Fiskars kyntöaurat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Fiskars kyntöaurat

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Pari kysymystä Fiskarsin kyntöauroista.
Kumpi malli on tämä on KH ja KHN?
http://kuvablogi.com/nayta/3351721/
Ja saako siihen tukipyörää? (vai mikä se nyt on?)
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Agrosta puoliautomaatit on Fiskarssin runkomalli, mutta siipimallista en kuvan perusteella voi sanoa mitään.

Tukipyörä tulee tuohon palkin päähän, kannattaa rakentaa itse!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

mulla ihan samanlaiset tuol pihan peräl.. ja on tukipyöräkin.. siin vetokolmios on tyyppikilpi.. siinä se luki auran tyyppi.. ite en just nyt muista..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
jouto
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Fisu

Viesti Kirjoittaja jouto »

Sen vähän perusteella mitä siivestä pilkkuu, sanoisin KH eli se pitkäsiipisempi moteli.

Kauko Ollila
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

m

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Kiitos vastauksista!
enemmän olisi kiinnosta siihen tukipyörään,että onnistuuko sellanen tehdä itse.
Jos vaikka 2xford4000 viittis ottaa kuvan omien aurojensa tukipyörästä niin vois ottaa vähäsen mallia.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
jpeltoma

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, To Heinä 02, 2020 8:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jpeltoma

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

...
Viimeksi muokannut jpeltoma, To Heinä 02, 2020 8:54 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

No oikeesta tuo kyntöaura ei ole minun (vaari omistaa) mutta kumminkin tulee ajettua noilla koneilla.

Niin siiittä säilytyksestä,Vaari on sanonut muistaakseni ostaaneensa aurat käytettynä 80-90luvulla.
Siittä lähtien ne on ollut kuusen juurella.
Joskus itsekin ihmettelen kuinka hyvin maalit on noissa säilyneet.
Toinen kone missä on hyvät maalit ja ehjänä säilynyt niin JF nittomurskain.
Niin ja se leikkuri pitäs siihen joskus ostaa kanssa.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
vorssoni
Viestit: 82
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 9:27 am
Paikkakunta: Seinäjoen lakeuksilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vorssoni »

Tosiaan näitä viskarssin auroja saa käytännössä romuraudan hinnalla hakea pois kun tutkailee lähimarkkinoita, itsekkin tullut kynnettyä vielä ihan viime vuosina naapurista vuokratuilla ja 3 siipisillä khn:llä noita pahimpia ryteikköjä joissa kääntöaurojen kans sai uida.. Aikaisekseen hyvät aurat, kyllä meillä kynnettiin fiskarsseilla siihen asti kun valmistus loppui. Eikös nää olleetkin keskon merkkiä aikoinaan..

Ööverumit, jotka vissiin jotain samaa omaavat kuin nämä suomalaiset. ei säväyttäneet, ainakaan käytettyinä kun vaihdettiin pääasialliseen kevytmuokkaukseen siirtymisen vuoksi kvernen kääntöaurat pois.. :o
En omista oikein antiikkia, mutten mitään uuttakaan..
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

vorssoni kirjoitti: Eikös nää olleetkin keskon merkkiä aikoinaan..
Se on minun tietääkseni sillain että niitä on Hankkija myynyt KYNTÄJÄ nimellä -68 vuoden luettolosta lyötyy ainakin fiskarssi merkillä.
Varmaan myöhemmin vaihtunut edustus Keskolle.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Niin onnistuuko tukipyörän itse valmistaminen.kun olisi kiinnostusta sen tekemiseen itse.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Onnistuuhan se. Tarvitset vain kierresäädön (tai tappisäätökin jos ei niin nuukaa), henkilöauton pyörän napa ja kumi vanteineen. Hitsailet kötöstyksen kiinni ja voi la
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Viiskuus10
Viestit: 1000
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viiskuus10 »

Mulla on tommoset viskarit 3x16, mutta ei noita vieterihässäkkiä siinä. Mutta on tukifillari, ilmeisesti jonkun omavalmiste. Siin on nyt saabin pyörä, porattu vanteeseen napaan soppelit reijät. Pitkä ruuvisäätö. Voisin ottaa kuveja malliksi, jos joku tarvii. Ei ole kaksinen laite tehä.
jouto
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Fisu

Viesti Kirjoittaja jouto »

No onnaa onnaa, onnaahan se. Täsä:

http://www.nettikone.com/fiskars/kh-216/1002390

on jonninmoista fotoo kipukohdasta, antanee osviittaa tehtaan toteutuksesta. Passaasko tua skeemana kötöstellä omaratkasua?

t. Kauko Ollila
SauliA
Viestit: 346
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Jos kysyt siiven mallia niin olis parempi jos kuva siivestä eikä leikkureista.
KH suuret siivet kuin purjeet ja yksiosaiset, KHN normaalimman kokoiset ja kaksiosaiset.
Lieneekö tuon siiven malli tyyppikilvessä!
Olikohan auran mallinimi Agrosta, menee muuten tosi hyvin oljissa, ojaksen ja leikkurin välimatka riittävä.
Masinisti järjestysnumero 194
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

SauliA kirjoitti:Jos kysyt siiven mallia niin olis parempi jos kuva siivestä eikä leikkureista.
KH suuret siivet kuin purjeet ja yksiosaiset, KHN normaalimman kokoiset ja kaksiosaiset.
Lieneekö tuon siiven malli tyyppikilvessä!
Olikohan auran mallinimi Agrosta, menee muuten tosi hyvin oljissa, ojaksen ja leikkurin välimatka riittävä.
Juu täytyy joskus valosalla käydä kuvaamassa
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

Tuollainen tukipyörä olisi jouten nurkissa mutta siinä ei ole kuin pelkkä pyörä.Tuon kiinnitysvarren joutuu siihen rakentamaan säätöineen.Jos kiinnostaa pistä y.v. tulemaan
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ei siihen tukipyörään mitään kierretankoa kannata laittaa, vaan hytraulisylinteri lukkoventtiileillä. Vesivaon teko ja muu syvyyden säätö on paljon helpompaa.

Itse laitoin tukipyörään vuosia sitten vanhan hytraulisen työntövarren enkä pois antaisi.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

Työntövarrestakinhan saa tehtyä kierresäädön. Itse en ainakaan mitään hydraulisylinteriä tukipyörässä kaipaa, makunsa kullakin.
Hege
Viestit: 559
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 3:11 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hege »

Enpä minäkään käyttöä näe hydrauliselle säädölle. Jos tuommoinen pitäisi väsäillä niin hakisin aihioksi mekaanisen työntövarren.

Fiskarsin runko muuten löytyy jos joku sattuu tarttemaan. Käyttämätön, 4-siip. automaatteihin. Tuli aikoinaan käytettyjen runkovikaisten aurojen mukana, oli korjattu niin hyvin ettei tarvinut ottaa käyttöön.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa