YLEISMITTARIN KÄYTÖSTÄ RELEEN TARKISTUKSESSA.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kaitsur
Viestit: 2365
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: YLEISMITTARIN KÄYTÖSTÄ RELEEN TARKISTUKSESSA.

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

FSM JNS kirjoitti:Olisin tiedustellut millä alueilla mittari pitää olla
kun halutaan tarkistaa releen kuntoisuus.
Kyseessä 12v järjestelmän rele.
Ford Scorpion polttoainepumpun rele kyseessä.
Kaveri teki aika paljon työtä Scorpionsa kanssa, kunnes hoksasi polttoainepumpun releen kylmäjuotokset.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

Kiitos tiedosta kaitsur.
Sähköpuoli on ikävämpää sen vianlöytämiseen jos ei ole liiemmin kokemusta. :roll:
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Sen sijaan, että mittaa vastusalueella relettä, kannattaa mitata kärkien jälkeen jännitettä toimintatailassa. Silloin selviää yhdellä kertaa vetääkö rele ja onko kärjissä ylimenovastusta.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
sbf
Viestit: 495
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 10:48 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sbf »

onkos se varapyöräkotelossa oleva inertiakytkin katsottu?
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies »

olliki kirjoitti:Sen sijaan, että mittaa vastusalueella relettä, kannattaa mitata kärkien jälkeen jännitettä toimintatailassa. Silloin selviää yhdellä kertaa vetääkö rele ja onko kärjissä ylimenovastusta.
Kyllä sen ylimenovastus näkyy ohmimittarillakin, releen ollessa kiinnivetäneenä ja samalla näkyy vetääkö se.
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

No virta ei tullut kolari jne katkaisimelle.Sitten kojelauta pois.
Pumpun rele pois sitten että kahteen napaan tulee virta. Rele ilman koppaa paikoilleen sytytysvirta päälle rele veti kiinni muuta heti aukaisi kärjet.
Oma diaknoosi että rele on viallinen kun ei pysy kärjet kiinni.
VesQ
Viestit: 956
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Siihen bensapumpun releelle tulee päävirtareleeltä sähkö "30" napaan sekä releen käämille "85/86" napaan. Relettä ohjataan maadoitusta katkomalla joka on moottorinohjausyksikön ohjaama. Jos rele ei pysy päällä kannattaa varmistua että ECU ohjaa sitä oikein, eli hyppyjohdolla maadoittaa releen käämi ja kokeilla pyöriikö pumppu sitten jatkuvasti

Noista on joskus mennyt noita ecuja särki niin että ei pyöritä bensapumppua ollenkaan tai niin että jää pyörimään aina
turppis
Viestit: 160
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 4:40 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turppis »

No nois ruiskukoneisissa sierroissa ja scorpioissa kun kääntää virrat päälle ni se pensapumppuhan surahtaa vaan hetken nostaakseen paineen järjestelmään.
5600
4000
hamhar
Viestit: 762
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hamhar »

sähömies kirjoitti:
olliki kirjoitti:Sen sijaan, että mittaa vastusalueella relettä, kannattaa mitata kärkien jälkeen jännitettä toimintatailassa. Silloin selviää yhdellä kertaa vetääkö rele ja onko kärjissä ylimenovastusta.
Kyllä sen ylimenovastus näkyy ohmimittarillakin, releen ollessa kiinnivetäneenä ja samalla näkyy vetääkö se.
12V jännite eli autosähkömittauksissa paras tapa on jännite(häviö)mittaukset eli todellinen tilanne kuormitettuna tulee esille(eli kun releen pitäisi vetää, esim toinen starttaa mittaushetkellä). Päävirtakärkien liitokset saa ohitettua relekannasta helposti, silloin saa helposti selville onko vika päävirtakärjissä vai puuttuuko releen ohjaus. Ohjaus voi puuttua siksi että ohjainyksikkö ei halua maadoittaa relettä jos esim moottorin pyörintänopeustieto puuttuu. Vika voi olla teitysti myös johdotuksissa.
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

FSM JNS kirjoitti:No virta ei tullut kolari jne katkaisimelle.Sitten kojelauta pois.
Pumpun rele pois sitten että kahteen napaan tulee virta. Rele ilman koppaa paikoilleen sytytysvirta päälle rele veti kiinni muuta heti aukaisi kärjet.
Oma diaknoosi että rele on viallinen kun ei pysy kärjet kiinni.
tarkistappa se jännite siitä relen käämin navoista, katoaako se sieltäkin?
epäilen että häviää joten relen ohjaus katoaa ja syitähän on mainittu jo repullinen
ja eikun hommiin
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

No huh huh no pitää ensin kokeilla sillä uudella releellä.
Ja sitten jatkotoimiin.
Kiitokset vastauksista.
Ihmettelen kun ihan tosta vaan heitti yhteis työsopimuksen poikki.
Sitähän se sähkö tahtoo tehdä.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kannattasko tutkia hall-anturi, kun jos halli ei pelaa ei tuu myöskään pensapumpulle virtaa," ecu-poksi ohjaa." Halli löytyy useimmista fordeista startin alta. Mulla oli yks tapaus samanlaisilla oireilla ja vika löyty startin alla olevasta hall-anturin liittimestä joka oli hapettunut.
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

Kiitos masankp.Unohtui sanoa että hankalokeron kannessa tai päällä olevaan musta kanta sulakkeeseen ei tule virta joka liittyy bensapumppuun ja on 20 amp sulake.Sinne sulakkeelle tulee virta joka on etulasin edessä kaukalossa kuskin puolella.
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

FSM JNS kirjoitti:Kiitos masankp.Unohtui sanoa että hankalokeron kannessa tai päällä olevaan musta kanta sulakkeeseen ei tule virta joka liittyy bensapumppuun ja on 20 amp sulake.Sinne sulakkeelle tulee virta joka on etulasin edessä kaukalossa kuskin puolella.
Tulisiko tuohon sulakkeeseen silloin virta kun pumpun rele vetää eli olisi pumpulle releltä lähtevässä johtimessa.

Eikös tuon jo vois paalata, alkaa tuota ikää jo olemaan.
Ei harmittais
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

No eipä uudet ja etu vetoiset paljon kiinosta ja tällä saa vetää isoa traileriakin.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Muistelen, että DOHC-Sierra ei antanut kipinää tulppiin, jos bensanpaine oli liian alhainen. Jos pumppu surahtaa virrat avaimella kytkiessä, saa se virtaa ainakin silloin. Jos ei kumminkaan lähde käymään, kannattaa tutkia suutinten jakotukissa oleva paineanturi ja sen johdotus, onko kunnossa. Siinä jakotukissa oli muistaakseni myös bensan lämpötila-anturi.

Toisaalta se sama painekytkin voi sammuttaa pumpun, kun virtaa kytkiessä paine nousee oikealle tasolle. Jos se ohjaa pumpun pois päältä, taitaa painekytkin olla kunnossa. Ei muista enää, on riesasta jo mennyt aikaa.

Päävirtareleeseen tuli kerran vika ja kaikki valot sammui kesken ajon. Kone kävi, mutta juuri missään muualla ei sitten ollutkaa virtaa. Selvisi vikapaikka sillä, kun koputteli releitä moottoritilan relelaatikossa. Oli tuttu vikapaikka paikallisessa voortihuollossa, niitä kuulemma kuluu riesoissa.
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

No bensa letku oli irti "imusarjasta" ja sitten virrat päälle ei tullut bensaa tipan tippaa eikä pumppu toiminut silloinkaan.
Eikä johdotukset luulisi seisoessa irtoilevan jne tosin märkää oli silloin että voi olla kosteus vikakin en nyt ole sepittänyt kun sitä relettä ei minulla ole annoin sen malliksi ostajalle.
sportswgn

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

FSM JNS kirjoitti:No virta ei tullut kolari jne katkaisimelle.Sitten kojelauta pois.
Pumpun rele pois sitten että kahteen napaan tulee virta. Rele ilman koppaa paikoilleen sytytysvirta päälle rele veti kiinni muuta heti aukaisi kärjet.
Oma diaknoosi että rele on viallinen kun ei pysy kärjet kiinni.
Noinhan sen kuuluukin toimia. Virrat kun kääntää päälle niin pumppu pyörähtää hetken ja hiljenee. Ja jos on useamman kerran peräikkäin laittanut virrat päälle ei pumppu puhu mitään. Tiedän tapauksen, jossa pumppu ei lähtenyt pyörimään kuukauden seisomisen jälkeen, ei vaikka annettiin virtaa suoraan pumpun johtoihin. Muistaakseni pumpun johdot menee takapenkin alla, en muista oliko niissä liitin ohjaamon puolella. Yksi tyypillinen vika on, että pumpun maajohto ruostuu poikki. Kaikki konehuoneen maadoitukset kannattaa avata ja putsata ruosteesta.

Kohtalotoveri oikeastaan olen, pihassa on foortti, josta on kipinä hukassa. Ensimmäisenä vaihdoin EDIS-sytytysyksikön toimivasta purkuautosta otettuun ja foorti toimikin jonkin aikaa mutta hukkasi sitten taas kipunan. Hain pari käytettyä edistä lisää, pitäisi olla ehjiä mutta ei tule kipinää. Kammen asentoanturin vaihdoin uuteen, puolan ja ecun vaihdoin toimivasta autosta otettuihin. Johtosarjaa olen mittaillut sen verra, että asentoanturin ja edis-mötikän sekä puolan ja edis-murkulan välillä ei ole katkoja, puolalle ja edikselle tulee virta. Luultavasti on kumminkin se EDIS-morkula rikki. Pitäisi hakea kokonaan uusi mutta kun uusi maksaa lähes saman kuin koko auto :evil:
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Löysin vielä hyllystä DOHC-riesan sähkökuvan. Vuosimalleissa 1990 alkaen se pumpun kytkentä näyttää sähkökuvan mukaan aika yksinkertaiselta. Siinä on sarjassa +12V puolelta lueteltuna rele, sulake, inertiakytkin ja pumpun moottori ennen maadoitusta.

Kuten aiemmin jo mainittiin, niin releen kelan toinen pää on virran kytkettynä ollessa koko ajan +12V ja ECU maadoittaa releen kelan tarvittaessa. ECUlta kelalle tuleva johto lähtee ECUn liittimestä numero 22 ja väri näyttäisi olevan sini-punainen. Releen kelan toinen pää, eli jatkuva +12V johto näyttää olevan musta.

Releelle tulee +12V (pumpulle kytkettäväksi) puna-sinisellä johdolla. Releeltä virta lähtee sulakkeelle musta-punaisella johdolla. Sulakkeen jälkeen johto on saman värinen ja menee inertiakytkimelle ja siitä pumpulle. Pumpun maapuolen johto on ruskea.

Releen ollessa pois voi releen kannasta mitata jännitteen niiden liittimien välillä, joihin tulee releen kärjet. Niissä pitäisi olla virran päällä ollessa 12V, koska toiseen tulee silloin jatkuva +12V ja toisen pitäisi maadoittua sulakkeen, inertiakytkimen ja pumpun moottorin kautta. Jos maa puuttuu, eli on katko jossakin niissä kolmessa (tai johdoissa), ei mittari näe siinä 12V, tai siis akun napajännitettä, vaan jotakin muuta. Sen voi varmista vielä kytkemällä pienen lampun siihen väliin, pitäisi loistaa.

Pumpun moottorin toimivuuden pitäisi voida kokeilla myös siitä inertiakytkimeltä ottamalla siitä pumpulle menevän johdon irti ja kytkemällä siihen johtoon +12V. Sillä pitäisi pumpun käynnistyä. Se on lähin paikka ennen pumppua, mistä voi kokeilla.

Pumpulta lähtevä maajohto (ruskea) kannattaa varmistaa, että on kunnollinen maadoitus sen päässä.

Johtojen värit, jotka oletin kuvan perusteella olevan noin ovat:

B/R, Blue/Red, sini-punainen?
R/B, Red/Blue, puna-sininen?
Bk/R, Bkack/Red, musta-punainen?
Bk, Black, musta?
Bn, Brown, ruskea?
FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:30 pm
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS »

Kiitos jiipee.
Eihän noi vielä ton vuosimallisissa onneksi hirmu monimutkaisia ole noi sähköt.Äkkinäiselle on niissäkin.
Ford club en ole saanut mitään neuvoa toisin on tällä sivustolla.
Kiitokset siitä kaikille asiaan osallistuneille.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fallingdown, Google [Bot], Heikki75, hevyvani, Hsippe ja 37 vierailijaa