Fiskars kyntöaurat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

lokomo925
Viestit: 567
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 8:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lokomo925 »

Eihän sillä kynnön jäljellä niin väliä ole kuhan saa maan muokattua! Rakentelitko muuten päättötyöksi kyntöauraa?
Koneet pysyvät ehjinä vain jos niihin ei koske
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

En :D
tarkotus oli tehdä ihan tukipyörä koneeseen.
Tietääkö muuten joku mistä saisi Fiskarssin leikkurin navan juuri tuohon KHN
mulla ittelläni on kiekko tuohon,mutta se on tippunut ja napa mukana.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

hankkijamies kirjoitti:En :D
tarkotus oli tehdä ihan tukipyörä koneeseen.
Tietääkö muuten joku mistä saisi Fiskarssin leikkurin navan juuri tuohon KHN
mulla ittelläni on kiekko tuohon,mutta se on tippunut ja napa mukana.
Jossakin Keski-Pohjanmaalla on liike joka myy mm. käytettyjä auran osia.

Kuukkeloimalla vaikka näitä viestejä tai joku muistaa paremmin voisi löytyä.
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Päätimpä kaivella noi kyntäjä KH 2x14 perään 30 vuoden tauon jälkeen...
:Kuva
Kuva
Onkos noista maapuolista toinen tarkotuksella lyhempi?
Kattelin niin on niitä joku hitsannukkin joskus pikkasen: :D
Kuva
Kuva
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

eikös se takempi ollu sen takia pidempi et aura pysyy paremmin linjassa..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
ih684
Viestit: 513
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 11:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ih684 »

Siirryin Fiskars aurojen puolelle :lol:
Asiaan siis. Onko automaattilaukaisimet eri mallisten Fiskars aurojen kesken samanlaiset? Nyt olis jäykät FK aurat ja KH auran laukaisimet naitettava jos ne käy. Ojaksissa on reikiä hyvinkin samoilla paikoilla ja ojakset saman muotoiset mutta aurat on 50 km:n päässä toisistaan niin ei pääse tarkkaa vertailua tekemään.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja mike »

Fiskarsin mainoksesta skannattua , maatilan pirkka 8/83. FK ja KHN eroja
Kuva
Kuva
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
8400
Viestit: 9811
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Fiskarseista voi leikkurit ottaa, muuten romurautaa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

8400 kirjoitti:Fiskarseista voi leikkurit ottaa, muuten romurautaa.
Mitäpä niillä, veittileikkureilla on kynnetty yli 30 vuotta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Kuva
Kylläpä niillä maakääntyy säädöt oli viime syksynä vähän taas mitä on kun loppu kaltevuudensäätimestä varakesken.
Aurat siis edellä mainitut 3x16 khn
Ja pelto yli 20 v sitten kyntämättömänä ollutta nevaa viime keväänä ajoin muokkarilla ja syksyllä kynsin kaurat sekaan huonon 2017 syksyn takia
Jos vaikka tänä vuonna pääsis puimaa.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Yleesä huono kenekää hankintija morkaamaan, no voi olla kyntäjässäki vika mutta överumreihin ja kverneen siirtyessä elää helpottui..

Alkuun oli 2 siiipiset siistit puoli automaatti fiskarsit, jälki aina kun karhun repimää, kokeilin 3 siipisiä automaatteja. Jälki ei parantunu... Hämmästelin että kun ei see muksuna näi vaikeet ollu vai kultaako aina muistot. No otin liisinkiin 3 siipiset kääntö kvernet. Olha lysti kyntää vaikla oli yli leveet renkaat. (28.1*26). No painosa puolesta en ihastunu, tuli hankittua 3 siipiset överumit. Vaan kun tul sitten vaihto kaupassa 4 siipiset kvernet niin olis noi överumit joute... Ei olis kalliit. Fisrkarsit pistetty kiertoon ajat sitten
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Tuntuu välillä vieläkin nuo fiskarsit kampeevan kynnetylle päin.
Varsinkin kun väännät alotuksia ja lopetuksia.
Kulutusosat hiljan vaihdettu,paitsi maapuolen suorakaiteen muotoiset kappaleet leikkasin ne joskus lananterästä nuukuuksissani,mutta ovat kuluneet korkeutta enemmän kun paksuutta :D
Mutta siis kärjet,vantaat,rintapalat ja maapuolien kärjet ovat uusia.
Sellainen havainto on että karttu on väljä reikiinsä eli hotjaa vetosuuntaan olisko arviolta alle puolisenttiä välystä.
että olisko tässä syy kampeemiseen ja mitä sille vois tehdä.
Oli vaarin jäljiltä sellainen ongelma kun omia maahommia alottelin,niin kartun kampi hyppi hammastuksessaan vedin sen sitten pultilla kiinni,että olisko 20 vuotta vedetty niin että kampi hyppii ja kuluttanut reiät soikeiksi :D
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

hankkijamies kirjoitti:Tuntuu välillä vieläkin nuo fiskarsit kampeevan kynnetylle päin.
Varsinkin kun väännät alotuksia ja lopetuksia.
Kulutusosat hiljan vaihdettu,paitsi maapuolen suorakaiteen muotoiset kappaleet leikkasin ne joskus lananterästä nuukuuksissani,mutta ovat kuluneet korkeutta enemmän kun paksuutta :D
Mutta siis kärjet,vantaat,rintapalat ja maapuolien kärjet ovat uusia.
Sellainen havainto on että karttu on väljä reikiinsä eli hotjaa vetosuuntaan olisko arviolta alle puolisenttiä välystä.
että olisko tässä syy kampeemiseen ja mitä sille vois tehdä.
Oli vaarin jäljiltä sellainen ongelma kun omia maahommia alottelin,niin kartun kampi hyppi hammastuksessaan vedin sen sitten pultilla kiinni,että olisko 20 vuotta vedetty niin että kampi hyppii ja kuluttanut reiät soikeiksi :D
Oot tietysti tarkistanut traktorin raideleveyden ja vetokartun mitan? Ne pitää olla sopivat.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ja sillä kartun kammella säädetään se aura linjaan traktoriin ettei kampea. nuo aurat tulee hyvin kevyesti kun ovat oikeassa linjassa traktoriin nähden. mut jos pultil lukittu niin milläs säädät, perus asiat ensin kuntoon niin alkaa jälkeäkin syntymään.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Omasta sarka-överumista kartun vivun lukitus laukes yhtenä iltana kaukana vuokramaalla.....pikakorjaus tehtiin tarvikkeilla mitä työkaluloorasta löytyi....ja mentihin loputkin 10 vuotta mitä niillä ajettihin. Kartun kaaret suorahan ja karttua sivusuunnas siirtämällä eka viilu oikian levyyseksi, ei muuta tarvinnu.
Vipu on aurojen turhake.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Sama juttu ollut joka koneella aina,ei oo tullut tuosta fordista mitattua mikä siinä leveys on.
Näyttäs ainakin äkkiseltään oikeelle ja etupyörien leveys takapyöriin kanssa.
Ja sen takia on lukittu pultilla että pysyy keskiasenossa eli toinen mutka ylhäällä ja toinen alhaalla.
Nähtävästi sen verran klappia siinä kartussa että ei pysy ilman pulttia vipu paikoillaan.
Jälkeä tässä:
Mielestäni näin jonkun verran eri merkkisillä auroilla kyntäneenä jälki ihan hyvää mutta se aurojen väänteleminen välillä ihmetyttää.
Kuva
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
James Mann
Viestit: 60
Liittynyt: To Loka 04, 2018 2:37 pm
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja James Mann »

Eihän nykyajan auroissa mitään vetokartun mutkia ole. Eikä sitten tietenkään säätökampiakaan. Aivan turha viritys se on ollutkin. Olen sellaisilla Fiskarsin auroilla kyllä kyntänyt mutta kammen asetus oli aina mutkat kohtisuorassa pystyyn. Se säätökampi on kyllä kilpakyntäjien varustus. Saatoihan sitä kampea joku aloituksissa ja lopetuksissa käyttää ja sitä varten se olikin. Nykyään kynnän paluuauroilla ja niissä on aivan suorat kartut mutta ei tarvi tehdä aloituksia eikä lopetuksia muuta kuin aivan poikkeuksellisesti. Aloituksen voi ihan hyvin tehdä vain ajamalla kaksi matalampaa viilua vastakkain ja vierekkäin. Toisethan kylvää aivan muokkaamatta suorakylvönä, että ei sen väliä vaikka aloituksessa tulisi vähän huonommin käännetty kohta.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Ei ole mutkia juu, mutta onhan noissa nykyauroissa viilunleveyden säätö toteutettu aivan eri tavalla muutenkin. Nykytraktoreissa on yleensä helpommat säätömahdollisuudetkin, eli usein hydraulinen toisen nostovarren korkeuden säätö ja hydraulinen työntövarsi, aika paljon jo noillakin säätää aloituksessa ja lopetuksessa.
Onko muuten kokemusta, saako noissa puoliautomaatti Agrostoissa säädettyä terän korkeutta, keskimmäinen terä kulkee muita korkeammalla. Mielestäni jostain sitä sai säätääkin, mutta mistä?
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Perussäätöjä: Rengaspaineet samat takana, renkaiden väli väh. 3x viilunleveys, eturenkaiden ulkoreuna tasan takarenkaiden kanssa, vetovarret samalla korkeudella, vetokarttu suorassa eli päät samalla linjalla.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
James Mann
Viestit: 60
Liittynyt: To Loka 04, 2018 2:37 pm
Viesti:

Re: Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja James Mann »

Olikos siellä Fiskarsin ojaksen alla sellainen epäkeskoinen pultti tai akseli, jota säätämällä terän korkeudet voitiin saada samoiksi. Ainakin agromaateissa muistaakseni sellainen systeemi oli ja kaiketi myös sitten muissa malleissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Bing [Bot], Google [Bot], karir, Semrush [Bot], timberi ja 70 vierailijaa