Fiskars kyntöaurat
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 5:12 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
Tuo aura on fiskars pony. Viimeinen ns pieni aura mitä tehtiin 2 siiipisenä. Fk siivellä. Ojaksissa murtopultit ja sit tuo laukaisu joka nostaa kumnatkin siivet ylös. Överumilla oli tuo vastaava runko käytössä kanssa. Taitavat olla kaikki 14 tuumaisia nuo
---------------------------------------------
Case IH JX90U -03
Deutz-Fahr dx80 -84
Ford 3910 -84
Ford 3600 -76
Fordson superdexta -63
Case IH JX90U -03
Deutz-Fahr dx80 -84
Ford 3910 -84
Ford 3600 -76
Fordson superdexta -63
-
- Viestit: 194
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2018 6:26 am
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
Siinä näyttäisi olevan Överumin M-laukaisin, ylösalaisin verrattuna normaaliin ojaskohtaiseen laukaisimeen.
Olisi kevytvetoinen aura ja osia löytyy.
Olisi kevytvetoinen aura ja osia löytyy.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
Kiitos tiedosta. Ens kesäksi tarvitaan fordsonillekkin omat fiskarssit vedettäväksi, kolmesiipiset alle 14-tuumaset tai 2-siipiset 16-tuumaset, näitä 2-siipisiä 13" PP-auroja ei saanu säätämälläkään tulemaan nätisti perässä, ja vetokartun tapit oli liian lyhyet fordsonin palloille, ja sokkia ei meinannut saada sopimaan.
Entä sellaset aurat kuin fiskars aslak? Joka terälle oma laukasin, tehty joskus 60-luvulla, mutta kovin harvinaiset tuntuu olevan kyntäjään verrattuna. Liian korkea hinta?
Entä sellaset aurat kuin fiskars aslak? Joka terälle oma laukasin, tehty joskus 60-luvulla, mutta kovin harvinaiset tuntuu olevan kyntäjään verrattuna. Liian korkea hinta?
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 1386
- Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
- Paikkakunta: Virrat
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
Muistaakseni käyttäjä Eskosetä on jotain näistä Aslakki auroista puhunut.
Harmi kun masiniteissa ei voi "tägätä" henkilöä julkaisuun niinkun fbssä
2 siipiset kääntöfiskarssit kun löytäisi mutta ei näytä olevan pahemmin myynnissä Suomen rajojen sisäpuolella Euroopassa senkin edestä
Harmi kun masiniteissa ei voi "tägätä" henkilöä julkaisuun niinkun fbssä
2 siipiset kääntöfiskarssit kun löytäisi mutta ei näytä olevan pahemmin myynnissä Suomen rajojen sisäpuolella Euroopassa senkin edestä
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!
MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
Noniin, kyselen nyt iteltä puuttuvaa tietoa fiskarseista:
Milloin valmistettiin ensimmäiset hinattavat fiskars-traktoriaurat? (Niitä mitä näkee rautapyörätraktoreiden perässä, esim. tarvasjoen seon pihalla yhdet.) Jonkin lähteen mukaan vasta 1945, mutta eikös sillon alkanu jo aurinko laskemaan näille?
Milloin valmistettiin ensimmäiset Kyntäjä-aurat, eli ei ne ferguson-kopiot?
Minä vuonna tapahtui se malliston uudistus, jolloin se työntövarren korvake muuttui yksireikäisestä "monivalinnaksi", ja tyyppikilven paikka vaihtui oikeasta vasempaan pystypalkkiin, ja KH-siipi tuli myyntiin? Tutulla on noi vanhemmanmalliset kyntäjät, vm-59, mulla uudemmanmalliset, vm-66.
Vuonna 1967 tuli malliston päivitys, milloin valmistettiin viimeiset fiskars kyntäjät? Nuorimmat mitä olen nähnyt ovat vm-74.
Jos osaa vastata kysymykseen, palkintona on paljolti mielihyvää.
Milloin valmistettiin ensimmäiset hinattavat fiskars-traktoriaurat? (Niitä mitä näkee rautapyörätraktoreiden perässä, esim. tarvasjoen seon pihalla yhdet.) Jonkin lähteen mukaan vasta 1945, mutta eikös sillon alkanu jo aurinko laskemaan näille?
Milloin valmistettiin ensimmäiset Kyntäjä-aurat, eli ei ne ferguson-kopiot?
Minä vuonna tapahtui se malliston uudistus, jolloin se työntövarren korvake muuttui yksireikäisestä "monivalinnaksi", ja tyyppikilven paikka vaihtui oikeasta vasempaan pystypalkkiin, ja KH-siipi tuli myyntiin? Tutulla on noi vanhemmanmalliset kyntäjät, vm-59, mulla uudemmanmalliset, vm-66.
Vuonna 1967 tuli malliston päivitys, milloin valmistettiin viimeiset fiskars kyntäjät? Nuorimmat mitä olen nähnyt ovat vm-74.
Jos osaa vastata kysymykseen, palkintona on paljolti mielihyvää.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
- jake55
- Viestit: 963
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
Tämmöset aurat olis naapurissa. Aattelin Super Majoriin parempia kyntöauroja, eiköhän nämä olisi Majurin perään hyvät. Kiinnostaisi moniko tuumaset nämä on? Pystyykö joku sen kertomaan näistä kuvista? Entäs mikä siipimalli?
Fordson Super Major -60
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
P-siipi, 13 tuumaset.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
P-siipimalli (lyhyt loiva)
2-siipien määrä
13-tuumat
S-sarja
A-vetovarren tappikoko, e-kat 1, a-kat 2.
R-tukipyörä, jos on
325-sarjanumero (kertookohan päivämäärän?)
63-valmistusvuosi
siipimallit 60-luvulla
K-lyhyt jyrkkä, valmistus loppui 60-luvun aikana kun oli epäsopiva käyttöön. Nykyäänhän uusien aurojen siivet ovat palanneet tähän malliin.
P-lyhyt loiva
L-loiva keskipitkä, "yleissiipi" fiskarsin mainoksissa.
PP-pidennetty P-siipi.
KH-pitkä ruuvisiipi. Mainostettiin huippusiipenä 60-luvulla. Pitkä siipi ja jyrkkä nousu, raskasvetoiset. Fiskarsin markkinoinnin takia näitä myytiin paljon ja näistä johtuu Fiskarsin maine raskasvetoisina auroina.
PP-siipi ainakin oman kokemuksen mukaan kevyt vetää niin kuivalla savihiekalla kuin lainehtivalla savikesannolla.
67-vuoden jälkeen vain L ja KH jäi valikoimaan.
2-siipien määrä
13-tuumat
S-sarja
A-vetovarren tappikoko, e-kat 1, a-kat 2.
R-tukipyörä, jos on
325-sarjanumero (kertookohan päivämäärän?)
63-valmistusvuosi
siipimallit 60-luvulla
K-lyhyt jyrkkä, valmistus loppui 60-luvun aikana kun oli epäsopiva käyttöön. Nykyäänhän uusien aurojen siivet ovat palanneet tähän malliin.
P-lyhyt loiva
L-loiva keskipitkä, "yleissiipi" fiskarsin mainoksissa.
PP-pidennetty P-siipi.
KH-pitkä ruuvisiipi. Mainostettiin huippusiipenä 60-luvulla. Pitkä siipi ja jyrkkä nousu, raskasvetoiset. Fiskarsin markkinoinnin takia näitä myytiin paljon ja näistä johtuu Fiskarsin maine raskasvetoisina auroina.
PP-siipi ainakin oman kokemuksen mukaan kevyt vetää niin kuivalla savihiekalla kuin lainehtivalla savikesannolla.
67-vuoden jälkeen vain L ja KH jäi valikoimaan.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
- jake55
- Viestit: 963
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
Kiitoksia kovasti, tämä valaisi paljon! Kaikin puolin hyvän oloset aurat, tuo laukasulaite on kyllä paras juttu noihin 1955 vuosimallin kyntäjiin verrattuna. Tarttee hieroa kauppoja kun naapuria seuraavan kerran näkee.
Fordson Super Major -60
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: La Heinä 24, 2021 3:54 pm
- Viesti:
Re: Fiskars kyntöaurat
Morjesta
Ilmeni pientä vääntymää Fiskarssin satulassa. Onkohan näitä KH siiven satuloita montakin eri mallia? Tämä kappale on yhtenäisellä kärjellä ja vantaalla. Sopisiko esimerkiksi vanhemman KH siipisen auran satula jossa ainakin erona siiventuki. Myös vinkkejä satulan oikasuun saapi antaa jos on.
Kiitos jo etukäteen viesteistä
kuva linkissä
https://prnt.sc/C9jYnC-7NK8v
Ilmeni pientä vääntymää Fiskarssin satulassa. Onkohan näitä KH siiven satuloita montakin eri mallia? Tämä kappale on yhtenäisellä kärjellä ja vantaalla. Sopisiko esimerkiksi vanhemman KH siipisen auran satula jossa ainakin erona siiventuki. Myös vinkkejä satulan oikasuun saapi antaa jos on.
Kiitos jo etukäteen viesteistä
kuva linkissä
https://prnt.sc/C9jYnC-7NK8v
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 40 vierailijaa