Vanhojen metsäkoneiden huoltoa/rakentelua.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

ardem kirjoitti:Onkos masinistit olleet tälle talvea metsäkoneillaan puuhastelemassa? Minulla koneet olleet nyt parisen kuukautta ajossa. Nyt ruvennu reistaileen tuo ajokone. Ei näköjään anna rueta urakoimaan nuitten puitten kanssa.
Aamupäivän pelaa aina hienosti mutta iltapäivällä yhtäkkii oikeen puolen kahvan liikkeet alkaa puutumaan ja hetken kun odottaa niin taas pelaa normaalisti. Outo vika kun tekee vaan lämpimänä tuon ja sit yhtäkkii se vika vaan poistuu. Ajokonehhan on 838 valmetti.
Siellähän on IPS-laatikot ohjaamassa nosturia, molemmille kahvoille omansa. Kuullostaisi että pääpiirikortissa on vikaa ja kontakti heikkenee lämmetessä, jos vain joku liike renaa niin silloin voi olla vika kahvan potentiometreissä.
-Eli IPS piirilevyssä halkeama (?), piirilevyjä kannattaa kysyä huoltopisteestä tai purkupuolelta (tykkä oy), jospa ehjä löytyisi...en tiedä saako uusia enää, ja saattavat maksaa. Joskus ovat korjauttaneetkin niitä.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

TKH kirjoitti:
ardem kirjoitti: Nyt ruvennu reistaileen tuo ajokone. Ei näköjään anna rueta urakoimaan nuitten puitten kanssa.
Aamupäivän pelaa aina hienosti mutta iltapäivällä yhtäkkii oikeen puolen kahvan liikkeet alkaa puutumaan ja hetken kun odottaa niin taas pelaa normaalisti. Outo vika kun tekee vaan lämpimänä tuon ja sit yhtäkkii se vika vaan poistuu. Ajokonehhan on 838 valmetti.
Siellähän on IPS-laatikot ohjaamassa nosturia, molemmille kahvoille omansa. Kuullostaisi että pääpiirikortissa on vikaa ja kontakti heikkenee lämmetessä, jos vain joku liike renaa niin silloin voi olla vika kahvan potentiometreissä.
-Eli IPS piirilevyssä halkeama (?), piirilevyjä kannattaa kysyä huoltopisteestä tai purkupuolelta (tykkä oy), jospa ehjä löytyisi...en tiedä saako uusia enää, ja saattavat maksaa. Joskus ovat korjauttaneetkin niitä.
Heikostihan noihin ipseihin osia löytyy, käytetytki hakusessa ja hinnat korkeella. Noitahan on sillaikin tullut korjattua, että tinakolvin kans käy tinaukset läpi.
Olikos tuossa valmetissa että ohjaus vaihtuu ajon ajaksi siihen rotaatorin tai kouran tilalle, eli siihen oikeaa kahvaan. Voi joku vaihto rele temppuilla...?
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

JuhaL kirjoitti:
TKH kirjoitti:
ardem kirjoitti: Nyt ruvennu reistaileen tuo ajokone. Ei näköjään anna rueta urakoimaan nuitten puitten kanssa.
Aamupäivän pelaa aina hienosti mutta iltapäivällä yhtäkkii oikeen puolen kahvan liikkeet alkaa puutumaan ja hetken kun odottaa niin taas pelaa normaalisti. Outo vika kun tekee vaan lämpimänä tuon ja sit yhtäkkii se vika vaan poistuu. Ajokonehhan on 838 valmetti.
Siellähän on IPS-laatikot ohjaamassa nosturia, molemmille kahvoille omansa. Kuullostaisi että pääpiirikortissa on vikaa ja kontakti heikkenee lämmetessä, jos vain joku liike renaa niin silloin voi olla vika kahvan potentiometreissä.
-Eli IPS piirilevyssä halkeama (?), piirilevyjä kannattaa kysyä huoltopisteestä tai purkupuolelta (tykkä oy), jospa ehjä löytyisi...en tiedä saako uusia enää, ja saattavat maksaa. Joskus ovat korjauttaneetkin niitä.
Heikostihan noihin ipseihin osia löytyy, käytetytki hakusessa ja hinnat korkeella. Noitahan on sillaikin tullut korjattua, että tinakolvin kans käy tinaukset läpi.
Olikos tuossa valmetissa että ohjaus vaihtuu ajon ajaksi siihen rotaatorin tai kouran tilalle, eli siihen oikeaa kahvaan. Voi joku vaihto rele temppuilla...?
Kyllä pojat mahatte olla oikeilla jäljillä. Itsellänikin jonkinlainen epäilys tuohon oikean puolen kahvan ips yksikköön. Käytin molemmat ips poksit auki ja tutkiskelin niitä. Ainakin yksi selvä irronnut juotos löytyi ja sillä korjaantukin se vika joka oli jo aijemmin että toinen vipu meni yhtäkkiä kokonaan mykäksi. Nyt vaan vielä tuo vika joka aina alkaa ilmenemään iltapäivällä kun koneella on tehty noin 4 tuntia töitä.
Mitenhän tuo lämpö siihen sitten vaikuttaa että voisko se jossain olla pieni halkeama joka lämmetessään sitten alkaa tehdä katkosta. Liike ei siis ala mitenkään pätkimään mutta jotenkin vaan tuon oikeen puolen kahvan liikkeet yhtäkkii hidastuu ja sitä saattaa vartin kestää kun taas alkaa toimia normaalisti. Sitten voi tunnin taas pelata kunnes liikkeet taas alkaa puutumaan. Osat nuihin on hakusessa ja Tykällä nuita on mutta kunnosta ei tietoo ja hintaakin tuntuu olevan. Älyäisköhän nuiden päälle joku elektroniikka alan huoltoliike. Tuossa oikean puolen kahvassahan on juurikin tuo koneen kääntely ja silloin kun vika on päällä niin kone ei meinaa kääntyäkkään millään. Sillon kun se liike puutuu niin sen saa rivakaksi jos vääntää ips potikoita isommalle mutta turhan työlästä niitä koko ajan väännellä suuntaan ja toiseen. Jännite häviö kai se jonnekkin yhen äkkii aina sitten tulee. Ensimmäisenä epäilin itse vipuja mutta ne on nyt puhdistettu ja herkistelty viimesen päälle ja niissä ei nyt kyllä vikaa ole.
aaretti
Viestit: 877
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaretti »

Mulla oli Logmanin moto jossa samantyyppinen vika. Yksi nosturin liike puutui sillointällöin. Kojelaugan sisäpuolella oli rivi hituvirtareleitä joilla ohjailtiin toimintoja. Sinne yhden releen kärkien väliim sitten tuli käytössä karstaa ja johti siihen että nosturin liike puutui. Jonkun releen joskus vaihdoinkin mutta useimmiten pikakorjaus oli niin että potkaisi kojelaudan alareunaan releiden kohdalle. Tärähdys riitti avittamaan reklettä toimimaan normaalisti. Kojelauta, tuulilasin alareunasta lattiaan, oli tehty 3mm pellistä joten se kesti potkaisua. IPS-laatikoissa ei ollut koskaan vikaa mutta olen kuullut niitä korjailtavan tinauksia läpikäymällä
Ari
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

jos jaksais niin kävis juotokset läpi varovasti. kaukaa haettu mutta kyllä tietokonehommissakin pojat pistelee korttia uuniin kun joku juotos alkaa temppuilemaan kun pelatessa kortti lämpenee.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

aaretti kirjoitti:Mulla oli Logmanin moto jossa samantyyppinen vika. Yksi nosturin liike puutui sillointällöin. Kojelaugan sisäpuolella oli rivi hituvirtareleitä joilla ohjailtiin toimintoja. Sinne yhden releen kärkien väliim sitten tuli käytössä karstaa ja johti siihen että nosturin liike puutui. Jonkun releen joskus vaihdoinkin mutta useimmiten pikakorjaus oli niin että potkaisi kojelaudan alareunaan releiden kohdalle. Tärähdys riitti avittamaan reklettä toimimaan normaalisti. Kojelauta, tuulilasin alareunasta lattiaan, oli tehty 3mm pellistä joten se kesti potkaisua. IPS-laatikoissa ei ollut koskaan vikaa mutta olen kuullut niitä korjailtavan tinauksia läpikäymällä
Valmeteissa on kanssa läpinäkyvät "kirkkaat releet" ohjaamassa nosturivirtoja, ne ovat siellä piirilevyssä rivissä. Niitäkin voi kokeilla vaihtaa ristiin ja katsoa muuttuuko vika mukana :wink:
Releitä saa varaosana...
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

Noniin, kävin ajelemassa puita ja niinhän se taas iltapäivästä pamahti tuo vika päälle eli oikean puolen kahvan liikkeet puutui. No suoja auki ja releiden/poksien kimppuun. Heiluttelin releet läpi jonka jälkeen naputtelin releitä meisselin perällä. Samalla pidin vivusta liikettä päällä. Yksi napakka kolautus ylempään ips poksiin joka on juurikin oikean kahvan poksiniin kas kummaa vika hävisi. Napautin sitä varmuudella muutaman kerran lisää ja nyt kone on parina päivänä pelannut täysin normaalisti. Eli vika on nyt paikannettu. Tarviis vaan enää selvittää ja tutkia tuo poksi että mikä siellä riivaa.

Sitten olisi konkareille vielä sellainen kysymys että onkos nuita vaakaotekahvoja eli hienommin neekerinpääkahvoja kuinka monenlaisina tehty. Nuo minun kahvat on niin kulahtaneet että tekisi mieli vaihtaa paremmat kahvat. Yhdet kahvat jo netin kautta löysinkin mutta ne vaakaotekahvat on ostettu joskus Jokeri merkkiseen hakkuukoneeseen joten mahtaakohan ne käydä tuohon valmetin ajokoneeseen. Myyjä meinasi että koura auki koura kiinni systeemi on ainakin erillainen eli hakkuu koneessa se menee kerta painalluksella heti kiinni asti kun taas ajokoneessa sitä kouraa pitää pystyä kontrolloimaan nuilla napeilla.
Voisko nuissa olla samanlaiset käämi potikoilla olevat napit kuin minun ajokoneessa mutta motossa se vaan on tietokoneesta tehty tuo toiminto sellaiseksi että heti kun käsky tulee niin se vetää kerrasta kouran kiinni.
Samperi ku ei löydy tuollaisista kahvoista mitään tietoa netistä.
Auttakkee :?
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

No tietääkös kukaan saako nuihin neekerinpäihin enää osia tai saako koko uusia kahvoja enää mistään? :roll:
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Koneosapalvelusta voisi kysyä myös uusiakin, tai kohtuullisen kuntoisia käytettyjä. Uudet, jos niitä vielä on saatavana, maksavat saman kuin tilalle sopiva parkerin minivipu, eli paljon :roll:

Sen nuppiosan painonappeja ja potikoita on saanut erikseen, kahvaosassa on metalliholkki ja se nappiosa on kuluva puolisko.

Jos napilla toimiva liike nyppii, silloin kuparilevyyn kiinnitetty nuppi irtoaa potentiometrin pinnalta. Korjaukseen tarvitaan pitkäkärkipihdit ja ear-korvatulpat. Pihdeillä painetaan sen kaksihaaraisen kuparilevyn kiinnitysniittejä aivan hitusen löysälle, jotta se pääsee keinumaan sivusuunnassa. Sitten katkaistaan eari ja asennetaan se pystyyn kuparilevyn kärkien väliin - se pitää kärjet kiinni potentiometrin pinnalla ja vastapuolen tangossa.
Sama korjaus toimii myös kahvan alapään potikoille. Jos liike siitä huolimatta lähtee myöhään ja nykäisten liikkeelle, voi potikan lanka olla poikki.
Uralle kulunutta potikkaa voi myös kääntää ja ottaa käyttöön uuden kohdan.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

juu,nuo vivut on tullu jo muutamaan otteeseen elvytettyy mutta kyllä ne alkaa olemaan jo loppu. Ehkä nuista itse vivuista vielä toimivat saa mutta nuo "kallot" alkaa olemaan jo aika valmiit. napit lonksuaa miten sattuu ja entinen omistaja on nuita leikelly ja liimaillu ja taivutellu niitä lipreita sieltä sisältä siihen malliin ettei nuista kyllä enää kaluja saa. Koneosa palvelulle soitin ja töykee oli vastaus eikä kuulemma enää nuin vanhoja osia heiltä saa. Enpä sitten enempää jututtanut heitä koska tuonne soittaminenhan maksaa saman verran kuin seksipuhelimeen soitto.
Tuossa mulla ois tiedossa yhdet nekrunpää vivut mutta ne on sisältä ja johtojen kiinnityksiltään ihan erilaiset mitä nuo minun vivut. Ne on merkiltään Danfoss ja peräisin nokka jokerista. Niissä vivuissa oli joku piirilevy sisäällä johon johdot laitetaan kiinni. Ei nuissa minun vivuissa ole mitään piirilevyjä.
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

ardem kirjoitti:Noniin, kävin ajelemassa puita ja niinhän se taas iltapäivästä pamahti tuo vika päälle eli oikean puolen kahvan liikkeet puutui. No suoja auki ja releiden/poksien kimppuun. Heiluttelin releet läpi jonka jälkeen naputtelin releitä meisselin perällä. Samalla pidin vivusta liikettä päällä. Yksi napakka kolautus ylempään ips poksiin joka on juurikin oikean kahvan poksiniin kas kummaa vika hävisi. Napautin sitä varmuudella muutaman kerran lisää ja nyt kone on parina päivänä pelannut täysin normaalisti. Eli vika on nyt paikannettu. Tarviis vaan enää selvittää ja tutkia tuo poksi että mikä siellä riivaa.

Sitten olisi konkareille vielä sellainen kysymys että onkos nuita vaakaotekahvoja eli hienommin neekerinpääkahvoja kuinka monenlaisina tehty. Nuo minun kahvat on niin kulahtaneet että tekisi mieli vaihtaa paremmat kahvat. Yhdet kahvat jo netin kautta löysinkin mutta ne vaakaotekahvat on ostettu joskus Jokeri merkkiseen hakkuukoneeseen joten mahtaakohan ne käydä tuohon valmetin ajokoneeseen. Myyjä meinasi että koura auki koura kiinni systeemi on ainakin erillainen eli hakkuu koneessa se menee kerta painalluksella heti kiinni asti kun taas ajokoneessa sitä kouraa pitää pystyä kontrolloimaan nuilla napeilla.
Voisko nuissa olla samanlaiset käämi potikoilla olevat napit kuin minun ajokoneessa mutta motossa se vaan on tietokoneesta tehty tuo toiminto sellaiseksi että heti kun käsky tulee niin se vetää kerrasta kouran kiinni.
Samperi ku ei löydy tuollaisista kahvoista mitään tietoa netistä.
Auttakkee :?
Kannattaisi aukaista/purkaa se ips laatikko. Pidä kortit järjestytksessä ja käy tinaukset kolvilla läpi.
Onko niissä vielä se "kipinän esto paikoillaan, eli se ala osa teräksinen, ikäänkuin laajennus pistokkeilla? Sen voi jättää pois välistä.
Mikäli siinä jokerissa on ollut ips, todennäköisesti käy. Neekeripäitä on tehty muihinki ohjausjärjestelmiin


Ponsselta on löytynyt kans osia, en tiiedä tämän hetken tilannetta.
Hinnat sitten asia erikseen.
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

Heii Juha, tarkoitatkos niitä teräksen värisiä osia siinä ips laatikon päässä johon johtosarjat tulee kiinni. Niitä olen ihmetellyt kun olen laatikoita käyttänyt auki ne on neljällä ruuvilla kiinni ja pirun kenkkumainen saada ne liittimet kiinni sinne väliin. Eli sopiikos nuo johtosarjat suoraan siihen laatikkoon kiinni ilman niitä teräksisiä ihme mitälie jatko osia? Niissä teräksisissä jutuissa vaikuttais olevan niitä katkoksia kun niitä vähän naputtelee niin liikkeet alkaa toimimaan.
Pitänee ottaa ne poksit vielä sitten aukija viikonloppuna käydä kaikkien korttien juotokset kolvilla läpi.

Mies jolla nuo jokerin uudet vivut on niin hänellä ei enää sitä konetta ole kun oli myynyt sen pois ennenku oli uusia vipuja laittanu paikoilleen ja ei osannut sanoa oliko koneessa ips pokseja.

Ponsselta löytyy nuita vipuja mutta ne ponssen hinnat :roll:
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

ardem kirjoitti:Heii Juha, tarkoitatkos niitä teräksen värisiä osia siinä ips laatikon päässä johon johtosarjat tulee kiinni. Niitä olen ihmetellyt kun olen laatikoita käyttänyt auki ne on neljällä ruuvilla kiinni ja pirun kenkkumainen saada ne liittimet kiinni sinne väliin. Eli sopiikos nuo johtosarjat suoraan siihen laatikkoon kiinni ilman niitä teräksisiä ihme mitälie jatko osia? Niissä teräksisissä jutuissa vaikuttais olevan niitä katkoksia kun niitä vähän naputtelee niin liikkeet alkaa toimimaan.
Pitänee ottaa ne poksit vielä sitten aukija viikonloppuna käydä kaikkien korttien juotokset kolvilla läpi.

Mies jolla nuo jokerin uudet vivut on niin hänellä ei enää sitä konetta ole kun oli myynyt sen pois ennenku oli uusia vipuja laittanu paikoilleen ja ei osannut sanoa oliko koneessa ips pokseja.

Ponsselta löytyy nuita vipuja mutta ne ponssen hinnat :roll:
Joo juuri niitä kirkkaita tarkotin, ne on poistamassa sitä esi ohj kelän jäännösvirtaa tjsp. Aika vika herkkiä. Niissähän on samat pistokkeet kuin niihiin tulevissa johtosarjoissa, eli helppo ohittaa

Niin en tiiä onko ne ponssen hinnat sen kummemmat ku kopallakaan. Voin koittaa vähän hintoja kattoa ku saan tuo työkoneen auki... jos löydän..
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

ardem kirjoitti:Tuossa mulla ois tiedossa yhdet nekrunpää vivut mutta ne on sisältä ja johtojen kiinnityksiltään ihan erilaiset mitä nuo minun vivut. Ne on merkiltään Danfoss ja peräisin nokka jokerista. Niissä vivuissa oli joku piirilevy sisäällä johon johdot laitetaan kiinni. Ei nuissa minun vivuissa ole mitään piirilevyjä.
Jep, myöhemmin myyntiin tulleet Danfossit on ihan eri juttu, ne erottaa nuppien päällä (ainakin alkuperäisenä) olleista haitarikumeista.
Kysy vaikka Tykkä Oy:stä tai PJ-koneesta Honkajoelta onko siellä käytettyjä parkerin vipuja tai osia. Ne on kanssa purkaneet koneita. Sellainen purkamo jossa on Ponsseja laitettu osiksi, olisi ehkä paras, Ponsse käytti pisimpään noita. Tosin viime Metkossa esittelivät uutta IPS-järjestelmää korvaavaa kokonaisuutta käytettyihin koneisiin, eli taitaa uusien saaminen olla mahdotonta.
Aikoinaan noita järjestelmiä uudistettiin laittamalla uusi lohko ja Iquan-ohjausjärjestelmä, hinta oli muutama vuosi sitten 5000 € /laaki. Mutta silloin venttiilistökin muuttui uudenaikaiseksi LS 90:ksi. Voithan tietysti kysyä koneeseen sopivaa pakettia täältä: http://www.rotecengineering.fi/shop/fi/3-hydraulics - jospa tuon ergo-kahvan voisi muokata ohjaamaan IPS:ää?
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

Eli ne uskaltaa ottaa siitä välistä turvallisesti pois. Luulenpa että niissä juurikin nuo kyseiset katkokset piilee.
Tarkistappa tosiaan niitä hintoja. Minä koitan selvittää että minkalaiseen jokeriin nuo tiedossa olevat uudet vivut ovat. Vois sitten ettii sen jokerin tekniset tiedot ja kahtoo onko siinä ollu ips laatikkoja. Ois kyllä mahtava jos nuo vivut passais. Ovat nimittäin tehtaan paketissa ja melkeen ilman ne saisin.

Joo,eli nuissa Danfossin vipujen napeissa on juurikin nuo haitarikumit joten ei ne sitten passaakkaan. Myös ihmetyttää nuissa Danfossin vivuissa olevat piirilevyt joita minun kahvoissa ei oo eli ei ne sitten käy mulle :(
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ne ergokahvat ohjaa itsessään sitä pöytää, ei todellakaan tarvita noita ips laatikoita väliin. Hintaakaan ei kerry kun sen vajaa puolitoistatonnia. Asennus simppeli homma. Ne ips laatikot ja neekerinpäät menee kaikki venäjälle, sen takia niitä ei mistään löydy. Sielä on 90 luvun koneet kovassa käytössä.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

ardem kirjoitti:Eli ne uskaltaa ottaa siitä välistä turvallisesti pois. Luulenpa että niissä juurikin nuo kyseiset katkokset piilee.
Tarkistappa tosiaan niitä hintoja. Minä koitan selvittää että minkalaiseen jokeriin nuo tiedossa olevat uudet vivut ovat. Vois sitten ettii sen jokerin tekniset tiedot ja kahtoo onko siinä ollu ips laatikkoja. Ois kyllä mahtava jos nuo vivut passais. Ovat nimittäin tehtaan paketissa ja melkeen ilman ne saisin.

Joo,eli nuissa Danfossin vipujen napeissa on juurikin nuo haitarikumit joten ei ne sitten passaakkaan. Myös ihmetyttää nuissa Danfossin vivuissa olevat piirilevyt joita minun kahvoissa ei oo eli ei ne sitten käy mulle :(
Niille Danfosseille oli omat säätöyksiköt, joissa oli ruuvarisäätö ja ohjasivat danfossin lohkoa.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

Juu, unohettaan sit ne Danfossit. Osaapikos teistä kukaan nyt tarkalleen sano miten nuo liikkeet säädetään viimesen päälle nuista ips pokseista. Niissähän on ne kaksi säätöä. Mitä nuo tarkalleen meinaa eli onko se liikkeen kiihtyvyys toinen ja onko toinen se liikkeen nopeus. Ja miten vipuja käännellään säädön aikana ja paljonko pidetään silloin koneessa kierroksia yms. Jonkunlaiset ohjeet mulla on ollut ja oon niitä säädellyt mutta jos jollain oikeen tarkka tieto tuosta säädöstä niin ois kiva kuulla.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

ardem kirjoitti:Juu, unohettaan sit ne Danfossit. Osaapikos teistä kukaan nyt tarkalleen sano miten nuo liikkeet säädetään viimesen päälle nuista ips pokseista. Niissähän on ne kaksi säätöä. Mitä nuo tarkalleen meinaa eli onko se liikkeen kiihtyvyys toinen ja onko toinen se liikkeen nopeus. Ja miten vipuja käännellään säädön aikana ja paljonko pidetään silloin koneessa kierroksia yms. Jonkunlaiset ohjeet mulla on ollut ja oon niitä säädellyt mutta jos jollain oikeen tarkka tieto tuosta säädöstä niin ois kiva kuulla.
Viimeks oon säätänyt 1998...

Mutta minimivirralla säädetään se nopeus millä liike lähtee liikkeelle, kun potentiometri yhdistää virrat. jos virta on liia nopea, liike "pompaa" päälle. Maksimilla säädetään liikkeen maksiminopeus, eli paljonko kara aukeaa.

Liikettä säätäessä ensin maksimi kohdalleen, eli kahvan liike täysillä ja samalla ruuvarilla pienentäen virtaa, niin kauan kuin liike alkaa hidastua sopivaksi - sopiva nopeus ei ole aina suurin, vaan sellainen jolla liike on tarkasti hallittava, yhdessä muiden liikkeiden yhteydessä...nosturin käyttö on helpompaa kun kahvan voi pitää pääsääntöisesti täysillä, koneen heilahdukset eivät kulkeudu käsien kautta hydrauliikkaan :wink:
Sitten ruuvari minimisäätöruuviin, kahvaa hiljaa liikuttaen huomaa missä vaiheessa liike alkaa. Säätö mielellään sellaiseksi, ettei liike tosiaan lähde liian lujaa liikkeelle = nosturista tulee mahdollisimman vähän nykivä.

Korjatkoon ne, joilla on parempaa muistikuvaa :wink:
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Metalworks
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 8:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metalworks »

Konehuolto Kiviojalta Ylivieskasta ainakin löytyi noita potikoita vielä muutama vuosi sitten, hinta tosin oli suolainen, muistaakseni 50,-/kpl. Noita potikoita on ainaki kahdella ohmiluvulla

Itsellä käytössä parissa koneessa nuo neekerinpääkahvat, ja jonkunverran noitten kans tullut kans pelattua. IPS-systeemeistä ei kokemusta, VCU:lla mennään, joka on ainakin ollut toimintavarma.

Luulisi jollain konemiehellä jääneen noita Monsun-Tisonin/Parkerin kahvoja ylimääräisiksi, itse pääsin kerran ostamaan kahvat sopivasti, sattuivat vielä olemaan paremmat mitä paikallaan olleet, eli alkup. poronsarvimalliset jäivät varaosiksi...

Itsellä motossa kouran pyöritys on on/off-mallia, eli kelojen tilalla on vaan sellaiset "umpimötikät".

Koneosapalveluun joskus soittaneena on tärkeää saada kiinni aina se heppu joka tietää vanhemmasta kalustosta. Takavuosina myös paikanpäällä käyneenä ainakin silloin oli purkaamolla esim. venttiilipöytiä, kahvoja ja bokseja laatikoittain. Olisitvatko meneet hävittämään? tai sitten ei vain ollut kiinnostusta selvittää asiaa...

Itsellä olisi tarvetta pöytään tulevalle kelalle tai vaikka useammallekin, kaikki kyllä toimivat, mutta nämähän alkavat vanhemmiten vuotaa "läpi"
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Mauri Tähkä ja 39 vierailijaa