Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.
Juu, ei ollut ponssellakaan enää osia neekerinpäihin, eikä kunostettuja kahvojankaan. IPS-Minivipua löytyy uutena 1345 +alv
Säädöistä; siinä on minimi, eli liikkeelelähdön säätö ja max nopeuden säätö.
Min säätö: vivusta käännetään sen verran että led juuri syttyy liike säädetään ruuvista sellaiseksi että sen juuri huomaa liikkuvan. Yleensä uulee myös moottori alkavan kuormittua.
nosturi pitää olla sellaisessa asennossa että liike tarvitsee painetta liikkuakseen, eli ei valu pl. puomin lasku
Max säätö: säädetään nopeus sellaiseksi että vivun voi kääntää ääriasentoonsa, ja nosturi on vielä itsellä hallinnassa/nopeus sopiva
edit: oli muutkin jo kerinny
Säädöistä; siinä on minimi, eli liikkeelelähdön säätö ja max nopeuden säätö.
Min säätö: vivusta käännetään sen verran että led juuri syttyy liike säädetään ruuvista sellaiseksi että sen juuri huomaa liikkuvan. Yleensä uulee myös moottori alkavan kuormittua.
nosturi pitää olla sellaisessa asennossa että liike tarvitsee painetta liikkuakseen, eli ei valu pl. puomin lasku
Max säätö: säädetään nopeus sellaiseksi että vivun voi kääntää ääriasentoonsa, ja nosturi on vielä itsellä hallinnassa/nopeus sopiva
edit: oli muutkin jo kerinny
-
- Viestit: 877
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Lemi
- Viesti:
Tuossa nuo säätöohjeet tulikin. Ite säädin ensin miniminopeuden niin että kun punainen valo syttyi, tiesi että potikka on kytkeytynyt. Silloin liikkeen lähtönopes kohdalleen. Sitten maksiminopeuden säätö niin että liikenopeus oli suurimmillaan (haluttu) kun kahvan liike oli lopussaTKH kirjoitti:Viimeks oon säätänyt 1998...ardem kirjoitti:Juu, unohettaan sit ne Danfossit. Osaapikos teistä kukaan nyt tarkalleen sano miten nuo liikkeet säädetään viimesen päälle nuista ips pokseista. Niissähän on ne kaksi säätöä. Mitä nuo tarkalleen meinaa eli onko se liikkeen kiihtyvyys toinen ja onko toinen se liikkeen nopeus. Ja miten vipuja käännellään säädön aikana ja paljonko pidetään silloin koneessa kierroksia yms. Jonkunlaiset ohjeet mulla on ollut ja oon niitä säädellyt mutta jos jollain oikeen tarkka tieto tuosta säädöstä niin ois kiva kuulla.
Mutta minimivirralla säädetään se nopeus millä liike lähtee liikkeelle, kun potentiometri yhdistää virrat. jos virta on liia nopea, liike "pompaa" päälle. Maksimilla säädetään liikkeen maksiminopeus, eli paljonko kara aukeaa.
Liikettä säätäessä ensin maksimi kohdalleen, eli kahvan liike täysillä ja samalla ruuvarilla pienentäen virtaa, niin kauan kuin liike alkaa hidastua sopivaksi - sopiva nopeus ei ole aina suurin, vaan sellainen jolla liike on tarkasti hallittava, yhdessä muiden liikkeiden yhteydessä...nosturin käyttö on helpompaa kun kahvan voi pitää pääsääntöisesti täysillä, koneen heilahdukset eivät kulkeudu käsien kautta hydrauliikkaan
Sitten ruuvari minimisäätöruuviin, kahvaa hiljaa liikuttaen huomaa missä vaiheessa liike alkaa. Säätö mielellään sellaiseksi, ettei liike tosiaan lähde liian lujaa liikkeelle = nosturista tulee mahdollisimman vähän nykivä.
Korjatkoon ne, joilla on parempaa muistikuvaa
Ari
Kyllä ne vaan on menny ja loppunu. Kulutus tavaraahan nuo on ja uusia ei oo valmistettu vuosiin. Ja ips koneita vielä paljon käytössä..Metalworks kirjoitti:
Koneosapalveluun joskus soittaneena on tärkeää saada kiinni aina se heppu joka tietää vanhemmasta kalustosta. Takavuosina myös paikanpäällä käyneenä ainakin silloin oli purkaamolla esim. venttiilipöytiä, kahvoja ja bokseja laatikoittain. Olisitvatko meneet hävittämään? tai sitten ei vain ollut kiinnostusta selvittää asiaa...
Tietysti vielä kun kopakin myy korvaavaksi käyvää iqani järjestelmää, myydään mieluummin uutta..
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Kiitos taas kaikille hyvistä säätö ohjeista. Kyllä mulla sitten ihan oikeat ohjeet oli ja säädöt on kohillaan. Komatsun kautta nuita osia vielä saapi mutta ne on just nuita komatsun hintoja eli tyyliin yksi hemmetin potikka kahvaan 50 euroa. jos ois pelkissä potikoissa vikaa niin nuohan löytyy elektroniikka liikkeestä. Nyt kun löytäis edes ne neekerin kallot ja niiden napit niin se ois jo kovasana. Huomenna taas puhelin kouraan ja soittelemaan nuihin purkaamoihin.
Olikos Juha tuo sinun minivipujen hinta yksi kappale vai molemmat vivut?
Tuollaiset ips laatikkoon sopivat minivivut kun löytyisi sopivasti niin sellaisethan minä voisin tuohon laittaakkin.
Olikos Juha tuo sinun minivipujen hinta yksi kappale vai molemmat vivut?
Tuollaiset ips laatikkoon sopivat minivivut kun löytyisi sopivasti niin sellaisethan minä voisin tuohon laittaakkin.
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Hydrauliikkapuolella on tapahtunut aikalailla keskittymistä, mikä tarkoittaa samalla hintojen "sattumalta" nousua. Vaakaotekahvojen kehittäjä Monsun Tison on nykyisin Parkerin osa...ardem kirjoitti:Kiitos taas kaikille hyvistä säätö ohjeista. Kyllä mulla sitten ihan oikeat ohjeet oli ja säädöt on kohillaan. Komatsun kautta nuita osia vielä saapi mutta ne on just nuita komatsun hintoja eli tyyliin yksi hemmetin potikka kahvaan 50 euroa. jos ois pelkissä potikoissa vikaa niin nuohan löytyy elektroniikka liikkeestä. Nyt kun löytäis edes ne neekerin kallot ja niiden napit niin se ois jo kovasana. Huomenna taas puhelin kouraan ja soittelemaan nuihin purkaamoihin.
Olikos Juha tuo sinun minivipujen hinta yksi kappale vai molemmat vivut?
Tuollaiset ips laatikkoon sopivat minivivut kun löytyisi sopivasti niin sellaisethan minä voisin tuohon laittaakkin.
Tosin, metsäkoneita ei ole suunniteltu käytettäväksi maailman tappiin, vaan valmistaja (myös komponettien osien osalta) laskee kuinka kauan varaosahuoltoa kannattaa ylläpitää. Käytössä olevien koneiden määrä kun luonnollisen kulumisen vuoksi vähenee...Kun osien menekki laskee, niiden valmistus tulee kalliimaksi, mistä seuraa tietyssä vaiheessa valmistuksen muuttuminen kannattamattomaksi.
Parhaimmillaan on parkerin IPS-minivipu maksanut 1800 €, alv 0%
Tuo Johannsonin ergon sopivuus noiden kahvojen tilalle on hjyvä tieto tulevaisuuden kannalta
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Kyllä se kappalehinta on valitettavasti...ardem kirjoitti: Olikos Juha tuo sinun minivipujen hinta yksi kappale vai molemmat vivut?
Tuollaiset ips laatikkoon sopivat minivivut kun löytyisi sopivasti niin sellaisethan minä voisin tuohon laittaakkin.
V osallekin oli hinta, noin puolet tuosta, mutta ei ollut varastossa noita kunnostettuja...
Oulaisissa ovat joitain ponsseja purkaneet: Oulaisten metsäkonehuolto
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
Kun puhutaan samassa lauseessa vanhoista koneista ja ohjainbokseista, niin tulee mieleen, että mun kone on mallia "retu kivinen". Työpäivä ei jää kesken, vaikka akku räjähtäisi ja laturin diodit sulaisivat Uudempikin olisi toki kiva, mutta oon ajanut tänävuonna jo enemmän puuta, kuin koneen reaaliarvo on (kirjanpitoarvokin nolla)
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Kyllähän se JuhaL antoi hyvän ohjeen. Eli poistin ips poksien päästä ne teräksen väriset palikat pois niin kas kummaa loppui kaikki nykimiset ja katkokset ja puutumiset. Nyt pelaa kone hienosti lukuun ottamatta nuita jatkon ja kouran nappeja. Mutta löysin yhdet uudet kahvojen kallo osat ja napit joten eiköhän se ala kuormaaminen onnistua kun saan ne paikoilleen.
Onhan tuossa nosturissa toki väljyksiä mutta oli tarkoitus keväällä helottaa tuo nosturi. Ainut mikä tuossa tympäsee niin tuohon nosturin kääntöön on tullut väljää eli ei ihan halpa remontti saada sitä väljystä pois. Ilmeisesti hammastus kulunut. Joku meinasi että tuossa nosturissa vois olla jotku säätöpultit millä tuota välystä vois pienentää mutta en mä ainakaan tajuu mikä se vois olla. Tuohon koneeseen on jälkeenpäin asennettu tuo Logliftin 60 FT.
Kiitokset kaikille hyvistä vihjeistä näihin minun ongelmiin. Suurin kiitos JuhaL:lle
Onhan tuossa nosturissa toki väljyksiä mutta oli tarkoitus keväällä helottaa tuo nosturi. Ainut mikä tuossa tympäsee niin tuohon nosturin kääntöön on tullut väljää eli ei ihan halpa remontti saada sitä väljystä pois. Ilmeisesti hammastus kulunut. Joku meinasi että tuossa nosturissa vois olla jotku säätöpultit millä tuota välystä vois pienentää mutta en mä ainakaan tajuu mikä se vois olla. Tuohon koneeseen on jälkeenpäin asennettu tuo Logliftin 60 FT.
Kiitokset kaikille hyvistä vihjeistä näihin minun ongelmiin. Suurin kiitos JuhaL:lle
Hyvähän tuo, että rupes pelittään.ardem kirjoitti: Onhan tuossa nosturissa toki väljyksiä mutta oli tarkoitus keväällä helottaa tuo nosturi. Ainut mikä tuossa tympäsee niin tuohon nosturin kääntöön on tullut väljää eli ei ihan halpa remontti saada sitä väljystä pois. Ilmeisesti hammastus kulunut. Joku meinasi että tuossa nosturissa vois olla jotku säätöpultit millä tuota välystä vois pienentää mutta en mä ainakaan tajuu mikä se vois olla. Tuohon koneeseen on jälkeenpäin asennettu tuo Logliftin 60 FT.
Noinkin vähästä se voi joskus olla kiinni
Tuossa logliftissä ei ole ulkopuolelta säädettävää liukupalaa. Pultilla lukittu ulkopuolelta se liukupala. Kuvassa nro 4. Pulttihan siinä nosturin jalan ulkopuolella.
Liukupalan vaihto vähän kostikkaampi homma. En oo kokeillu, mutta jos toisen sylinteriputken irroittaa voi onnistua ronkkia sitä kautta
http://s1352.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Ja kiitos taas Juhalle. Eli nyt tuli varmuus ettei ne pultit ainakaan säätöä varten ole. Juu, olis kyllä hyvä jos ne vois paikoiltaan sieltä ronkkia pois mutta pitänee tutkia keväällä sitä asiaa. Oli tarkoitus nyt keväällä helottaa tuo nosturi niin pitää sitten kuikata tuota hammastusta tuolta. Tosi tympee ajella kun tuohon kääntöön tullu tuo väljys. Käännön sylinterit käytin jo tuossa parisen vuotta sitten auki kun oli joitain sylinterin pultteja menny poikki. Samalla vaihdoin mäntiin uudet tiivisteet.
Samperi vie kun kävi keli suojan puolella ja eilen aamuna sitten oli pakkasta ja rupesin pöllin tekoon niin sippasi motossa 945 kourassa ilmeisesti sahan anturi. Lieneekö valunut vettä anturiin ja sitten se jääty ja jotain meni rikki. Täytynee tänään tutkia asiaa että mikä siellä vaivaa. Koko ajan vaan urputtaa että sahalaippa ulkona.
Ois tuossa yks uus anturi mutta ei oikeen tietoo että kuinka tuo anturi säädetään kohilleen. Ilmeisesti sieltä motopään poksista kahtotaan sitä yhtä lediä josta näkee sitä anturin toimintaa.
Menihän tossa melkeen viikko ettei mitään ollutkaan ja nyt taas käjet sotkemaan. On ne hauskoja vehkeitä nuo vanhat koneet.
Onneksi on masinistit voorumi ja täällä ystävällisiä ja ammattitaitoisia tovereita
Samperi vie kun kävi keli suojan puolella ja eilen aamuna sitten oli pakkasta ja rupesin pöllin tekoon niin sippasi motossa 945 kourassa ilmeisesti sahan anturi. Lieneekö valunut vettä anturiin ja sitten se jääty ja jotain meni rikki. Täytynee tänään tutkia asiaa että mikä siellä vaivaa. Koko ajan vaan urputtaa että sahalaippa ulkona.
Ois tuossa yks uus anturi mutta ei oikeen tietoo että kuinka tuo anturi säädetään kohilleen. Ilmeisesti sieltä motopään poksista kahtotaan sitä yhtä lediä josta näkee sitä anturin toimintaa.
Menihän tossa melkeen viikko ettei mitään ollutkaan ja nyt taas käjet sotkemaan. On ne hauskoja vehkeitä nuo vanhat koneet.
Onneksi on masinistit voorumi ja täällä ystävällisiä ja ammattitaitoisia tovereita
En ihan varma oo tuosta valmetista..ardem kirjoitti: Ois tuossa yks uus anturi mutta ei oikeen tietoo että kuinka tuo anturi säädetään kohilleen. Ilmeisesti sieltä motopään poksista kahtotaan sitä yhtä lediä josta näkee sitä anturin toimintaa.
Jos se on ns. kotianturi, laipan ollessa kotelossa, anturi tunnistaa ja valo palaa. Joku rauta silloin anturin nokan kohdalla, kun laippa kotelossa.
Induktiivi anturi kait? Tunnistusetäisyys anturista riippuen vajaasta millistä ylöspäin
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
No niin. Nyt tuntuisi toimivan mutta ainoastaan sahakontrolli pois päältä. Eli nyt tehdään sitten vaan ihan manuaalisesti puuta. Sahakontrollin kun laittaa päälle niin ylisahaus ei tunnu enää toimivan. Aivan sama mitkä säädöt laittaa asetuksiin niin saha käy vaan noin 10cm puussa ja palaa takaisin. Sahakontrollin kun ottaa pois päältä ja katkaisee manuaalisesti niin sitten kyllä puu katkeaa. Perkule menee järki. En tiedä tuota anturin tyyppiä. Tuommonen 50mm halkasialtaan oleva mutikka jossa on keskelä tuollainen akseli jota pyörittelemällä vastus muuttu. Yhdessä kohtaa on nollakohta hetken matkaa jolla se tunnistaa että saha ei oo ulkona.
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Jos sulla ei ole ohjekirjaa, soita Kajaanin Komatsun huoltopisteelle, Martti tietänee vian ja oikean säädön, uusi anturikin löytynee (sama kuin paksuusmitassa). Siellä on melkoinen systeemi sen sahanseurannan anturin yhteydessä. Suositeltavaa lämmittää sitä sahamoottorin seutua pakoputken edessä pakkasaamuisin...sulaa jäät rattaista.ardem kirjoitti:No niin. Nyt tuntuisi toimivan mutta ainoastaan sahakontrolli pois päältä. Eli nyt tehdään sitten vaan ihan manuaalisesti puuta. Sahakontrollin kun laittaa päälle niin ylisahaus ei tunnu enää toimivan. Aivan sama mitkä säädöt laittaa asetuksiin niin saha käy vaan noin 10cm puussa ja palaa takaisin. Sahakontrollin kun ottaa pois päältä ja katkaisee manuaalisesti niin sitten kyllä puu katkeaa. Perkule menee järki. En tiedä tuota anturin tyyppiä. Tuommonen 50mm halkasialtaan oleva mutikka jossa on keskelä tuollainen akseli jota pyörittelemällä vastus muuttu. Yhdessä kohtaa on nollakohta hetken matkaa jolla se tunnistaa että saha ei oo ulkona.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 1:41 pm
- Paikkakunta: pohjoishäme
- Viesti:
945 saha
[quote="TKH"][quote="ardem"]No niin. Nyt tuntuisi toimivan mutta ainoastaan sahakontrolli pois päältä. Eli nyt tehdään sitten vaan ihan manuaalisesti puuta. Sahakontrollin kun laittaa päälle niin ylisahaus ei tunnu enää toimivan. Aivan sama mitkä säädöt laittaa asetuksiin niin saha käy vaan noin 10cm puussa ja palaa takaisin. Sahakontrollin kun ottaa pois päältä ja katkaisee manuaalisesti niin sitten kyllä puu katkeaa. Perkule menee järki. En tiedä tuota anturin tyyppiä. Tuommonen 50mm halkasialtaan oleva mutikka jossa on keskelä tuollainen akseli jota pyörittelemällä vastus muuttu. Yhdessä kohtaa on nollakohta hetken matkaa jolla se tunnistaa että saha ei oo ulkona.[/quote]
Jos sulla ei ole ohjekirjaa, soita Kajaanin Komatsun huoltopisteelle, Martti tietänee vian ja oikean säädön, uusi anturikin löytynee (sama kuin paksuusmitassa). Siellä on melkoinen systeemi sen sahanseurannan anturin yhteydessä. Suositeltavaa lämmittää sitä sahamoottorin seutua pakoputken edessä pakkasaamuisin...sulaa jäät rattaista.[/quote]
Laippa kotona (raiverilaatikolla) nastat 4ja 5 välillä 0,7-0,8v. laippaa ulosviemällä nastan n:17 alapuolella oleva ledi sammuu,n 1v.in jännitteellä.sahan anturin käyttö on 4:llä hammaspyörällä.1 segmentti laipanpitimessä.2 väliaksilalla.1 anturin aksilalla.kaikki on oltava kiinni kunnolla.väliaksilan rattaita ei saa kiristettyä kunnolla muutenkun purkamalla koko sahan käyttölaite.sahaanturin kotelon alapinnassa on kolme reikää.keskimmäisessä pitäis olla m6 kierre siihen rasvanippa ja vaseliinia kunnolla pesään loppuu jäätymisongelmat.kaikki anturiongelmat aloittaa mittaamalla jännite 18-23 väliltä.anturien vihreä ja ruskea johto välillä oltava 10v.jos muuta johdot irti jos ok .vika anturin johdoissa.komatsulla anturi ihan sairaan kallis vaikea löytää muualta.sahaanturiksi käy anturi joka on jo (hyvästä pois).
Jos sulla ei ole ohjekirjaa, soita Kajaanin Komatsun huoltopisteelle, Martti tietänee vian ja oikean säädön, uusi anturikin löytynee (sama kuin paksuusmitassa). Siellä on melkoinen systeemi sen sahanseurannan anturin yhteydessä. Suositeltavaa lämmittää sitä sahamoottorin seutua pakoputken edessä pakkasaamuisin...sulaa jäät rattaista.[/quote]
Laippa kotona (raiverilaatikolla) nastat 4ja 5 välillä 0,7-0,8v. laippaa ulosviemällä nastan n:17 alapuolella oleva ledi sammuu,n 1v.in jännitteellä.sahan anturin käyttö on 4:llä hammaspyörällä.1 segmentti laipanpitimessä.2 väliaksilalla.1 anturin aksilalla.kaikki on oltava kiinni kunnolla.väliaksilan rattaita ei saa kiristettyä kunnolla muutenkun purkamalla koko sahan käyttölaite.sahaanturin kotelon alapinnassa on kolme reikää.keskimmäisessä pitäis olla m6 kierre siihen rasvanippa ja vaseliinia kunnolla pesään loppuu jäätymisongelmat.kaikki anturiongelmat aloittaa mittaamalla jännite 18-23 väliltä.anturien vihreä ja ruskea johto välillä oltava 10v.jos muuta johdot irti jos ok .vika anturin johdoissa.komatsulla anturi ihan sairaan kallis vaikea löytää muualta.sahaanturiksi käy anturi joka on jo (hyvästä pois).
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Woe pojat! Sieltähän tulloo tietoo ku apteekin hyllyltä Minäpä alan nuilla tiedoilla ja ohjeilla tutkiskelemaan. Sain viime keväänä hommattua jonkunlaiset ohjekirjat tuohon koneeseen ja motopäähän ja jotain ohjetta tuohon retu kivisen aikaseen valmetin tietokoneeseen. Meinaa kyllä välillä usko loppua ja joutuu tarttumaan Stiilin kahvoihin mutta pakkanen se vaan aina ajaa tuonne valmetin kimppuun.
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Noniin. Tulipahan käytettyy tuota 838 ajokonetta verstaalla ja nyt ois runkoa hitsailtu ja nosturiakin piti vähän liimailla. Ja sitten tyytyväisenä takaisin metsään. No belsebuubi, eipä käänny enää nosturi vasemmalle. Joo eli kyrväyttikö hitsoominen sähkölaitteita vai täriskö tuossa matkalla joku irti. Hitsatessa oli vaan päävirta käännetty pois. Sen verran tutkin että katkos on nyt vivun ja ips poksin välillä. Vasemman nosturin käännön johdon numero on 406 ja sen kun mittaa vivun päästä ja ips poksilta niin tieto ei kulje läpi. Muista liikkeistä kulkee ja nehän toimiikin. Eli kysymys kuuluu että mitä kautta nuo vipujen johdot kulkee ips pokseille. Ilmeisesti sen ison piirilevyn kautta ja siellä on joitain liitoksia mutta onkohan siellä jotain vastuksia tai kenties piilossa sulakkeita. En kerinnyt tänään tutkia enempää joten huomenna selvittämään että minne se tieto siitä liikkeen piuhasta katoaa. Helppiä pojjaat nyt taas mulle!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Bing [Bot], Google [Bot] ja 54 vierailijaa