Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Aika monissa, etenkin lusikkahaarukoiden, voimansiirroissa ristikkonivelet ovat kestovoideltuja eikä rasvaa voi järkevästi lisätä jälkeenpäin. Vaikka hurjalta tuntuukin, niin usein kestävät kymmenet tuhannet konetunnit keskimäärin.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos. Mulla olisi yksi adhoc -kysymys taas:
- kuinka paljon kannattaa laittaa ilmaa ETU - ja TAKAKUMEIHIN?
- Netistä löysin myöhemmälle mallille ( SK ) jonkun suosituksen: 50 PSI ( 3.44 bar ) ETU, 30 PSI ( 2.07 bar ) taka.
- Mulla on tarkoitus vähän ajella pihalla, hiekalla enimmäkseen ja vähän nurmikolla. Ei ole tarkoitus ajella mitään siirtoajoja teitä pitkin.
- Renkaat on halkeilleet ja huolettaa niiden kesto.

Kaivurissa on nykyisellään vasen/oikea:
- ETU : 2.2 bar / 1.9 bar
- TAKA : 2.0 bar / 1.8 bar

Onko nämä hyvät? Ymmärrän miltä tyhjä kumi ja täysi kumi näyttää, mutta en tiedä traktoreista tai yhdistelmäkaivureista MITÄÄN. Nyt kaivuri on omasta mielestä "lievästi lyllertävä" ajettava. Sen tuntee miten rengas joustaa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Mieluummin suosituspainella ainakin etuset, mikäli aikoo kantaa täysiä kauhakuormia. Alipaine ja tonni tai kaksi tavaraa etukauhassa ei ole hyvä yhdistelmä.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos, lisäsin eteen ilmaa -> 2.7bar. En uskaltanut laittaa ihan suositukseen, mutta hyvä sanoit tuosta etukuormasta, en tullut ajatelleeksi.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Täällä tuli ensikertaa tehtyä joitain tunteja pihatöitä yhdistelmäkaivurilla. Muutama
positiivinen ensivaikutelma:
- Todella vahvan tuntuinen patarauta-työkone on
- Mulla oli harkinnassa alkumetreillä pieniä pyöriviä kaivureita, jopa Kubota pieniä traktorikaivureita. Tällä hetkellä tuntuu, että tuli yhdistelmäkaivurissa tehtyä ainoa oikea ratkaisu. Tilanne mulla on, että huushollissa ei ole muita työkoneita, traktoreita, kaivinkoneita.
- Hankkiessani kaivuria tein tietoisen päätöksen "ylimitoitetusta" laitteesta. Ajatus oli, että isompi kone selviää sille kevyistä hommista paremmin kuin alimitoitettu, mahdollisesti uudempi laite. Sekin tuntuu oikealta ratkaisulta.
- Yllättävän ketterä ja helppo ajettava laite on. Kääntyy pienessä tilassa, hyvä näkyvyys ohjaamosta, helppo hahmottaa leveys, paljon helpompi kuin henkilöautolla. Kauhan ja renkaat sai menemään esimerkiksi auton ohi muutaman sentin päästä, henkilöautolla en uskaltaisi puoliakaan niin lähelle.
- Tein töitä pihatiellä joka on nyt niin kovaa maata, että 20cm kuopan kaivaminen lapiolla ei onnistu, vaan rautakangella pitää hakata koloa vähän kerrassaan. Puskutraktorina otti hyvin pintaa pois. Todella vahvan tuntuinen kone.
- Monikäyttöetukuormainta tuli käytettyä ison määrän risuja siivoamiseen, fantastinen apuväline.
- Pitäisi kai olla itsestään selvää, mutta minut yllätti, että kaivuri muuntui puskutraktorista kaivinkoneeksi niin helposti ja nopeasti. Penkki ympäri, tassut alas, pari kauhaisua takakauhalla, ja taas toisinpäin.

Neutraalia:
- Yhden apukäynnistyksen jouduin tekemään työn lomassa, laturin hihna oli jäänyt ohjaustehostimen suodattimen vaihdon yhteydessä niin löysälle, että hihnaa pystyi painamaan kuopalle yli 5cm. Oli kuitenkin pysynyt hihna paikoillaan.

Lieviä huolia:
- etukauhasta kuuluu laskiessa edelleen ääni ikäänkuin jossain ei olisi rasvaa. Ei kirskunta tai kitinä, vaan enemmän syvältä tuleva ääni, enemmän sellainen "moouu-moouu" -ääni, vähän kuin jonkun laivan raskaan etuportin avaisi tai vastaava. Tämä oli aiemminkin olemassa, mutta ei ole siis vielä rasvaustenkaan jälkeen poistunut. Tuntuu kuormain ei kanssa laske ihan tasaisesti, siis eteen työntämällä vaikkapa etukauha ihan yläasennosta, hieman pykii laskeminen, huomaa jossain on kitkaa.

- takakauha laskeutuu hitaasti esimerkiksi etukauhakäytössä alaspäin. 580G -mallissahan on "tappi" joka laitetaan kuljetuksen ajaksi. En laittanut mitään tappia koska käytin välillä takakauhaa. En tiedä olisiko tilanne toinen, jos vetäisin kauhan ihan pystyyn vauhdilla, vedin takakauhan ylös hitaasti, varovasti ohjainkepistä vetämällä, ja tyhjäkäyntikierroksilla moottori. Käytännössä tämä takakauhan laskeutuminen tarkoitti, että aika-ajoin piti kyynärpäällä vetää takakauhan vivusta ylöspäin.

Isompia huolia:
- mietin kuuluuko jostain oikealta takapyörän luota peruuttaessa joku hankaava ääni. Olen mielestäni rasvannut kaikki paikat. Voi olla se on penkkikin mistä ääni kuuluu, mutta mielestäni olin huomaavinani liittyy taaksepäin liikkumiseen. Koitin ilman kuulosuojia kuunnella, mutta silloin ääntä ei kuulu, se hukkuu muun äänen alle.
- Pyöränlaakerit olen rasvannut, samoin takapyörien "final-drivet"
- eniten mua mietityttää, että onko voimansiirrossa takapyörän suunnalla jotain mikä ei ole rasvattu, tai tarvitsee huomiota, jotain mikä menee rikki nopeasti.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Käytön puutetta, anna mennä vaan :D Kyllä sylinterit/venttiilit aina vähän valskaa ohi jostain. Kuljetusasentoon laitosta on täällä ollu juttua aiemminkin. Määrätietoset otteet vaatii tai muuta kikkailua jatkopuomilla jos sellanen on.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Nivelten narina kertoo siitä, että rasva ei ole saavuttanut kaikkia voitelukohteita. Nariseville nivelille toinen voitelukierros, vaikka viisi puristusta vaseliinia, ja lisäkäyttöä. Todennäköisesti niveläänet häviävät muutaman voitelukierroksen ja käytön avulla.

Takapuomi laskee lukitsemattomana vanhoissa koneissa aina jonkin verran. Mikäli nostaa pitää, niin usein että haittaa kuormaajatyöskentelyä niin sitten lukitus käyttöön, muutoin vain nostaa aika ajoin puomin.

Voimansiirron ääniä kannattaa tutkailla tarkemmin ja mikäli ei kohtalaisen nopeasti häviä käytön myötä, niin kannattaa yrittää etsiä syy, ettei tule isoa laskua.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ääniähän kuuluu koneissa millon mistäkin, ja hydrauliikka voi pitää omaa mouruamista, kun ym putket joskus resonoi.
Tietysti jos liikkeet selvästi ahistaa, niin sylinterien varsien suoruus kannattaa tarkistaa, etenkin kauhansylinterit ohuempia, niin helpommin mutkalla, ja sillon kyllä päästelee ääniäkin kun ahistaa ohjaimiinsa.

Puomin laskeminen ihan normaalia, ja mitä enemmän nollakulmilla yrittää pitää, niin sitä kovempi rasitus, ja nopeammin painuu alkuun.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos taas kommenteista.
Tumppi 865 kirjoitti: La Huhti 25, 2020 7:54 pm sylinterien varsien suoruus kannattaa tarkistaa
Eipä tullut mieleeni, että sylinteritkin voivat pitää ääntä, mutta nyt kun tarkemmin mietin, tuntuisi siltä äänilähde voi olla sylinteri.
- Erikoiselta tuntuisi tapit ahdistaisivat niin paljon, että jonkinlaista epätasaisuutta olisi kuormaimen laskemisessa.
- Ääni myöskin kuulostaa "mouruamiselta" eikä mulla muista rasvaamattomista tapeista kuulunut vastaavaa.
NH kirjoitti: La Huhti 25, 2020 2:28 pm Nariseville nivelille toinen voitelukierros, vaikka viisi puristusta vaseliinia, ja lisäkäyttöä.
Rasvaan vielä ehdotusten mukaisesti vielä nivelet ja katson vaikuttaako se mitenkään.

Mahdollisesti taaksepäin liikkumiseen liittyvän pienen äänen laitoin korvan taakse, se on nyt erityistarkkailussa. Mulla on herkkä korva kaikille äänille, huomaan toisten autoistakin aina poikkeavat äänet, vaikka muut eivät niitä välttämättä ole huomanneet.
Garde72 kirjoitti: Ma Loka 14, 2019 3:07 pm Kuljetusasennon lukitus on "tappi reikään" kuten edellä ollut juttuakin.
Aikaisempaan keskusteluun 580G -mallin takakauhan lukituksesta, lauantai-illan ratoksi katsoin youtube-videoita ja löytyi video myytävästä laitteesta, josta videolla poistetaan tappi.

Off-topic:::
Samalta videolla löytyy myös pätkä, missä operaattori nostaa yhdistelmäkaivurin ilmaan ja ajaa vaihteet läpi ja näyttää lukkojen toimivuuden. Mielestäni yksistään se, että noin voi tehdä on syy, miksi kaikilla pitäisi olla yhdistelmäkaivuri. Jos ei ole noin tehnyt, voiko sanoa on elämää elänyt? Raportoin siitä myöhemmin.

Netistä löytyi linkki myytävään laitteeseen, tiedä sitten onko huijaus, hinta on mielestäni halpa.
EDIT 2020-04-26 10:35 - linkki myyjän sivulle, hinta on siellä yli 2x kalliimpi::: https://www.stellmann.be/maschinen/?category=93
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Enpä muistanu, että sulla on sivusiirto kaivuulaite. Itsellä on kiinteä kaivuulaite Extendahoe jatkopuomilla, siinä on eri lukitus kuljetusasentoon.

Eipä tainnu G:tä olla alunperin turbolla. Linkin koneen on kyläseppä turbottanut, senverran se viheltää menneessään. Ja kuormaimen puomia on joku kilikali pullolla meikannu :shock: :D. Lievästi räpelletyn oloinen. Turbo näihin on varmaan sinänsä ollu helppo laittaa kun Case 1394 traktorista oli turbo versio samalla lohkolla.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eipä tainnu G:tä olla alunperin turbolla.
Vm -87 oli eka puhaltimella, ja uudemman mallin etuakseli, jossa pyörät yhistävä raidetanko ylempänä.
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

OK, mielenkiintoinen homma, että niitä G turboversioita on myyty 1987 rinnan samoihin aikoihin kun K malli on jo tullut Cummins moottorilla. Ja nämä viimeseiset iso-G:t :D on kasattu uudemmallan koneen etuakselilla.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

K-mallihan tuli suomeen vasta n.-88 lopussa tai -89 alussa!? On keskon lehti missä K esitellää, mut ei ole tarkkaa lehden ilmestymis aikaa tiedossa!?
Etuakseli viimosissa puhallin geessä ei ollu sama kun koossa, vaan muutettu paremmaks vanhaan geehen verraten, jossa raidetanko oli akselin takana alaalla, kun uudessa se oli edessä yläällä! Akselin takana oli kaks ohjaus sylinteriä parannetuin kiinityksin, kun koossa se on nykytyylin mukanen yhdellä läpimenevällä sylinterillä.
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mä joskus jouduin vaihtamaan omaan 1985 G:heni etunavan stefan kun ei öljy pysyny sisälle. Kun etsin varaosaa, niin mieleen jäi sillon että vastaava Carraron akseli oli Valmet 905:ssa. Varmaan muissakin tuo sama akseli ollu tuolla aikakaudella. Hennot ne ohjaussylinterit on tosiaan -85:ssa, muistaakseeni olen kahteen kertaan ajanu mutkalle ne männän varret :roll: Sorvarille hommia.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Se paranneltu akseli on järeämmän näkönen, ja ohjausvempeleet paremmin suojassa. Hentoset ne sylinterit oli vieläkin, mut ei niissä mitää tiivisteen vaihtoa kummempaa ollu, vaikka metässäkin jonkunverran rymyttii.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Tumppi 865 kirjoitti: La Huhti 25, 2020 7:54 pm Ääniähän kuuluu koneissa millon mistäkin, ja hydrauliikka voi pitää omaa mouruamista, kun ym putket joskus resonoi.
Tietysti jos liikkeet selvästi ahistaa, niin sylinterien varsien suoruus kannattaa tarkistaa, etenkin kauhansylinterit ohuempia, niin helpommin mutkalla, ja sillon kyllä päästelee ääniäkin kun ahistaa ohjaimiinsa.
Havainnoin käytössä uudestaan etukuormaimeen liittyvää ääntä:
- ääni on ainoastaan kun lasken etukuormainta korkealta erittäin hitaasti, "hivuttamalla" siinä rajalla, valuuko kuormain alas vai ei.
- arvelen on vasemmasta sylinteristä kyse.
- normaalisti liikuttaen ääntä ei kuulu

Keksin myös mistä olen kuullut vastaavan äänen: aikanaan mulla oli Jupiter polkupyörä jossa oli vanteet alumiinista, jarrupalat oli kumia. Sadekelillä kun ajoi tosi hiljaa ja jarrutti sopivasti sai sellaisen vonkunan tyyppisen äänen. En ole erityisen huolissani kun tuntuu liikkuvan ihan ok kauha kuitenkin.

580G -mallin kysymyskin mulla olisi:
- Mulla on hydraulipumpun (=equipment pump) rattaan voitelu tekemättä. Se pitäisi tehdä 500 tunnin välein, ei ole tietoa milloin on viimeksi tehty, jos ollenkaan.

- Ohje sanoo pitäisi kaikki hydraulinesteet valuttaa pois.
- Onko se oikeasti noin iso tehtävä? Onko vaihtoehtoja?
- Mulla ei kai edes ole niin isoa puhdasta astiaa mihin voisin laskea hydrauliöljyt.
- Ilmeisesti pumppua ei saa niin vedettyä ulos, että hydrauliletkujen lähdöt olisivat kiinni, eli ohjeen mukaisesti ne tarvitsee irroittaa?

Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

pitäisi kaikki hydraulinesteet valuttaa pois.
- Onko se oikeasti noin iso tehtävä? Onko vaihtoehtoja?
Tästä on ollu aiemmin juttua!
Eikö siinä ole rasvanippa, johon laitetaa painallus rasvaa!?
Suurin homma pyörittää kone oikeaan asentoon että nippa näkyy, ja saa suulakkeen paikoillee että rasva menee sinne minne pitääkin.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Se olisi kiva, jos joku rasvanippa on. En ymmärrä kyllä miksi ohjeistus on niin isotöinen.

Koitin löytää juttua tästä ketjusta, ei osunut vielä silmään. Tässä vaiheessa en vielä hahmota, mistä suunnalta pitäisi etsiä rasvanippaa, moottoritilan puolelta, alapuolelta, tai sivulta.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Se liitäntäholkki kumivaimentimella+nipalla löytyy suoraa kampiakselin hihnapyörän jatkeena. Oikealta puolen konehuoneessa pääsee operoimaan. Mulla se holkki oli jumissa vuosikaudet,enkä sitä rasvannu kun ei sinne menny, hyvin toimi silti. Mutta vuosi sitten jouduin sen juuttuneen holkin irroitustöihin. Liukuvan holkin välistä näet pääsee vaihtamaan laturin hihnan kun sen ruuvit irroittaa, ei tarvi pumppua irrottaa sentakia. Jouduin paineilmataltalla antaan iskua holkkiin ennenkuin irtos ja alkoi liukua akselilla. Samalla vaihdoin holkkiin kulmanipan, siinä oli suora nippa eikä mun prässeistä löytynyt tarpeeksi pientä kärkeä joka olis mahtunut sinne väliin.

https://www.brokentractor.com/p/case-hy ... 83-d90883/
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos nyt näenkin osassa rasvanipan kierteen. Ja koetan katsella moottorin oikealta ("matkustajan") puolelta.
jpeltoma kirjoitti: To Huhti 30, 2020 7:45 am Samalla vaihdoin holkkiin kulmanipan, siinä oli suora nippa eikä mun prässeistä löytynyt tarpeeksi pientä kärkeä joka olis mahtunut sinne väliin.
https://www.brokentractor.com/p/case-hy ... 83-d90883/
Arveletko nipan saisi vaihdettua kulmanipaksi ilman merkittävää osien purkamista? Tai voiko "pumppua" irroittaa vaikka vain vähän, pitämällä letkut kuitenkin kiinni, niin että rako kasvaa niin paljon, että prässi mahtuisi välistä?

Vaikka piirustus (aiemmin linkittämässäni ohjeessa ) on periaatteessa selkeä, hydraulipumpun seutu on mulle hankala hahmottaa, näkyvyys sinne on niin huono.

Yhdistelmäkaivurissani kaikki helpoimmatkin rasvauspaikat ovat olleet täysin kuivia. Hieman jännittää mitä sieltä hydraulipumpulta löytyy.

Kiitos taas
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eepee, Google [Bot], riude ja 49 vierailijaa