Sivu 1/2

Sähköropleema

Lähetetty: To Syys 07, 2006 9:10 pm
Kirjoittaja Lepa
Solifer TS 50 vm.74
Kesällä vaihdettu kaikki sytytysosat (konkka,kärjet,puola)
toimi pari päivää, alkoi pätkimään aivan kuin kierrosrajoitin päällä, nyt saattaa joskus lyödä huonon kipinän, joskus ei ollenkaan. Katkojan kärkiväli 0,5mm. Kai teillä nyt joskus mopo on ollut. Jos joku viitsisi valottaa vähän mikä on pielessä? Luulisi nyt uusien osien edes hetken toimivan!

Lähetetty: To Syys 07, 2006 9:18 pm
Kirjoittaja ylioyja
Kai tulpankin vaihdoit?
Tulpanjohto irti tulpanhatusta, puolen sentin päähän moottorista ja poljetaan.
Kipinöikö?

Lähetetty: To Syys 07, 2006 9:24 pm
Kirjoittaja rajora
Tulpan kunto? Tsekkaa se ja mieluiten vaihda uuteen kun tuosta viestistäsi päätellen kaikki muu on vaihdettu. Mee kauppaan vanha tuluppa följyssä. Näin saadaan uusi oikean lämpöarvon omaava tulppa varmasti. Siis jos se alkuperäinen vanha on oikea??

Lähetetty: To Syys 07, 2006 9:27 pm
Kirjoittaja kalvaana
Mites se johto, joka tulee puolalta sammutuskatkaisijalle ja itse katkaisija?
Magneetossa jo kaikki kunnossa, ni tulpanjohdon ja tulpan jälkeen ei ole muita vaihtoehtoja.

Lähetetty: To Syys 07, 2006 9:29 pm
Kirjoittaja Lepa
Sammutusjohtoo ei oo (ollut ennenkin kränää ja sammutetaan vaihde päälle)
Tulpan johtoa vaihdeltu ja tulppia myös. Antaa sormille kovan tällin, muttei lyö kipunaa!

Lähetetty: To Syys 07, 2006 9:36 pm
Kirjoittaja ylioyja
Sillon kun mopoihin tuli tulpan päähän häiriönpoistaja,
sen huamattiin estävän mopon käynnistä johtuvaa
häirittevää ääntä.
Onks tulpanjohtoo vaihtaessa vaihdettu hattukin?
Vois kokeilla ilman hattua, jos saat johdonpään pysyyn ilman sitä paikallaan.

Lähetetty: To Syys 07, 2006 9:38 pm
Kirjoittaja Lepa
Tota täytyy kokeilla (Hattu lainassa kelkasta näin kesäkautena)

Lähetetty: To Syys 07, 2006 9:49 pm
Kirjoittaja Woodsman
Ettei vaan olis konkka kuitenkin syynä ?

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 10:57 am
Kirjoittaja Leyland 262 mies
Pahus kun olen Tunturi miehiä. Eihän Soliferissä ole imuventtiilinä sellainen joku pyörivä levy. Eili mäntä ei toimi imuventtiilinä. Tuli mieleeni että jos se oletettu imuventtiili levy jotenkin olisi epäkunnossa?

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 12:03 pm
Kirjoittaja Lepa
Ei Soliferin moottorissa Tomos 4V ole mitään pyöriviä imuventtiili levyjä.
Ja tämä vika on kyllä ihan sähköpuolella. Woodsmanin konkka juttua vois olla mahdollinen vika. Konkka on tätä kämästä mallia, johon tinataan johdot kiinni, joten olisko mahdollista että tinatessa olis saanu liikaa lämpöä ja ottanu siitä itteensä. En ole näiden sähköjuttujen asjantuntija, joten pystyisköhän ton konkan kunnon tarkistaan jotenkin? Onko konkkaa myytävänä montaa sorttia. Eli miten tiedän minkä ostan?

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 12:11 pm
Kirjoittaja Vieras
Kärjissä kipunoi ja tekee piikkiä jos konkka huono. Koita hivasta kärjet, jos vaikka on tullut piikki.

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 12:35 pm
Kirjoittaja HRD
Onko vauhtipyörän magneetit kunnossa?

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 12:36 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Kondensaattorin voi kotikonstein testata niin, että antaa akusta tasavirtaa sekunnin verran, sitten laittaa pienen polttimon konkkaan kiinni. Pitäisi edes välähtää hieman.

Kapasiteetistä ei tuo kerro mitään, joten on helpompi ostaa uusi konkka. Anna vanha vaihdossa.

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 12:37 pm
Kirjoittaja kalvaana
Aikoinaan tuli paljonkin ropattua Tunturia, Soliferia ja Sachia. Yksinkertaisa vehkeitä, ku ei o paljoo liikkuvia osia ja moottorin virtaukset hoituu ihan männän ja sylinterin aukkojen ohjaamina.

Kyllö se konkka saattaa ottaa nokkiinsa, jos hirmu isolla kolvilla tunaat ja jos kauan siinä ähräät. Yleensä juottaminen käy puhtailla osilla kyllä niin äkkiä, että mitään ei kerkiä tapahtumaan konkalle. En usko, että uutena ostettu konkka on menny.

Tutki vielä se tulpan hattu, enneku alat ottamaan vauhtipyörää irti.
Jos se konkka on menny kuitenkin, ni sen näkkee moottorin käydessä siitä, että kärkien välissä käy hirmunen kipinöinti. Sähköinen testaaminenkin onnistuu, mutta en tiiä, riittääkö siihen yleimittari.

Ja oliko se tulppa uusi? Kakstahtimoottori kun on ankara tulpalle varsinkin, jos seos on pikkasen laihalla.

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 12:40 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Juurikkalat (Jussi ja Juha?) kirjoittivat joskus 70-luvulla "Mopo" kirjan. Sillä minä pärjäsin monta vuotta. Löytynee paikallisesta kirjastosta.

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 12:46 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
Kalvaana ehti väliin. Katso tosin, josko kärjet kipinöi. Vauhtipyörän olet saanut irti, ei tarvitse pelätä toista irrottamista. Se on voinut "syödä" kiilan pas..ksi, ja ennakko on muuttunut, ja samalla magneettien jättämä antaa huonomman kipinän.

Eikös Boschin vehkeissä ollut katkojan kärkiväli pienempi, 0,3 tai 0,4? Nyt ei ole tilaisuutta tarkistaa. Tulpalla 0,5 kuitenkin.

Lähetetty: Pe Syys 08, 2006 1:06 pm
Kirjoittaja MTZ
Jotenkin jääny tomoksen katkojan kärki väliksi mieleen 0,4mm.niiden kanssa sitä tuli pelattua muttajohan tästä on aikaa.

Lähetetty: Ma Syys 11, 2006 5:16 pm
Kirjoittaja Lepa
Lauantaina polkasin konetta ihan vaan muuten vaan ja lähti käyntiin!
Sammui tosin hetken kuluttua eikä suostunut enää starttaamaan eikä lyömään kipinää. Sillä aikaa kun se kävi, näin että, konkan pään, johon johdot on tinattu ja vauhtipyörän välissä kävi kova kipinöinti.
Otin pyörän irti ja viilasin tinaknölliä hieman matalemmaksi. Ei auta.
Mitäs tämä nyt oikein meinaa?

Lähetetty: Ma Syys 11, 2006 5:32 pm
Kirjoittaja JP
Tyypillinen kondensaattori koostuu kahdesta elektrodista, joista kumpikin varastoi samansuuruisen mutta erimerkkisen sähkövarauksen.
Nämä elektrodit on eristetty toisistaan, elektrodien välille muodostuu sähkökenttä joka johdetaan katkojan kautta tulpalle männän yläkuolokohdassa jotta ilman ja bensiinin seos syttyisi.

Jos jännite ylittää eristeen kestokyvyn tapahtuu läpilyönti ( tuhoten kondensaattorin jos kondensaattorin sisäinen eriste pettää ) :roll: nyt kuitenkin kyseessä ymmärtääkseni kondensaattorin ulkopuolinen läpilyönti ennen tulpanjohtoa :?:

Eli kysymys kuuluu että onkohan siinä alunalkaen ollut jonkinlainen eriste tai suojus joka estää kipunan karkaamisen ennen aikojaan väärään paikkaan, tulpallehan sen pitäisi mennä jotta mopo kävisi :roll: :?:

Lähetetty: Ma Syys 11, 2006 5:32 pm
Kirjoittaja Dexta ja 3600
- "Ei kirjatta mettään, eikä kirveettä kirkkoon."