Jos öljyn tuloa ei saa loppumaan koneremontillakaan, niin ei kai sitä sitten kannata tehdäkään. Silloin joutuu kyllä vaihtamaan koneen merkkiä sirkkelin edessä.
Jammu
Viestit: 22723
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

männänrenkaitten sittaantumine kyseessä liian pienellä kuormalla ja tulee vastaan varmasti joka traktorilla klapikonekäytössä. Välillä olis hyvä kuormittaa vaikka painavan kärryn vedossa.
Suomi kuuluu länsimaihin
jouto
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jouto »

En sen tismallisemmin osaa sanoa kuin Jammu äsken. Tosa duunissa öljy suorastaan lentää joka mahdollisesta raosta, jos ei välillä teetä oikeita töitä sillä raksalla. Sama mikä merkki.

Noniinno: sitte vielä tää, etä kun noo päksterit seisoo muutenkin sen välin kun ne EIVÄT ole klapi- tai muissa ylen keppeissä hommissa, niin ne männänrenkaat tod. sittaantuu tai mikäikinä se termi nyt onkaan, mutta siis juuttuvat uraansa big time.

t. Kauko Ollila
penttiko
Viestit: 188
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Onhan tätä ongelmaa muillakin merkeillä, tosin 35 Fergussa en huomannut, vaikka oli pelkästään pilke käytössä. Kysymys onkin nyt tuosta öljyn määrästä. Jos teen puita tunnin tai kaksi sen raskaamman käytön jälkeen, niin öljyt karkaa koneesta pakoputken kautta. Taivaalle ja kuskin päälle lentäneen lisäksi valuu pakoputken kylkiä pitkin konepellille ja maahan lätäköksi asti.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Onko tässä vaarana että alkaa ryntäillä holtittomasti omia öljyjä poltellessa? Onko tietoa että näin olisi joskus käynnyt juuri tämän takia?
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari L »

Tuskinpa.
Kone kyllä ryntää jos turbon voiteluöljy pääsee imukanavaan.
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonash »

Näin jälkeenpäin ajatellen Super Majuri oli uskomaton kone klappien sirkkelöinnissä. Sirklailin sillä klapeja n.15:sta vuoden ajan. Tunnista toiseen. Päivästä toiseen. Yhden omakotitalon puutarpeet vuodesta toiseen. Puuvarastot vaan kasvoivat. Oli ylivuotista klapia ja yli/ylivuotista jne.

Ei antanut ilmetä itsestään mitään ylimääräisiä oireita. Ei savutuksia. Ei öljyntuloa. En noudattanut mitään määrättyä ohjelmaa tyyliin: välillä klapien tekoa ja välillä jotain muuta, raskaampaa hommaa.

Sitä työtä tehtiin, mitä oli tarpeen tehdä. Ei tarvinnut mitää työjärjestyksen vuorotteluja.

Nyt olen ollut tekemättä klapeja Massikalla (165) vuoden verran. Alkoi vähän oireilla suuttimistaan. Ehkä olivat jo muutenkin elinkaarensa loppupäässä. Nyt on suuttimien kärjet vaihdettu, suutinpaineet säädetty, venttiilit säädetty ja tarkastettu, ruiskutuspumpun ulkoisia vuotoja poistettu jne.

Kun lukee näitä juttuja sirkkelöintiongelmista, tulee mieleen, että uskaltaako konetta enää lainkaan laittaa sirkkelin eteen?

Olen harkinnut jopa muuttaa sirkkelin sähkökäyttöiseksi. Moottorisahauspuolta olen jo vahvistanut. Taitaa kohta mennä kirves- ja halkosahahommaksi koko klapien teko...
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

öljyrenkaat jumis ja muutkin renkaat joko väljiä tai jumis.. onko huohotin auki? pitäis kyl sieltäkin tulla tavaraa.. laakeri ja männän rengas remontti+ kevyt hoonaus ja suuttimien huolto tarkistus.. jotain vikaa on konees.. ei öljyä kuulu noin lentää.. itel 4000 ei hukkaa yhtään öljyä vaik päiviä pyörittää klapikonetta..mut onkin kunnos.. venttiilit säädin pari vuotta sit ni loppu se vähäkin kosteus pakosarjasta.. toki tehdään myös raskaita hommia aina välil.. mut pääasias kevyttä piha hommaa ja klapikone pyöritystä..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ke Joulu 26, 2018 9:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
penttiko
Viestit: 188
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Näin jälkikäteen jäin ihmettelemään, että huohottimesta ei tullut mitään näkyvää. Luulisi väljän koneen työntävän sieltäkin öljyä. Täytyy tarkastaa, että olisiko se voinut tukkeentua. Painetta ei ole tullut kyllä öljykorkin tai mittatikun kauttakaan.

Kansi on uusi ja suuttimet tarkastettu. Myös hehku uusittu. Pihalle tulee selvää öljyä, jossa ei ole polttoainetta mukana. Sylinterit eivät olleet pahasti kuluneet, mutta männän renkaat voi olla poikki, totenkin, kun konetta on aikaisemmin käynnistelty pilotilla.

Se myös vähän jännä juttu, että tämä vaiva paheni ratkaisevasti kannen vaihdon jälkeen. Sitä ennen tuli vain muutama tippa putken ja pakosarjan liitoksesta. Tiiviste vuosi öljyä sitten siitäkin edestä.
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Fuskaiskohan se öljyjä venttiilien varsien tiivisteistä, että olisiko jääneet huonolle laitolle tai tullut väärät osat tai jotain sellaista. Mitähän öljyä käytät? Avittaisikohan joku paksumpi öljy tilannetta?
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

5000

Viesti Kirjoittaja rytinä »

Kyllä vaan on ongelma tuttu jopa ford 5600 -sta- samoja oireita klapi koneenkans naapurin ford 4000 -sa .. ajoi kesällä maantiellä hitonmoisen savun sattelemana -laittoi klapikoneen sähkömoottorilla toimivaksi
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
Jammu
Viestit: 22723
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

mutta eihän pitäis olla vaikea tajuita, että dieselmoottori tykkää eniten semmoisesta käytöstä jossa se toimii lähes nimellisteholla. Silloin ei kerry karstaa ja lämpötilat joka paikassa on kohdallaan. Koneessa ei siis tarvitse olla vikaa että lykkää öljyä pakoputkeen mutta pitemmän päälle siistä tulee ongelma.
Suomi kuuluu länsimaihin
penttiko
Viestit: 188
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Kansiremontin yhteydessä vaihdoin jo paksummat öljyt. Ovat nyt 15W-40 diesel moottoriöljyä. Ennen 10W-30. Kansi on koneistamolla tehty, mutta kävi minullakin mielessä, että onko tiivisteet unohtuneet pois.
Jammu
Viestit: 22723
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

onko viistonnisessa venttiilin varsille tiivisteet? Ainakaan kaikissa vanhoissa traktoreissa ei käytetä varren kumeja.
Suomi kuuluu länsimaihin
penttiko
Viestit: 188
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penttiko »

On siinä tiivisteet. Pakoventtiilissä O-renkas ja imuventtilissä normaalin mallinen "huppu" tiiviste. Ja kyllä nuo dieselin ominaisuudet ovat selvillä. Kuten jo aikaisemmin kerroin, niin ongelma ei ole vain öljyn kertyminen pakoputkeen, vaan sen määrä, joka varmasti ei ole normaali.
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

http://www.viistonninen.com/

Oliskohan tuo -SS- linjoilla? Jospa osaisi sanoa arviota tarkemmin.
Mistäpä tuo muualtakaan öljyä tunkisi pyttyihin, kuin venttiilien tai männän renkaiden kautta. Jos ei pahemmin huohottele, jää ensimmäinen vaihtoehto jäljelle.
Edellyttäen, että on yleensä oikea määrä öljyä sisällä koneessa?
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Superdextaaja kirjoitti:http://www.viistonninen.com/

Oliskohan tuo -SS- linjoilla? Jospa osaisi sanoa arviota tarkemmin.
Mistäpä tuo muualtakaan öljyä tunkisi pyttyihin, kuin venttiilien tai männän renkaiden kautta. Jos ei pahemmin huohottele, jää ensimmäinen vaihtoehto jäljelle.
Edellyttäen, että on yleensä oikea määrä öljyä sisällä koneessa?
Aikanaan kun oli viistonninen uusi nin sirkkelöitiin sillä pitkiä aikoja. Öljyä joskus lähtiisä roiskahti oikeen kunnolla et konepelti oli mustapilkullinen. Ja foortikuskit tietää sen messevän käryn joka tulee kun lähdetään sitten kesän kevyestä ajosta vetään viljakuormaa, se käry tulee siitä pakosarjan tuhrusta joka valuu sieltä äänenvaimentimen muhvista alaspäin, vaikka ei sen pitäs sinne pakosarjalle päästä. Jostakin se sinne osuu.

Vainio silloin sanoi kun ihmeteltiin uuden koneen käytöstä, että kylmä kone kevyellä käytöllä ei oikeen toimi, öljy laimenee, palaminen ei ole täydellistä, voi lasittua sylinterit ja alkaa sitten syömään muutenkin öljyä, mut se musta neste pakoputkesta lienee myös osittain palamatonta polttoainetta. Eikä se kierrostelemalla ja kuormilla olekaan mitään ongelmaa ilmaissut. Tuo viimänen hankinta 7000 moottori oli aivan tervassa yltä päältä, sillä on nyt sitten jo muutaman vuoden pelkästään kynnetty ja äestetty, eipä tule juuri enää sitä viiruakaan kannetiivisteen seudulta. Eikä syö öljyä 6500 h nyt. Vainio mainitsi myös jostakin erikoisesta venttiilivarren tiivisteestä, jota on Footteihin laitettu ja on vähentynyt öljyn sylkeminen.

Kuluneen Foortin huohotus on helppo huomata. Silmiä kirvelee kanssa kun se tule siitä syylärin alta ropellin mukana sisälle.

Kai se timmisti laitettu kone ja kunnon käyttö vaihtelevalla voimalla, sekä korkealuokkaiset moottoriöljyt sen koneen jatkossakin parhaiten kunnossa pitää.

-SS-
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

grani kirjoitti:Onko tässä vaarana että alkaa ryntäillä holtittomasti omia öljyjä poltellessa? Onko tietoa että näin olisi joskus käynnyt juuri tämän takia?
Meillä oli joskus joku auto joka ryntäili kun teki kiverän mutkan vasempaan. Eli poltteli loiskunutta öljyä. Taisi ola pikku Perkinsin koneella.
Ja eikös se tuolla jokkispuolla ole ihan yleistä että kulkimet hieman ryntäilee.

Sattunut kohdalle myös tapaus että deutzin koneesta on venttiilin ohjuri irronnut kannesta ja seilannut siellä venttiilin varressa jolloin kyseinen pytty pyörinyt voiteluaineella.
Sama homma myös kyseisissä moottoreissa kun kannenpultin roppu löystyy ja öljyä pääsee imusarjaan. Leviää siellä useimpaan pyttyyn ja koneessa vaan kierrokset lisii vaikka seisotin vedetään päälle. Näitä löystyneitä roppuja olen käynyt kirimässä useistakin koneista.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

penttiko kirjoitti:. Kansi on koneistamolla tehty, mutta kävi minullakin mielessä, että onko tiivisteet unohtuneet pois.
Voihan sitäkin sattua, tai olla huonolaatuiset tiivisteet joista on itsellekkin joskus harmia tullut.
Oliko koneistamon kanssa puhetta minkälaiset oli venttiilin varren/ohjurien välykset. Tämä vaan kun kerta kansiremontin jälkeen öljynkulutus on lisääntynyt.

Tarkistappas varalta onko huohotussysteemi selvänä ja ennen kaikkea ilmanputsari. Tukkoinen putsari lisää venttiilinvarsien kautta öljynkulutusta huomattavasti. Normaalistihan kone sieltäkautta syö öljystä n. 20 %.

Onko moottorin termostaatti kunnossa. kylmänä käyvässä moottorissa osa polttoaineesta menee raakana putkeen. Samoin myös pienillä kierroksilla ja pienellä kuormalla.

Voihan koneeseen tehdä ohivuotomittauksen niin selviää vuskaako ne männänrenkaat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, anttip, Google [Bot] ja 78 vierailijaa