Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Tumppi 865 kirjoitti: La Heinä 31, 2021 9:27 am Noista kyllä lähtee turpamutterit melko helposti auki, kunhan mahollinen lukitusruuvi on ensin poistettu!?
Kiitos huomiosta, lukitusruuvi oli sylinterin "turpamutterin" alareunassa ( kello 6:ssa ) ja en ollut sitä huomannut. Se oli syy miksi ei avautunut eilen.

Lukitusruuvi vielä irroitettuna kuvassa:
https://aijaa.com/75rAl3

Lähti aukeamaan tosiaan semi-helposti kun lukitusruuvin poisti. Työkaluna mulla oli hieman isompi vasara kuin normi rakennusvasara (ehkä 0.5kg tai 1kg), laitoin (20mm) lenkkiavaimen päädyn turpamutterin reikään ja naputtelin auki tällä tavalla:
https://aijaa.com/L12GET

Tästä eteenpäin aukeaa ihan sormin
https://aijaa.com/qfO3VS

Epätavallisesta avauksesta jää ikävät jäljet avaimen reikiin, mutta ei pitäisi vaikuttaa käytännön avaukseen kun tuo turpamutteri on tosiaan yllättävän helposti avautuva.

Avaus muuten (kuin tuo lukitusruuvin poisto) meni kuten aiemmin linkittämälläni videolla. Jätin hydrauliöljyt valumaan (parhaillaan valuu tätä kirjoittaessa)... sen meinasin tehdä toisin kuin videolla, siinähän loiskuu nesteitä aika paljon. Tältä siis nyt näyttää:
https://aijaa.com/R9SMPZ

NH kirjoitti: La Heinä 31, 2021 9:52 am Laipan alta lähtenee ( katso räjäytyskuvasta mikäli sellainen jostain löytyy ) kiinteä tappi, johon kääntösylkky on laakeroitu.

Esim CNH:n tuoreimmissa laitteissa ko laippa on kovaa kiinni ja siksi siinä on tehtaalta lähtiessä kierrereijät ulosvetopulteille, joina toimivat saman kokoiset pultit, joilla laippa on kiinni.
Neljännes kierrosta joka pulttia vuorollaan kireämmälle ja asetelma irtoaa jo noin puolen tunnin kohdalla. :D

Kaikki pultit kannattaa samalla uusia. Ulosvetopultit kärsivät kierteiltään muutenkin( kärki ).

Ei mikään erityisen vaikea työ, mikäli vain kaikki pultit irtoavat suosiolla.
Päädyin lievään suunnanmuutokseen, kun koetin miten tiukassa ne 19mm kannalla olevat pultit ovat. Ovat tiukassa, tarvitsisivat paremmat työkalut, mun lenkkiavaimet joustaa niin paljon. Toisekseen toivon että ei tarvitse ottaa riskiä pulttien katkeamisesta, koska niiden pois poraus olisi niin haastavaa, kun kaivulaitteen sivusiirto(kaan) ei nyt onnistu.

Kerron miten jatkuu.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Hyvä että aukes helpolla!
Sopivan avaimen puutteessa, turvan avaamisessa voi onnistua ihan vaikka sopivan kokoisella poranterällä jonka laittaa reikään/reikiin, ja sopivan jämäkällä raudalla kiertää. Joku lattarauta jonka päähän poraa samankokosen rejän, niin tulee jo melko hyvin vääntöä kestävä työkalu, :wink:
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Jälkikäteen miettien, tuntuisi että yksinkertainen työkalu riittäisi "turpamutterin" avaukseen. Koitin itseasiassa vaan laittaa kahteen reikään 8mm pultit ja sitten vääntää sorkkaraudalla, mutta sorkkarauta oli vähän liian iso siihen. Ei tullut mieleen että noinkin tuollaisen työkalun voisi tehdäkin. Varmaan kasaukseen teen vastaavan työkalun, jos ei kaupasta löydy.

Status täällä on nyt
- Osat ovat irti - irronnut pää https://aijaa.com/H5voJ2
- Irronnut pää 2: https://aijaa.com/Rci48D
- Irronnut pää 3: https://aijaa.com/XyKdU4
- Pakkasin osat laatikkoon: https://aijaa.com/sYozzb
- Suojasin lopuksi tyhjäksi jääneen sylinterin: https://aijaa.com/VRZN28

Kysyn maanantaina voisiko Tuusulan putiikki korjata tätä. Kesälomat on nyt monilla, ymmärrän jos on pitkät jonot. Nyt kun osat ovat irti niin ne on tietty helppo kuljettaa jos tekijä löytyy.

Kiitos kaikille tässä vaiheessa tuesta, tuntuu monilla ohjeilla alkuun pahalta näyttänyt disasteri on lieventynyt "normaaliksi" korjaamiseksi.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Espoon Kauklahden suunnalla on ollut erikoishitsaamo, jonka töitä on moni kehunut. Ellei lähempänä onnistu, niin tuossa on yksi mahdollisuus.
JULLI
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2021 7:18 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja JULLI »

Pärkkel mulla oli 580 sk turbo, puomin putket saivat osumaa ja kävelin hydrauliikkaputiikiin ja ajattelin hankkia uudet putket, muta muta, olivatkin tuumakokoo, eikä mistään löytynyt putkee saatikka sopivia littimiä. Casen huollosta oisin saanut uudet putket hintaa 5000€. Möin belsebuubi nopeesti koneen pois.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

JULLI kirjoitti: La Heinä 31, 2021 8:34 pm Pärkkel mulla oli 580 sk turbo, puomin putket saivat osumaa ja kävelin hydrauliikkaputiikiin ja ajattelin hankkia uudet putket, muta muta, olivatkin tuumakokoo, eikä mistään löytynyt putkee saatikka sopivia littimiä. Casen huollosta oisin saanut uudet putket hintaa 5000€. Möin belsebuubi nopeesti koneen pois.
Taisit kävellä väärään putiikkiin, tuumamittaisia hydeosia on saatavana Suomestakin pilvin pimein. Ihan normirahalla.
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Mua Case 580:ssa on miellyttänyt sen "patarautainen" olemus.
NH kirjoitti: La Heinä 31, 2021 3:14 pm Espoon Kauklahden suunnalla on ollut erikoishitsaamo, jonka töitä on moni kehunut. Ellei lähempänä onnistu, niin tuossa on yksi mahdollisuus.
ch kirjoitti: La Heinä 31, 2021 8:27 am Laitoinpa googleen "korjaushitsaus uusimaa" ja kyllä sieltä palveluntarjoajia löytyi
Kiitos näistä vinkeistä, ne ovat arvokkaita. Olen ensin maanantaina yhteydessä Tuusulan liikkeeseen, jos se lomien tai muista syistä ei voi korjata hydraulisylinterin vartta / korvakkoa, niin tarvitsen heti vaihtoehtoja ja koetetan näitä seuraavaksi.

Muuta:
- Hankin tän Youtube -videon perusteella https://www.youtube.com/watch?v=CsdppsNiLFg Telwin 165 -hitsauslaitteen. Tarkoitus olisi vähän harjoitella ensin ja sitten hitsata kaivurin kauhasta yksi heiluva hammas. Hammas heiluu koska se on katkennut perimmäisen kiinnityspultin reiän kohdalta. Tää oli jo kaivurin hankkiessani, ja osat edelleen ovat kiinni kauhassa, mutta heiluvat.
häkkyrä kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 7:37 pm migatronicin 160E inventteri kone
Päädyin tuohon Telwin 165:een kun katsoin aloittelijahitsari käsittelee Telwiniä
http://www.youtube.com/watch?v=CsdppsNiLFg&t=1m26s
vs. ähkäisy Migatronicia nostaessa
http://www.youtube.com/watch?v=CsdppsNiLFg&t=1m31s

Mulla on kotona joku tyyliin 40 vuotta vanha invertteri puikkohitsauslaite ja se on kaapeleineen varmaan 30 kg ellei enemmän ihan törkeän raskas, selkä on kipeänä monta päivää kun sitä nostelee, eikä 16A automaattisulake kestä sitä kuin muutaman sekunnin. Toi Telwin videolla näyttää tekevän helposti saumaa ja on kevyt, just sellainen kuin haluaisin, voisin kantaa sen pihalla sinne missä tarvii ja antaa naapureiden nauttia illalla välkkyvästä taivaasta. Aion huomenna hankkia jotain hitsauspuikkoja ja ehkä tulevalla viikolla harjoittelun jälkeen korjata kaivurin kauhan hampaan.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Case 580G rikkoutunut hydraulivarsi on korjattavana Tuusulassa.
Tämä valitettavasti oli IKH:lla loppunut muualta kuin Kala-Kukko -kaupungista eli Kuopiosta, edes keskusvarastolla ei ollut.

Voi olla hydraulisylinterin päätymutteria varten teen jonkun yksinkertaisen työkalun, kuten Tumppi mainitsi se ei kovin kummoinen tarvitse olla, ja varsinkin kun kiinni ruuvaa niin voin rasvata kierteet hydrauliöljyllä, mennee kevyesti kiinni.

Kerron miten etenee, onhan se orpo olo kun kaivuri on rikki.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja zukka »

Saat täältä sympatiat, kubotan suuttimet olleet huollossa jonkin aikaa ja bobcatista on moottori irti.
On tyhjä olo kun ei ole mitään millä temmeltää tontilla :lol:
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Sain korjatun Case 580G -hydraulisylinterin varren Kymppitaidolta Tuusulasta. Kiitos NH:lle vinkistä, paikka on fantastinen.

Laitoin varren takaisin ja ruuvasin "turpamutterin" takaisin omatekoisella työkalulla. Aijaa.com ei jostain syystä toimi mulle, niin en saa kuvia ladattua.

Käynnistin kaivuria sen verran että sain poistetun tapin (joka tuli rikkoutuneen varren silmukan läpi) laitettua paikoilleen. Laitoin uuden rasvanipan rikkoutuneen tilalle, se rikkoutui samassa yhteydessä kuin itse varsikin.

Eilen hitsasin hankkimallani Telwin 165 -puikkohitsauslaitteella kaivurin etukauhan halkeaman.

Koitan uppia kuvia noista kunhan saan ne ladattua johonkin ja kerron miten kaivuri toimii kunhan pääsen kokeilemaan sitä enemmän.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Uskaltaako udella mitä tuli sylinterin korjaus kustantamaan ihan siltä varalta että jos sattuu tulemaan itsellekin sellaisen korjaus tarvetta mitä ei pysty itse tekemään :roll: Mutta palkitsevaa tuollainen on saa koneen takaisin työkuntoon ja pääsee jatkamaan harrastuksia 8)
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

häkkyrä kirjoitti: Ke Elo 04, 2021 4:48 pm Uskaltaako udella mitä tuli sylinterin korjaus kustantamaan
Moi valitan mulla menee terminologiat ristiin, mun tapauksessa sylinteriä ei korjattu mitenkään, vaan osa mikä näkyy saavissa
http://www.youtube.com/watch?v=oB2pe1G0FWs&t=4m14s

...niin irroitin sen ja ainoa mikä siinä oli rikki oli korvakko tai silmukka mikä näkyy oikealla oli katkennut irtipoikki. Korvakon hitsaus oli mitä tehtiin ja hinta oli pienestä hitsaustyöstä, oli edullinen, tyyliin hammastarkastus hammaslääkärissä, en kysynyt etukäteen paljonko maksaa.

Jos tiivisteitä tarvitsisi vaihtaa niin ainakin ne näkyvät mustat tiivisteet menisi nopeasti vaihto samalla, ei siihen montaa sekuntia menisi. Haasteellisinta tässä oli mulle
- turpamutterin avaus ( en ollut hoksannut lukitusruuvia, sen avaamalla avautui helposti )
- varren vetäminen ulos sylinteristä, meni 10min kevyesti nitkuttamalla, varmaankin koska en ollut avannut hydrauliletkuja
- turpamutterin työkalun teko ( 1-1.5h aloittelijana hitsailin itse, kannattaa ostaa valmis jos jostain löytyy IKH:sta ei löytynyt )
- tapin laitto paikalleen ( joka tulee varren korvakon läpi, vaikka on väljä täällä, tarvitsi laittaa kaivurin puomi oikeaan asentoon, vartti meni )
- varren/korvakon työntäminen takaisin sylinteriin - tuntuu kuin ilmajousta työntäisi kasaan, sylinterissähän on ilmaa. Pienellä liinalla/kiristimellä vedin varren sisälle sylinteriin.

Siivousta mulla tuli kun sylinteristä oli valunut maahan noin 5L hydrauliöljyä, arvelen se tuli maahan kaivurin lyhyen käynnistyksen yhteydessä kun hydraulisylinteri oli auki. Lapioin hiekat isoon 100L saaviin, käyn viemässä ne sorttiasemalle.

Ja joo 580G kaivuri toimii kuin unelma. Otin juhlan kunniaksi pois myös "potan" minkä olin laittanut sivusiirtolaitteen alle hydraulivuodon takia... vuoto tosiaan lakkasi niin ei ole tarvetta.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Case 580G ensimmäinen (odotettukin) hydrauliletkun rikkoutuminen on koettu. Etukuormaimen (kauhan) ylöspäin kääntö (tai tyhjennyksen vastakohta) letku antautui sen jälkeen kun olin nostanut etukuormainta poikkeuksellisen korkealle ja kipannut kauhan. Kippauksen jälkeen laskin kauhaa alaspäin ja aloin suoristaa kauhaa, ihmettelin miksi kauha ei kääntynyt. Käänsin vipua lisää, kauha liikahti pohja-asennosta muutaman sentin jonka jälkeen tuulilasille lensi öljyä. Letku on lähellä tuulilasia, siinä missä etukuormaimen tyvikiinnitys on, se rikkoutui.

Onhan ne letkut pahan näköiset, muovikuori on aikaa sitten rapistunut ja teräspunos on ruostumassa.

Irroitin rikkoutuneen letkun ja sen vieressä olevan toisen letkun.

Pääsin tässä vähällä kun kaivuri oli kaukana rakennuksista. Vahingosta viisastuneena tuntuu mulla olisi suunnitelmana vaihtaa letkut isommissa ryhmissä. En yhtään tiedä miten paljon saan irroitettua missäkin ajassa, mutta ajattelin koettaa muutaman tuntia ja katsoa kuinka monta letkua saisin irti.

Haluaisin irroittaa ensimmäiseen ryhmään takakaivulaitteen letkut jotka lähtevät "hydrauliblokilta". Ne ovat pahimman näköiset ja ymmärsin ne kannattaisi ryhmänä vaihtaa - irroitustyössä tilan puolesta auttaa kun irroittaa järjestyksessä rivin letkuja.

Kysymyskin mulla olisi, mistä kohdalta katkaisen nämä letkut jotka näkyvät etualalla?
https://ibb.co/xstd8dF
https://ibb.co/Pg4TQwD

Mua mietityttää - miksi niissä on tuollaiset "jatkot" välissä. Tavallaan toisi lisätilaa jos letkut avaisi ylempää ( ihan ylin mutteri - hydraulilohkossa kiinni ? ) mutta onko tässä jotain riskejä jotain katkeaa lohkon sisälle? Mistä kohdalta avaan nuo letkut?

Mietin jos ne avaisi alimmasta lähtien, sitten voisin laittaa ehkä hylsyavaimella seuraavan liitoksen auki? Miten itse tekisitte?

Kiitos!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

3.5 tuntia myöhemmin näyttää tältä
https://ibb.co/zhHCRMC

Irroittelin hydrauliletkut takakaivinlaitteen puolelta ( 6 kpl ). Ihmettelyineen ollaan tässä. Merkkasin letkut ja mistä ne ovat irroitettu prikoilla, ensimmäinen letku - 1 prikkaa, toinen letku 2 prikkaa ... jne. nyt on 8 prikkaa laitettuna viimeiseen letkuun. Prikkavinkin sain tästä ketjusta aiemmin.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Toivoisin joku antaisi hieman henkistä tukea - ja kertoisi mistä kohdalta hydraulilohkolta uskallan (tai kannattaisi) irroittaa letkuja. Oheinen kuva havainnollistaa tilannetta:

https://ibb.co/M6F2LWH

Toivottavasti kuva näkyy zoomaamalla riittävän isona. Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Talumees
Viestit: 6361
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Construction King kirjoitti: Su Elo 08, 2021 5:05 pm Toivoisin joku antaisi hieman henkistä tukea - ja kertoisi mistä kohdalta hydraulilohkolta uskallan (tai kannattaisi) irroittaa letkuja. Oheinen kuva havainnollistaa tilannetta:

https://ibb.co/M6F2LWH

Toivottavasti kuva näkyy zoomaamalla riittävän isona. Kiitos
Yleensä nipat jää lohkoon ja letkuissa mutteri pää.. Onko tuossa pikaliittimellä yks letku?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

En ole varma onko pikaliitintä, en ole sellaista ennen nähnyt. Mutta huomaan joo yksi on erilainen kuin muut.

Tarkoitatko, että 2. viivan ("keskimmäinen") kohdalta katkaistaisiin? Silloin jäisi nipat lohkoon?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 545
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Onko tuossa pikaliittimellä yks letku?
Kiitos kyllä se oli pikaliitin ja sain sen aukikin helposti. Ja lohkosta löytyi yksi toinen samanlainen pikaliitin ja sekin lähti helposti - sormilla irti :)
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Lohkoon jää nippa paikallee, kun pitäähän se letku avata pyörivästä mutterista, ettei tarvi letkua pyörittää irrotus ja asennus vaiheessa.
Kun letku on irti, niin voihan sen nipan irrottaa lisätilan saamiseks, mut niissä lohkoa vasten on O-renkaat tiivisteenä jotka syytä uusia jos nipan irrottaa!

Erikoista että on pikaliitin parissa letkussa??! :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], rokkimatti ja 16 vierailijaa