Kaveri teki aika paljon työtä Scorpionsa kanssa, kunnes hoksasi polttoainepumpun releen kylmäjuotokset.FSM JNS kirjoitti:Olisin tiedustellut millä alueilla mittari pitää olla
kun halutaan tarkistaa releen kuntoisuus.
Kyseessä 12v järjestelmän rele.
Ford Scorpion polttoainepumpun rele kyseessä.
YLEISMITTARIN KÄYTÖSTÄ RELEEN TARKISTUKSESSA.
-
- Viestit: 2365
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
- Paikkakunta: Oulun eteläinen
- Viesti:
Re: YLEISMITTARIN KÄYTÖSTÄ RELEEN TARKISTUKSESSA.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
Same Explorer 65 -86
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
-
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su Syys 11, 2011 10:48 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1599
- Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Kyllä sen ylimenovastus näkyy ohmimittarillakin, releen ollessa kiinnivetäneenä ja samalla näkyy vetääkö se.olliki kirjoitti:Sen sijaan, että mittaa vastusalueella relettä, kannattaa mitata kärkien jälkeen jännitettä toimintatailassa. Silloin selviää yhdellä kertaa vetääkö rele ja onko kärjissä ylimenovastusta.
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
-
- Viestit: 956
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
Siihen bensapumpun releelle tulee päävirtareleeltä sähkö "30" napaan sekä releen käämille "85/86" napaan. Relettä ohjataan maadoitusta katkomalla joka on moottorinohjausyksikön ohjaama. Jos rele ei pysy päällä kannattaa varmistua että ECU ohjaa sitä oikein, eli hyppyjohdolla maadoittaa releen käämi ja kokeilla pyöriikö pumppu sitten jatkuvasti
Noista on joskus mennyt noita ecuja särki niin että ei pyöritä bensapumppua ollenkaan tai niin että jää pyörimään aina
Noista on joskus mennyt noita ecuja särki niin että ei pyöritä bensapumppua ollenkaan tai niin että jää pyörimään aina
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: To Kesä 21, 2007 4:40 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
12V jännite eli autosähkömittauksissa paras tapa on jännite(häviö)mittaukset eli todellinen tilanne kuormitettuna tulee esille(eli kun releen pitäisi vetää, esim toinen starttaa mittaushetkellä). Päävirtakärkien liitokset saa ohitettua relekannasta helposti, silloin saa helposti selville onko vika päävirtakärjissä vai puuttuuko releen ohjaus. Ohjaus voi puuttua siksi että ohjainyksikkö ei halua maadoittaa relettä jos esim moottorin pyörintänopeustieto puuttuu. Vika voi olla teitysti myös johdotuksissa.sähömies kirjoitti:Kyllä sen ylimenovastus näkyy ohmimittarillakin, releen ollessa kiinnivetäneenä ja samalla näkyy vetääkö se.olliki kirjoitti:Sen sijaan, että mittaa vastusalueella relettä, kannattaa mitata kärkien jälkeen jännitettä toimintatailassa. Silloin selviää yhdellä kertaa vetääkö rele ja onko kärjissä ylimenovastusta.
-
- Viestit: 809
- Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
- Paikkakunta: Tikkakoski
- Viesti:
tarkistappa se jännite siitä relen käämin navoista, katoaako se sieltäkin?FSM JNS kirjoitti:No virta ei tullut kolari jne katkaisimelle.Sitten kojelauta pois.
Pumpun rele pois sitten että kahteen napaan tulee virta. Rele ilman koppaa paikoilleen sytytysvirta päälle rele veti kiinni muuta heti aukaisi kärjet.
Oma diaknoosi että rele on viallinen kun ei pysy kärjet kiinni.
epäilen että häviää joten relen ohjaus katoaa ja syitähän on mainittu jo repullinen
ja eikun hommiin
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
-
- Viestit: 809
- Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
- Paikkakunta: Tikkakoski
- Viesti:
Tulisiko tuohon sulakkeeseen silloin virta kun pumpun rele vetää eli olisi pumpulle releltä lähtevässä johtimessa.FSM JNS kirjoitti:Kiitos masankp.Unohtui sanoa että hankalokeron kannessa tai päällä olevaan musta kanta sulakkeeseen ei tule virta joka liittyy bensapumppuun ja on 20 amp sulake.Sinne sulakkeelle tulee virta joka on etulasin edessä kaukalossa kuskin puolella.
Eikös tuon jo vois paalata, alkaa tuota ikää jo olemaan.
Ei harmittais
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Muistelen, että DOHC-Sierra ei antanut kipinää tulppiin, jos bensanpaine oli liian alhainen. Jos pumppu surahtaa virrat avaimella kytkiessä, saa se virtaa ainakin silloin. Jos ei kumminkaan lähde käymään, kannattaa tutkia suutinten jakotukissa oleva paineanturi ja sen johdotus, onko kunnossa. Siinä jakotukissa oli muistaakseni myös bensan lämpötila-anturi.
Toisaalta se sama painekytkin voi sammuttaa pumpun, kun virtaa kytkiessä paine nousee oikealle tasolle. Jos se ohjaa pumpun pois päältä, taitaa painekytkin olla kunnossa. Ei muista enää, on riesasta jo mennyt aikaa.
Päävirtareleeseen tuli kerran vika ja kaikki valot sammui kesken ajon. Kone kävi, mutta juuri missään muualla ei sitten ollutkaa virtaa. Selvisi vikapaikka sillä, kun koputteli releitä moottoritilan relelaatikossa. Oli tuttu vikapaikka paikallisessa voortihuollossa, niitä kuulemma kuluu riesoissa.
Toisaalta se sama painekytkin voi sammuttaa pumpun, kun virtaa kytkiessä paine nousee oikealle tasolle. Jos se ohjaa pumpun pois päältä, taitaa painekytkin olla kunnossa. Ei muista enää, on riesasta jo mennyt aikaa.
Päävirtareleeseen tuli kerran vika ja kaikki valot sammui kesken ajon. Kone kävi, mutta juuri missään muualla ei sitten ollutkaa virtaa. Selvisi vikapaikka sillä, kun koputteli releitä moottoritilan relelaatikossa. Oli tuttu vikapaikka paikallisessa voortihuollossa, niitä kuulemma kuluu riesoissa.
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
No bensa letku oli irti "imusarjasta" ja sitten virrat päälle ei tullut bensaa tipan tippaa eikä pumppu toiminut silloinkaan.
Eikä johdotukset luulisi seisoessa irtoilevan jne tosin märkää oli silloin että voi olla kosteus vikakin en nyt ole sepittänyt kun sitä relettä ei minulla ole annoin sen malliksi ostajalle.
Eikä johdotukset luulisi seisoessa irtoilevan jne tosin märkää oli silloin että voi olla kosteus vikakin en nyt ole sepittänyt kun sitä relettä ei minulla ole annoin sen malliksi ostajalle.
Noinhan sen kuuluukin toimia. Virrat kun kääntää päälle niin pumppu pyörähtää hetken ja hiljenee. Ja jos on useamman kerran peräikkäin laittanut virrat päälle ei pumppu puhu mitään. Tiedän tapauksen, jossa pumppu ei lähtenyt pyörimään kuukauden seisomisen jälkeen, ei vaikka annettiin virtaa suoraan pumpun johtoihin. Muistaakseni pumpun johdot menee takapenkin alla, en muista oliko niissä liitin ohjaamon puolella. Yksi tyypillinen vika on, että pumpun maajohto ruostuu poikki. Kaikki konehuoneen maadoitukset kannattaa avata ja putsata ruosteesta.FSM JNS kirjoitti:No virta ei tullut kolari jne katkaisimelle.Sitten kojelauta pois.
Pumpun rele pois sitten että kahteen napaan tulee virta. Rele ilman koppaa paikoilleen sytytysvirta päälle rele veti kiinni muuta heti aukaisi kärjet.
Oma diaknoosi että rele on viallinen kun ei pysy kärjet kiinni.
Kohtalotoveri oikeastaan olen, pihassa on foortti, josta on kipinä hukassa. Ensimmäisenä vaihdoin EDIS-sytytysyksikön toimivasta purkuautosta otettuun ja foorti toimikin jonkin aikaa mutta hukkasi sitten taas kipunan. Hain pari käytettyä edistä lisää, pitäisi olla ehjiä mutta ei tule kipinää. Kammen asentoanturin vaihdoin uuteen, puolan ja ecun vaihdoin toimivasta autosta otettuihin. Johtosarjaa olen mittaillut sen verra, että asentoanturin ja edis-mötikän sekä puolan ja edis-murkulan välillä ei ole katkoja, puolalle ja edikselle tulee virta. Luultavasti on kumminkin se EDIS-morkula rikki. Pitäisi hakea kokonaan uusi mutta kun uusi maksaa lähes saman kuin koko auto
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Löysin vielä hyllystä DOHC-riesan sähkökuvan. Vuosimalleissa 1990 alkaen se pumpun kytkentä näyttää sähkökuvan mukaan aika yksinkertaiselta. Siinä on sarjassa +12V puolelta lueteltuna rele, sulake, inertiakytkin ja pumpun moottori ennen maadoitusta.
Kuten aiemmin jo mainittiin, niin releen kelan toinen pää on virran kytkettynä ollessa koko ajan +12V ja ECU maadoittaa releen kelan tarvittaessa. ECUlta kelalle tuleva johto lähtee ECUn liittimestä numero 22 ja väri näyttäisi olevan sini-punainen. Releen kelan toinen pää, eli jatkuva +12V johto näyttää olevan musta.
Releelle tulee +12V (pumpulle kytkettäväksi) puna-sinisellä johdolla. Releeltä virta lähtee sulakkeelle musta-punaisella johdolla. Sulakkeen jälkeen johto on saman värinen ja menee inertiakytkimelle ja siitä pumpulle. Pumpun maapuolen johto on ruskea.
Releen ollessa pois voi releen kannasta mitata jännitteen niiden liittimien välillä, joihin tulee releen kärjet. Niissä pitäisi olla virran päällä ollessa 12V, koska toiseen tulee silloin jatkuva +12V ja toisen pitäisi maadoittua sulakkeen, inertiakytkimen ja pumpun moottorin kautta. Jos maa puuttuu, eli on katko jossakin niissä kolmessa (tai johdoissa), ei mittari näe siinä 12V, tai siis akun napajännitettä, vaan jotakin muuta. Sen voi varmista vielä kytkemällä pienen lampun siihen väliin, pitäisi loistaa.
Pumpun moottorin toimivuuden pitäisi voida kokeilla myös siitä inertiakytkimeltä ottamalla siitä pumpulle menevän johdon irti ja kytkemällä siihen johtoon +12V. Sillä pitäisi pumpun käynnistyä. Se on lähin paikka ennen pumppua, mistä voi kokeilla.
Pumpulta lähtevä maajohto (ruskea) kannattaa varmistaa, että on kunnollinen maadoitus sen päässä.
Johtojen värit, jotka oletin kuvan perusteella olevan noin ovat:
B/R, Blue/Red, sini-punainen?
R/B, Red/Blue, puna-sininen?
Bk/R, Bkack/Red, musta-punainen?
Bk, Black, musta?
Bn, Brown, ruskea?
Kuten aiemmin jo mainittiin, niin releen kelan toinen pää on virran kytkettynä ollessa koko ajan +12V ja ECU maadoittaa releen kelan tarvittaessa. ECUlta kelalle tuleva johto lähtee ECUn liittimestä numero 22 ja väri näyttäisi olevan sini-punainen. Releen kelan toinen pää, eli jatkuva +12V johto näyttää olevan musta.
Releelle tulee +12V (pumpulle kytkettäväksi) puna-sinisellä johdolla. Releeltä virta lähtee sulakkeelle musta-punaisella johdolla. Sulakkeen jälkeen johto on saman värinen ja menee inertiakytkimelle ja siitä pumpulle. Pumpun maapuolen johto on ruskea.
Releen ollessa pois voi releen kannasta mitata jännitteen niiden liittimien välillä, joihin tulee releen kärjet. Niissä pitäisi olla virran päällä ollessa 12V, koska toiseen tulee silloin jatkuva +12V ja toisen pitäisi maadoittua sulakkeen, inertiakytkimen ja pumpun moottorin kautta. Jos maa puuttuu, eli on katko jossakin niissä kolmessa (tai johdoissa), ei mittari näe siinä 12V, tai siis akun napajännitettä, vaan jotakin muuta. Sen voi varmista vielä kytkemällä pienen lampun siihen väliin, pitäisi loistaa.
Pumpun moottorin toimivuuden pitäisi voida kokeilla myös siitä inertiakytkimeltä ottamalla siitä pumpulle menevän johdon irti ja kytkemällä siihen johtoon +12V. Sillä pitäisi pumpun käynnistyä. Se on lähin paikka ennen pumppua, mistä voi kokeilla.
Pumpulta lähtevä maajohto (ruskea) kannattaa varmistaa, että on kunnollinen maadoitus sen päässä.
Johtojen värit, jotka oletin kuvan perusteella olevan noin ovat:
B/R, Blue/Red, sini-punainen?
R/B, Red/Blue, puna-sininen?
Bk/R, Bkack/Red, musta-punainen?
Bk, Black, musta?
Bn, Brown, ruskea?
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
- Paikkakunta: Liperi
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fallingdown, Google [Bot], Heikki75, hevyvani, Hsippe ja 37 vierailijaa