Sivu 1/1

Ford Wikipediassa

Lähetetty: Su Tammi 01, 2012 7:52 pm
Kirjoittaja fordman
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_(traktori)

Tuonne kirjoitin lisää. Käytännössä kaikki toisen kappaleen lauseesta "Vuonna 1968 esiteltiin amerikkalainen kuusisylinterinen Ford 8000, joka oli kehitetty Ford 5000 pohjalta rakenteita vahvistamalla" asti on kirjoittamaani. Katsokaapa paremmin tietävät, onko siellä paljon virheitä.

Lähetetty: Su Tammi 01, 2012 9:10 pm
Kirjoittaja Admin
Ei se sos pelkästään käyttäjistä johtunut, vaan kyseessä oli puoli-valmis tuote joka tuotiin markkinoille keskentekoisena. Siinä ei ollut esimerkiksi estintä estämästä vaihteenvaihtoa vaikka 5:lta pakille tai toisinpäin. Ei ollut yhtä idioottivarma kuten silloiset siirtopyörä tai muut vaihteistot.

Re: Ford Wikipediassa

Lähetetty: Ma Tammi 02, 2012 10:20 am
Kirjoittaja jouto
fordman kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_(traktori)

Tuonne kirjoitin lisää. Käytännössä kaikki toisen kappaleen lauseesta "Vuonna 1968 esiteltiin amerikkalainen kuusisylinterinen Ford 8000, joka oli kehitetty Ford 5000 pohjalta rakenteita vahvistamalla" asti on kirjoittamaani. Katsokaapa paremmin tietävät, onko siellä paljon virheitä.
En nyt aivan käsitä, että oletko kirjoittanut tuohon siteeraamaasi lauseeseen saakka vai siitä eteenpäin. Mutta oletan, että mm. tuo Select-O-Speed -osio on tekemääsi tekstiä.

Olet joka tapauksessa tehnyt arvokasta työtä Fordin historian dokumentoinnissa. Kiitän sinua osaltani arvokkaasta dokumentointityöstä.

Koska Wikipedia kuitenkin pyrkii olemaan faktatiedon ansari, mietin tuota tapaasi käsitellä Select-O-Speedin ja käyttäjien suhdetta. En mitenkään kiistä, ettäkö huoltamattomuus tai huono hoito olisi kaiken takana, mutta jotain referenssejä väite kaipaisi. Tyyliin Nebraskan tai Vakolan tms. koetusten tai joidenkin muiden lähteiden käyttöä.

Nyt se näyttää enemmän mielipiteeltä, ja ainakin minun silmissäni alentaa muuten ansiokkaan sisällön arvoa. Kohta "sen ongelmaksi muodostuivat traktorinomistajat.." on kovin jyrkkä väite vailla viitepohjaa.

Jaa niin, muutamien vanhojen traktoreideni joukossa on Ford 550 -kaivuri ja vuoden -59 Dexta, mitään sen syvempää intohimoa aiheeseen en omista.

Ystävällisesti, hyvää alkanutta vuotta toivottaen

Kauko Ollila
Mäntsälä

Lähetetty: Ma Tammi 02, 2012 2:35 pm
Kirjoittaja 4000
4100 näkyy puuttuvan 3600 ja 4600 välistä. Myös 7810 ja 7910 varsin yleisinä koneina voisi mainita. Ja miksei myös 30-, 40- ja TS-sarjoja voisi listata mallikohtaisesti, kun noin tarkasti homman vanhemmista malleista aloittaa. Tietysti on hankala päättää, miten yksityiskohtaisesti tuollaista juttua kirjoittaa. Hienoa työtä kuitenkin :!:

Lähetetty: Ma Tammi 02, 2012 4:21 pm
Kirjoittaja fordman
Tein vähän muutoksia. Toivottavasti S-O-S -osio on nyt enemmän faktamainen.

Lähetetty: Ma Tammi 02, 2012 5:01 pm
Kirjoittaja 4000
7910 tuli markkinoille -85 mark II -uudistuksen myötä ja 7810 -88 korvaamaan 7910:n.

Lähetetty: Ma Tammi 02, 2012 5:22 pm
Kirjoittaja fordman
Kiitoksia, minulle on enemmän tuttuja nämä kuutosella alkavat mallit.

Lähetetty: Ma Tammi 02, 2012 6:01 pm
Kirjoittaja -SS-
fordman kirjoitti:Kiitoksia, minulle on enemmän tuttuja nämä kuutosella alkavat mallit.
Voisiko kuitenkin hieman laittaa enemmän jarrua suusta suuhun kiertäneelle tiedolle, että Ford 8000 olisi jotenkin sukua "vahvistetulle" Ford 5000:lle ? Kun traktoria silmäilee, niin voisi luulla, että on kovastikin sukua. Todellisuus lienee hieman erilainen.

Perä ja banjot, voimanottoakselin kytkin , hydrauliikkapumppu ja nostolaitekansi eivät ole edes rakenteeltaan samat, eivät valultaankaan lähellä. Jarrut ovat sellaiset, että nestepaine työntää levyjä toisiaan vasten, ei ole ollenkaan viistonnimaista paisuttajaa siinä paketin keskellä. Eli on rengasmäntä. Nostolaitteesta puuttuu kokonaan työntövarsitunnustelu. On vetovarsissa. Vivustot eivät ole samat.

Vaihteisto ja kytkin voisivat olla lähimmät sukulaisuudet, mutta hampaat rattaissa ainakin ovat erilukuiset; ja esim. 1969 alkaen on läpimenevässä voimanottoakselin kytkinakselissa eri määrä uria akselin päissä. Ainakaan osanumerot eivät täsmää. Vaihteiston perälaatta on aivan erilainen. Jos vaihteiston etupään pulttijako on sama , no on siinä enemmän sitten yhtäläisyyttä.

Wikipediaan kannattaisi laittaa lähde Konedata.net, niin paljon samaa on joissakin tiedoissa.

Ford 5000:n ja 7000:n ei niin vähäiset erot on kirjattu tuonne FAQ-tiedostoon Ford Tractor Service Manualista / Supplement 1968
http://www.viistonninen.com/faq.htm#7000

-SS-

Lähetetty: Ma Tammi 02, 2012 6:24 pm
Kirjoittaja -SS-
Vielä vinkki, kirjassa The Ford Tractor Story, Part Two: Basildon to New Holland 1964 to 1999, toimittajana Stuart Gibbard, on tämän uuden Fordson-kauden jälkeisen globaalin tonnisarjan alkuhistoria ja valmistuksen siirron historiikki Dagenhamista Basildoniin.

Kyseiseen kirjaan on viitattu monessa myöhäisemmässä julkaisussa, nähdäkseni myös Fordson Clubin Ford-historiikissa.

Kaikki uusi tieto on tervetullutta, Wikipedia on siitä hyvä, että siinä voinee jotenkin editoida itsekin sitä tekstiä, en kyllä tiedä, miten.

-SS-

Lähetetty: Ma Tammi 02, 2012 6:56 pm
Kirjoittaja fordman
Kiitos palautteesta. Nyt on vähän jäsennelty sisältöä ja lisätty lähteitä. Korjasin nuo 8000 ja 9000, kun muistin, että Koneviestissähän niistä selitettiin.

Voorti

Lähetetty: Ti Tammi 03, 2012 12:59 pm
Kirjoittaja jouto
No nythän se on ainakin minun silmissäni paljonkin objektiivisuuteen pyrkiväisempi.

Noin äkkiä jokunen typo:

"Muu teknikka oli huomattavsti pienempiä malleja kehittyneempää siältäen mm. nestejarrut ja ..."

Löytänet tuosta kohdat, joita voisi vähän tarkastaa... tsekkaa vielä läpi koko teksti.

t. Kauko Ollila

Lähetetty: Ti Tammi 03, 2012 6:43 pm
Kirjoittaja Coynty mies
7910 on saksanvientimalli verotuksellisista syistä muistaakseni alle sataheppainen. 7810 on vain 7610 tehty 6 versio.

4830 4 pyttyinen samoin sen seuraaja 5030 näihin sai dualinkin

30 sarjan powershit funkin valmiste (jd) samoin n-h tm sarjan power command.

700 sarjan suurin ero tasalattia ohjaamo ja tehokkaampi jäähdytys järeämpi etukehto etuakselin kääntö ominaisuus jolla saadaan 2 eri akseliväliä, suurempi polttoaine tilavuus, hydrostaattinen ohjaus.

1988 neliveto akselit toimitti carraro zf sijaan samaan aikaan huippunopeus nousi 40kmh ja ohjaamon paneelit vaihtuivat sinisestä mustaksi ja kojetaulu muoviseksi.

s-o-s laatikko kun tuli markkinolle jopa myyntimiehet opetettiin vaihtamaan suunta täydestä lennosta ei ihme jos ei kestäneet. ssaati öljyn vaihdot ja hihnojen säädöt yms.

3600 eteenpäin kaikkia on saanut nelivetoisina carraro akselilla ja 4 ja 6 pyttyiset zf;llä

Lähetetty: Su Kesä 17, 2012 10:00 pm
Kirjoittaja fordman
Samaa rataa mennään. Olisi tarkoituksena kirjoittaa kaikista Fordin traktorisarjoista Wikipediaan. Tuossa on nyt kymppisarjasta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_10-sarja

Otan mielelläni vastaan huomioita ja korjauksia.

Lähetetty: Su Kesä 17, 2012 10:05 pm
Kirjoittaja mike
Mark III tuli vuonna -89 ?

Lähetetty: Su Kesä 17, 2012 10:21 pm
Kirjoittaja fordman
Oho! Mistäs se viitonen sinne tuli. No, nyt on korjattu.