Fiskars kyntöaurat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

massikka_mies
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 2:20 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja massikka_mies »

Kyllä kun nyt itse miettii niin se hydraulinen säätöhän tukipyörälle olis melko kätevä. Olis helppo passailla tukipyörä oikeisin säätöihin maalajin mukaan. Täälläkin päin kun on paljon eloperäisiä maita jotka täytyy kyntää matalaan jotta estetään saven nouseminen sekaan niin se tukipyörä on aina väärissä säädöissä kun tullaan savikolta. Ja olishan se helvatin kätevä lopetuksissa.
Power by Perkins
Viiskuus10
Viestit: 1000
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viiskuus10 »

[img][img]http://i4.aijaa.com/b/00476/9103059.jpg[/img][/img]

Hankkijamiehelle laitoin yyveehen myös kolme muuta kuvaa samasta aiheesta.
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Sorvaaja kirjoitti:Tuollainen tukipyörä olisi jouten nurkissa mutta siinä ei ole kuin pelkkä pyörä.Tuon kiinnitysvarren joutuu siihen rakentamaan säätöineen.Jos kiinnostaa pistä y.v. tulemaan
En taida tarvita eiköhän tuolta hallin kulmalta lyödy auton renkaita. :D

Tässä tapauksessa en viittis laittaa hydraaliikkaa siihen kun 165S ei ole kun yksitoimiselle paikka,tietenkin jos laittaa enemmän paikkoja.
Mutta yritän selvitä mahdollisimman edullisesti.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
TTS
Viestit: 391
Liittynyt: Su Kesä 13, 2010 12:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TTS »

Mitäs suotta laitat kannatuspyörää kun pystyy kyntämään ilmankin ja hyvää jälkeä syntyy. Kyllähän Massikka vie 3 siipisiä ongelmitta kun on kunnossa oleva nostolaite.
Itsekin kynnän perunamaat aina ilman kannatuspyörää kun nostokone tuppaa jättämään pellon epätasaiseksi.
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Meiilä oli kotona myös 2-siipiset fiskars-aurat, joista tukipyörä lähti irti. Kyntö hoitui pitkän aikaa ilman tukipyörääkin. Belaruksessa syvyydensäätö toimi hyvin.
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

No en tiedä onko tuosta tukipyörästä mitään hyötyä mutta olisi mukavaa ajankulua näin talven kuluksi tekemistöä.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Kvernelandiin laitoin tukipyörän auton renkaasta. Neljännen siiven laiton jälestä ei tullu tasasta kynnöstä muuten, kun vältin perä pyrki liian syvälle. Säätötangon tein yksinkertasen isosta pultista, ei sitä korkeutta tule varmaan muuteltua kunhan kerran laittaa kohalleen.
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

No niin nyt kävin kuvaamassa molemmat fiskarssit 2-siipiset ja 3-siipiset.
Tuossa se 3-siipisten tyyppikilpi:
http://kuvablogi.com/nayta/3357664/
AGROSTAN KHN malli näyttäis olevan saakos noista kilvestä vuosimallin selville?
http://kuvablogi.com/nayta/3357655/
Ja tuossa vanhat 2-siipiset
http://kuvablogi.com/nayta/3357663/
Tuossa niitten tyyppikilpi
http://kuvablogi.com/nayta/3357656/
Ihmettelin siinä mikä siipien perässä mahtaa olla,
tietääkö joku?
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

Siinä siiven päässä näyttää olevan sellainen jatkopala, joka ennen oli kaikissa traktoriauroissa. Sen avulla varmistettiin, että nurmikynnössä palkki varmasti kaatui sopivalla tavalla. Sen käytännön merkitys taisi olla vähän niin ja näin. Aika usein se taidettiin säätää juuri noin kuin kuvassakin, pois tieltä.

Nuo kolmisiipiset kotelurunkoiset tosiaan ovat siipimallia KHN, ne vanhanaikaisemmat ovat tyyppikilvenkin mukaan mallia KH. Sitä edelsi Fiskarsin mallistossa malli PP, joka oli todella pitkä ruuvimallinen. Se kyllä käänsi nättiä palkkia, mutta ilmeisesti muokkauksen tehostamiseksi tuosta KH:sta tehtiin sellainen, että se hieman murtaa sitä palkkia.

PP edusti 50-luvun loppua, KH tuli 60-luvulla. KHN:ssä on kaksiosaiset vantaat, kärkipala erikseen.

PP:llä sai kyllä ajaa tosi kovaa, palkit kääntyivät vauhdista huolimatta hienosti. Ne vain olivat turhan matalat, olki tukkesi aurat turhan helposti. KH oli vähän parempi, mutta nuo KHN-siivellä varustetut Agrostat olivat jo selvästi korkeammat ja siksi paremmat runsaankin oljen kanssa.

Mutta jos aiot niitä auroja Massey-Fergusonilla vetää, niin mitä ihmettä sillä tukipyörällä tekee? Massikan syvyyssäätö pelaa oikein hyvin ja tarkasti, kunhan säädät sitä työsyvyyttä sillä kyntöalueen vivulla etkä siellä muistaakseni sisemmän kaaren takaosalla olevalla asennonsäädöllä.
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Juu kai sen tukipyörän vois unohtaa ja keskittyä 65 restaurointiin.
Muuten lyösin hankkijan koneluettolosta 1968 fiskarssin kyntöaurojen esitteen:
http://kuvablogi.com/nayta/3359597/
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
Avatar
Matsikka
Viestit: 16225
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Voihan Massikan nostolaite 2-3:lla siivellä toimia, mutkun on 4 tai 5 siipeä perässä niin tukipyörälle tulee tarvetta.

Mulla on kallistuksessa, tukipyörässä ja työntövarressa hytrauliikkaa enkä pois antaisi. Jos jostain pitäis luopua, niin vängällä voisin kallistuksen antaa pois.

On aikalailla fysiikan lakien vastaista, että pelkällä vetovastussäädöllä voitais pitää kyntösyvyys vakiona kun perässä on 4-5 siipeä ja maalaji muuttuu multamaasta savimaaksi ja toisinpäin. Aikalailla ihmeellinen nostolaitteen pitää myös olla että etummainen ja takimmainen siipi menee samalla syvyydellä vaikka nostolaitteesa on vähän klappiakin.

Ihan samanlainen ihmetys on Valmetin mekaaninen hytrauliikka. Se kuulemma toimii kuin unelma varsinkin kun työntövarren laittaa pitkään reikään niin silloinhan fältin etu ja takapää nousevat juuri oikeassa suhteessa toisiinsa nähden.

Itse oon kyntänyt Massikalla ja Valmeteilla, eikä kumpikaan ihan ihmeitä tee.
Hytrauli-tukipyörällä on kätevä tehdä vesivaon matalat vaot, eikä ojan varressakaan tarvitse vetää täyttä syvyyttä, todella näppärä systeemi.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Olisko kellään kuvia/ohjeita miten 3x16 Agrosta Fiskarseihin asennetaan ne kuorijat?
Siipeen ne jotenkin kiinni tulloon kuitenkin?
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Siihen ojakseen,se kai on nimeltään se siiven kiinnitysrauta. :roll:
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Tuli tuossa kesäkuun alussa kynnettyä puolihehtaaria riistapeltoa
165S ja Agrostoilla 3x16
hyvihän se kävi ilman tasauspyörästön lukkoakin.
Kuva
Kuva
Kuva
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Suunnitelin taas tässä sitä tukipyörää.
Minkälainen se mitoitus pitäs olla?
Ja kestääkö rakenne jos kiinnityksen tekee siihen neljännen siiven kiinnitys hommman kohdalle siihen runkoon?
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
2xford4000
Viestit: 6517
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

kyllä tukipyörä on hyvä vaik onkin vain 3 siipeä.. mul samanlainen aura jossa pyörä.. en tiedä onko pyörä alunperin tähän malliiin koska kiinnitys pantojen ja rungon välis on pari latan pätkää tilkkeenä.. mut hyvin tuo toimii.. ja pois en antais.. lisää kuvia tuol mun kuvat sivuil kansios ford4000 töissä..


Kuva
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Onkos sulla noi aurat jossain vaikeessa paikassa,kun kiinnostaisi muutama mitta homma
Kuten tuon tukipyörän paikka siis leveys suunnaassa ja se kiinnitys auran runkoon?
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
2xford4000
Viestit: 6517
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

helv..illisen lumikasan alla.. no ei vaa..tänään kelkal kyl ohi ajelin ja kattelin et näkyy ne vähän.. mut enpä tarkemmin kattonu et näkyykö se pyörä miten paljon..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Joo jos joskus kerkeet käydä jonkin sortin mittoja ottaan.
Ei mulla niin kiirettä,mutta teknisen työn opettaja patistaa alottaan tätä päättö työtä.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Tuli tuossa pyhä aamuna uudemmalla verkulla riistapelto kynnettyä.
Kuva
Meikäläisen kyntöhän ei ole mistään kyntöoppaasta mutta asiansa ajaa.
Kuva
Kuva
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Eerik, Pataässä, Sumi ja 46 vierailijaa