Sivu 1/4

100€ sille joka..

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 3:48 pm
Kirjoittaja Leyland-Keräilijä
Selvittää mikä vaivaa C200 Mersua. vm 95 ja moottori se aito ja alkuperänen 200D eli OM 601. :lol:

Oireet:
Vetää erittäin huonosti, ja jos kierroket käy yli 4500rpm sammuu ja joutuu sahaan käymää.. suodatin aina tyhjä kun sammunut. jos ajaa nii ettei käytä kierroksia yli 3000 pääsee helposti 10km :shock:

sellainen oire vielä että tankista kuuluu kova pulina, ja jos tankki on laitettu melkein täyteen ja ajaa hetken matkaa ni sylkäsee korkin avattua n.2ltr polttoainetta tankista ulos. :?

Tehty:Vaihdettu uusi P-A siirtopumppu ja ylivirtaus venttiili.
tankki ja putkistot puhdistettu. Alkaa pikkuhiljaa menee hermot kun autolla tarttis vähä ajellakkin.. :evil: :evil: :evil: :evil:

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 3:51 pm
Kirjoittaja masina
Tankki ei saa korvausilmaa?

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 4:07 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Tankista lähtevä letku JA tankkiin menevä letku kytketty väärin.

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 4:08 pm
Kirjoittaja tono
eikä siinä ole mitään kavalaa sihtiä/suodatinta missään kohtaa?

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 4:09 pm
Kirjoittaja MattiKalervo
Joo kyllä kannattaisi ajella vähän matkaa ilman tankin korkkia. "vika" joko korjaantuu tai ei, olettaisin että korjaantuu.

Yleensähän se korvausilma tulee korkin reistä, tai korkki on muuten "harva". Mulla oli sama juttu, huomasin sen vasta sitten kuin polttoainepumpun imu oli vetänyt tankin rusinaksi. Aika karkeat oppirahat tankin ilmastionnin tärkeydestä. No se siitä.

Sulla on muuten polttoaineputkissa löysiä liitoksia tankin ja pumpun välillä, josta se ilma sinne suodattimeen on saatu pumpattua. Mutta järjestä se tankin ilmastointi kuntoon ennenkuin kiristät klemmarit, tai käy niinkuin minullekin.


Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 4:13 pm
Kirjoittaja kalvaana
Mersuforumissa tiedetään.

http://www.mersuforum.net/

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 4:15 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Aja huomenna ilman tankin korkkia. Siitä selkiää paljon. Voi olla tukossa tuo korkki.

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 5:14 pm
Kirjoittaja simppa
Oliko tuo vika ennen siirtopumpun vaihtoa.En epäile ammattitaitoa mutta tuntuis niinkuin olis tosiaan meno ja paluu vaihtaneet paikkaa.Mistäs sitä painetta muuten sinne tankkiin tulis ?Voihan se olla korvausilman puutetta mutta tuntuis että tankkiin tulis ali eikä ylipainetta jos silmille syljeksii..... Tiijä häntä sanottas meilä päin

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 6:54 pm
Kirjoittaja MF165Multi
Jos jossain imuputkiston kulmassa tai sisäpinnassa on käytetty elastista materiaalia, kuten kumia tai muovia joka on sitten irronnut, niin kovassa alipainevirtauksessa (irronnut kuminen sisä)putki lommoutuu ts. menee linttaan. Tällöin polttoaineen saanti loppuu.

Kun imutus loppuu, (sisä)putki palautuu pyöreäksi ja vikaa ei pysty havaitsemaan ulkoisesti. -Tälläinen kuvattu vika oli jossain värkistä joskus muinoin. Tällöin kuminen kulma oli tehty useasta kerroksesta ja sisäpinta oli päässyt irti jäykästä ulkokerroksesta. Päällepäin ei näkynyt mitään vikaa.

Mersussa on siirtoputkistot varmaan metallia ilman elastisia sisäpintoja, liitoksia tai välipaloja. No tuli kuitenkin kerrottua juttu, jos jollain toisella on tällainen mystinen vika esim. traktorissa.

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 11:00 pm
Kirjoittaja DslCat
Tuo tankin "oksentaminen" ja pulputus viittaa kyllä muuhun kuin korvausilmasaantiin tai meno-paluu -piirien sekoittamiseen...

Nyt tässä ilmeisesti suljettuun polttoainejärjestelmään kehittyy painetta - sen on ilmeisesti tultava ulkoa? Eihän siirtopumppu mistään painetta voi kehittää kuin polttoaineesta joka otetaan tankista - eli polttoaineen pitäisi laajentua, ts. lämmetä paljon.

Mistä voisi tulla?
Imupuolella oltava sekä iso painehäviö (tukosta putkissa) että vuotoa esim. hiushalkeamia suodattimen jalassa.. Ei näy ulospäin märkyytenä lainkaan. Kirkas letku väliin paluupuolelle, ja tarkailemaan meneeko kuplia/vaahtoa tankiin..

Ehken huohotin/kampikammion tuuletus tukossa ja pukkaa paineet pumpun läpi tankkiin päin (puhdas veikkaus). No, tuon voi testata nostamalla öljytikku irti (raolleen) ja ajoon..

Tai sylinteripaine karkaa vuotavasta suuttimesta (mahdollista suorasuihkuissa ja turbollisissa kammiokoneissa) paluupuolelle..

Mystisen kuuloinen on. Mikäs se ylivitausventtiili on?
Onkos EPR-puoli käytössä ja pumpun "morkooli-" ja "alppikellot" paikoillaan?

Lähetetty: Pe Loka 27, 2006 11:03 pm
Kirjoittaja Leyland-Keräilijä
Vastauksia on tullut mukavasti..:D kiitos niistä.

Aletaanpa purkaan..

Vika ilmeni enne siirtopumpun vaihtoa. mutta ei muuttunut miksikään vaikka pumppu olikin vaihdettu.

autolla on yritetty ajaa ilman korkkia ja korkki löysällä.. ei vaikutusta.

siitä en sitten tiedä olisiko ne letkut olleet alun perin väärin päin. auton olen itse tuonut saksasta 18.7.2006. ja lähes saman tien kun pääsin kotiin se alko prenkata..xD uskomaton sattuma..:D

Ylivrtaus venttiili on kuulemma sellainen joka pitää kokoajan järjestelmässä 2kg ylipaineen, lopun aineen se päästää takaisn tankkiin.. sen epäiltiin jääneen auki.. :shock:

mutta eipä korjaantunut silläkään..:S

kaikki Tammerdieselit ja mynädieselit on soiteltu läpi mutta kukaan ei ole moiseen vikaan enne törmännyt..

tässä on haastetta kerrakseen.. :roll:

100e

Lähetetty: La Loka 28, 2006 12:03 am
Kirjoittaja rytinää
Minäkin veikkaan tätä -Oisko suuttimilta tuleva ylimääräisen polttoaineen paluuletku kytketty jotenkin väärin, tai imupuolella on vuoto..vaikee kuvitella muuta syytä. Minulla oli vanha 508 jonka kanssa "tappelin" 2-viikkoa, kun ajoin tankin tyhjäksi, en saanu ilmattua millään konstilla. Toimi 5-min. ja sammui kun veti ilmat,vaihdoin siirtopumpun,tarkistin järjestelmän liitokset p-ainetankin sisältä lähtien,kaiken piti olla ok --ei apua, edelleen ilmaus ongelma. Sitten päätin laittaa paluujärjestelmän letkuun takaisku venttiilin ja muutin vähän (,en muista tarkalleen miten kun möin auton) koko järjestelmää niin ettei paluujärjestelmän kautta siirtopumppu voi mitenkään saada ilmoja, vaan kaikki ylimääräinen p-aine menee tankkiin. Tämän jälkeen ei ongelmia.

Lähetetty: La Loka 28, 2006 11:39 am
Kirjoittaja 305
onko ollu autossa vebasto tai vastaava kone kiinni?? jos niin onko tiiviit liitokset jos on vaikka pois otettu??

Heitänpä oman veikkaukseni

Lähetetty: Ma Marras 06, 2006 10:19 pm
Kirjoittaja MikAero
Toin myös Saksasta -94 MB:n, 250D. Samat oireet, Hangosta ajoin Hämeenlinnaan ja useamman kerran sammui ja ryki yms.
Kotona aloin tutkimaan asiaa ja syyllinen oli p-a pumpun imusihti tankissa. Jostain oli päässyt kumimurua tankkiin ja sihti oli aivan tukossa.

Otatko jo tilinumeron?

Lähetetty: Ti Marras 07, 2006 8:08 am
Kirjoittaja 1957
Pakko olla imupuolella vuotokohta, josta saa ilmaa järjestelmään.
Laita väliaikaisesti pätkä kirkasta muoviletkua polttoaineputken väliin ennen syöttöpumppua, edeten tankkia kohti.
Muoviletkusta näet missä kohtaa ilmaa tulee polttoaineen sekaan.
Aloita siirtopumpun imupuolelta, Tutki ensin imuputki ja liitokset tankista siirtopumpulle.

Lähetetty: Ti Marras 07, 2006 8:27 am
Kirjoittaja Touhu-Ville
Tuo viimeinen kommentti tuntuu oikealta. Pumppu imee ilmaa jostakin tankin ja pumpun väliltä. Ilma aiheuttaa sitten kyseisen yskähtelyn täydellä tankilla. Läpinäkyvän muoviletkun laitto ennen pumppua varmistaa asian. Samaista letkua voi laittaa myös paluuputkeen. Kuplat letkusta todistavat vian. Polttoainetankissa on yleensä jonkinasteinen alipaine hiilivetyhöyryjen pääsyn estämiseksi ulkoilmaan. Onnea!!

Lähetetty: Ti Marras 07, 2006 9:28 am
Kirjoittaja Birkka

Lähetetty: Ti Marras 07, 2006 4:52 pm
Kirjoittaja sirairy
Kaikilla ei ole niin kova palkka, että olis varaa käyttää uudempia japsivehkeitä kokoaikaa huollossa. Täytyy tyytyä vähän vanhempiin autoihin. Käytäntö on osoittenut, että jos auto on 90-lukuinen tai uudempi, niin aikas lailla on ongelmia. Vanhempien kanssa pärjää, jos kori vaan kestää. Ja kestäähän se, jos omistaja niin haluaa

Mersu

Lähetetty: Ti Marras 07, 2006 6:04 pm
Kirjoittaja arre
Eihän nyt heti pikkuvikaista myyntiin... Ilmavuoto imupuolella sopisi. Mitä jos irrotat imuputken tankista ja (imevältä) siirtopumpulta, tulppaat toisen pään ja annat kohtuullisesti paineilmaa toisesta? Jos jokin klemmari, kiinnike tai muu vekki alkaa pihistä niin siinä vuotopaikka.
Jos on kuulo heikentynyt Wanhan raudan kanssa tolskatessa, käytä saippualiuosta niin kuplat paljastavat. Tai vedä tilapäisletku/putki tankilta pumpulle ja sitten baanalle kokeilemaan. Varaa silti huoltoauto mukaan.
Birkka vain nokittelee. Yrittää kohta ostaa mersusi puoli-ilman. 8)

Lähetetty: Ti Marras 07, 2006 8:49 pm
Kirjoittaja simppa
Vielä niitä japseja kärsii huollossa käyttää mutta entäs saksalaiset.Niissä ei kuulemma ole ikinä mitään vikoja,ensimmäisessä huollossa vain vaihdetaan vesipumppu,nokkahihna,kaikki pallonivelet jne