Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja valaut »

Tuota kytkentää pitäisi päästä mittaamaan yleismittarilla, niin selviäisi anturien käyttöjännite ja ovatko pnp vai npn tyyppiä.

Ihan tehtävissä on tuo tavoittelemasi asia. Tuossa ei ole pakko käyttää induktiivisia antureita vaan koko homman voi hoitaa pulssianturilla. Tuo tarjoamani ei tosin sovellu. Kiinasta noita on tilattu harrasteprojekteihin.

Ohjain ei tiedä, mistä nuo pulssit tulevat. Kaksi anturia viittaisi siihen, että pystytään indikoimaan kumpaan suuntaan puu liikkuu. Voin olla myös väärässä.
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Tutkailin päivällä yhtä ponssen pituusmitta-anturia.
Pulssianturi on ehkä hieman harhaanjohtava nimitys, koska anturi lähettää kanttiaaltoa. Linjasta a. tulee ensimmäinen kanttiaalto ja linjasta b toinen samanlainen n. 25% erolla (viiveellä) ensimmäiseen.
Anturin spekseissä oli ( puls rate 24 ) Voisko olla ns. pulssien määrä/kierros. Kahdesta eri linjasta olis yhteensä 48 pulssia.
Mittapyörän ympärysmitta noin 500mm. Mittalaite näyttää puun pituutta sentin tarkkuudella.
Osuis aikalailla yksiin valaut:in laskelmien kanssa
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja valaut »

Arpe kirjoitti: La Huhti 03, 2021 9:56 pm Tutkailin päivällä yhtä ponssen pituusmitta-anturia.
Pulssianturi on ehkä hieman harhaanjohtava nimitys, koska anturi lähettää kanttiaaltoa. Linjasta a. tulee ensimmäinen kanttiaalto ja linjasta b toinen samanlainen n. 25% erolla (viiveellä) ensimmäiseen.
Anturin spekseissä oli ( puls rate 24 ) Voisko olla ns. pulssien määrä/kierros. Kahdesta eri linjasta olis yhteensä 48 pulssia.
Mittapyörän ympärysmitta noin 500mm. Mittalaite näyttää puun pituutta sentin tarkkuudella.
Osuis aikalailla yksiin valaut:in laskelmien kanssa
Sanoisin, että tuo on 24 pls/kierros. A- ja b-kanavalla indikoidaan pyörimissuunta ts. kummasta tulee nouseva reuna ensin.

Tuossa on lyhyesti ja aika hyvin selitetty:

https://www.oem.fi/tuotteet/anturi/puls ... a-_-164972

Toki tuon pystyy kytkemään kuten sanoit.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja valaut »

Pitää muistaa, että arvoa mahdollisesti skaalataan itse mittalaitteessa.
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Tossa hakki/nokka tähtipyörä, fiboxin sisällä, ihan yleismittarilla, vaikka ne ihan kulmikaita on, ja pyöritti erittäin hitaasti, mitei nollasta loivasti kohti piikikin, 5v ja siitä loivasti nolaan. Ei kuten linkki ylhäällä, terävä. Ne optohaarukat vaatii kai piirikortin ja virran pudotus? Onko noi kiina ebay laskurit sisäänrakennetu että voi antaa 12v ja kanavat antaa kelpoista voltteja?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

valaut kirjoitti: La Huhti 03, 2021 10:34 pm Pitää muistaa, että arvoa mahdollisesti skaalataan itse mittalaitteessa.
Joo näin tapahtuu. Ei oo tullu koskaan kokeiltua kuinka laajasti tuota skaalausta vois mittalaitteelta muuttaa. 20cm muutos metrille onnistuu kyllä.
Eli periaatteessa ainakin jonkin verran alkuperäiseen anturiin nähden väärää pulssimäärää antavaa anturia vois käyttää, taikka alkuperäisen kokoisesta mittapyörästä poikkeavaa pyörää, edellyttäen että mittalaitteen pituusmittakalibroinnissa riittää varaa.
Tää on nyt täysin valmistajakohtainen juttu, paljonko suunnittelija on katsonu tarpeelliseksi säätövaraa koodata.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja valaut »

traktori754 kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 9:49 am Tossa hakki/nokka tähtipyörä, fiboxin sisällä, ihan yleismittarilla, vaikka ne ihan kulmikaita on, ja pyöritti erittäin hitaasti, mitei nollasta loivasti kohti piikikin, 5v ja siitä loivasti nolaan. Ei kuten linkki ylhäällä, terävä. Ne optohaarukat vaatii kai piirikortin ja virran pudotus? Onko noi kiina ebay laskurit sisäänrakennetu että voi antaa 12v ja kanavat antaa kelpoista voltteja?
Ihan yleisellä tasolla noissa input-kanavissa on tietty kynnysjännite, minkä ohjain/logiikka/tms. tunnistaa tilaksi 1. Ja sama tietysti tilaan 0:lla.

Kuvat kotelon sisältä ja anturien tyypit helpottaisivat asiaa.
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

https://www.maskinisten.net/userpix/221 ... 069440.jpg

Tuskin se tapio on sama. Ja yritin gogettaa, minkä niminen pituus mitta anturi ois? Lenght messure 12v tulee vaikka mitä mutta harva joka läheläkään
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
mwm
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:31 pm
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja mwm »

Minkälainen takapään tasauspyörästön lukko on punamustassa 840 Valmetissa? Ei mene lukkoon. Letku kyllä jäykistyy, joten painetta pitäisi mennä.
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Naffin perässä on ihan "sakaralukko" joka liukuu vetoakseli noitia muöten. Täytyykö perä hydrauli öljyllä? Jos täyttyy niin tiivisteet menny. On myös mahdollista että vetari on menny poikki jos on huono kulkemaan
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
masanmasina
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 22, 2021 1:44 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja masanmasina »

Löytyiskö joltain Kockums 84-31 paineilmakaaviota.
TuomasTurmiola
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2020 1:06 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja TuomasTurmiola »

Jos IPS on kippee', minulla on testeri jolla saan testattua kortit. Instele Oy toimittaa tarvittavat komponetit. Tinailen ne sitten sopiviin paikkoihin.

VCU säätimiä laitellaan myös.

Oikea VCU asiantuntutija löytyy Mikkelin läheltä 0500651101 Korjaa myös IPS laitteet, ja mitä vaan Värtsilä Dieselistä parranajokoneeseen.

Toistaiseksi kaikki saapuneet kamppeet on saatu lähtemään kunnossa.

Tämä ei ole mikään HETI - korjaamo, reviirini on laaja! Joten jos sattuu että olen menossa josakin kaukana, tulen takasisin kun saan hommat valmiiksi.

Jos palvellu kiinnostaa niin aina voi soittaa 0442892210. Ja siihen aikaan kun on asiaa. Jos satun olemaan yölevolla, en vastaa.
TuomasTurmiola
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2020 1:06 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja TuomasTurmiola »

1064 p/r on turhan paljon. 25 p/r, 50 p/r tai jopa 125 p/r ovat sopivia. 250 r/p alkaa olla ylärajalla.

Pulssimäärällä ei ole suurta väliä, pituusmitta saadaan kalibroitua eri pulssimäärille.

Aikojen alussa huoltokeikoilla mukana piti olla antureita 5V 12V 24V jännitteelle, Sitten Marttiinin prosessorille hiihdellessä muljahti mieleeni että jokaisen anturin yhteinen asia - maa on yhtä kuin 0V oli sitten mikänlainen kapistus tahansa. Siitä alkaen mittauslinjat sovitettiin lukemaan NPN antureita. Jotkut sitkeimmät mittalaite valmistajat jatkoivat jonkun aikaa PNP antureiden käyttöä, Jos sellainen sattuu tulemaan vastaan, on järkevämpi muuttaa se lukemaan NPN anturia kun ostaa PNP anturi,
TuomasTurmiola
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2020 1:06 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja TuomasTurmiola »

Scanmatin huolto 0500651101
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja valaut »

TuomasTurmiola kirjoitti: Ti Huhti 27, 2021 3:56 pm 1064 p/r on turhan paljon. 25 p/r, 50 p/r tai jopa 125 p/r ovat sopivia. 250 r/p alkaa olla ylärajalla.

Pulssimäärällä ei ole suurta väliä, pituusmitta saadaan kalibroitua eri pulssimäärille.

Aikojen alussa huoltokeikoilla mukana piti olla antureita 5V 12V 24V jännitteelle, Sitten Marttiinin prosessorille hiihdellessä muljahti mieleeni että jokaisen anturin yhteinen asia - maa on yhtä kuin 0V oli sitten mikänlainen kapistus tahansa. Siitä alkaen mittauslinjat sovitettiin lukemaan NPN antureita. Jotkut sitkeimmät mittalaite valmistajat jatkoivat jonkun aikaa PNP antureiden käyttöä, Jos sellainen sattuu tulemaan vastaan, on järkevämpi muuttaa se lukemaan NPN anturia kun ostaa PNP anturi,
Ihan mielenkiintoista luettavaa. Olen itse teollisuuspuolen kaveri ja olen aina miettinyt, että minkä ihmeen takia joku käyttäisi NPN-antureita. PNP on anturissa kuin anturissa "de facto" teollisuudessa. Suomessa siis.

Joskus sovitin 24 VDC NPN pulssianturin PNP-logiikkaan. Ei tuo vastusta kummallisempaa komponenttia tarvinnut. Toisinpäin en ole kokeillut.
matti-x
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 1:53 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Moro! Mikähän mahtaa olla 860 punamustan todellinen työpaino ilman teloja. Ritilä-auton kantavuutta arvailen..
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

matti-x kirjoitti: La Elo 28, 2021 9:27 pm Moro! Mikähän mahtaa olla 860 punamustan todellinen työpaino ilman teloja. Ritilä-auton kantavuutta arvailen..
13950 kg työpaino. eli yhdellä akselilla ketjut ja takana telat.
jsj
Viestit: 406
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja jsj »

Esa Markku kirjoitti: La Elo 28, 2021 9:57 pm
matti-x kirjoitti: La Elo 28, 2021 9:27 pm Moro! Mikähän mahtaa olla 860 punamustan todellinen työpaino ilman teloja. Ritilä-auton kantavuutta arvailen..
13950 kg työpaino. eli yhdellä akselilla ketjut ja takana telat.
Onkohan tuo noin kevyt teloineen ja ketjuineen? Onko punnittu paino?
Görän2
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2020 4:37 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Görän2 »

IPS testipenkki löytyy myös Kuopiosta. 0442892210
Sama yrittäjä korjaa myös EHC35 VCU säätimet.
Mikkelistä löytyy osaaja Mikkelin Hydrauliikka.
fordsonalias
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Marras 27, 2018 6:09 pm
Viesti:

Re: Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Viesti Kirjoittaja fordsonalias »

Tervehdys tietäiskö joku 840 valametin öljypohjan tiivisteestä, moottorihan on 420 mutta sopiiko joku raktorin tiiviste.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 45 vierailijaa