APUA Valtra HiTech kytkin (turbiini) luistaa ja vuotaa öljyä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

VALMET500
Viestit: 205
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

APUA Valtra HiTech kytkin (turbiini) luistaa ja vuotaa öljyä

Viesti Kirjoittaja VALMET500 »

Moi,


Huomasin muutama päivää sitten kun ajoin Hitechin 6850 vm-01 että se ei meinannut lähteä liikkeelle niin kuin ennen. Ainaklin minun mielestä. Kysyin isältä joka on enemmän ajannut sen kanssa ja hän ei oli huomannut mitään.

Nå, tänään kuin menin ajelulle niin jouduon nostamaan kierrokset 1500 ennen kuin se lähti liikkeelle vaikka oli tyhjä traktori ja ainoastaan pieni ylämäki pihalla. (1 vaihde kaokealla alueella)

Kun nyt ajoin vähän äeksen kanssa niin traktori pysähtyi täysin ylämäessä vaikka kierrokset olivat noin 1800rpm, eikä moottorista kuullunut edes että se olisi ollut kuormattu sitä ennen.

Kuin ajoin takaisin huomasin että traktori vuoti öljyä noin 40cm etuakselin takana. Eikö turbiini sijaitsee siellä?

Täytyy nyt yrittää poistaa pohjapanssarin niin ehkä huomaan mistä öljy tulee.

Joku ideoita mikä voi olla vikaa? Täytyy varmaan soittaa Valtra huollolle huomenna.
------------------------------------------
Valmet, Valtra, Ferguson, Ford, Fordson, Zetor
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Oliko se öljy minkä väristä?
TK
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TK »

Turbiinista öljyt pihalla. Katkasu hoitoon...
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

^ +1 ääni
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
pontus
Viestit: 317
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pontus »

voihan sinne ensiavuksi lisätä öljyä ja seurata tuleeko miten nopeasti ulos mutta aukastavahan se on joka tapauksessa jossain vaiheessa...
JohnVonDeere2850
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 03, 2011 3:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JohnVonDeere2850 »

Kohta taitaapi tulla Valtran vaihtokonepörssiin myyntiin Valtra 6850 vm 2001.. :')
VALMET500
Viestit: 205
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VALMET500 »

Öljy oli kyllä punainen öljy joka on valtran perässä, ja haisi paskaa kuin mikä. Huomasin myös että öljy perässä oli alhainen, laitoin 15-20 Litraa lisää ennen kuin tuli MAX-viivaan asti.

Saa nähdä huomenna mitä he sanovat kun mä soitan Valtralle :)
------------------------------------------
Valmet, Valtra, Ferguson, Ford, Fordson, Zetor
TK
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TK »

Turbiinissa ATF, myös punasta. Ja haisee palaneelle kun ajettu öljyt vähissä ja kuumentunu liikaa.
VALMET500
Viestit: 205
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VALMET500 »

Onko niin että turbiinissa on toinen öljy vai onko samaa kuin traktorin hydrauliikassa eli sama täyttökorkki ?
------------------------------------------
Valmet, Valtra, Ferguson, Ford, Fordson, Zetor
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Turbiinissa on oma öljy sisällä, eli täytetään suoraan turbiinista.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Turbiinin limppujen välissä on iso o-rengastiiviste. Se kuulemma voi pullahtaa paikaltaan jos öljyt pääsevät ylikuumenemäaan liiasta luistattamisesta. Voihan tietysti olla että öljyt on karanneet täyttökorkistakin, mut lienee epätodennäköisempää. Täyttökorkki melko syvällä, mut näkee kolosta joka on kytkinkopan päällä. kahtele varaosakuvista niin se rakenne valkenee.

Turbiinin öljysuosituksena olen nähnyt ATF:ää ja jopa 10W30, mut itse en laittais kuin automaattivaihteistoöljyä.

Ei tuo mikään ihmeellinen ole laittaa, mut vaatii tosiaan katkaisuhomman, astetta hankalempaa vielä jos on ilmastoitu kone.
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Aivan normaalia että joka ajaa paljon jollaki koneella ei huomaa ko pikku hiljaa tulee jotaki. Turve suola kesälä ko olin niin oli valmetissa millä ajoin niin raskas kytkin että oli polvi kipeänä ennen ko tottu. Työnantaja ei ollu huomanu mitään ko oli vika tullu pikku hiljaa, mutta itekkään en huomanu asiasta sanoa (ei ollu muuten ainoa vika ko koneessa, mutten viitti alkaa listaa kirjottaan). Loppu kesästä tulin vuoroon niin rattori seisoi kaukana jänkälä imuvaunu perässä ja työnantaja oli varikolla porisuttamassa muita jänkälä töissä olevia. Oli 8400 hajonu hydrauliikka pumppu ja se oliki viiminen päivä turve hommissa minun osalta sille kesäle, jälkeen kuulin että oli korjaaja tehny kytkin remontinki ja siitä oli ollu keventäjäki hajala, mutta koneen omistaja ei ollu asiaa huomanu ko oli jalka tottunu.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Se mezzo/mega mekaaninen kytkinviritys ei ole onnistuneimmasta päästä. Toimii kyllä, kun sen voiteluun ja ajoittaiseen säätöön perehtyy ja huolehtii että on säädöissään. Mut osaa olla helvetin raskaskäyttöinen, mezzosta meni aikoinaan kytkinpoljin poikki ennenkuin tuli perehdyttyä paremmin sen keventimen säätöön...
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aki »

Hervast kirjoitti:Turbiinin limppujen välissä on iso o-rengastiiviste. Se kuulemma voi pullahtaa paikaltaan jos öljyt pääsevät ylikuumenemäaan liiasta luistattamisesta. Voihan tietysti olla että öljyt on karanneet täyttökorkistakin, mut lienee epätodennäköisempää. Täyttökorkki melko syvällä, mut näkee kolosta joka on kytkinkopan päällä. kahtele varaosakuvista niin se rakenne valkenee.

Turbiinin öljysuosituksena olen nähnyt ATF:ää ja jopa 10W30, mut itse en laittais kuin automaattivaihteistoöljyä.

Ei tuo mikään ihmeellinen ole laittaa, mut vaatii tosiaan katkaisuhomman, astetta hankalempaa vielä jos on ilmastoitu kone.
Eikö valtrassa oo pikaliittimiä ilmastoinnin letkuissa?
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei taida olla mutta niissä pitäis olla sen verran varaa että saa sen kytkimen pois sieltä välistä. Aika helppo juttu
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Hervast kirjoitti:Turbiinin limppujen välissä on iso o-rengastiiviste. Se kuulemma voi pullahtaa paikaltaan jos öljyt pääsevät ylikuumenemäaan liiasta luistattamisesta. Voihan tietysti olla että öljyt on karanneet täyttökorkistakin, mut lienee epätodennäköisempää. Täyttökorkki melko syvällä, mut näkee kolosta joka on kytkinkopan päällä. kahtele varaosakuvista niin se rakenne valkenee.

Turbiinin öljysuosituksena olen nähnyt ATF:ää ja jopa 10W30, mut itse en laittais kuin automaattivaihteistoöljyä.

Ei tuo mikään ihmeellinen ole laittaa, mut vaatii tosiaan katkaisuhomman, astetta hankalempaa vielä jos on ilmastoitu kone.
Minulla ainakin akkukotelon pohjassa oli reikä mistä propun näki.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Aki kirjoitti:
Eikö valtrassa oo pikaliittimiä ilmastoinnin letkuissa?
Onko muka olemassa joku systeemi että nuo ilmastoinnin putket voi välillä poikkasta ja liittaa myöhemmin, ilman että tyhjentää ja täyttää järjestelmää uudelleen ?

Loogisemmalta kuulostaisi että letkuissa olis senverran varaa että sopii tekemään kytkinhuollon. En ole tutkinut omasta koneesta miten asia on.
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aki »

Hervast kirjoitti:
Aki kirjoitti:
Eikö valtrassa oo pikaliittimiä ilmastoinnin letkuissa?
Onko muka olemassa joku systeemi että nuo ilmastoinnin putket voi välillä poikkasta ja liittaa myöhemmin, ilman että tyhjentää ja täyttää järjestelmää uudelleen ?

Loogisemmalta kuulostaisi että letkuissa olis senverran varaa että sopii tekemään kytkinhuollon. En ole tutkinut omasta koneesta miten asia on.
Ainaki omassa vm-99 massikassa on pikaliittimet ilmastoinnin letkuissa, semmoset aika isot murikat ne on. talvella kun tein vetolevy remppaa niin niistä aukasin..
VALMET500
Viestit: 205
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VALMET500 »

Öljy tuli kyllä turbiinistä. Nyt toivotaan että se oli ainoastaan tiivisteet joka oli mennyt, ettei joudutaan vaihtamaan koko turbiini. :)
------------------------------------------
Valmet, Valtra, Ferguson, Ford, Fordson, Zetor
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Tiiviste siellä on kipeä paikka, ei juuri koskaan turpiinia uusimaan joudu
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarski80 ja 11 vierailijaa