Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Myötäpäivään sulkeutuu. Väänsin niin kireälle kuin paljain sormin sain ja polttoainelinja on kiinni.

Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Ohjaustehostimen suodattimen vaihto etenee
- laturin siirsin, ohjeesta poiketen, kokonaisuudessaan syrjään - kuva 1, kuva 2. Taka-alalla oleva mutteri on hankalassa paikassa, vaatii lyhyen 13mm -avaimen ja kapeamman kärjen. Bahcon kiintoavaimella avaus ei onnistunut.
- Ohjaustehostin on irti, mutta alumiinista "kantta" en ole saanut vielä irroitettua. Kuva 3. Kuoren takana oleva pultti on irti kyllä, mutta tiukassa tuntuu olevan ja koetan olla hajottamatta osaa.

Yleisellä tasolla tuntuu siltä, että tämä huoltotyö ehkä ei ole kovin paljoa mietitty kaivurin valmistusvaiheessa, turhan helpoksi sitä ei ole tehty.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Status 580G -ohjaustehostimen suodattimen vaihdossa: pumppu on nyt kasattu uudella suodattimella ja tiivisterenkaalla - mutta ei ole laitettuna kaivurikuormaajaan vielä kiinni.

Pari näkökulmaa:
- sain suojakuoren lopulta auki naputtelemalla ensin puukon terän alumiinikannen ja kuoren välille. Tiukassa oli kuin mikä.
- sitten naputtelin ruuvitaltan ja hiljalleen kiilaamalla auki ympäriinsä. Tässä kuvassa kuori on jo antautunut. Kauan yritti vastustaa. Alkuvaiheen "sairaala-tason" puhtaus oli kyllä jo mennyttä.
- Auki on ja kuva todistaa.
- Kuvissa: vanha suodatin, vanha ja uusi suodatin rinnakkain, säiliö sisältä
- Uuden suodattimen laitoin tarkasti ohjeen mukaan, erityisesti no.8 -kohta on olennainen:
--- systeemi pitää laittaa pöydällä pystyasennossa, ja tarkasti koettaa olla tönäisemästä kuorella uutta suodatinta vinoon tai pois keskeltä.
--- Kuoren pohjalla (asennusvaiheessa yläosassa) oleva jousisysteemi pitää olla kanssa "keskitettynä".
Tässä ketjussa aiemmin oli siitä keskustelua, että liimalla asennettu tiivisterengas suodattimesta on lähtenyt irti. Mulla tiivisterengas lähti irti jo asennusvaiheessa, mutta se ei ole olennaista, olennaista on että tiivisterengas pysyy paikallaan asennuksen ajan, kunnes systeemi on kasattu kokoon taas, jolloin se pysyy mekaanisesti paikoillaan.
- Kasauksessa mulla oli haasteena, että alumiiniosassa oli hapettumaa ja uusi tiivisterengas (se iso rengas joka on alumiinikannen ja kuoren suulla) törrötti hieman liian ulkona. Rautakuori oli hieman ruosteessa sisäpuolelta paikoin, se oli karhea, ja toistuvasti otti matkaan tiivisteen.
-- Koetin pari-kolme kertaa asentaa, mutta kuori ei mitenkään mennyt suoraan koska tiiviste alkoi lähteä mukaan, vaikka kuinka voitelin tiivisteet ja pinnat.
-- Lopulta puhdistin alumiinikannesta tiivistepinnalta ja kaulalta hapettumat viilalla ja terävällä ruuvimeisselillä pois. Hioin lisäksi 240 -hiekkapaperilla kuoren kauluksen ja rasvasin ATF -öljyllä. Näillä eväin sain lopulta kuoren suoraan paikoilleen.

Tuntui että hyvä tuli, mutta kyllä aikaakin meni. :lol:
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
komuri
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja komuri »

Miksi ihmeessä tuo pumppu täytyy kokonaan irrottaa? Esim. Fordin traktoreissa saman tyylinen pumppu ja suodatin ja hyvin sen suodattimen siihen saa vaihdettua vaikka pumppu onkin koneessa kiinni.
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Mulle muodostui mielikuva, että suodattimen "kotelo/kuori/kansi" ei mahdu pakittamaan ulos, jos pumppua ei ota irti. Suodatin ei myöskään pysy kokoamisen aikana paikallaan, jos pumppu on vaakatasossa.

Eipä tuon pumpun tarvitsisi olla kovin merkittävästi erilainen, että huolto olisi huomattavasti helpompi. Toisaalta nykyisellään itse pumppukin vaihtuisi samalla työmäärällä.

Varmaan 2. kerralla menee monta kertaa nopeammin vaihtotyö. Sunnuntaina jatkuu..
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Täällä ollaan vielä ohjaustehostimen suodattimen vaihtotiellä, osat ovat menossa takaisin.
- Polttoaineen sakkakupissa siivilä on rikki. kuva 1 - keskellä rikkinäinen sihti , kuva 2 - lähikuva , kuva 3 - toinen lähikuva , kuva 4 - Sihdin sivuprofiili

- IKH:n webbisivulta ja googlella koetin löytää saisiko näitä tarvikkeena, vai meneekö koko sakkakuppi-rakennelma uusiksi.
- Jos jollain on vinkkejä, arvostaisin kovasti.

Tässä vaiheessa puhdistin "mudan" mitä rakennelmassa oli pois, sitä oli reilusti. Laitan kai rikkinäisen suotimen takaisin, se on helppo vaihtaa myöhemminkin.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Kuten komuri jo edellä viestissä totesi, niin ainakin Fordissa pumppu voi olla paikallaan, eikä silloin ole mitään keskitysongelmaa tiivisteen tai muun takia, ainakaan alkuperäissuodatinta käyttäessä. Orkkisosassa tiivistys ei perustu liimattuun tiivisteeseen, mutta maksaa kympin enemmän.
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos näistä huomioista. Aiemmasta kommentistasi NH osasin kiinnittää huomiota tiivisterenkaan asettumiseen.

Tiivisterenkaan asettuminen tuli vielä kerran varmistettua - purkamalla systeemi kerta vielä. :oops: Huomiotta mulla oli jäänyt kohdisteet "kupin kyljessä" ja vastaavassa alumiinikappaleessa. Sillä tietysti on olennainen merkitys, että osat tulevat samassa linjassa kuin aiemminkin. Muuten huohotusaukko tai mikä onkaan ja täyttöaukko voivat tulla esimerkiksi alareunaan, mikä ei ole tarkoitus.

Jos jollain olisi vinkiä edellisessä viestissäni kuvaamaan polttoaineen roskasihdin hankintaan, se olisi vielä kiva. Hätätilassa mietin siihen voisi ehkä itse viritellä jonkun terässihdin vaikka rautalangalla kiinni. Onko porukkalla tietoa, mihin suuntaan polttoaine liikkuu - meneekö se sihdin kohdalla alaspäin, vai ylöspäin?

Mietin lähinnä siltä kannalta, miten tiukka sovite sihdille pitää saada, miten tiukasti se pitää saada paikoilleen.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Mikäli käytetään normaalilaatuista polttoaineensuodatinta, en ole lainkaan vakuuttunut, että tarvittaisiin mitään erillisiä roskasihtejä.

Ei roskasihti ole toki pahastakaan, mutta sellaista ei ole monessa koneessa lainkaan.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

meneekö se sihdin kohdalla alaspäin, vai ylöspäin?
Alaspäin.
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos tiedosta. Kyllä sitten koitan saada siihen tilalle jonkun sihdin joka pysäyttäisi isoimmat roskat. Sakkakulhossa oli jotain heinän tyyppisiä palasia, ehkä hyvä jos ne pysähtyvät sinne. Ymmärrän kyllä varsinaiset polttoainesuodattimet ovat niin tarkkoja niiden läpi roskat eivät mene.

Viikonlopun saldoksi jäi
- Polttoainesuodattimet sain vaihdettua. Miinuksena oli, että en saanut vaihdettua pieniä tiivisteitä, jotka ovat öljynsuodattimen päälliskupolin läpi menevien pulttien kannoissa. Pultit ovat niin pitkät, että ne ei mahtuneet tulemaan ulos, pakosarja on edessä.
- ohjaustehostimen suodattimen vaihto
- sakkakulhon tyhjäys

Yllätys oli aika iso, että kaivuri kaiken tämän jälkeen starttasi, eikä vuotoja näkynyt. Sellainen havainto polttoainesuodattimien vaihdon jälkeen - kaivuri ei enää savuta käynnistyksen jälkeen kylmänä käydessään. Aiemmin oli vähäistä savutusta, ei merkittävää, mutta niin että näki pakoputkesta tulee jotain. Nyt pakokaasut ovat läpinäkyviä heti startista, havaittavaa savua ei ole, eron näkee selvästi, en odottanut tällaista.

Alkava viikko on täällä myöhäinen talvilomaviikko, ja kaunista säätä luvassa, luultavasti jatkan näitä pieniä huoltoja.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Maanantai-illan saldo 580G -yhdistelmäkaivurilla: joitain epäselviäkin asioita jäi.
- ylemmän kardaanin 2 x rasvanippaa rasvasin kuvassa 1 näkyvät yläreunassa.
- alemmasta kardaanista en löytänyt rasvanippoja. Sen sijaan löysin tällaiset lukkorenkaat - kuva 2
--- otin irti yhden lukkorenkaan ja koitin taputella kantta irti. Kansi ei lähtenyt irti ja laitoin lukkorenkaan takaisin.
--- onko tarkoitus irroittaa lukkorenkaat - ja koettaa saada kansi irti - rasvata sen takaa ehkä?
--- ylemmässäkin kardaanissa on jotkut lukkosysteemit - vastaavilla kohdilla - onko niitä tarkoitus avata?

Takakaivulaitteen ohjaussauvojen nipat rasvasin. Löysin niitä yhteensä 7 kpl, mukaanlukien "extendahoe":n rasvanippa. Ohjeen mukaan pitäisi olla 10kpl, mutta 3 jäi sitten ehkä seuraaville kerroille.

Lisäksi rasvasin etukuormaimen rasvanipat ja takakaivulaitteen isoimmat nivelet. Tämä oli tyyliin 15min homma trasselilla ylimääräiset puhdistaen, ilman puhdistusta se olisi 5-10min. Nopeasti ja helposti käy rasvaus silloin kun nippoja on käytetty hiljan. Kaivuri tuntuu nyt jo enemmän omalta, aika tottuneesti tulee liikuttua sen ympärillä, kun vertaa puolen vuoden takaiseen. Pystyn ehkä etäisesti ymmärtämään mitä tietämys voisi olla, kun laitetta on omistanut vuosia ja käyttötunteja on satoja tai tuhansia.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

onko tarkoitus irroittaa lukkorenkaat - ja koettaa saada kansi irti - rasvata sen takaa ehkä?
Ei!! Ne lukkorenkaat pitää nivelen kasassa, eikä ne laakerikupit (kannet) irti lähe kun ovat tiukalla sovitteella.
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos tiedosta. Hyvä ei tällä kertaa irronnut kansi. Tarvitseeko niitä alemman kardaanin niveliä rasvata mitenkään?

Siinä nivelessä näyttää olevan joku kumi, voisiko siitä laittaa rasvaa neulalla läpi? Tai tuleeko enemmän vahinkoa kuin hyötyä?

Kuljettajan penkin jalan rasvasin myös, unohtui mainita. Aiemmin juuri-ja-juuri sai käännettyä jaloin työntämällä tuolin, tuli hyvä.

Off-topic:ina päivän ostoksina oli
- rasvaprässi Biltemasta. Nyt mulla on kaksi samanlaista Biltsun alle 20e rasvaprässiä, joustavalla letkulla. Toisessa rasvaprässissä on punaista ( Shell Gadus), toisessa mustaa (Mobilgrease XHP 322 Mine). En jaksanut vaihdella rasvoja edes takaisin, siksi kaksi prässiä.
- Bräkleeniä ostin Biltsusta, 8 purkkia
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tarvitseeko niitä alemman kardaanin niveliä rasvata mitenkään?
Jos ei ole nippoja niin ei rasvata, eikä kannata ainakaa sitä suojusta rikkoa, kun tulee vähätkin rasvat pois, ja lika menee tilalle.
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Olisiko näihin tarvikkeena vaihdettu ristikoita kardaaniin.... Putsaa ne ristikot kunnolla ja tutki onko nipan reijät olemassa. Jos niitä ei ole laitettu/ tippuneet.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kuvassa näyttää olevan alkuperänen ristikko, tai sitten on hyvin maalattu alkuperäseks!?
Muistaakseni vm-87 ei ollu nippoja etukartaanin ristikoissa, liukuholkissa saatto olla, jos siinä sellanen oli?!
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Myöhäisen talvilomaviikon kunniaksi kävin puhdistamassa etukardaanin ristikon.
- kuva 1 - puhdas nivel, ei nippoja
- kuva 2 - ainoa reikä on kardaanissa, tuskin rasvanipalle
- kuva 3 - ristikkonivelen "uros" -logo ehkä
- kuva 4 - ristikkonivelen "DB 5086" -merkki

Sen verran tämän 580G -mallin sukupuusta on mulle valjennut, että kaikki David Brown -alkujaan olevat osat (voimansiirto, moottori, jne.) vaikuttaisivat olevan punaisia - ja keltainen maalattu myöhemmin päälle. Samoin tämä ristikkonivel on ensin ollut punainen.

Mun lievä tulkinta on, että tätä ei voi rasvata. Kysyn vielä, että näettekö harmia siitä, jos työnnän kumista läpi sellaisen neula-adapterin - ja sillä rasvaa? Reikä mikä sillä tulee on kyllä tosi pieni - piikki on pohjimmilaan vastaavan tyyppinen kuin rokotepiikki, saa olla varovainen sen kanssa. Eri asia on, että meneekö rasva oikeaan paikkaan?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eiköhän nyt kannata keskittyä johonkin muuhun, kun kestovoidellun nivelen rasvaamiseen!?
Kuten jo aiemmin sanoin, ei kannata rikkoa tiivistettä, ja sen rasvan oikeaan paikkaan päätyminen on hyvin epätodenäköstä.
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos vahvistuksesta, mulle on noiden nivelten rakenne hieman epäselvä ja halusin varmistaa.

IKH:lla näyttäisi olevan uudet ristikkonivelet 41 eur/kpl, ja noiden vaihtoon ei tarvitse purkaa puolta kaivuria. Yhdistelmäkaivurissa on paljon osia joihin on syytä keskittyä, sellaisia jotka pelkät osat maksavat tuhansia euroja, ja joutuu paljon tekemään töitä.

Sain uudet kauhan tapit Auraosasta. En vielä kerennyt tarkistaa sopiiko ne, raportoin sitten.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: povk ja 57 vierailijaa